Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

KONSTEN ATT TILLSÄTTA ETT RÅD, DEL 3

Kultist: Njeff, njeff, njeff! Hell dig, mäktige massmördare!

Korab: Goddag, svartalf. Fatta dig kort, jag börjar få huvudvärk.

Kultist: Jag har en ny gud, du väldige!

Korab: Gott så! Må din gud vara vår stad nådig och välvillig. Har din gud ett namn, svartalf?

Kultist: Mögel.

Korab: Mögel?

Kultist: Jo, du förstår, jag har börjat dyrka möglet på väggen i min grotta. Och allt man dyrkar är en gud, inte sant?

Korab: Det ligger en viss logik i det, barn av det avbrutna kortspjutets hämnande klan. Fortsätt.

Kultist: Det växer och formar sig till de mest fantastiska former, du väldige. Jag har börjat mata det med mitt blod. Och när jag slickar på det blir min tunga stel, och alla färgerna ändrar på sig.

Korab: Må du närma dig gudarnas sanning på din egen väg, o salige sökare. Du är förstås fri att tillbe hur du vill, så länge du inte ansluter dig till någon av de förbjudna kulterna, men vad har det här med mig att göra?

Kultist: Jo, Möglet är ju en gud, och jag är dess präst, så då borde jag väl få komma in till Gudarnas Råd och all den goda maten därinne?

Korab: Det finns ingen mat därinne. Det är förbjudet.

Kultist: Drank då?

Korab: Det är också förbjudet.

Kultist: Rent vatten?

Korab: Tyvärr.

Kultist: Är det varmt och skönt där då?

Korab: Enligt vad jag har hört så är det trångt, rökigt, kvavt och instängt.

Kultist: Låter mysigt. Så får jag komma in dit?

Korab: För att bli godkänd som överstepräst måste din kult ha anhängare, svartalf. Är det fler än du som tillber Möglet?

Kultist: Mina loppor.

Korab: Vad?

Kultist: Mina loppor tillber Möglet. När jag mediterar över Möglet så biter de mig extra ivrigt. Titta, här har jag en av dem.

Korab: Det är bra, tack, håll dig och dina loppor på avstånd. Tyvärr är bara mänskliga kultister… jag menar, tyvärr så räknas inte insekter. Kom tillbaka när du har övertygat några fler svartalfer att dyrka ditt mögel, så ska jag se till att du får en plats i Gudarnas Råd.

Kultist: Din vishet är djup som en gödselstack, du väldiga köttberg. Njeff, njeff, njeff, njeff!

Gersch: NÄSTA!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

De främste..är det en utsatt situation? jag menar. .en besviken kultiskt lär ju kunna spåra ur betänkligt. å andra sidan lär de ju respektera de främstes positioner som helgade? Är det stor manfall bland dem eller ses de som oåtkomliga?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-06-11 21:52
birkebeineren skrev: 2022-06-11 20:18 Vem utser Väktarrådet och vilka kan utses till att sitta där, endast präster eller även andra?

Vill inte vara krånglig utan bara reda ut hur det fungerar. :)
Mycket bra fråga. :-) det är genom dessa frågor vi tvingas hitta svar!
En kombination av folkförsamlingen, den lokala kyrkan samt moderkyrkan på Caddo?

Kanske utses väktarrådet av sina företrädare? Om uppdraget är på livstid så blir det alltså i form av ett testamente? Lite extremt kanske?
Om företrädaren lever (och kanske endast sitter en viss tid) så kan det ju finnas grund för stora delar oligarkisk nepotism vilket ju är dumt men kan vara intressant i en spelvärld?
De kanske röstas in? Hälften av medlemmarna röstas in av folkförsamlingen medan resterande del av lokala kyrkan respektive moderkyrkan på Caddo? Eventuellt varsin tredjedel?
… hur många kan sitta i ett väktarråd?
I dagens iran är de 6 mullor och 6 jurister. Men de kan vara betydligt fler. På ett sätt var ju vårt historiska (och dagens brittiska) tvåkammarriksdag ett väktarråd. Den hade i Sverige 151 medlemmar (första kammaren)
En slags kombination kan vara en lösning. Men jag skulle vilja lägga till några ingredienser innan vi beslutar om Väktarrådets roll.

