Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-21 18:05 Det låter som en plan.

Det finns även några halvlängdsmän i Hisskov men frågan är hur mycket dessa skiljer sig från de mänskliga hisskoviterna? Några särdrag säkert men också rätt lika. Om de härstammar från Sanzas är de förslagsvis egentligen bara sanzabor i exil men om de härstammar från andra joriska halvlängdsmän kan de vara mer lika dessa. Kanske kom halvlängsdmännen i Hisskov dit tillsammans med de mänskliga jorerna från Yolev?


Jag vet inte riktigt även om båda alternativen fungerar för mig. Vad tycker ni? Är det utsocknes sanzasbor eller följde de med skattesmitande fiskarna från mirel till Yolev (och sedan hisskov?)


Ankorna i Hisskov är sen tidigare tänkta som härstammande från Mercana. Och till Mercana kom ankorna från Bactulce ursprungligen men kanske även någon annanstans ifrån senare?

Detta håller jag med om. Huvuddelen av ankorna i klomellien är från denna grupp. Det stora undantaget är de dalkiska ankorna tänker jag.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-21 18:13 Loigerlänningar, är det befolkningen i staden Lusloigis? Hur stavas egentligen det stadsnamnet, jag har wikifierat det tidigare som Lusloigis men det kanske är fel?

Ja. Loigerlänningarna är befolkningen norr och nordväst om Lusloigis (korrekt stavning av dig även om jag själv slarvat). Lusloigis betyder ungefär loigernas vik/bukt. Dessa har precis som hisskoviterna vandrat över från Yolev men hamnade under Poanes överhöghet vilket påverkat och påverkar dem ännu.

En liten del lever även i sydöstra delen av Addiaska.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-01-23 22:31
birkebeineren skrev: 2023-01-21 18:05 Det finns även några halvlängdsmän i Hisskov men frågan är hur mycket dessa skiljer sig från de mänskliga hisskoviterna? Några särdrag säkert men också rätt lika. Om de härstammar från Sanzas är de förslagsvis egentligen bara sanzabor i exil men om de härstammar från andra joriska halvlängdsmän kan de vara mer lika dessa. Kanske kom halvlängsdmännen i Hisskov dit tillsammans med de mänskliga jorerna från Yolev?
Jag vet inte riktigt även om båda alternativen fungerar för mig. Vad tycker ni? Är det utsocknes sanzasbor eller följde de med skattesmitande fiskarna från mirel till Yolev (och sedan hisskov?)
Kollade på befolkningssiffrorna för Klomellien och hur de olika folkslagen är fördelade i de olika stadsstaterna. Förutom 40 000 halvlängdsmän i Sanzas finns följande:

Mercana: 3 500
Triska: 2 500
Hisskov: 2 500
Addiaska: 4 500
Yolev: 5 000
Bozsa: 900
Nya Arno: 1 500

Sanzas halvlängdsmän härstammar från den gamla joriska kulturen i Mirel men de kom först till Klomellien 163 eO efter att ha korsat Melashebergen. Skrev om detta i Sanzas historia.
Sanzaborna är vidare tänkt vara en egen kultur och ha vissa särdrag som skiljer de en aning från andra halvlängdsmän. I det jag skrivit om Sanzas så tänker jag att vissa halvlingar därifrån kan ha bosatt sig i andra stadsstater, för att utöva hantverk eller driva krog, men att det tillhör ovanligheterna eftersom sanzaborna är ett hemkärt folk.

Föreslår därför att de övriga halvlängdsmänen i Klomellien har annan härkomst även om de alla tillhör den joriska kulturen på något vis (det är tänkt att de flesta halvlängdsmän i Ereb gör det), även de från Caddo. Dessa olika klomelliska halvlängdskulturer kan gärna få vara ganska lika varandra och behöver inte beskrivis på så många olika vis. De är halvlängsmän flest och har några särdrag från den dominerande kulturen i respektiva stadsstat. Kanske är det i Klomellien inte mer en färgen på västarna och valet av knappar som skiljer dem åt?

