Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag föreställer mig att halvisar kan lära ut röstmagin hos Brompo? Dvärgarna ser sig väl inte som monopolister?
Eller minns jag fel? Är det bara dvärgar som kan lära sig röstmagi?

Gropen förhåller sig till Moränmark som akademiker gör mest till de som ligger nära fast med små avvikelser "Det är vi som har förstått läran på RÄTT sätt, de de där andra är inte seriösa. " Fast när saker och ting började gå åt skogen var det nog en hel del som i tysthet flydde till Moränmark...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-07-17 13:22 Jag föreställer mig att halvisar kan lära ut röstmagin hos Brompo? Dvärgarna ser sig väl inte som monopolister?
Eller minns jag fel? Är det bara dvärgar som kan lära sig röstmagi?


I reglerna är det bara dvärgarna och människor som kan röstmagi. Där står det å andra sidan även att ankor (och andra) är väldigt limiterade med vad gäller magiskolor. Personligen ser jag det mer som riktmärken än stenhårda regler). Tycker vi att halvlängdsmän på Brompo kan röstmagi så gör dem det! Om du känner dig tveksam kan ju någon dvärg från det Mirin Khon hamnat i Bosza och sedan lockats till Brompos?



Gropen förhåller sig till Moränmark som akademiker gör mest till de som ligger nära fast med små avvikelser "Det är vi som har förstått läran på RÄTT sätt, de de där andra är inte seriösa. " Fast när saker och ting började gå åt skogen var det nog en hel del som i tysthet flydde till Moränmark...
Det låter ju som en rimlig reaktion:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Då bli röstmagin kvar. Det kan ju vara en mänsklig lärare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Angående Röstmagi så finns följande text i wikin:
Röstmagin i jorisk magitradition
Encyclopaedia Oreare började skrivas av dvärgavännen Stentor Gapa verksam i den klomelliska stadsstaten Bozsa men blev aldrig fullförd då författaren försvann under en expedition till det fallna dvärgriket Mirin-Khôn 479 e.O. Dvärgiska magiker fnyser föraktfullt i skägget åt skriverierna men encyclopedien används vid flera akademier och ordnar där övriga raser ser potensial i den udda magiformen. Magistrar vid akademin i Tricilve har framhävdat att det faktisk inte är någon skillnad i själva besvärjelserna mellan dvärgarnas form och människornas men detta har aldrig kunnat verifieras då dvärgiska korthômer (magihus) håller hårt på sina hemligheter i utlärandet av magi.
Om liknande encyklopedier (eller henkyklopedi som det borde bli på korrekt kejserlig jori) finns det att läsa här: Magi i jorisk tradition
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Oh spännande! Tror jag kan gissa vilket magikerhus herr Gapa eventuellt tillhörde då:-)

(Out of topic: hur såg den joriska magitraditionen på spiritism?)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Angående Tretorningen:
birkebeineren skrev: ... en del av Tretorningens kuststräcka, kanske nere i sydöst, vara ett ökänt tillhåll för sjöpirater? Dessa är av blandad härkomst och lyder inte under någon stadsstat. Tillhåll har de i ett eller flera gamla "reden" som jordakerna i sin tid etablerade?
gtjorgo skrev: 2021-12-01 13:12Pirater kan absolut hålla till på öns stränder. De får ju vara hyfsat ensamma där då övriga inte vill störa klomullerna. Bra läge är det ju därtill.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Dessa pirater lär ju ha någon typ av småskalig konflikt med Erfavelklostret och antovaniterriddarna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Låter mycket troligt. Erfavelklostret är rikt och förnödenhetsskepp på väg dit är eftertraktade mål. Även välbärgade pilgrimer från hela det etinstrogna västra Ereb som gärna besöker det av S:ta Inneda grundade klostret.

Anovaniterorden är dessutom liten och fullt möjlig att undgå för djärva sjöpirater.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Precis!

Samtidigt är riddarorden för välförankrad och befäst för att piraterna ska kunna jaga bort dem.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Birke, får de nya akademierna Ok?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Hur var det med ön Klomullen nu igen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-07-21 20:19 Birke, får de nya akademierna Ok?
Det får de absolut. :)

Tittar bara sporadisk in på forumet nu i sommar och hinner inte kommentera allt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-07-21 22:26 Hur var det med ön Klomullen nu igen?
Det fanns för länge sen en idé om att göra det som sen blev Tretorningen till en ö kallad Klomullen. Så blev det inte utan Klomullen ligger nu nere i sydöstra delen av Gryppas vik. Tanken är att den har att göra med myten om hjälten Klomul. Min tanke (som jag inte minns om jag postat tidigare?) är att denna myt är en blanding av händelser som utspelade sig under den tid när Kontinentaljoriska riket föll samman och när jorderna/jordakerna (jordukaerlar från Jorduashur) började plundra det som sen blev Klomellien. Klomul (altså den senare hjälten) lyckades avvärja ett angrepp från landets fiender genom att locka med sig dessa ut till en ö i Gryppas vik. Här förintades fienden men Klomul överlevde genom att gömmas sig under skalet till en jättesköldpadda. Både ö och paddor fick senare sina namn från Klomul. Har dock ingen färdig text ni kan tycka till om detta än...

Bredvid Klomullen ligger det förövrigt en mindre ö kallad Tanden. Där tror jag den ökände piraten Gryppa Gultand i sin tid hade tillhåll.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter bra och i enlighet med Klomulls legend. Men ön Klomullen har inget innehåll idag?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-07-22 09:08 Men ön Klomullen har inget innehåll idag?
Kanske har Yolev en utpost här som de använder när de handlar timmer från Kasenu?
Skriv svar