Karlsorden

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Karlsorden

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-11-18 15:55Man vet vart klostret ligger och man har kartor. Faktum är att man vet vart alla kloster ligger men kanske inte exakt hur de ser ut på plats. Lokala kartor är få och det mesta man har är nedskrivna beskrivningar över hur klostren i Efaro är disponerade. Klostret i sig är beläget i en klippvägg

Bild
Lite så fast med en stor huvudgrotta med byggnader också.
Aha, ser snyggt ut. Markerar vi klosterruinerna på en karta eller låter vi det vara upp till den enskilde SL att göra? Finns flera Efarokartor i wikin.
Snibben skrev:Jag kan se att man inte fick med sig Karl Svärds stoft. Man fick dock med hans rustning, svärd och sköld (Svärdet och skölden är upphängda i Karlsklippans soltempel och hans sporrar finns i karlskoret i Ekeborgs tados. S:t Karls stoft skulle vara av stort värde för orden och kyrkan.

Kan absolut bli ett äventyr av det. Man skall dock komma ihåg att större delen av ordens rikedomar flyttades till Zorakin så skattvalven i svärdklostren ekar tomma (men det kanske finns något hemligt rum man missat)
Det finns självklart något hemligt rum. Det gäller bara att hitta det. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Karlsorden

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-11-18 16:08 KLOSTERLIVET

Karlskloster har inga enhetliga planeringar utan varje kloster planerar själva vilka byggnader som behövs och hur och var de skall uppföras.
...
Ser mycket fint och välbeskrivet ut. :)


Några detaljer:
Zenitsbön
En av de fyra större bönerna. Sker mitt på dagen.
Går det att fläta in LV-begreppen Soltimmen och Middagsbönen här?
ODOSDAGAR OCH FESTDAGAR
Precis som övriga kyrkan firar Karlsorden Odosdagar var fjortonde dag med extra stort firande.
Det här är inte kristallklart i mina skriverier om kalendern men Odosdag infaller endast en gång per månad, mellan månadens två fortdagar.
Två systrars dag
Firas till minne av de två första kvinnliga riddarna. De två är kända för miraklet i Pilamsborgen, Efaro, där de genom bön fick vattnet hålla sig färskt under sex månaders belägring. Det finns även andra mirakler som tillskrivs de båda systrarna. Firas första fullmåne efter 1-1:a Mörkne. Om detta är en Odosdag flyttas dagen fram en dag.
Fullmånen infaller på fasta datum i exarkens kalendersystem. I Mörkne är detta den 17:de, dagen efter månadens odosdag. Om festdagen kan vara rörlig föreslår jag att den firas 17:e Mörkne men om fullmånen som då lyser är skuggad av moln flyttas dagen fram till första tillfälle med månljus. Om festdagen är fast så kan den vara det den 17:de och då tillsammans med odosdagen dagen innan bli en tvådagrs festlighet.
Generalkapitel
Generalkapitlet är ordens högsta sammankomst och hålls vart tionde år. Till detta kapitel skickar varje kloster sin abbot, eller prior och andra viktiga munkar att sammanträda i Karlsklippan.
Kan Ordu-kerisgassen få vara med här? :wink:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Karlsorden

