Ereb altor - Min privata version

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av SimonG »

Jag vill gärna ha denna. Kan gärna betala en slant, eller bjuda på en öl eller tre.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av dragonewyn »

SimonG skrev: 2022-02-21 21:34 Jag vill gärna ha denna. Kan gärna betala en slant, eller bjuda på en öl eller tre.
Skicka ett PM så får du en dropbox länk imorgon om jag hinner.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av skaraborgarn »

Ja tack till PM!
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av dragonewyn »

PM skickat, dela gärna feedback i denna tråd.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av skaraborgarn »

Har du inte med ankor?
Olika dvärgar tycks det finnas.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av dragonewyn »

skaraborgarn skrev: 2022-02-22 23:50 Har du inte med ankor?
Olika dvärgar tycks det finnas.
Ankor kommer inte släppas i en officiell version då de inte matchade den kvalitéstandard min rollspelsgrupp hade. Ankor har blivit ersatta med "svartblod" i alla benämningar i boken/lore. Generellt så försöker jag peta på orginalversionen så lite som möjligt. Men ibland så passar saker inte in eller är nog djupt beskrivna. Så då tar jag en kreativ frihet och ändrar det. Vissa saker ändras efter användartester. Exempelvis så var det en långt lägre andel som ville spela människor då deras stats var mestadels +-0 och de hade sällan några unika saker. Så människor fick ett uppsving och alver speciellt fick sig en nerf. Alvnerfen är mestadels ur balanssyfte. Raser med generellt höga stats (mellan +5 till +10) skapade en onödigt balanseringssvårighet.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av dragonewyn »

Unika saker med min Ereb version:
45 raser, där varje ras har minst 5 rasförmågor, det är ca 225st unika rasförmågor som kan köpas för BP.
20 Yrken, Alla yrken har ju unika färdigheter precis som innan. Men i min version så har de även yrkesfördjupningar. Dessa kan köpas för yrkesfördjupningspoäng, vilket man får 7st av (dessa är rätt unika). Varje yrke har ca 42 fördjupningar, vilket ger spelarna ca 840st yrkesfördjupningar att leka med.
Sedan så kan man fördjupa sig ytterligare och gå med i ett gille, som har ännu fler fördjupningar och möjligheten att lära sig ett nytt yrke. Så totalt är det över 1,200 yrkesfördjupningar.
Varje yrke har även en unik stil, med unika fördjupningar som gör att de sticker ut på sitt sätt.
Sen har jag byggt ett system för samhällsklass och ekonomi. Varje samhällsklass (finns 14st) har 3 unika slag som kan berätta din resa genom livet och lite vad som hänt dig med totalt 30 olika händelser. Mest för att underlätta till din bakgrundshistoria och ge en bättre inblick i det är att leva inom den samhällsklassen. Alla är inte färdigskrivna. Men det är just nu ca 300 olika händelser som man kan slå fram.

Sen har jag balanserat om hela färdighetssystemet. Allt kostar nu 2 EP att höja (Chronopia som regelsystemet bygger delvis på hade flera olika kostnader). Man får istället olika mängder att sätta ut på olika ställen. Även magisystemet följer ett liknande system för att göra det lättare.

Så kortfattat, denna version av Ereb Altor är gjort till att spelaren ska kunna skapa så dynamiska och unika rollfigurer som möjligt. Två krigare i samma grupp? Jag har aldrig varit med om att de ens varit snarlika varandra. För det finns så många val och vägar att gå. Så att du kan skapa just din typ av karaktär.
Senast redigerad av dragonewyn den 2022-02-23 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av dragonewyn »

Vapenlistan och skapa vapen!

Notera även att jag har en utökad utrustningslista som är ombalanserad så att alla priser är baserade på en materialkostnad, som i sin tur är balanserad efter vapnets skada.

Med detta system så kan hantverkaren köpa in exempelvis 11 metall och 1 läder av valfri typ för att skapa en Bastardsvärd (1t10+1). Om hantverkaren då väljer att skapa svärdet i Mithril så vet den att den då behöver 11 metall (dvs 11st småtackor av mithril) och skadan höjs till 2t10+1(mer om material på sidan 251).

