Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ack nej, mina kartor ser alla ut som Barbapappor.
Jag ville bara berätta att Klomellien letat sig in i mina nattliga drömmar.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-09-23 15:03 Tjuvstartar lite på Sanzas...

SANZAS MAGIKERAKADEMI

Efter magokraternas fall så jämnade mercanierna den lokala akademin med marken. I Melorgh behövdes inga sådana åtgärder, då akademin helt enkelt flugit i luften. I Sanzas, däremot, så ansåg man det vara slöseri med god arbetskraft att hacka bort gammal sten, och lät därför ruinen av akademin stå kvar. Ruinen är belägen ungefär en mil från Sanzas stad, och har plundrats och finkammats ett tjugotal gånger av Sanzas, Bozsa och diverse äventyrare. Trots detta drar den fortfarande till sig nyfikna sakletare, särskilt då de relativt intakta källarvåningarna. Sanzas har inte lust att avdela vakter för att hålla folk borta, men man har ännu mindre lust att se akademin omvandlas till en lokal motsvarighet till Melashes Röda Torn, där glada hyrsvärd på semester och maktlystna magiker på jakt efter en bas springer om varandra. För några årtionden sedan löstes problemet då Triskas skogslevande mantikoror tröttnat på huskarlarnas ömma omsorger och kollektivt utvandrade norrut. De slog sig ner i Sanzas akademi, och slöt snart ett inofficiellt avtal med staden; de håller sig i närheten av akademin och lämnar halvlängdsmän i fred, och halvlängdsmännen stör i sin tur inte dem. Alla tolv mantikororna är mer eller mindre släkt, och alla har vingar och röd päls. De flesta har projektilsprutande svansar. Bästa sättet att ostört ta sig in i akademin är att smyga in nattetid. Exempel på ”skatter” man kan hitta därnere:

En ärgad och utsirad kopparmugg. Fem silvermynt hos rätt köpare.

Partiell pergamentsbit. Om man lyckas hitta en kompetent översättare (försök i Yolev) så kan man utläsa delar av en beräkning av det årliga saltbehovet. Två kopparmynt hos rätt köpare.

En familj på fem övervintrande svartnissar. Så fort de inser att de blivit upptäckta flyr de genom en smal tunnel. Om man på något sätt lyckas fånga in dem bär de på: Tre kopparmynt. Fem torkade råttor. En trädrot med illvilligt utseende.

En fallgrop. Sedan länge utlöst utgör den inget hot annat än mot de gravt nonchalanta. På botten ligger några ganska färska lik spetsade på pålar. Den som klättrar ner för lite likplundring kan komma över hela 281 silvermynt och 15 guldmynt.

En självlysande kristall infattad i en vägg. Att avlägsna den kräver hantverksfärdigheter. Mycket användbar, då den lyser upp omgivningarna som i dagsljus, och inte ger några mörkeravdrag såsom sker vid bruket av facklor.
Gillar!
Fast några mantikoror har vi väl kvar nere i Oligarkin?:-o
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-09-26 19:18 Slutinlägg av Sanzas utsände vid Unionsmötet 567 eO där Brikho upptogs som medlem i Klomellien:

Vi halvlingar är ett godmodigt folkslag och väljer att tro civilisering är möjligt för alla intelligenta varelser. Vi är även av ett realistisk kynne och inser att vi själva inte hittat sättet att åstadkomma detta avsende svartfolken. Därför har vi låtit mercanierna med sin klokskap och rikedom förstå att de anses mycket mer kvalificerade till att sköta en sådan hedervärd uppgift. Självklart lär detta bli ett svårt arbete med tanke på hur dylika försök genom århundraden misslyckats. Sanzas halvlingar vill ändå stötta sin granne i detta ekonomisk genom betydande lättnader i tull på utvalda handelsvaror. Sanzas lovar också att göra sitt och fortsätter bevaka gränsen i norr mot de svartfolk mercanierna ännu inte civiliserat. Eventuella utsändingar svartfolken önskar skicka till Sanzas erbjuds samma skydd som mercanierna själva garanteras inom vårt territorium och för att inte någon skall missförstå denna ordning erbjuds de två staterna gemensamt boende i Sanzastadens diplomatkvarter på värdshuset ”Den fyllda börsen” samt gratis färdsel till och från gränsen i dubbel vagn. Att färdas ensam över Ishnaslätten är inte trevligt och dessutom är det heller inte särskilt tryggt. Svartfolkens utsände ges också rätt att sitta med i alla möten Sanzas Byråd har med Mercana för att där lära sig hur goda förhandlingar sköts. Vi halvlingar önskar även visa sympati med Mercana avseende brikombarerna som tidigare bott i trakten Brikombar där nu mercanierna låtit svartfolken överta styret. Inga brikombarer skall behöva gå hemlösa eller hungriga då Sanzas tar på sig ansvaret och spar mercanierna för detta nödvändigta hjälparbete. Hantverkare kommer ges möjlighet att utföra sin gärning på sanzisk mark och gruvlag som inte längre kan leverera malm till sina tidigare uppköpare lovas betalning av Sanzas. Brikombarer ges dessutom full rätt att bära vapen på sanzisk mark för att på detta vis kunna försvara sig mot eventuella fiender och sköta egen justis. Utöver detta vill inte Sanzas påtvinga brikombarerna andra ingrepp i deras dagliga liv utan i så stor grad det är möjligt stödja folket tills det kan återvända hem.

