Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-05-23 18:15
gtjorgo skrev: 2022-05-23 08:27
Magikerhuset
Då är jag med.
gtjorgo skrev: 2022-05-23 08:27 Jag menar att magikerhuset själv bedriver en stor del av utbildningen. De lär ut husets särskilda traditioner och besvärjelser samt ritualer.
Med skola menar jag alltså precis som du antog ’utbildningsplats’ och inte magiskola ala magiboxen:)
Okej, bra. Men behöver vi inte ett namn eller en beteckning på dessa "utbildningsplatser" och de "inriktingar" som de olika magikerhusen lär ut?
Jo det hade varit fördelaktigt.vad skulle det hetat på latin? Sedan kan vi erebifiera det?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-05-23 18:25 Funderar även på om Rådsförsamlingen som styr Bozsa stadsstat och Akademin "De hundra och en" är två sparata sammanslutningar, om än med åtminstonde delvis samma medlemmar? :?
Precis så tänker jag att det är. :D
’De hundra och en’ är dock de enda som har rätt att sända ledamöter till Rådsförsamlingen. På så vis är det en magokrati. Övriga blir andra klassens medborgare (även om de ofta lever bra).

Och att Radikalerna vill skilja dem åt.( Som när vi sekulariserade oss från stadskyrkan. De vill de-arcanisera styret).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-05-23 23:37
birkebeineren skrev: 2022-05-23 18:15
gtjorgo skrev: 2022-05-23 08:27 Jag menar att magikerhuset själv bedriver en stor del av utbildningen. De lär ut husets särskilda traditioner och besvärjelser samt ritualer.
Med skola menar jag alltså precis som du antog ’utbildningsplats’ och inte magiskola ala magiboxen:)
Okej, bra. Men behöver vi inte ett namn eller en beteckning på dessa "utbildningsplatser" och de "inriktingar" som de olika magikerhusen lär ut?
Jo det hade varit fördelaktigt.vad skulle det hetat på latin? Sedan kan vi erebifiera det?
Eftersom ordet Magikerhus nu är etablerat för Bozsa kan eventuellt "hus" på något vis användas.

Antingen som Magikerhuset rakt av, med betydningen av alla dets funktioner under ett: sammanslutning, utbildningsplats och inriktning, där sammanhanget ordet används i ger vilken betydelse det då har?

Eller bara Huset, alternativt, Husskolan, för just utbildningsplatsen?

Båda dessa varianter förutsätter då att varje magikerhus driver sin egen utbildning men om de alla är samordnande i en stor akademi borde det där finnas plats för olika samarbeten mellan små magikerhus så som föreslagits.



Ett annat förslag är ordet fakultet, lånat från vår världs akademiska betydelse: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fakultet

Varje magikerhus skulle då kunna driva en fakultet underliggande den stora akademin De Hunda och En.

En hel del organisatorisk från en akademisk fakultet skulle kunna lånas för hur de olika magikerhusen fungerar även om själva ordet "fakultet" inte används. Det skulle kunna passas in med den övergripande akademin med olika underordnade magiinriktingar. Tidigare har det diskuterats huruvida magikerutbildning i Ereb följer en fast organisering och många tyckte då att den inte bör göra det utan vara ganska lös och flexibel (se diskussionen i tråden Magikergillen). Det har även diskuterats och bestämts att vanlig akademisk utbildning i Ereb inte är lika formaliserad som vår världs medeltida universitet var, utan följer en mera lös organisering även de (se: Bibliotek).

Bozsa skulle kunna vara ett undantag från detta och att vi där använder oss av en hel del termer och likheter från vår världs akademiska historia för att beskriva Magikerhusen och akademin De Hundra och En. Bozsa har ju redan tänkts vara annorlunda på många sätt och då skulle något sånt här kanske kunna fungera? Ett gammalt förslag är också att Bozsas magiker inte har organiserat sig och är en del av det löst sammanhållna Magikernas Gille som finns i Ereb (och beskrivs i Kandra-modulen), att det inte finns ett eget kapitel för Klomellien. Det skulle då kunna passa med ovanstående förslag.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Fakultetsmodellen skulle nog leda till lite väl stor likriktning.

Ett riktigt sätt att forska i animism, typ, en boss för alla nekromantiker. Det tidigare låter bra.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-05-24 07:38 Fakultetsmodellen skulle nog leda till lite väl stor likriktning.

