Jag håller på att skapa en "egen" magiskola
"Dockmästare" och tar gärna emot lite input. främst eftersom jag då rakt inte har någon aning om hur man gör
En dockmästare påminner mycket om en harmonist, men istället för musik trollbinder dockmästaren med sitt uppträdande, sitt
dockskådespel.
För att alls bli en dockmästare så måste denne kunna
skådespeleri (eventuellt specialiserat mot dockteater). kanske att FV i Dockmästare aldrig kan vara högre än FV i Skådespeleri? Alla harmonist- och nekromantibesvärjelser nedan kräver "dockan" som medium. Utan den kan inte dessa kastas.
Utöver harmonist-inspirerade besvärjelser kan dockmästaren även använda dockan till att skydda sig med en besvärjelse som liknar
animera död. Därefter kontrolleras denne av dockmästaren med hjälp av
"kontrollera docka". Dessa dockor kan i sin tur prepareras med en rad "överraskningar" så som vassa klor och gift. Räckvidden för kontrollen är
trådarna som länkar dockan med dockmästaren.Dessa är sällan längre än tio meter...annars finns risk för trassel. Om dockan skadas kan denna repareras med hantverket "dockmakare" (samt givetvis tillgång till reservdelar).
Förslag på besvärjelser: namn sv
Harmoistbesvärjelser: Dans 3, Frid 3, Glädje 4, Paralyserad 5 , Fruktan 7, Vila 8, Följe 9, Massfölje 15, Själatröst 17,
Nekromantiinspirerade-besvärjelser Kontrollera
docka 8, Rädsla 9, Animera
docka 12 (här ingår inte den första ordern som i nekromantibesvärjelsen så SV på 10 kanske är rimligare?), Panik 13, Voodooritual 18, Förstening 20.
Dockorna varierar i
storlek allt efter den funktion som dockmästaren har av dem. Oftast är de relativt små ca 20 cm. De är dessa som bäst lämpar sig för uppträdanden. En dockmästare kan lätt anta rollen som vilken dockskådespelare som helst och detta är ett vanligt sätt att försörja sig på.
För de dockmästare som ser sina skapelser som ett sätt att skydda sig så blir dessa dockor ofta av naturlig anledning större. Dock har de sällan större storlek än 10 då de måste bäras runt på något vis. (Att bygga dockor som har större storlek än 13 kanske kräver FV i
mekanik?)
Jag funderar på att följa tabellen för ett skelett i formelbokens
Animera död,
funkar det? En "grunddocka" för strid har ungefär samma värden som en människa? dvs en docka har exempelvis 11 Sty och beroende på effektgrad så ändras den. STY E1 = x0,4, E2 =x0,8, E3 =x1,2 E4 =x1,5, E5=x2. etc. SMI E1 = x0,2, E2 = x0,4, E3 =x 0,6, E4 = x0,8, E5 =x1
Sedan bör dockan kunna prepareras med en del otyg.
- En docka kan inte prata själv, behöver inte äta eller sova och kan inte förgiftas.
- En docka kan inte själv se eller höra. den kan bara reagera på det dockmästaren ser och hör. Den kan inte bländas eller skadas av ljud.
- En docka rör sig ungefär lika snabbt som en människa.
- En docka har samma FYS som STO.
- En docka tål eld dåligt och brinner desto mer. Risk finns för antändning.
- En docka kan inte helas utan måste
lagas. Detta görs vi ett slag i hantverket "dockmakare", mellanskillnaden på slaget är antalet KP som repareras(?). Tar minst en timma. En docka som har noll KP är förstörd och måste byggas om på nytt.
- En docka har samma FV i sin attack som trollkarlen har FV i
Kontrollera Docka x dess Smi bonus beroende på effektgrad + konstruktörens BFV i hantverket "dockmakare". dvs en dockmästare med FV 13 i
Kontrollera Docka och en docka konstruerad av någon med BFV 3 och
animerad med effektgrad 3 får en docka med Attackvärde (13x 0,6 +3)på 11 (10,8).
(För bra? för dåligt?)
- Ett slag från en docka är normalt 1t3+1, så lite mer än ett vanligt slag. Kan dock utses med diverse blad och får inget minus i att hantera två sådana samtidigt.
- En docka kan integrera med objekt och öppna dörrar och dylikt.
- En docka kan preparera med en del "uppgraderingar". Den kan spotta gift eller syra, ges en sprintfunktion om utlöser en mindre avståndsattack, förses med klor eller vassa knivblad, plåtförstärkningar (ökar tyngden dock), För att utösa annat en grundattacker så krävs ett slag på
kontrollera docka för att "utlösa funktionen".
Fånigt eller kan det funka?