Sanzas accepterar att Brikho är medlem av Klomelliska Unionen och tillåter eventuella diplomatiska utsändingar under ovanstående premisser. Inga halvlingar åker till Brikho utan de hanterar svartfolken genom brikombarerna som nu bor i Sanzas. Har övriga stadsstater invändingar mot denna ordning bes de av halvlingarna ta upp dessa med Mercana.
Rödmarkera anser jag.
En fråga dock. Är det Sanzas åsikt att Mercana lät Svartfolken ta över Brikombar eller är det en reell sanning? I mitt huvud tänker jag att Mercana (som ju var nominellt överhuvud över området) sonika struntade i att försvara nybyggarna/Brikombarerna som efter år av kamp tillslut föll för vätteklanerna och deras allierade. Mercana bjöd alltså inte in svartfolken men de brydde sig föga om Brikombarerna. Korrekt?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Rulltrollen får tumme upp av mig. Vilka är det som namngett dem? Mercanierna? Addiasker? Magiller? Brikombarer? Dyler?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Förslag som tillägg till språk för beskrivningen av de dyliska dvärgarna efter hjälp från Adragoor och Birke:


Språk

Den dryliska varianten av gryndur har framför allt påverkats av kontinentaljori och hamuriska. Detta har framför allt resulterat i vissa uttalsförändringar jämfört med standard versionen av gryndur. Till exempel har strupljudet kh blivit mer som ett h och vissa vokaler har muterats något. Balât-khôn på gryndur blir Belâtihon på drylisk dialekt och Mirin-khôn blir Mirinohn. Nu är dock inte skillnaderna jättestora. Detta eftersom dvärgarnas språkförändringar sker betydligt långsammare än människors då dvärgarna har en betydligt längre livstid samt är tämligen konservativa.
Oavsett så finns en del lånord från människospråken men dessa är relativt få p.g.a. hur dvärgarnas språk är uppbyggt med konsonantradikaler. Lånord har en tendens att bli lätt ogrammatiska i dvärgaöron eftersom det sällan går att härleda andra ord ur dem. De har dock blivit tvungna att integrera vissa sociala och politiska ord samt handelstekniska beteckningar som inte finns inom grundyr.

En annan likhet mellan språken är de speciella runformer som används längs västerhavets kust, där både de joriska och dvärgiska runorna skrivs i samma brutna stil.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

(Ursäkta att jag spammar tråden! Hade mycket att ha åsikter kring:-))
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-10-10 10:00 Rödmarkera anser jag.
En fråga dock. Är det Sanzas åsikt att Mercana lät Svartfolken ta över Brikombar eller är det en reell sanning? I mitt huvud tänker jag att Mercana (som ju var nominellt överhuvud över området) sonika struntade i att försvara nybyggarna/Brikombarerna som efter år av kamp tillslut föll för vätteklanerna och deras allierade. Mercana bjöd alltså inte in svartfolken men de brydde sig föga om Brikombarerna. Korrekt?
Korrekt. Sanzas är mest besvikna på att Mercana övergav brikombarerna som egentligen tillhörde den överordnade joriska kulturen här uppe i norra Klomellien. Gränserna var också lite mer oklara tidigare och har först i nyare tid dragits som raka streck över den ödsliga Ishnaslätten och de glesbefolkade dalarna i Melashebergen. Mercanierna ursäktar sig lite med det. Halvlingarna hade hoppats att mercanierna fortsatt se de små gruv och herdesamällena i trakten av Brikombar som värda att skydda men när möjligheten att åter få handla över Karkazrapasset med staden O öppnade sig offrades brikombarena till fördel för möjligheten att fylla handelshusens kistor ännu mer.

