Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag har egentligen inga åsikter om hur stor Bozsa stad är mer än att den sannolikt är den minsta staden (av de erkända unionsmedlemmarna).
Ytterstaden måste nödvändigtvis inte vara så stor (men större än vad som syns nu) då Bozsa trots allt har flera ganska stora andra städer mot åsen/garriska sjön (Kragenspitz, Sjustaden och Kastell Bax). Det finns alltså städer som kan fylla vissa funktioner som annars funnits i Bozsa. På östra stranden kan eventuellt en avskeppningshamn finnas för varor söderifrån. Dock tänker jag att huvudparten av stengods och tennet från Monstinerna lastas på pråmar på Gimdis närmare bergskedjan.
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-08-24 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tackar. En korrektion: 3 till 7 dagar varar karnevalen.

Bryggorna kan fylla diverse funktioner, men jag tänker mig att varor av säkerhetsskäl tas in främst via broarna.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag tänker att varor från norra Bozsa (kragenspitz, Sjustaden och kastel Bax med närområden) främst kommer in via bron (om de inte är adresserade till ytterstaden så klart). En hel del varor från de norra unionsmedlemmarna kanske inte åker hela vägen till Bozsa utan lastar av detta i Kragenspitz? Dessa når i sådana fall också Bosza stad via bron.

Från området söder om Bozsa (och gimdis) skeppas varor in via flodpråmar. Ibland är dessa dragna av klomuller.

Jag har ritat in två större kajplatser i Bozsa. Den södra är främst tänkt för frakt och mottagande av människor och mindre handelsvaror. Här kan man ta en trevlig promenad eller avnjuta ett glas vin men inte lasta av tunga sändningar med mat eller tenn. I östra hamnen kan man hyra stuvare och här finns kanske även någon mindre lyftkran? (Eventuellt magisk hjälp? ) Bozsa är ju ingen gigantisk importör men en del medel finns.
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-08-24 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter rimligt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9071
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-24 17:38 Tackar. En korrektion: 3 till 7 dagar varar karnevalen.
Korrigerad.

Angående kalendern så fyller jag gärna på den med några religiösa högtider om du känner för att hitta på sådana för gudarna du skapat. Flertalet av dessa firas kanske främst i Melorgh men vissa kan väl tänkas ha letat sig in den mer allmäna kalendern som används i större delen av Klomellien och vara relevanta att föra upp där?

Klomellien använder som sagt det som av de lärde benämnas som Trakoriska kalendern, en till synes enkel och översiktlig kalender med ett år om 360 dygn och tolv månader om 30 dygn vardera.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9071
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-08-24 14:40 Jag har egentligen inga åsikter om hur stor Bozsa stad är mer än att den sannolikt är den minsta staden (av de erkända unionsmedlemmarna).
Ytterstaden måste nödvändigtvis inte vara så stor (men större än vad som syns nu) då Bozsa trots allt har flera ganska stora andra städer mot åsen/garriska sjön (Kragenspitz, Sjustaden och Kastell Bax). Det finns alltså städer som kan fylla vissa funktioner som annars funnits i Bozsa. På östra stranden kan eventuellt en avskeppningshamn finnas för varor söderifrån. Dock tänker jag att huvudparten av stengods och tennet från Monstinerna lastas på pråmar på Gimdis närmare bergskedjan.
Staten Bozsa är den tredje minsta enligt Folkräkningskontoret (och Albrekt) så som det ser ut här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 612#p36612

Staden Bozsa kan däremot vara den minsta om vi tänker oss att större delen av befolkningen bor utanför staden än i exempelvis Nya Arno eller Melorgh som totalt sett har färre invånare i själva staten.

Jag föreslår att vi spikar de föreslagna måtten för staden Bozsa. Behövs lite hårda wikifakta. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9071
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-08-24 19:25 Jag tänker att varor från norra Bozsa (kragenspitz, Sjustaden och kastel Bax med närområden) främst kommer in via bron (om de inte är adresserade till ytterstaden så klart). En hel del varor från de norra unionsmedlemmarna kanske inte åker hela vägen till Bozsa utan lastar av detta i Kragenspitz? Dessa når i sådana fall också Bosza stad via bron.

Från området söder om Bozsa (och gimdis) skeppas varor in via flodpråmar. Ibland är dessa dragna av klomuller.

Jag har ritat in två större kajplatser i Bozsa. Den södra är främst tänkt för frakt och mottagande av människor och mindre handelsvaror. Här kan man ta en trevlig promenad eller avnjuta ett glas vin men inte lasta av tunga sändningar med mat eller tenn. I östra hamnen kan man hyra stuvare och här finns kanske även någon mindre lyftkran? (Eventuellt magisk hjälp? ) Bozsa är ju ingen gigantisk importör men en del medel finns.
Låter bra.