För att inte Väktarrådet skall ta all plats i dagens Nya Arno funderar jag på att passa in lite mer värdslig och ekonomisk politik också. Stadsstaten är ju beskriven som en oligarki och inte en teokrati. Vad om en viktig konflikt i Nya Arno i dag handlar om en önskan om att upplösa Väktarrådet? Det instiftades som en följd av Valios heresi och kriget mot Mercana som Nya Arno förlorade 494 eO. Samtidigt ingicks (enligt Albrekts idé och årtalen i wikin) ett fredsfördrag mellan Nya Arno och Mercana där mercanierna tillsammans med flera stora handelshus på Caddo gavs kontroll över stadsstatens handelsrutter i nittionio år. Detta fredsfördrag har vi inte diskuterat särskilt mycket men det bör enligt kronologin ha löpt ut 593 eO. Då kan det tänkas att Nya Arnos lokala handelshus försökte återta en del av stadsstatens egna handel men att de fortfarande inte helt lyckats få den kontroll de anser sig ha rätt till. Det finns flera anledningar till detta men handelshusen anklagar Väktarrådet för att lägga sig i den ekonomiska politiken och vara Caddos förlängda arm. De lokala handelshusen anser att Väktarrådet borde ha upplösts samtidigt som det nittionio år långa avtalet med Mercana och Caddo utlöp. Detta har ännu inte hänt men nu har även många inom den lokala kyrkan i Nya Arno börjat stödja de små handelshusen gentemot stadsstatens Riksråd och de mäktiga internationella handelshusen från Caddo. Kyrkan och exarken i Arno vet inte helt hur de skall ställa sig i konflikten. Och nyligen har rykten nått Caddo om att Valios heresi har fått nya anhängare ute bland församlingarna i Nya Arnos träskmarker...

Vad tros om något sådant?

Tillägg: Länkar till relevanta diskussioner: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 992#p44992 och http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 976#p47976
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

De Främste beskrivs i detalj på sidan 107.
De har mycket stor respekt med sig, de har livvakter, och just Korab är dessutom ganska massiv till sin kroppsbyggnad.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-06-14 04:39 De Främste beskrivs i detalj på sidan 107.
De har mycket stor respekt med sig, de har livvakter, och just Korab är dessutom ganska massiv till sin kroppsbyggnad.
Det finns en länk i Melorgh-wikin till beskrivningen på sidan 107. Anses det färdigt material kan vi rödmarkera och wikifiera det?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Öh ja, färdigt, kanske behövs några fler ledande kandidater framöver, men det är sidospår.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Texten kan ju kompletteras eftervart med nya deetaljer/tillägg. Just nu är den ju dessutom närmast omöjlig att hitta för andra än oss mest insnöade. :wink:
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Angående Väktarrådet har jag några ideer. Strunta i dem om de inte passar med vad som redan skrivits.

NYA ARNOS VÄKTARRÅD

För att hindra att Valios kätteri levde vidare i Nya Arno inrättade Caddo med stöd av Mercana ett Väktarråd som överrock över stadens eget styre. Väktarrådet består av sex medlemmar, likt Etins sex bud, och de har ganska varierande bakgrund, alla har dock lyckats övertyga Caddo om sin renlärighet. Väktarrådet var länge extremt impopulärt, men är 610 är de bara ogillade – man väntar bara på att de ska avskaffa sig själva. En del av förklaringen till den ökade acceptansen är att just nu är tre av medlemmarna infödda arnier.

För närvarande lägger Väktarrådet normalt sett sig inte i det lokala styret, även man om alltid håller sig väl informerade. En av de få saker som kan få dem att agera är om Nya Arnos utrikespolitik anses skada Caddo. Sådana veton möts alltid med förtrytelse. Istället lägger Väktarrådet sin energi på att, med hjälp av egna trupper, jaga rätt på underjordiska kättarceller ute på den träskiga landsbygden. Man går diskret och tolerant till väga, då man helst vill föra avfällingarna tillbaka till den rätta läran. Innan man tar till storsläggan vill man också vara säker på att man kartlagt hela kätteriets omfattning.

Väktarrådets vapen är en sol med janusansikte mot schackrutig bakgrund.