Som exempel och inspiration kan vara hur en del av halvlängsmannakulturerna är beskrivna redan, så som ett par i Berendien här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 446#p27446,

Några kan ha kommit till Klomellien under 900-talet fO då de tjänsgjorde i trossen till de invaderande joriska legionerna, några tillsammans med fiskarna från Mirel på 800-talet fO. Andra lite senare som kolonister upp från Nostratiet, som magillerska gästkockar i Mercana, som livegna medföljande sina kardiska härskare som sökte nytt land i Addiaska eller som ulepper vid något solkloster på Caddo som etablerade sig i nytt land.
gtjorgo skrev: 2023-01-23 22:31Ankorna i Hisskov är sen tidigare tänkta som härstammande från Mercana. Och till Mercana kom ankorna från Bactulce ursprungligen men kanske även någon annanstans ifrån senare?

Detta håller jag med om. Huvuddelen av ankorna i klomellien är från denna grupp. Det stora undantaget är de dalkiska ankorna tänker jag.
Då säger vi så tycker jag.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag gillar beskrivningen av halvlängdsmännen i berendien. Borde kunna fungera bra i unionen med.

Siffrorna blir man ju av och till förvånad av.
Att de fanns så många Halvlängdsmän i Triska har jag nog blundar för…:o

Så både Yoleviterna (människor och halvlängdsmän[sedemera även då hisskoviter och loigerlänningar) och sanzas halvlängdsmännen kommer från jorpangiska nybyggare i Mirel. Det kanske bidrar till att de har så bra relationer?
Även om de tagit olika vägar till klomellien.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Klomellien

Inlägg av skaraborgarn »

Nya Arno är väl nästan att betrakta som en koloni under Caddo. Vad händer om de vill ansluta sig till Caddo mer formellt?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

skaraborgarn skrev: 2023-01-24 12:13 Nya Arno är väl nästan att betrakta som en koloni under Caddo. Vad händer om de vill ansluta sig till Caddo mer formellt?
Formellt är det nog möjligt. Jag tror exempelvis inte att övriga medlemmar skulle gripa till vapen för att återbörda dem till unionen.

Nackdelen med ett sådant förfarande är att Nya Arno då går miste om de fördelar som kommer av ett medlemskap i klomelliska unionen. Man får svårare att förflytta både individer och varor hänemot sina grannar och de blir belagda med tull. De kan inte heller märka ens sina bästa varor med det klomelliska hantverkargillets märke (vilket är en kvalitetsmärkning med betydelse i hela västerhavet).

Nya Arno är inte heller betydelsefullt nog för Caddo att investera i så hjälp från moderön kan man inte räkna med i alla lägen.

Det är helt enkelt inte tillräckligt fördelaktigt att lämna unionen som man aktivt valt att ansluta sig till (på grund av ovan nämnda födelar).
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Klomellien

Inlägg av skaraborgarn »

Det ostadiga Klomelien eller det starka Caddo? Påminner lite om Estland innan de bestämde sig för att bli en del av Sverige 1561.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jo samtidigt är Caddos närvaro i västerhavet betydligt mindre än i kopparhavet. Caddo vill/kan inte investera mer i den fattiga kolonin men har visst inflytande via väktarrådet.

I liknelsen tänker jag att det blir lite som att estland (dess tyska styrande elit) först kände sig starka med svärdsorden på uppgång. Man hade tyska och danska furstar i ryggen som stöd.(Caddo?)

Efter lite svajiga resultat mot balter och slaviska stater (jordernas angrepp) så såg man sig om och hamnade hos en regionalt, just då, starkare makt, Sverige. (Klomelliska Unionen)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Nya Arno kan behöva hjälp av det gemensamma flottförsvaret mot Ransard, och där är inte Caddo till någon som helst nytta.

Vad gör alla halvisarna i Yolev?

Glasblåsning för övrigt? Bozsa eller Mercana eller båda?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Nya Arno och Bosza tror jag vi sa på glasblåsning.