Alternativt om hantverkaren istället skapar vapnet med vanlig metall och istället gör en Mithril legrering. Då höjs skadetypen en tärning (1t12+1).

Hantverk i detalj (sida 183) beskriver även hur en hantverkare kan tillverka föremålet mer detaljerat. Där kan en duktig hantverkare även lägga till föremålsfördjupningar som ytterligare ökar effekten på vapnet. Ett exempel är extra skada, lättare vapen eller kanske en runyta. En runyta gör att runsmeden kan lägga till olika former runor för att lägga till magi i vapnet.

Runsmide är ännu mer avancerat, där har jag plockat diverse magier från drakar och demoner (även magiska nackardelar från kända föremåL) som man kan lägga till i olika vapen.


Jag söker feedback på dessa delar i boken, är öppen till förbättringar. Samt ja, denna bok har en rätt avancerad dynamik av hur allt sitter ihop tillsammans.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av SimonG »

dragonewyn skrev: 2022-02-23 06:38 Unika saker med min Ereb version:
45 raser, där varje ras har minst 5 rasförmågor, det är ca 225st unika rasförmågor som kan köpas för BP.
20 Yrken, Alla yrken har ju unika färdigheter precis som innan. Men i min version så har de även yrkesfördjupningar. Dessa kan köpas för yrkesfördjupningspoäng, vilket man får 7st av (dessa är rätt unika). Varje yrke har ca 42 fördjupningar, vilket ger spelarna ca 840st yrkesfördjupningar att leka med.
Sedan så kan man fördjupa sig ytterligare och gå med i ett gille, som har ännu fler fördjupningar och möjligheten att lära sig ett nytt yrke. Så totalt är det över 1,200 yrkesfördjupningar.
Varje yrke har även en unik stil, med unika fördjupningar som gör att de sticker ut på sitt sätt.
Sen har jag byggt ett system för samhällsklass och ekonomi. Varje samhällsklass (finns 14st) har 3 unika slag som kan berätta din resa genom livet och lite vad som hänt dig med totalt 30 olika händelser. Mest för att underlätta till din bakgrundshistoria och ge en bättre inblick i det är att leva inom den samhällsklassen. Alla är inte färdigskrivna. Men det är just nu ca 300 olika händelser som man kan slå fram.

Sen har jag balanserat om hela färdighetssystemet. Allt kostar nu 2 EP att höja (Chronopia som regelsystemet bygger delvis på hade flera olika kostnader). Man får istället olika mängder att sätta ut på olika ställen. Även magisystemet följer ett liknande system för att göra det lättare.

Så kortfattat, denna version av Ereb Altor är gjort till att spelaren ska kunna skapa så dynamiska och unika rollfigurer som möjligt. Två krigare i samma grupp? Jag har aldrig varit med om att de ens varit snarlika varandra. För det finns så många val och vägar att gå. Så att du kan skapa just din typ av karaktär.
Ok, tack, jag undrade vad man köpte yrkesfördjupningar med. Jag ska prova att göra lite karaktärer. Layoutmässigt är den fantastiskt bra gjord och väcker verkligen lust att spela.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av dragonewyn »

SimonG skrev: 2022-02-25 16:44
dragonewyn skrev: 2022-02-23 06:38 Unika saker med min Ereb version:
45 raser, där varje ras har minst 5 rasförmågor, det är ca 225st unika rasförmågor som kan köpas för BP.
20 Yrken, Alla yrken har ju unika färdigheter precis som innan. Men i min version så har de även yrkesfördjupningar. Dessa kan köpas för yrkesfördjupningspoäng, vilket man får 7st av (dessa är rätt unika). Varje yrke har ca 42 fördjupningar, vilket ger spelarna ca 840st yrkesfördjupningar att leka med.
Sedan så kan man fördjupa sig ytterligare och gå med i ett gille, som har ännu fler fördjupningar och möjligheten att lära sig ett nytt yrke. Så totalt är det över 1,200 yrkesfördjupningar.
Varje yrke har även en unik stil, med unika fördjupningar som gör att de sticker ut på sitt sätt.
Sen har jag byggt ett system för samhällsklass och ekonomi. Varje samhällsklass (finns 14st) har 3 unika slag som kan berätta din resa genom livet och lite vad som hänt dig med totalt 30 olika händelser. Mest för att underlätta till din bakgrundshistoria och ge en bättre inblick i det är att leva inom den samhällsklassen. Alla är inte färdigskrivna. Men det är just nu ca 300 olika händelser som man kan slå fram.