Zemniterna har med hjälp av mentalistbesvärjelser lyckats smuggla in en medlem i Väktarrådet. Valios lärjungar strävar efter att systematiskt bryta mot Etins bud, och ett bud är särskilt svårt att bryta – det att inte utöva magi. I praktiken finns det alltså människor som är bra på att hålla hemligheter, som känner sig utstötta och som utövar magi i hemlighet och av ideologiska skäl. Dessa omständigheter utgjorde en alltför svår frestelse för zemniterna, som nu gör vad de kan för att dölja valierna om de upptäcker dem. Zemniternas man i Väktarrådet har redan värvat ett halvdussin valier till sin sak, och dessa är nu fullvärdiga magiker som helt lämnat sina gamla liv bakom sig.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-06-14 00:11
gtjorgo skrev: 2022-06-11 21:52
birkebeineren skrev: 2022-06-11 20:18 Vem utser Väktarrådet och vilka kan utses till att sitta där, endast präster eller även andra?

Vill inte vara krånglig utan bara reda ut hur det fungerar. :)
Mycket bra fråga. :-) det är genom dessa frågor vi tvingas hitta svar!
En kombination av folkförsamlingen, den lokala kyrkan samt moderkyrkan på Caddo?

Kanske utses väktarrådet av sina företrädare? Om uppdraget är på livstid så blir det alltså i form av ett testamente? Lite extremt kanske?
Om företrädaren lever (och kanske endast sitter en viss tid) så kan det ju finnas grund för stora delar oligarkisk nepotism vilket ju är dumt men kan vara intressant i en spelvärld?
De kanske röstas in? Hälften av medlemmarna röstas in av folkförsamlingen medan resterande del av lokala kyrkan respektive moderkyrkan på Caddo? Eventuellt varsin tredjedel?
… hur många kan sitta i ett väktarråd?
I dagens iran är de 6 mullor och 6 jurister. Men de kan vara betydligt fler. På ett sätt var ju vårt historiska (och dagens brittiska) tvåkammarriksdag ett väktarråd. Den hade i Sverige 151 medlemmar (första kammaren)
En slags kombination kan vara en lösning. Men jag skulle vilja lägga till några ingredienser innan vi beslutar om Väktarrådets roll.

För att inte Väktarrådet skall ta all plats i dagens Nya Arno funderar jag på att passa in lite mer värdslig och ekonomisk politik också. Stadsstaten är ju beskriven som en oligarki och inte en teokrati. Vad om en viktig konflikt i Nya Arno i dag handlar om en önskan om att upplösa Väktarrådet? Det instiftades som en följd av Valios heresi och kriget mot Mercana som Nya Arno förlorade 494 eO. Samtidigt ingicks (enligt Albrekts idé och årtalen i wikin) ett fredsfördrag mellan Nya Arno och Mercana där mercanierna tillsammans med flera stora handelshus på Caddo gavs kontroll över stadsstatens handelsrutter i nittionio år. Detta fredsfördrag har vi inte diskuterat särskilt mycket men det bör enligt kronologin ha löpt ut 593 eO. Då kan det tänkas att Nya Arnos lokala handelshus försökte återta en del av stadsstatens egna handel men att de fortfarande inte helt lyckats få den kontroll de anser sig ha rätt till. Det finns flera anledningar till detta men handelshusen anklagar Väktarrådet för att lägga sig i den ekonomiska politiken och vara Caddos förlängda arm. De lokala handelshusen anser att Väktarrådet borde ha upplösts samtidigt som det nittionio år långa avtalet med Mercana och Caddo utlöp. Detta har ännu inte hänt men nu har även många inom den lokala kyrkan i Nya Arno börjat stödja de små handelshusen gentemot stadsstatens Riksråd och de mäktiga internationella handelshusen från Caddo. Kyrkan och exarken i Arno vet inte helt hur de skall ställa sig i konflikten. Och nyligen har rykten nått Caddo om att Valios heresi har fått nya anhängare ute bland församlingarna i Nya Arnos träskmarker...

Vad tros om något sådant?