Ett riktigt sätt att forska i animism, typ, en boss för alla nekromantiker. Det tidigare låter bra.
Jag är beredd att hålla med här:-) personligen ser jag ’De hundra och en’ som mer ”fragmenterat” än andra magiakademier just för att de olika magikerhusen och konkurrens mellan dem haft så stor betydelse. Detta motarbetas i viss mån idag av ledningen men har ett stort motstånd bland magikerhusen som värnar om autonomi. Jag tänker till och med att de även inom de traditionella magiskolorna (från ex magiboxen) är uppplittrade via magikerhusen i olika traditioner, ritualer och angreppsätt. Ett hus med många animister kan ha väldigt dåliga kontakter med ett annat magikerhus som också lär ut animism fast med annan tradition.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Okej, då droppar vi ordet fakultet och använder Magikerhus mer så här?
... Magikerhuset rakt av, med betydningen av alla dets funktioner under ett: sammanslutning, utbildningsplats och inriktning, där sammanhanget ordet används i ger vilken betydelse det då har? ...
Jag är egentligen mest ute efter att hitta ord och beteckninar som gör det lättare att förstå för den som inte är lika insyltad i Klomellien som vi verkar vara. :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-05-23 23:35
Torquemada skrev: 2022-05-23 15:35 Vad sägs om:

Alla fullvärdiga magiker har rätt att lyssna och rätt att hojta.

Officiella hemliga möten hålls dock då Bozsa får en massa intressanta underrättelserapporter, som man inte vill att zemniterna eller Mercana (som bägge har spioner) ska ta del av.

Rådet träffas flera gånger i veckan.
Köper jag rakt av:)
Okej, alla magiker kan närvara vid Rådsförsamlingens sammanträden och de har rätt att yttra sin åsikt.

Vidare frågor:

Vart och ett av de olika magikerhusen kan skicka en representant/ledamot till Rådsförsamlingen med rösträtt. Ett hus = en röst. Eller?

Kan alla magiker med beteckningen "fullvärdig" etablera ett nytt magikerhus genom att betala en avgift till stadsstaten och på så vis skaffa sig rösträtt i Rådsförsamlingen?

Är det endast ett bozsisk magikerhus som kan ge beteckningen "fullvärdig" eller kan icke-bozsiska magiker godkännas?

:?:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-05-24 10:02 Okej, då droppar vi ordet fakultet och använder Magikerhus mer så här?
... Magikerhuset rakt av, med betydningen av alla dets funktioner under ett: sammanslutning, utbildningsplats och inriktning, där sammanhanget ordet används i ger vilken betydelse det då har? ...
Jag är egentligen mest ute efter att hitta ord och beteckninar som gör det lättare att förstå för den som inte är lika insyltad i Klomellien som vi verkar vara. :P
Du har ju rätt i att vi behövde en definition. Jag har ju fem olika varianter minst vilken försvårar läsningen för en oinvigd:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-05-23 23:41
birkebeineren skrev: 2022-05-23 18:25 Funderar även på om Rådsförsamlingen som styr Bozsa stadsstat och Akademin "De hundra och en" är två sparata sammanslutningar, om än med åtminstonde delvis samma medlemmar? :?
Precis så tänker jag att det är. :D
’De hundra och en’ är dock de enda som har rätt att sända ledamöter till Rådsförsamlingen. På så vis är det en magokrati. Övriga blir andra klassens medborgare (även om de ofta lever bra).

Och att Radikalerna vill skilja dem åt.( Som när vi sekulariserade oss från stadskyrkan. De vill de-arcanisera styret).
Och med ’De hundra och en’ menar du då de olika magikerhusen, att det endast är de invånarna i stadsstaten Bozsa som tillhör ett magikerhus som kan skicka ledamöter till Rådsförsamlingen?

(Ursäkta mina krångliga definitionsfrågor :oops: )
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-05-24 10:28
Du har ju rätt i att vi behövde en definition. Jag har ju fem olika varianter minst vilken försvårar läsningen för en oinvigd:)
:lol:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-05-24 10:25
gtjorgo skrev: 2022-05-23 23:35
Torquemada skrev: 2022-05-23 15:35 Vad sägs om:

Alla fullvärdiga magiker har rätt att lyssna och rätt att hojta.

Officiella hemliga möten hålls dock då Bozsa får en massa intressanta underrättelserapporter, som man inte vill att zemniterna eller Mercana (som bägge har spioner) ska ta del av.

Rådet träffas flera gånger i veckan.
Köper jag rakt av:)
Okej, alla magiker kan närvara vid Rådsförsamlingens sammanträden och de har rätt att yttra sin åsikt.

Låter bra!

Vidare frågor:

Vart och ett av de olika magikerhusen kan skicka en representant/ledamot till Rådsförsamlingen med rösträtt. Ett hus = en röst. Eller?

Jag tycker att flera magiker kan representera ett magikerhus ifall huset har flera mästare. Hus med fler mästare har lite mer att säga till om men det är ovanligt att ett hus har så pass många mästare att de i praktiken är ett problem. Det finns för många andra hus (och andra mästare!) helt enkelt.

Kan alla magiker med beteckningen "fullvärdig" etablera ett nytt magikerhus genom att betala en avgift till stadsstaten och på så vis skaffa sig rösträtt i Rådsförsamlingen?