Det kan tilläggas att Sanzas underrättelsetjänst i lönndom verkade för fortsatt stöd till brikombarerna i Mercana men tyvärr utan att lyckas.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-10-10 10:28 (Ursäkta att jag spammar tråden! Hade mycket att ha åsikter kring:-))
Absolut inget att ursäkta. Tolkar det som du frisknat till väl behållen från skallspräckarsotten. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-10-10 11:38
gtjorgo skrev: 2022-10-10 10:00 Rödmarkera anser jag.
En fråga dock. Är det Sanzas åsikt att Mercana lät Svartfolken ta över Brikombar eller är det en reell sanning? I mitt huvud tänker jag att Mercana (som ju var nominellt överhuvud över området) sonika struntade i att försvara nybyggarna/Brikombarerna som efter år av kamp tillslut föll för vätteklanerna och deras allierade. Mercana bjöd alltså inte in svartfolken men de brydde sig föga om Brikombarerna. Korrekt?
Korrekt. Sanzas är mest besvikna på att Mercana övergav brikombarerna som egentligen tillhörde den överordnade joriska kulturen här uppe i norra Klomellien. Gränserna var också lite mer oklara tidigare och har först i nyare tid dragits som raka streck över den ödsliga Ishnaslätten och de glesbefolkade dalarna i Melashebergen. Mercanierna ursäktar sig lite med det. Halvlingarna hade hoppats att mercanierna fortsatt se de små gruv och herdesamällena i trakten av Brikombar som värda att skydda men när möjligheten att åter få handla över Karkazrapasset med staden O öppnade sig offrades brikombarena till fördel för möjligheten att fylla handelshusens kistor ännu mer.

Det kan tilläggas att Sanzas underrättelsetjänst i lönndom verkade för fortsatt stöd till brikombarerna i Mercana men tyvärr utan att lyckas.
Perfekt! Då har vi samsyn här:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

När några monster flyttar från Triskas skogar flyttar förstås andra in från bergen för att fylla den ekologiska nischen :D

Rulltrollen namngavs sannolikt av de kringvandrande brikombarer som först fick dem i huvudet, på den tiden då svartfolken var färre och sämre organiserade i trakten.

Britterna åkte en gång i tiden på "Grand Tours". Melorghierna måste göra något liknande, fast i vallfärds- och pilgrimssyfte.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-10-09 21:44 Jag ville bara berätta att Klomellien letat sig in i mina nattliga drömmar.
Borde du vara orolig för detta? Eller kanske vi? :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Om vi nu skulle få till en karta över Mercana, vilka platser finns omtalade i källor, wiki och forumstrådar?

*Ankstaden, stadsdel där ankorna bor
*Wals gata, gata i Ankstaden och Mercanas finansiella centrum
*Klomullhamnen, hamn där klomulldragna pråmar (och stridsklomuller?) hanteras
*Segermonumentet, staty med lite oklar symbolik omtalad av forumets Vidina
*Biblioteket, ett klassisk erebisk Bibliotek men mest ett skrytbygge
*Hängda Fursten, värdshus omtalad av forumets Vidina
*Olemtemplet, stort tempel tillägnad guden Olem
*Rådhuset, byggnad där Mercanas styrande organ Handelsrådet sammanträder

I tillägg finns rimligtvis ett huvudkontor för alla Mercanas stora handelshus.

Vad har jag missat, och vilka nyskapelser kan ni tänka er?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag drömde en gång fram ett Chockmonster i en dröm, som jag sedan gav värden, men tack och lov aldrig utsatte spelarna för, eftersom det enligt drömmars logik var nästan omöjligt att besegra eller undkomma.

Drömmar om Klomellien är välkomna, då jag annars brukar ha nattliga besök av otrevligt folk som Hitler, Göring, Stalin, Robespierre och Satan.

Mercana: Rikemannakvarteren, inklusive Bozsas stora pyramidformade ambassad. Inåt landet.
Basaltborgen. Inte direkt vid kusten.
Dvärgabanken. Ganska centralt.
Diverse torg som jag glömt vad de heter.
Kardiens ambassad, inte alltför långt från hamnen.
Svartfolkskvarteren, allra längst bort i nordost.
LV har en kyrka på plats.
Kanske även några gamla jorpagniska gudar?
Broar, åtminstone delvis över Maure.
Har för mig att det finns någon sorts arena...

Tillägg - Wals gata är centrum för den nya handeln med säkerheter och andra nymodigheter, och givetvis för den interna ankhandeln, men inte ett ställe där stadens ledande män hänger regelbundet.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

MELORGHIERNAS ”STORA TUR”

Ur boken ”Till mina efterträdare; Klomellien, dess städer och hur de ska vinnas” av kerisgass Ozymandias (ej publicerad).