Tillägg: Länkar till relevanta diskussioner: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 992#p44992 och http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 976#p47976
Jag tycker att det låter både spännande och sannolikt! Nya Arno blev ju påtvingade en variant av förmyndarregering vilket få så klart är nöjda med. Folkförsamlingen vill ju nu efter att avtalet löpt ut få slippa fortsatt påtvingade funktioner som nog ses som en bestraffning trots att de nu ska ha sonat sina ”brott”. Jag tror att exarken i Arno och folkförsamlingen på Caddo har ganska liten insikt i vad som sker uppe i klomellien vilket gör att mellanhänder i form av dalkiska handelshus och kyrkliga ämbetsmän tar vid och utnyttjar situationen. Detta väcker givetvis missnöje hos lokalbefolkningen samt den del av de lokala templet som sympatiserar med stora delar av folkförsamlingen i Nya Arno.

Ett möjligt äventyrs uppslag är att RP ska lotsa ett sändebud från folkförsamlingen i Nya Arno till densamma på Caddo. (Nya Arno har rätt att sända medlemmar till denna). Detta motsätter sig givetvis delar av de nu styrande. Samtidigt i skuggorna inser Valios följeslagare att missnöjet i stadsstaten är bra för den egna rörelsen. Därför vill de också röja undan sändebudet. The chase is on!:D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-06-14 12:48 Angående Väktarrådet har jag några ideer. Strunta i dem om de inte passar med vad som redan skrivits.

NYA ARNOS VÄKTARRÅD

För att hindra att Valios kätteri levde vidare i Nya Arno inrättade Caddo med stöd av Mercana ett Väktarråd som överrock över stadens eget styre. Väktarrådet består av sex medlemmar, likt Etins sex bud, och de har ganska varierande bakgrund, alla har dock lyckats övertyga Caddo om sin renlärighet. Väktarrådet var länge extremt impopulärt, men är 610 är de bara ogillade – man väntar bara på att de ska avskaffa sig själva. En del av förklaringen till den ökade acceptansen är att just nu är tre av medlemmarna infödda arnier.

För närvarande lägger Väktarrådet normalt sett sig inte i det lokala styret, även man om alltid håller sig väl informerade. En av de få saker som kan få dem att agera är om Nya Arnos utrikespolitik anses skada Caddo. Sådana veton möts alltid med förtrytelse. Istället lägger Väktarrådet sin energi på att, med hjälp av egna trupper, jaga rätt på underjordiska kättarceller ute på den träskiga landsbygden. Man går diskret och tolerant till väga, då man helst vill föra avfällingarna tillbaka till den rätta läran. Innan man tar till storsläggan vill man också vara säker på att man kartlagt hela kätteriets omfattning.

Väktarrådets vapen är en sol med janusansikte mot schackrutig bakgrund.

Zemniterna har med hjälp av mentalistbesvärjelser lyckats smuggla in en medlem i Väktarrådet. Valios lärjungar strävar efter att systematiskt bryta mot Etins bud, och ett bud är särskilt svårt att bryta – det att inte utöva magi. I praktiken finns det alltså människor som är bra på att hålla hemligheter, som känner sig utstötta och som utövar magi i hemlighet och av ideologiska skäl. Dessa omständigheter utgjorde en alltför svår frestelse för zemniterna, som nu gör vad de kan för att dölja valierna om de upptäcker dem. Zemniternas man i Väktarrådet har redan värvat ett halvdussin valier till sin sak, och dessa är nu fullvärdiga magiker som helt lämnat sina gamla liv bakom sig.
Kommer med kommentarer senare! Bra grund dock! :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Triskeroligarkerna:-)
Nr 1 Barsane ”Feitansikte” av ätten Vildbete
Nr 2 Avin Malegha av ätten Peffomir
Nr 3 Hurgea ”Oxbringan” av ätten Cudda
Bilagor
50C8C7B3-4AF9-4DF8-87E9-79D805B08BFE.jpeg
622FB492-64AF-42B7-8EA1-F7E5AF19836E.jpeg
5EBF76BC-5A27-4BA5-BE52-8BBBEE40853F.jpeg
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tjusigt! Vildbete påminner lite om den fruktade Thulsa Doom!

Fast förstapriset går ju förstås till skönheten bakom herr Cudda.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-06-14 12:48 Angående Väktarrådet har jag några ideer. Strunta i dem om de inte passar med vad som redan skrivits.

