Hajmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hajmän

Inlägg av gtjorgo »

Jag tror också det har att göra med fruktan från människornas sida. Sedan tror jag inte att de ens vet att de hade med hajmän att göra utan att byn/båten/badaren/tvätterskorna attackerad av ett ’monster’.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Hajmän

Inlägg av Albrekt »

I mitt tänkande är hajmän nog de minst människoliknande av alla människoliknande raser. Mentalt ungefär på samma icke-mänskliga nivå som insektoider. Det har nog att göra med min syn på hajar som baseras mer på "Hajen" än vetenskap. Men det baseras också på hur jag läst källorna, där hajmän inte presenteras som en spelbar ras, vad jag läst, utan ganska uttryckligen icke-spelbar.

Jag ser människor och hajmän som helt inkapabla att förstå varandras motiv och tänkande. Hajmannen är inte "ond" utan saknar istället helt moraliskt tänkande. Han mördar för att äta, men också för att det är det han är bra på. Han ser våld som det bästa sättet att lösa problem, konflikter och att försvara sig själv och sin art. "Om ens enda verktyg är en hammare ser all problem ut som spik."

varför kan hajmän ta mänsklig form över huvud taget? Vad är fördelen, om de inte umgås med människor? Jo, därför att människoform möjliggör utnyttjande av resurser på land. Att se ut som just en människa är också egentligen ett kamouflage att komma nära människor (därav de höga kragarna) - både för att människan är villebråd och för att ta del av de resurser människor är så otroligt bra på att samla på sig. En hajman säger aldrig "-Hej! Jag heter Sven och är hajman!" Hajmannen utger sig alltid för att vara människa, tills han blir påkommen eller situationen ändras så att det blir i hans intresse att ge sig till känna. De är som art designade att luras och mörda.

Det enda riktiga hotet för hajmän är hämndlystna människor som beväpnar och organiserar sig. Därav att hajmän lägger sina byar långt från mänskliga trakter. Man ser också till att man är långt hemifrån när man jagar i människoform. Hajmän går aldrig i öppet krig. De kan dock med fördel användas som infiltratörer, lönnmördare och scouter. Hajmän är intelligenta och kan ta jobb mot betalning och annan form av belöning. Hajmän är rationella och kan tänka långsiktigt. Men de gör bara det som de ser som i deras eget och sin arts intresse. De lämnas oberörda av koncept som vänskap, heder och ära. En allierad hajmans lojalitet slutar alltid där hans eget intresse slutar.

En hajman känner sig inte hemma i en människoboning och besöker aldrig människor "för skojs skull". Om det är en film och en hajman i människoform går genom en människostad eller -by, så bör rätteligen musiktemat från "Hajen" spelas i bakgrunden. Varje gång.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

Läser man Monsterboken 2 så fruktar alla intelligenta varelser dem. Så det är inte bara människor som ogillar dem utan även exempelvis ankor och reptilmän. De är svåra att förstå för utomstående. Intelligenta rovdjur sågs de vara men det kan man väl säga om nästan alla humanoida varelser?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hajmän

Inlägg av gtjorgo »

Så som jag tänker Hajmän lutar de åt ditt hål Albrekt men inte hela vägen. För mig är de mer ’mänskliga’ ( i meningen att de förstår hur människor kan tänka och reagera) än insektoider dock mer ’djuriska’ än exempelvis vargmän.

De kan anpassa sig till omvärlden så pass att de kan överleva och verka i civilisationens periferi. För att de förstår hur andra folk reagerar på dem. Även om Bychow är ett extremt exempel så ser vi här hur de kan fungera i utkanten av ett männsklig majoritetssamhälle. I Magilre ser vi att man kan förhandla med dem (anställda som hyrsvärd). Det tänker jag inte som en möjlighet i kontakt med Raugoner och andra inektoider (möjligt undantag för gråalvers animister?).