Sen har jag balanserat om hela färdighetssystemet. Allt kostar nu 2 EP att höja (Chronopia som regelsystemet bygger delvis på hade flera olika kostnader). Man får istället olika mängder att sätta ut på olika ställen. Även magisystemet följer ett liknande system för att göra det lättare.

Så kortfattat, denna version av Ereb Altor är gjort till att spelaren ska kunna skapa så dynamiska och unika rollfigurer som möjligt. Två krigare i samma grupp? Jag har aldrig varit med om att de ens varit snarlika varandra. För det finns så många val och vägar att gå. Så att du kan skapa just din typ av karaktär.
Ok, tack, jag undrade vad man köpte yrkesfördjupningar med. Jag ska prova att göra lite karaktärer. Layoutmässigt är den fantastiskt bra gjord och väcker verkligen lust att spela.
Några frågor sen när du gjort karaktär:
Känns rasen för stark/svag/lagom?
Känns deras rasförmågor för stark/svag/lagom?
Känns klassen för stark/svag/lagom?
Vad gillade du med att skapa en karaktär?
Vad ogillade du med att göra en karaktär?
Är du intresserad av att spela vidare med din skapade karaktär?
Skulle du rekommendera andra att skapa karaktärer i det här systemet?
Finns det något du vill ändra eller lägga till i boken?
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av SimonG »

dragonewyn skrev: 2022-02-25 18:17
SimonG skrev: 2022-02-25 16:44
dragonewyn skrev: 2022-02-23 06:38 Unika saker med min Ereb version:
45 raser, där varje ras har minst 5 rasförmågor, det är ca 225st unika rasförmågor som kan köpas för BP.
20 Yrken, Alla yrken har ju unika färdigheter precis som innan. Men i min version så har de även yrkesfördjupningar. Dessa kan köpas för yrkesfördjupningspoäng, vilket man får 7st av (dessa är rätt unika). Varje yrke har ca 42 fördjupningar, vilket ger spelarna ca 840st yrkesfördjupningar att leka med.
Sedan så kan man fördjupa sig ytterligare och gå med i ett gille, som har ännu fler fördjupningar och möjligheten att lära sig ett nytt yrke. Så totalt är det över 1,200 yrkesfördjupningar.
Varje yrke har även en unik stil, med unika fördjupningar som gör att de sticker ut på sitt sätt.
Sen har jag byggt ett system för samhällsklass och ekonomi. Varje samhällsklass (finns 14st) har 3 unika slag som kan berätta din resa genom livet och lite vad som hänt dig med totalt 30 olika händelser. Mest för att underlätta till din bakgrundshistoria och ge en bättre inblick i det är att leva inom den samhällsklassen. Alla är inte färdigskrivna. Men det är just nu ca 300 olika händelser som man kan slå fram.

Sen har jag balanserat om hela färdighetssystemet. Allt kostar nu 2 EP att höja (Chronopia som regelsystemet bygger delvis på hade flera olika kostnader). Man får istället olika mängder att sätta ut på olika ställen. Även magisystemet följer ett liknande system för att göra det lättare.

Så kortfattat, denna version av Ereb Altor är gjort till att spelaren ska kunna skapa så dynamiska och unika rollfigurer som möjligt. Två krigare i samma grupp? Jag har aldrig varit med om att de ens varit snarlika varandra. För det finns så många val och vägar att gå. Så att du kan skapa just din typ av karaktär.
Ok, tack, jag undrade vad man köpte yrkesfördjupningar med. Jag ska prova att göra lite karaktärer. Layoutmässigt är den fantastiskt bra gjord och väcker verkligen lust att spela.
Några frågor sen när du gjort karaktär:
Känns rasen för stark/svag/lagom?
Känns deras rasförmågor för stark/svag/lagom?
Känns klassen för stark/svag/lagom?
Vad gillade du med att skapa en karaktär?
Vad ogillade du med att göra en karaktär?
Är du intresserad av att spela vidare med din skapade karaktär?
Skulle du rekommendera andra att skapa karaktärer i det här systemet?
Finns det något du vill ändra eller lägga till i boken?
Det var några saker som jag märkte med en gång:
1) Det går att göra fler sorts karaktärer/ undvika stereotyper med detta system, speciellt då de 7 poäng på yrkesfrågor, men jag gillar också att "människa" inte bara är vanilj +/-0 utan olika kulturer.