NYA ARNOS VÄKTARRÅD

För att hindra att Valios kätteri levde vidare i Nya Arno inrättade Caddo med stöd av Mercana ett Väktarråd som överrock över stadens eget styre. Väktarrådet består av sex medlemmar, likt Etins sex bud, och de har ganska varierande bakgrund, alla har dock lyckats övertyga Caddo om sin renlärighet. Väktarrådet var länge extremt impopulärt, men är 610 är de bara ogillade – man väntar bara på att de ska avskaffa sig själva. En del av förklaringen till den ökade acceptansen är att just nu är tre av medlemmarna infödda arnier. (Fungerar enligt mig ifall vi vill att väktarrådet är mindre. Kanske att tre av rådets medlemmar är kyrkligt tillsatta och tre är världsliga företrädare?)

För närvarande lägger Väktarrådet normalt sett sig inte i det lokala styret, även man om alltid håller sig väl informerade. En av de få saker som kan få dem att agera är om Nya Arnos utrikespolitik anses skada Caddo. ( stämmer sannolikt även om de nog inte officiellt motoverar det på detta vis:-)) Sådana veton möts alltid med förtrytelse. Istället lägger Väktarrådet sin energi på att, med hjälp av egna trupper, (kanske en egen del av stadsvakten och visst stöd av justinierorden?) jaga rätt på underjordiska kättarceller ute på den träskiga landsbygden. Man går diskret och tolerant till väga, då man helst vill föra avfällingarna tillbaka till den rätta läran. Innan man tar till storsläggan vill man också vara säker på att man kartlagt hela kätteriets omfattning. (Det finns en hel del sammanslutningar i Nya Arno som delvis utmanar delar av den dalkiska kyrkan. De flesta långt ifrån så utmanande som Valios anhängare. Dessa noteras snarare än förföljs? Jag tycker beskrivning fungerar:-))

Väktarrådets vapen är en sol med janusansikte mot schackrutig bakgrund. (Finns risk att detta uppfattas som polyteism? Hur strikta är moderkyrkan med sina symboler?)

Zemniterna har med hjälp av mentalistbesvärjelser lyckats smuggla in en medlem i Väktarrådet. Valios lärjungar strävar efter att systematiskt bryta mot Etins bud, och ett bud är särskilt svårt att bryta – det att inte utöva magi. I praktiken finns det alltså människor som är bra på att hålla hemligheter, som känner sig utstötta och som utövar magi i hemlighet och av ideologiska skäl. Dessa omständigheter utgjorde en alltför svår frestelse för zemniterna, som nu gör vad de kan för att dölja valierna om de upptäcker dem. Zemniternas man i Väktarrådet har redan värvat ett halvdussin valier till sin sak, och dessa är nu fullvärdiga magiker som helt lämnat sina gamla liv bakom sig.
Det här är ju ett bra exempel på hur en extrem religiös (eller värdslig) organisation kan korrumperas. Själva ursprunget till Valios rörelse var ju en motreaktion mot infiltrationen från cirkanten under den andra magokratin. Nu använder en liten fraktion av Valios anhängare (under Zemnitiskt inflytande) magi för att bryta mot de ”falska” buden. Sannolikt är detta fel hos huvudparten av Valios anhängare (de är ju noga med i vilken ordning och på vilket vis påbuden kan brytas samt inte minst vilka som är falska och inte!). Det är alltså ett kätteri mot heresin vilket gör att dessa zemnitiska valier bränt broar och nu är hardcore:-)
Om det inte framkommit älskar jag detta! Det inkluderar Nya Arno i den underliggande konflikten som riskerar att skaka Klomellien :-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-06-14 18:34 Tjusigt! Vildbete påminner lite om den fruktade Thulsa Doom!

Fast förstapriset går ju förstås till skönheten bakom herr Cudda.
Haha:-) ja han blev ganska lik Thulsa.

Det är inte alla som blir photobombad av en klomullunge:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

KONSTEN ATT TILLSÄTTA ETT RÅD, DEL 4

Kultist: Var hälsad, Klippans Beskyddare och Jorpagnas Främste!

Korab Stenfast: Var hälsad, Barn av Klippan. Hur kan jag hjälpa dig? Öh, och var snäll och dräll inte fjädrar över mitt skrivbord.

Kultist: Skåda din nye överstepräst! Sola dig i glansen från mitt uggliga majestät! Hoo! Hoo! Hoo!

Korab: Ho på dig själv. Jag är ledsen att behöva berätta det här för dig, men det är allmänt accepterat och erkänt att Dunderugglan varken behöver eller vill ha några präster, så jag måste tyvärr avslå dina anspråk på översteprästerlig värdighet.

