Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Inlägg av Albrekt »

Tjänare har extra i CL när de använder improviserade vapen. Efter att ha tagit hand om diverse föremål hela livet vet de hur saker och ting är byggda och balanserade och är därför bättre än gemene man på att plocka upp en stol eller en ljusstake och använda detta redskap som ett vapen att parera eller attackera med.

Jag är inte säker på att jag kommit på det själv. Jag har det nedskrivet i mina husregler...
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Spåman
Ja man kan ju vara spågumma eller spåkärring också.
Finns olika sätt att spå på. I kort, i kaffesump, dricker man denna dryck i EA? I offerdjurs inälvor och på molnens formation. Vidare kan man ju tyda stjärnor med mera.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Inlägg av SimonG »

Albrekt skrev: 2020-12-11 11:37
birkebeineren skrev: 2020-11-30 09:02 Kan du inte börja en tråd under Alternativa regelsystem där alla möjliga DoD-yrken kan få anpassningar till folk och kulturer i Ereb Altor?
Sagt och gjort.

Jag tänker posta lite yrken här med idéer och förslag på hur man kan göra och/eller spela en RP med dessa yrken i Ereb Altor. Jag hoppas andra också postar här. Det roliga är att försöka använda det material vi redan har och presentera det i ett nytt format som någon kan finna användbart eller roligt.

Denna tråd är inte ämnad för wikin eller publicering. Ibland använder jag grejor från forumet som diskuterats men som inte är "officiella" (men som jag tycker borde bli det). Ibland lägger jag till egna påhittade detaljer. När jag missar något, något inte passar med vår officiella version, eller ni inte håller med, så säg till. Skulle vi komma på något bra i den här tråden är det fritt att stjäla förstås och använda i andra trådar.
Ambitiöst. Gillar.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Inlägg av Albrekt »

SimonG skrev: 2022-01-24 14:33
Ambitiöst. Gillar.
Ja, det blev ett rätt gediget (och roligt, och användbart, vill jag gärna tro :wink: ) jobb med vapensmed/rustmakare, men sedan föll jag utmattad till marken och har inte hämtat mig... :oops:

:!: Det är dock förstås öppet för alla att ge sig på ett yrke eller två. :!: Om det redan finns regler för yrket ifråga spelar ingen roll. Tanken är att utveckla de geografiska/kulturella variationerna för specifika yrken inom Ereb - speciellt lite udda yrken. "Ospelbara" yrken kan göras intressanta för den som vill rollspela hellre än att power-spela. Regler för karaktärsskapande kan och bör böjas/justeras av SL för att hjälpa den enskilde spelaren att ge uttryck åt sådan variation.

Fingerkonstnären från Tjuvar och Lönnmördare, t.ex. Där har vi ett roligt och underligt (och antagligen hittills ospelat) yrke som säkert måste ha annorlunda anor och utförande i Krun än det har i Zorakin. En fingerkonstnär (som inte använder minimagi) skulle kunna utgöra ett substitut för magisk underhållning på Caddo, kan man tänka. (Men hur bevisar den dalkiske utövaren då att illusionerna verkligen är fejkade? Metallringar runt handlederna, kanske?)

Lite sådan tankar...
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Hovman eller hovfröken. Yrke endast för människor som tillhör adeln.
Lite som riddare kan tyckas men riddaren är ju en adlig soldat.
Överklasstil, Heraldik, Historia och Administration/juridik är viktiga färdigheter.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Inlägg av gtjorgo »

Det skulle ju kunna fungera. Skulle en halvlängdsman få dubbelt så stark förmåga då?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Ja så klart. det måste löna sig att anställa de småväxta!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Inlägg av Snibben »

skaraborgarn skrev: 2022-01-24 16:44 Hovman eller hovfröken. Yrke endast för människor som tillhör adeln.
Lite som riddare kan tyckas men riddaren är ju en adlig soldat.
Överklasstil, Heraldik, Historia och Administration/juridik är viktiga färdigheter.
Det är bara att ta Lärd man/kvinna och fokusera på sådana färdigheter man anser bör finnas för någon som rör sig i sådana kretsar. Lärd man/kvinna är för övrigt ett yrke som kan gå brett åt alla håll och inte behöver vara akademiker. Här kan man finna bönder och hantverkarerken som kräver flera B-färdigheter, men även präster och annat religöst folk (Munken är egentligen en slags kampsortsutövare i rollspel (kung-fu legend någon?) och inte en religös person).
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Yrken till folk och kulturer i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Ja det är nog sant. Haft en och annan köpman som kunnat hantverk och då är de ju detta. Skillnaden mellan köpman/hantverkare är ju inte så stor.

Kanske bättre att strunta i yrken och så får folk välja färdigheter hur de vill?
Skriv svar