”Melorghierna åker kors och tvärs över Klomellien till fler pilgrimsmål än ni kommer att kunna hålla ordning på. Oundvikligen kommer våra anhängare att vilja, eller känna sig tvungna att, besöka platser vi helst skulle se att de undvek. Detta är inget vi ska bråka om eller försöka avskaffa med straffpredikningar. Förklaringen är enkel; även om privata pilgrimer förekommer så är deras månghövdade och långa pilgrimsfärder, deras så kallade stora turer, resultatet av ett kollektivt beslutsfattande där både troende och otrogna är involverade. Hågade män och kvinnor anmäler sig och godkänns sedan av stadens ledning, som också förväntar sig rapport om resultat och järtecken vid hemkomsten. En pilgrimsfärd är därför både till för den egna själen, för den egna storfamiljen och för stadens bästa, och är dessutom en eftertraktad belöning i form av en sorts semester.

Vad vi bör försöka göra är att skydda och stötta dessa pilgrimer så att de lägger mer tid och kraft på den Lysande Vägens pilgrimsmål och mindre på de olämpliga. Detta är ett arbete som bäst utförs ute på vägen, och det vore ett mycket bättre bruk av våra riddare än att slakta orcher och mercanska legoknektar. En hemvändande pilgrim tillbringar resten av året med att berätta historier för sin storfamilj, särskilt under vinterns dystra timmar. Då kan en hängiven Pukianhängare bli lyrisk i sina beskrivningar av katedralen i Addiaskas prakt eller Erfavels generositet och gästfrihet. Betydelsen av detta för vårt långsiktiga arbete behöver knappast påpekas.”

STATION ETT: DEN STORA SFINXEN

Ur ”Instruktioner till pilgrimer” av Servul Pok, senare redigerad av hans efterträdare Vorgal Voosch.

”Ta vägen rakt till Sfinxen.

Stanna inte i Medium på vägen. Om ni har släktingar där som absolut måste besökas, stanna på inga villkor över natten.

Förbered era frågor noggrant och i god tid. Skriv ner dem. Förlita er ej på gudomlig inspiration i det sista ögonblicket. Pröva era frågor och få dem godkända av era resekamrater, av era präster och slutligen av Sfinxens Väktare. Om ni är ute på en stor tur, be om orakelsvar om den kommande färden.

Om möjligt, utforma era frågor på vers, det ger bättre möjligheter till givande svar.

Medtag lämpliga offer till Sfinxen. Sfinxen äter de flesta former av kött, men den för oss enklast tillgängliga födan är får. Fåren ska överlämnas till Sfinxens slaktare och grillare levande. Medtag om möjligt sanziska kryddor. En fråga om den personliga framtiden kräver som regel ett får, om vår stad två får, och om gudarna tre får.

Lyd Sfinxens Väktares instruktioner utan invändningar.

Betala de avgifter han kräver.

Om Sfinxen sover, var tysta och vänta. Avstå även från de brukliga tidebönerna till Puki. Ni har Pukis prästers officiella tillåtelse.

Om Sfinxen äter, stör henne inte med annat än lovsånger.

Rör på inga villkor Sfinxens kropp.

Det är tillåtet att diskret medföra Sfinxens avlagda blå päls, men Sfinxens Väktare kan komma att kräva sin andel.

Ställ era frågor i tur och ordning.

De som väntar på sin tur bör noggrant bokföra svaren till de föregående i kön.

Ställ på inga villkor följdfrågor eller be om uttolkningar.

Om Sfinxen är ute och flyger, gå inte på några villkor i närheten av porten hon vaktar. Hon återvänder snart, och hon har ett skarpt luktsinne och kommer att döda alla som försöker inkräkta, och eventuellt alla andra närvarande med.

För övrigt är porten förseglad, och det sägs finnas ytterligare väktare innanför den.

Om äventyrare närmar sig Sfinxen, gå inte till angrepp eller försök skydda Sfinxen, utan slå omedelbart till snabb reträtt. Gå inte mellan Sfinxen och hennes vrede.

Ställ inga frågor om porten hon vaktar. Sådana frågor kommer att tolkas som ett försök att få passera, och Sfinxen kommer att svara med en gåta. När ni misslyckas med att besvara den kommer hon att äta upp er, och era själar kommer att skäras av från Stadsklippan.

När ni fått era svar, dröj inte kvar utan res så snart ni orkar vidare.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ni rättrådiga LV-troende, vad är LV:s motsvarighet till en söndagsgudstjänst, och hur går den till?
Skriv svar