Sida 1 av 1

Uthållighetspoäng

Postat: 2021-03-25 21:51
av Merowald Ghripkloo
Skissar på regler för uthållighet i strid. Löst baserat på regler som fanns i en Sinkadus.

Uthållighetspoäng (UP) = FYS. Man förbrukar 1 UP/SR när man anfaller/springer/simmar/klättrar. SP skador orsakar även motsvarande UP förlust, så även blödning. Sprinta förbrukar 3 UP/SR. 0 UP om man är avvaktande/parerar. Återvinner FYS grp UP/SR vilande. När man når 0 UP börjar man få -1 CL på alla fysiska färdighetsslag för varje negativt UP man har. När man når FYS antal negativa UP kollapsar man (utmattad) och måste vila stillastående tills man uppnått positivt värde igen. Man kan endast vara defensiv (parera/avvakta) i strid om man är utmattad.

Reglerna har även anknytning till reglerna om bärförmåga:

Bärförmåga enligt tabell DD bok III s.4. Modifikationen för belastning är även samma modifikation avseende förbrukning av UP. Dvs bär man STYx2 kg i strid så förbrukar man 2 UP/SR när man anfaller. Och 4 UP/SR om man bär STYx3 eller mer.

Är det rimliga regler? Vad tycker ni?

Re: Uthållighetspoäng

Postat: 2021-03-25 23:23
av skaraborgarn
Nja.
Det blir mycket att hålla reda på.
Kroppspoäng, smärtpoäng, uthållighetspoäng och mer än då.
Poäng till mig! :lol:

Re: Uthållighetspoäng

Postat: 2021-03-26 03:25
av Albrekt
Merowald Ghripkloo skrev: 2021-03-25 21:51 Är det rimliga regler? Vad tycker ni?
Ja, mycket rimliga! Helt perfekta, skulle jag vilja säga, när/om det gäller att skapa mer realism i spelet.

Som Skaraborgar'n säger, så tror jag dock att det går åt fel håll för de flesta, när/om det gäller att skapa flyt runt spelbordet. Men många gillar lite mer siffror och statistik, och i så fall: jättebra!

Re: Uthållighetspoäng

Postat: 2021-03-26 08:37
av Merowald Ghripkloo
Ja, min tanke var att komma runt det problem som uppstår ifall vi har en motståndare som har tex flera lager rustning i enlighet med reglerna i Krigarens Handbok. Har man tex hauberk av ringbrynja och vadderat samt metallharnesk och tunnhjälm/vadderat, så kommer man upp i ca 5+3+8 = 16 KP / 5 SP i ABS. Har man inte krossvapen mot denna motståndare så kommer det att bli en rent förfärlig strid. Så, med dessa regler så kan en kämpe med eggvapen trötta ut motståndaren genom att hålla sig avvaktande och sedan gå in för att fälla omkull honom och slita av honom hjälmen för att göra slut på honom?