Halvisarna i Yolev odlar väl och röker pipa kan jag tro:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-01-24 14:20 Nya Arno kan behöva hjälp av det gemensamma flottförsvaret mot Ransard, och där är inte Caddo till någon som helst nytta.
Caddos mycket mäktiga handelshus kan vara till hjälp ekonomiskt. Både genom att låta de egna kontoren i Nya Arno anställa legosoldater eller bidraga till att det nyarnoiska Riksrådet kan göra det. Klomellien är ett land med många legosoldater och några av deras kompanier kan även vara sjöburna. Staten Nya Arno har inte så lång kust och även om den är långgrund och säkert lämplig för nordfolkens långskepp så är det troligen inte så mycket att plundra längs den annat än fisk och träskodlade grödor. Angrepp mot staden Nya Arno är då vara mer vanliga och då kan välavlönade legosoldater vara användbara. I tillägg finns ständigt ett kompani solriddare tillhörande Justinerorden på Caddo förlagda här som kan bidraga till försvaret av staden på land. Solriddarna kanske även har tillgång till ett eget skepp dom kan bistå vid hamnförsvaret.

Stödet från handelshusen på Caddo kan vara något som vuxit fram efter 593 eO då Nya Arnos påtvingade handelsavtal med Mercana avslutades. Innan detta lär mercanska handelshus ha bidragit ekonomiskt till försvaret av staden. Kanske inte i lika stor grad som de från Caddo nu gör men ändå tillräckligt gör att kunna ge nordfolken motstånd om de försökte attackera staden.
Torquemada skrev: Vad gör alla halvisarna i Yolev?
De kan vara samlade i ett eller ett par samhällen precis utanför staden Yolev eller någon annan större mänsklig bosattning och där leva av att odla jorden. Några kan även leva stadsliv i staden Yolev, i en egen stadsdel eller enskilt om de tycker sig tillräckligt väl integrerade och accepterade av ”de stora”.
Torquemada skrev:Glasblåsning för övrigt? Bozsa eller Mercana eller båda?
Bozsa med sina många experimenterande magiker borde i alla fall vara en god hemmamarknad. Mercana kanske mer för export? Även Nya Arno som gtjorgo påminner om. Dalker har en tradition som skickliga på finhantverk.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-01-24 11:41 Siffrorna blir man ju av och till förvånad av.
Att de fanns så många Halvlängdsmän i Triska har jag nog blundar för…:o
Det är Folkräkningskontoret som kommit fram till dessa siffror (med hjälp av Albrekt). Kanske de triskiska halvlängdsmännen lever i ett samhälle någonstans i Lofernie?
gtjorgo skrev:Så både Yoleviterna (människor och halvlängdsmän[sedemera även då hisskoviter och loigerlänningar) och sanzas halvlängdsmännen kommer från jorpangiska nybyggare i Mirel. Det kanske bidrar till att de har så bra relationer?
Även om de tagit olika vägar till klomellien.
Yolev lär ha haft viss inflyttning av andra jorer (både människor och halvlängdsmän) sedan de första fiskarna kom dit tidigt på 800-talet fO. Endast de första yoleviterna kom från Mirel. Kan finnas eventuella gemensamma band mellan sanzabor och de tidiga fiskarna men då kanske heller orsakad av att de tillhörde det lägsta samhällsskiktet (halvlängdsmännen i dubbel mening :wink: ) än något typiskt jorisk-mirelisk. Ett annat band som kan också ha bidragit till Yolev och Sanzas goda relationer kan vara läskunnigheten. Lite osäker på om vi kommit fram till hur Yolev blev ett litterärt centrum men att det är ett sådant verkar vi överens om. Sanzaborna har sin tradition enligt det som skrivits om jorisk kurirpost och brevskrivning halvlängdsmän emellan.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Mea culpa - Caddo kan visst stötta, men någon flotta hinner inte fram och finns inte heller stationerad där - och man vill ju helst slå ransarderna ute till havs, inte till lands där de kan göra skada på allvar.