Har vi förresten bestämt var de tre övriga städerna i Bozsa ligger? Annars föreslår jag Sjustaden uppe på Hisskoviska åsen någonstans mitt på Bozsas norra gräns och Castella Baxa/Kastel Bax precis där gränsen mellan Bozsa, Hisskov och Nya Arno möts. Kragenspitz har kanske Torquemada en åsikt om läge för? Annars förslagsvis lite österut uppe på Hisskoviska åsen nära Monstinerna?

En annan plats som nämdes tidigare var Hamuriska utkiken tror jag. Kanske kan ligga där gränsen mellan Bozsa, Nya Arno och Hamur möts?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Bozsa anges som ”minst” i EA böckerna vilket jag tolkat som staden Bozsa och inte stadsstaten.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Inga planer på religiösa högtider just nu.

Hamuritiska observationsstationen ligger någonstans vid Hamurs yttre gräns mot vildmarken utanför Klomellien.

Kragenspitz: "På Bozsas mark, vid den Garrikiska Sjöns södra strand och nära Gimdis mynning, ligger den lilla staden Kragenspitz."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9071
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-08-25 01:17 Bozsa anges som ”minst” i EA böckerna vilket jag tolkat som staden Bozsa och inte stadsstaten.
Då tycker jag vi spikar det, Bozsa stad är den minsta av huvudstäderna i Klomellien även om Bozsa stat endast är den tredje minsta.

Då återstår dock att bestämma de övriga tio huvudstädernas storlek i förhållande till varandra.

Början till ett förslag så här:

1 - Mercana stad
2 -
3 -
4 -
5 -
6 -
7 -
8 -
9 -
10 - Brikho stad
11 - Bozsa stad
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9071
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Yohrleiderna, gtjorgos joriska folkslag i Hamur, är nu rödmarkerade och har fått en artikel i wikin: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Yohrleider

Har ändrat lite på rubriker och titel på dessa, samt gjort en flytt av Typisk bosättning till in under Kultur och samhälle. Försöker få det så enhetligt som möjligt med liknande artiklar för bäst möjlig översikt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Vi talar om storlek befolkningsmässigt då?

För du får plats med väldigt många svartnisssar på en kvadratmeter...och de ynglar av sig fort.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9071
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Befolkningsmässigt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Kan Brikho (likt Triska) tänkas studsa mellan säg 8 och 10, på grund av starka fluktuationer i befolkningen?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

DEN GRÖNA DUNGEN, som gör anspråk på att vara Bozsas femte akademi, är stadens främsta animister. Man undervisar dock även i andra magiskolor vid sidan av. Skolan, vars byggnader bara i undantag är byggda av sten, är belägen i en liten men tät skog i norra delen av staden (på maximalt avstånd från Sursovs nekromantiska torn i söder). Blotta närvaron i skogen skänker lugn och sinnesfrid till även de mest plågade sinnen. Dock brukar dvärgar, melorghier och nekromantiker uppleva ett visst obehag, ”som om de svävade fritt”. Orcher tenderar att somna fridfullt, medan varken odöda eller demoner sätter sin fot här. Akademin är av stor betydelse för landets jordbruk och odlingar, och understöds av Addiaska, Sanzas, Den Lysande Vägens Kyrka, Hisskov, Yolev och, när de är på gott humör, Triska. Akademin leds av ett råd av sju framträdande animister, varav tre är alver. Ett flertal sällsynta varelser, som enhörningar, urträd, älvor och nymfer har gjort akademin till sitt hem. Politiskt är man en av den nya ordningens främsta tillskyndare, och man räknar kallt med att ta över rectorsposten när Mor Invil sent omsider bestämmer sig för att gå i pension. Man har dock svårt för att dra jämnt med stadens nekromantiker, och deklarerar öppet att Aperi bör sättas under övervakning, Likkistan läggas ner och Sursovs skola utplånas till siste man! På grund av bristande vaksamhet har zemniterna lyckats värva tre animister inne i akademin, då de har förtvivlat vad gäller Klomelliens städers (särskilt då Mercanas) rovdrift på den naturliga världen, och helt felaktigt inbillar sig att ett zemniterstyre skulle förändra saker och ting. Gröna Dungen finansierar ofta expeditioner till avlägsna platser för att dokumentera eller hemföra ovanliga växter, djur och varelser.
Skriv svar