2) Det finns dock vissa förmågor som bara är bättre, vilket kan leda till likriktning, speciellt om det är meningen att spel mekaniken skall leda till mer diversitet. Om ansvaret mer ligger på spelarna fungerar det naturligtvis, men då fungerar drakar och demoner ut ur boxen också. "Sjätte sinne" är objektivt bättre än "Startkit" för samma pris, exempelvis.

3) Bakgrundsslagen för klassen känns att de är för få och för lika. Mer pengar, mindre pengar, etc. Det kan också inkräkta på en spelaren tänkta bakgrundshistoria den har feeling för "du är nervös/snål", i vilket fall jag antar att lösningen är att låta spelarens val gå före, men i alla fall. Vi bedömer ju mekaniken. Det blir ju svårt hur som helst, eftersom en Ransardisk överklassuppväxt skiljer sig från en Kardisk. Antingen går man full EON med 14 tabeller eller kanske man låter det vara till bakgrundshistorien.

Överlag känns det väl "starkt" för min smak, men jag tror att jag är lite känsligare än andra där. Det stora är mer val, där du har lyckats bra med raser och yrken. Jag skulle definitivt vara taggad för att göra en karaktär och spela i detta system och det tror jag de flesta spelare skulle vara. Jag kan återkomma när/om jag haft tid att utvärdera mer.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av dragonewyn »

Insåg att det står ingenstans, men alla slag mot bakgrund (samhällsklass) är fria att tolkas och balanseras ihop med SL anpassat till din ras och story. Mycket är löst skrivet för att hjälpa spelaren med sin bakgrunds. Om det verkligen inte passar så kan man ändra händelsen så att den passar. Men överlag så väljer majoriteten att köra på vad man slog fram.

Förvånansvärt många väljer startkit för att säkra att de får ett litet äventyrskit med de sakerna de behöver. Trots de har möjlighet att använda mynt till det senare. Vissa startkit är billigare än andra med. Baserat på vad som är i.

Jag personligen skulle i de flesta fall inte plocka startkit. Men vissa är rätt nice. Jag har försökt göra så man gärna vill ha fler yrkesfördjupningar än vad man har råd med.

Sen för raserna så måste man ta alla 0p ras förmågor. Vissa är bra. Andra är mindre bra.

Vi brukar köra med regeln att man måste fråga SL om man ska få spela en ovanlig ras eller en ras mer värd än 35BP. Pga de är mycket ovanliga
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av SimonG »

dragonewyn skrev: 2022-02-25 23:25 Insåg att det står ingenstans, men alla slag mot bakgrund (samhällsklass) är fria att tolkas och balanseras ihop med SL anpassat till din ras och story. Mycket är löst skrivet för att hjälpa spelaren med sin bakgrunds.
Ja, det förstod jag.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av dragonewyn »

Sen vore det även intresserat att höra vad folk tycker om magi boken. Den kommer ta brutalt lång tid att skriva klart då jag balanserar om alla besvärjelser och ändrar dessa att passa in i nya systemet. Boken är mycket längre egentligen, den har exempelvis även Bard besvärjelser som för nuvarande inte är officiellt släppta (sry för det om ni tänkt göra en Bard)
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Ereb altor - Min privata version

Inlägg av dragonewyn »

Min prioritets ordning just nu:
1. Skriva klart alla samhällsklasser
2. Skriva klart magi boken
3. Fixa en ny karta för kampanjen jag kör just nu.
4. Skriva en kampanj och släppa officiellt

Saker som kan gå före i kön:
- släppa en ny efterfrågad ras.
- balansering av saker
- fixa min slarviga svenska
- något annat som ni eventuellt efterfrågar
- IRL (Livet går tragiskt nog före Ereb Altor)
Skriv svar