Men.. jag tror precis som du att hajmän inte klarar av längre perioder bland människor utan problem med självkontrollen..
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hajmän

Inlägg av gtjorgo »

skaraborgarn skrev: 2022-03-06 12:09 Läser man Monsterboken 2 så fruktar alla intelligenta varelser dem. Så det är inte bara människor som ogillar dem utan även exempelvis ankor och reptilmän. De är svåra att förstå för utomstående. Intelligenta rovdjur sågs de vara men det kan man väl säga om nästan alla humanoida varelser?
Egentligen har du rätt men vi ser till skillnad från hajmännen inte andra folk som föda:)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

En del svartfolk och reptilmän har nog en ganska gastronomisk syn på andra varelser...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hajmän

Inlägg av gtjorgo »

Jo det är ju såklart korrekt. Och även de får ju sparsamt med julkort från andra folk:)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

Jag tror lite och detta är min synpunkt. Om jag skulle hamna i EA så skulle jag nog tycka det var ganska kul med ankor, råttmän och andra varelser som är ganska olika människor. Även en orch eller minoutar skulle vara spännande att träffa, också de varelser som är mycket olika människan. Men skulle man träffa en låt säga tjusig dam och hon senare visar sig ha huggtänder och gälar då skulle jag nog hoppas högt. Enas stunden lika människor andra mycket annorlunda.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hajmän

Inlägg av gtjorgo »

Off topic men.. skulle jag hamna i Altor skulle ni hitta mig i fosterställning i Kandra. Tror inte jag besitter en enda egenskap som har bäring utanför.. Sverige :-)


Hajmännen är ju som bekant väldigt sällsynta men är det samkarna vi har lättast att finna dem?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

Monturerna finns de på. måhända finns det varmvattenströmmar där som de tycker är bra?
Annars är det nog Samkarna och söderöver de finns.
Någon enstaka har varit inne i Kopparhavet men de tycks inte riktigt gilla detta hav. För mycket havs och gråalver, mycket människor och ankor, svårt att hålla sig för sig själv måhända.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Hajmän

Inlägg av Mikael »

Jag har en fundering. I Kalklandens Yog-Shoggoths sjö är vattnet på djupet salt, och sjön är rent allmänt mycket varm. Här finns gott om fisk. Kan det tänkas bo hajmän här, på sjöns mer sydliga stränder där det är långt mellan fiskebyar och andra fiender? En unik stam av inlands-hajmän?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

Ja det kan de göra. Kanske har de invandrat dit. Kan bli spännande äventyr. Hajmännen anländer i hemlighet och är där ett tag innan folk märker att något inte är som det ska. RP som råkar befinna sig vid sjön kan nog bli överraskade om de träffar på hajmän.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Hajmän

Inlägg av Wolfhart »

skaraborgarn skrev: 2022-03-06 13:48 En del svartfolk och reptilmän har nog en ganska gastronomisk syn på andra varelser...
I biblioteket i Krugal Svylses komplex (Sinkadus 11) kan man finna boken "Tjugo recept på äventyrare" av trollmor Ukla. I trollartikeln i Sinkadus 29 sägs det att majoriteten av troll inte äter andra intelligenta varelser då dessa gör för mycket motstånd vid infångandet. De övriga trollen sägs undvika att äta alver då dessa ger gaser i magen, samt ankor för att det är jobbigt att plocka dem. Dessutom gillar troll kryddor.

Har hajmän överhuvudtaget några preferenser när det gäller vad de äter? Är de rena opportunister eller söker de vissa byten framför andra?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hajmän

Inlägg av gtjorgo »

Jag kan tänka mig att hajmän till stor del äter vad hajar äter. Alltså fiskar, valar och sälar?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

Det är väl också en fråga vad man kan tänka sig äta? Människor kan i vissa situationer bli kannibaler. Hajmän har nog inga besvär att äta andra intelligenta varelser men man vet att det kan föra med sig problem. Mycket av hajmännens kost är nog helt riktigt fisk, musslor och annat som finns i havet. Man jagar som hajar. Riktigt stora valar och sjöormar behöver nog inte vara oroliga.
Skriv svar