Kultist: Vem har talat om Dunderugglan? JAG tjänar hans barn, den Duniga Dunderungen, som är alldeles nykläckt och alldeles säkert behöver stöd av sina trogna präster.

Korab: Jaså, det där. Hör på, det stora vita som ni såg på himlen förra Tormsafton var bara månen och molnen.

Kultist: Påstår du att vi tar fel på den onda månen och ett heligt barn? Är du också en kättare?

Korab: Allt jag påstår är att ni dricker för mycket alkohol på Tormsafton. Hyllad vare den Duniga Dunderungen, länge må hans vingar beskydda oss!

Kultist: Det låter bättre!

Kultist 2: Släpp in mig! Flytta på er! Lyssna inte på den där bluffen, Främste! JAG är den Duniga Dunderungens sanna överstepräst!

Kultist 1: Ha! Du, din nykomling, anslöt dig först i förra veckan!

Kultist 2: Kanske det, men jag har satt min tro till Dunderungen, och hoppat utför Stadsklippan, och det har aldrig du vågat!

Kultist 3: Är ni alldeles från vettet? Dunderugglans bud säger klart och tydligt att man INTE ska hoppa ut från Stadsklippan.

Kultist 2 och 1: Vem är du?

Kultist 2: De där buden gäller för vanliga dödliga, men jag står under Dunderungens beskydd!

Kultist 3 och 1: Fast du haltar, din hycklare!

Kultist 2: Ja, jag tvivlade kanske lite vid landningen.

Kultist 3: Ut med er bägge två, era falska profeter! Jag är Dunderungens enda rätta överstepräst, jag har sett hans ansikte och klätt mig i hans egna fjädrar!

Kultist 2: Det där är vanliga hönsfjädrar, din gudlösa lögnare! Den Duniga Dunderungen kommer att picka hål på dig för dina blasfemier!

Korab: Kan ni göra upp det där någon annanstans? Och sluta sprida fjädrar överallt!

Kultist 4 (utifrån): Leve Den Dundriga Dunungen!

Kultist 1: Vad i…

Kultist 2: ,,, hörde ni det där?

Kultist 3: Kom, grabbar, så klår vi upp den där kättaren!

Kultist 1, 2 och 3: Duniga Dunderungen! Duniga Dunderungen! Duniga Dunderungen!

Korab: Ut med er! Stick! Försvinn! Och plocka upp fjädrarna efter er!

Korab: Gersch, be någon att städa upp här. Mitt kontor ser ut som ett hönshus.

Gersch: Det ska bli, Främste.

Korab: Tja, om det där var de sista för den här gången, kanske jag har tid att träna lite med svärdet…

Ritualmästare Telk: Host, host!

Korab: Och vad vill du nu då?

Telk: Främste, ni har väl inte glömt att ni ska gå över de övre fälten i nordvästra kvadranten i eftermiddag?

Korab: Den glada tilldragelsen har undflytt mig.

Telk: Om ni bara vänligen böjer er fram lite, så kan jag lägga på er det här oket. Sen spänner vi fast en säck med fem kilo salt här till vänster. Och sedan fem kilo salt på den högra sidan också.

Korab: Huff! Det här var nytt! Vad ska den här ritualen vara bra för, Telk?

Telk: Skörden har varit oroväckande dålig där, Främste. Därför är den här ritualen av nöden.

Korab: Vänta lite! Det växer dåligt, och du vill att jag ska gå runt och strö ut salt?

Telk: Absolut inte! Vilken absurd tanke! Ni ska gå runt och INTE strö ut salt.

Korab: ….

Telk: Är det något som ni har svårt att förstå, Främste?

Korab: Dumma mig som ställer dumma frågor. Förresten, Telk, säger ritualen att jag måste bära ner allt det här saltet till fälten själv?

Telk: Inte uttryckligen, men…

Korab: Bra, då får du bära dit dem, så tar jag över sen.

Telk: Främste, jag är femtio år fyllda!

Korab: Och det syns på din midja! Vad skulle Hungrige Hugg säga? Seså, sätt fart, jag vill vara hemma till kvällen.

Gersch: Lycka till, Främste! Glöm inte besöket av det nya ambassadörstrollet imorgon!

Korab: Suck.
Skriv svar