Drakar och Demoner 40 år

Övriga diskussioner som rör regler
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Vill bara höra ifall det är någon som vet vad Riotminds tänkt göra med DD (ver. -91)?
Är det ett helt nedlagt projekt för den version som kom ut 2016 var ju inget att hänga i granen?

Jag funderar på att det skulle göras en nyutgåva där alla reglerna med DD-91 sågs över och att man harmoniserade dem med tex Kopparhavets Kapare och fältslagsreglerna. Även lade till regler om handel och utvecklade länsherre-reglerna för rollspel på hög nivå.

Allt i en ny, fräsch box lagom till att DD fyller 40 år.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av skaraborgarn »

40 år ja tiden den går.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av Albrekt »

Merowald Ghripkloo skrev: 2021-03-25 21:38 Vill bara höra ifall det är någon som vet vad Riotminds tänkt göra med DD (ver. -91)?
Är det ett helt nedlagt projekt för den version som kom ut 2016 var ju inget att hänga i granen?
Jag skulle gissa att expansioner av DoD 2016 är det mesta/bästa vi kan hoppas på det närmaste decenniet. Spelsystemet är redan så splittrat av olika versioner att det nog vore kontraproduktivt att lansera ytterligare en omtappning.

Det de borde göra är att, som du säger, knyta samman alla dessa olika versioner, i stället för att splittra dem ännu mer. De borde t.ex. göra allt de kan för att göra vårt open-source-Ereb-Altor officiell spelvärld för DoD 2016 och alla framtida expansioner. Birke, Mikael och Spelknepe borde anställas av Riotminds på provision! :mrgreen:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Re: Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Jag har faktiskt mailat Riotminds och ställt frågan, men de var inte intresserade av annat än DD-16, vilket är ett rent uselt spelsystem och ännu fattigare spelvärld. Jag är till och med nyfiken på vad det skulle kosta att köpa loss rättigheterna för DD från dem, för de gör ingen nytta hos Riotminds. Sen vet jag inte vad som gäller för spelvärlden Ereb Altor? Rättighetsdelen avseende Trakorien ägs väl av Erik Granström?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av Albrekt »

Merowald Ghripkloo skrev: 2021-03-26 08:40 Sen vet jag inte vad som gäller för spelvärlden Ereb Altor? Rättighetsdelen avseende Trakorien ägs väl av Erik Granström?
Upphovsrätt för Ereb Altor har diskuterats på detta forum i otrolig detalj. Eftersom rollspelare alltsom oftast är smarta nördtyper är det naturligt att vi har en mängd välutbildade jurister bland våra medlemmar. Deras åsikter och resultat från deras efterforskningar i frågan finns på forumet och kan hittas med sökfunktionen.

Mäster Granström är själv medlem här under namnet Brior. Hans inlägg är förstås alltid intressanta och givande. Jag rekommenderar en sökning av dessa också.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Re: Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Jag är själv jurist (jur.kand.) så frågan är intressant och verkar rätt komplicerad.
Jag ska söka mer info på detta forum då, tack för svaret :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av Mikael »

erebaltor.se har valt att utgå ifrån att upphovsrätt finns till de olika ursprungliga alstren, utan att ta slutlig ställning till vems den upphovsrätten är. Därför är uppmaningen här på forumet att tänka sig för, hänvisa till uppfattad upphovsmakare, men helst inte citera eller kopiera utan hellre skriva om/omformulera texter.

Spelregler är inte skyddade av upphovsrätt eller annan rätt heller, men hur de formuleras kan uppnå verkshöjd även om det är lite långsökt.

EREB ALTOR är skyddat varumärke, men till skillnad från upphovsrätten får andra immateriella rättigheter i huvudsak användas så länge det inte sker med kommersiellt syfte/verksamhet.

Vi respekterar rättighetshavare och berömmer skapare. Det är dock inte alltid alla som tror sig ha rättigheter har det, eller vet vad ensamrätten innebär.

På erebaltor.se deltar man med sina generösa gåvor av ibland upphovsrättslig kvalité. Vi får lov att nyttja verken för våra pdfer, wiki osv, men inte för kommersiella syften eller produkter.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av birkebeineren »

Merowald Ghripkloo skrev: 2021-03-27 10:45 Jag är själv jurist (jur.kand.) så frågan är intressant och verkar rätt komplicerad.
Jag ska söka mer info på detta forum då, tack för svaret :)
Som Albrekt skriver så finns det en hel del att hitta. Frågor kring upphovsrätt har dykt upp i många olika trådar genom åren. Mycket är samlad under Information & Regler och där finns det även en egen tråd för just Upphovsrätt.

Angående Riotminds så har inte vi något med dem att göra. EA-projekter är icke-kommersiellt och eftersträvar att hantera olika rättigheter utifrån det. Utöver en kort kontakt i projektets början 2007 har Riotminds och vi inte fört några samtal kring våra olika projekt.

Skulle de dock mot förmodan svara på ditt mail får du gärna berätta vad de skriver.
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Re: Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Tja, det var inte ett dugg intresserade av att återuppliva DD -91.

"Hej!

Ledsen, men vi är inte intresserade av att släppa gammalt material!
eller sälja/licensiera ut för en ny produktlinje.

MVH
Magnus

RiotMinds
Mail: magnus@riotminds.com
Cell: +46 (0) 70 3877924
Skype: magnus..malmberg"

Synd att de håller en bra produkt "gisslan" och inte är villiga att låta andra som är motiverade ta bollen och spela vidare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Drakar och Demoner 40 år

Inlägg av birkebeineren »

Merowald Ghripkloo skrev: 2021-03-30 13:08 Tja, det var inte ett dugg intresserade av att återuppliva DD -91.

"Hej!

Ledsen, men vi är inte intresserade av att släppa gammalt material!
eller sälja/licensiera ut för en ny produktlinje.

MVH
Magnus

RiotMinds
Mail: magnus@riotminds.com
Cell: +46 (0) 70 3877924
Skype: magnus..malmberg"

Synd att de håller en bra produkt "gisslan" och inte är villiga att låta andra som är motiverade ta bollen och spela vidare.
Ett tydligt svar.

Tack för att du både ställde frågan och delade med dig av svaret. :!:
Skriv svar