Yolev som lärdomssäte är delvis mitt fel - försökte göra det mer intressant. Dels är det naturligt att ett sådant ligger i den äldsta staden, dels hade vi anknytningen, om än svag och övertolkad, till Stangvallers klippa.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-24 16:33
gtjorgo skrev: 2023-01-24 11:41 Siffrorna blir man ju av och till förvånad av.
Att de fanns så många Halvlängdsmän i Triska har jag nog blundar för…:o
Det är Folkräkningskontoret som kommit fram till dessa siffror (med hjälp av Albrekt). Kanske de triskiska halvlängdsmännen lever i ett samhälle någonstans i Lofernie?


Jag misstänker att folkräkningskontoret haft förfest medan de räknade just detta men tänker inte opponera mig. :-)
Det jag vill undvika är ett stort kluster någon stans…så om siffrorna tolkas som korrekta så tänker jag en jämn fördelning över stadsstaten. Halvisar har inget direkt inflytande i Vare sig Triska eller Lofernie men de är gott sedda om än att de bemöts mer som kuriosa än jämlikar.



gtjorgo skrev:Så både Yoleviterna (människor och halvlängdsmän[sedemera även då hisskoviter och loigerlänningar) och sanzas halvlängdsmännen kommer från jorpangiska nybyggare i Mirel. Det kanske bidrar till att de har så bra relationer?
Även om de tagit olika vägar till klomellien.
Yolev lär ha haft viss inflyttning av andra jorer (både människor och halvlängdsmän) sedan de första fiskarna kom dit tidigt på 800-talet fO. Endast de första yoleviterna kom från Mirel. Kan finnas eventuella gemensamma band mellan sanzabor och de tidiga fiskarna men då kanske heller orsakad av att de tillhörde det lägsta samhällsskiktet (halvlängdsmännen i dubbel mening :wink: ) än något typiskt jorisk-mirelisk.

Låter rimligt. Inga översittare direkt (även om Yolevs adel snart för en roll… tänker mig dessa dock dom betydligt bonnigare och mer jordnära än Addiaskas eller Poanes adel).

Ett annat band som kan också ha bidragit till Yolev och Sanzas goda relationer kan vara läskunnigheten. Lite osäker på om vi kommit fram till hur Yolev blev ett litterärt centrum men att det är ett sådant verkar vi överens om. Sanzaborna har sin tradition enligt det som skrivits om jorisk kurirpost och brevskrivning halvlängdsmän emellan.
Bara en sådan sak som att man har haft kontinuerliga arkiv att tillgå under en sådan lång tid kan vara själ nog.
(jag planerar att skriva in ett förslag i historien om Yolev hur furstinnan/drottningen som ledde motståndet mot jorderna även tog med sig arkivet i träsket..inget idealt förhållande för skrifterna men bättre än jordisk skövling).

Stangvaller samt de lörde i Yolev har: Kontinuitet, tillgång på äldre kunskap, regional status OCH en av Erebs få tryckpressar (eventuellt) !:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-01-24 18:13 Mea culpa - Caddo kan visst stötta, men någon flotta hinner inte fram och finns inte heller stationerad där - och man vill ju helst slå ransarderna ute till havs, inte till lands där de kan göra skada på allvar.

Caddo stöttar nog framförallt ekonomiskt och kulturellt (samt administrativt även om väktarrådet inte är så uppskattat). Flottan behövs idag i konflikten med finicierna som är på uppsegling. Men de riddare som är stationerade i stadsstaten är en god hjälp. Jag kan även tänka mig att Nya Arno vid fredstid själva hyr ut medborgare som legosoldater (ofta bågskyttar) till andra krigsmakter. Bland annat då till moderön. Man är generellt lite mer vana vid vildmarksliv än på moderön.. samt fattigare vilket lär göra beredskapsviljan större för dylika äventyr.

Tänker jag :-)


Yolev som lärdomssäte är delvis mitt fel - försökte göra det mer intressant. Dels är det naturligt att ett sådant ligger i den äldsta staden, dels hade vi anknytningen, om än svag och övertolkad, till Stangvallers klippa.

Jag håller med och gillar övertolkningen.:-)
Skriv svar