Det tycker jag även om det är ’de hundra och en’ och inte rådsförsamlingen som avgör detta. En mästare kan sätta upp ett eget hus men måste godkännas av en majoritet i ’de hundra och en’. Detta nya magikerhus mästare får sedan sändas som ledamöter till rådförsamlingen.


Är det endast ett bozsisk magikerhus som kan ge beteckningen "fullvärdig" eller kan icke-bozsiska magiker godkännas?

Jag tror en ganska stor del av magikerna i Bozsa är utsocknes. Då inte bara från stadsstaten utan även Unionen. ’de hundra och en’ upplever jag som en samlingsplats för många trollkunniga kring västerhavet. Med större pondus än exempelvis akademin i moril dilaz och även konkurrenskraftiga hänemot kardiska, trakoriska och zorakiska magikerakadedemier.
Magikerakademierna i Krilloan, grynnerbergen och mereld har dock betydligt högre status (?)

:?:
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-05-24 10:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-05-24 10:31
gtjorgo skrev: 2022-05-23 23:41
birkebeineren skrev: 2022-05-23 18:25 Funderar även på om Rådsförsamlingen som styr Bozsa stadsstat och Akademin "De hundra och en" är två sparata sammanslutningar, om än med åtminstonde delvis samma medlemmar? :?
Precis så tänker jag att det är. :D
’De hundra och en’ är dock de enda som har rätt att sända ledamöter till Rådsförsamlingen. På så vis är det en magokrati. Övriga blir andra klassens medborgare (även om de ofta lever bra).

Och att Radikalerna vill skilja dem åt.( Som när vi sekulariserade oss från stadskyrkan. De vill de-arcanisera styret).
Och med ’De hundra och en’ menar du då de olika magikerhusen, att det endast är de invånarna i stadsstaten Bozsa som tillhör ett magikerhus som kan skicka ledamöter till Rådsförsamlingen?

(Ursäkta mina krångliga definitionsfrågor :oops: )
Ingen orsak! :)
Med ’De hundra och en’ menar jag den paraplyorganisation som magikerhusen ingår i. (Som är lite som ett universit med ingående fakulteter(magikerhusen). Det är bara magikerhus knutna till ’De hundra och en’ som har representationsrätt i rådsförsamlingen (och eventuellt endast medlemmar i dessa som har ensamrätt att bruka magi i stadsstaten?).
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Magilagstiftning!

I Nya Arno är all magi förbjuden.

I Brikho är all nekromanti och demonbesvärjande förbjudet.

I Melorgh är tekniskt sett ingen magi förbjuden, men en hel del magi kan genom sitt sammanhang bryta mot de religiösa buden. Nerxim gillar inte frilansande nekromantiker.

I Bozsa är all magi tillåten, även för utomstående - men den som lägger fel besvärjelse på fel plats och orsakar skada, om än aldrig så oavsiktligt, råkar illa ut.

Mercana tillåter magi, även om de brukar trakassera besökande bozsabor med licenser, avgifter och järnarmband när de är på det humöret.

I Hisskov övervakas magi väldigt strängt - det kan ju leda till fusk i tävlingarna!

I Addiaska gör man bäst i att ha en kunglig licens, och den får man inte om man inte är till nytta för staden.

Sanzas motar vänligt ut magiker av de "bråkiga" skolorna (eldselementarmagiker, nekromantiker).

Waliton tillåter till nöds animister.

Hamur har inte folk och ork att övervaka, men alla nekromantiker huggs ihjäl på princip om de inte har ambassadörs rang eller så (de är förmodligen zemniter...)

Triska? Hur gör de?

Yolev. Helst ska man ha hävdvunnen rätt att utöva magi, men det är inte en hård lag.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Triskerna är rätt flexibla på området tänker jag. En magiker fungerar nog lite som en huskarl och kan söka arbete hos oligarker vid behov. Det finns nog dock en ganska stor misstro mot dem och trollkarlar ses oftast som halvfarliga kufar. Triska är ju ingen direkt tummelplats för skolastisk utbildning vare sig inom det arcana eller inom andra områden så de är nog ganska få.
Döingar vill man helst ha i marken och andar bör lämnas ifred så inte förfäderna (eller yagorna!) blir vreda. Annars tillåts nog allt. Så länge krafterna vänds mot andra stadsstater eller oligarker dvs…
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Aj Ryssland, jag kom just ihåg att "Mäster" är det allmänt accepterade hövliga tilltalet på alla magiker i Klomellien. Risk för sammanblandning med de som sitter i Rådet föreligger. Rådsmedlem låter lite skralt, så rådsmäster eller ärkemäster eller något kanske...

Haliban Nusemang låter inflika att ingen missförstår uttrycken trollis, struthatt, formelfumlare, skäggapa eller "landets fulaste kjoltyg".
Skriv svar