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2021-11-23 10:21
Zenitsbön
En av de fyra större bönerna. Sker mitt på dagen.
Går det att fläta in LV-begreppen Soltimmen och Middagsbönen här?
Ville använda mig av något annat ord än middagsbön men det går att ändra till det. I mina anteckningar har jag redan ändrat den primära middagsbönen på odosdagar till Soltimme men i ett kloster kanske denna firas dagligen i en kortform?
birkebeineren skrev:
ODOSDAGAR OCH FESTDAGAR
Precis som övriga kyrkan firar Karlsorden Odosdagar var fjortonde dag med extra stort firande.
Det här är inte kristallklart i mina skriverier om kalendern men Odosdag infaller endast en gång per månad, mellan månadens två fortdagar.
OK, ändrar det.
birkebeineren skrev:
Två systrars dag
Firas till minne av de två första kvinnliga riddarna. De två är kända för miraklet i Pilamsborgen, Efaro, där de genom bön fick vattnet hålla sig färskt under sex månaders belägring. Det finns även andra mirakler som tillskrivs de båda systrarna. Firas första fullmåne efter 1-1:a Mörkne. Om detta är en Odosdag flyttas dagen fram en dag.
Fullmånen infaller på fasta datum i exarkens kalendersystem. I Mörkne är detta den 17:de, dagen efter månadens odosdag. Om festdagen kan vara rörlig föreslår jag att den firas 17:e Mörkne men om fullmånen som då lyser är skuggad av moln flyttas dagen fram till första tillfälle med månljus. Om festdagen är fast så kan den vara det den 17:de och då tillsammans med odosdagen dagen innan bli en tvådagrs festlighet.
Låter bra att man firar den 2-17:e Mörkne och flyttar den om månen inte lyser.
birkebeineren skrev:
Generalkapitel
Generalkapitlet är ordens högsta sammankomst och hålls vart tionde år. Till detta kapitel skickar varje kloster sin abbot, eller prior och andra viktiga munkar att sammanträda i Karlsklippan.
Kan Ordu-kerisgassen få vara med här? :wink:
Tror att det dyker upp en hel här av kyrkliga dignitärer för att delta. Har hört att det till och med dykt upp en och annan exark under ordens 250 år.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Karlsorden

Inlägg av Snibben »

Karlsklippan
Bild
1. Porten
2. Hagar
3. Gårdsbyggnader och verkstäder
4. Stora köksträdgården
5. Lekbrödragården
6. Stora Ladan
7. Vingårdar och trädgårdar
8. Odlingslotter
9. Stora tempelingången
10. Port till platån
11. Gästhus
12. Serjantklostret
13. Fruktträdgården
14. Karlshuset
15. Stora nedgången till templet
16. Munkkloster
17. Riddargården
18. Yngre nunneklostret
19. Äldre nunneklostret
20. Kvarngården
21. Abbotklostret
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Karlsorden

Inlägg av birkebeineren »

Ser fint ut. :) Och stort! Hur många solmunkar håller till här egentligen?

Det ända jag funderar över är om inte kompassriktningarna borde vändas 180 grader? Nu ser det ut som att odlingslotter och vingårdar hamnar i solskugga på norra sidan av klostret och vad jag tolkar som en förhöjning av terrängen. Även om Karlsklippan ligger på sydvästra Grindanuhalvön borde geografin kunna förklaras med en att den ligger inne i en liten kustvik eller liknande. Tros om det?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Karlsorden

Inlägg av Snibben »

OK. Lite krängnngar så får vi bättre söderläge.

Bild

Bild

Det underjordiska soltemplet.

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Karlsorden

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-11-30 13:48 OK. Lite krängnngar så får vi bättre söderläge.
Trädgårdsodlaren i mig mycket nöjd. :)

Går det att få se en kort beskrivning i text av hur geografin och terrängen ser ut kring klostret? Det kan se ut som om själva klippan har rätt branta sidor och at klostret ligger högt, men hur högt? Och om havet står rakt på från väster och söder eller det kanske finns skyddande småöar utanför?

Texten om Klosterlivet och kapitlen kan också rödmarkeras tycker jag. Språkputs och eventuella småändringar kan göras i wikin. Albrekt är mästare på detta. :wink:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Karlsorden

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2021-12-01 06:43 Språkputs och eventuella småändringar kan göras i wikin. Albrekt är mästare på detta. :wink:
:shock: :oops: :D :D :D
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Karlsorden

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2021-12-01 06:43 Texten om Klosterlivet och kapitlen kan också rödmarkeras tycker jag.
Lite förändringar måste jag göra. Tacksägelsen flyttades från skymningsbönen till kvällsbönen.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Karlsorden

Inlägg av gtjorgo »

Mycket vackert Snibben! :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Karlsorden

Inlägg av Snibben »

Vad den erfarne äventyraren säger
”Karlsorden? En orden för hjältar och legender trotts att den är en av kyrkans yngre ordnar. Uppe i Aidnebergen finns ett pärlband av kloster varav ett flertal idag är i ruiner. Det sägs att det finns skatter i dessa kloster, för den som är hågad att trotsa svartfolk och de fällor munkarna satt upp för att hålla borta nyfikna typer.”

Vad den gamle legosoldaten säger

”Visst, det finns det jobb inom kyrkan för en gammal soldat men hos stjärnmunkarna finnar man sällan anställning. De har sina egna soldater och riddare och vill du bli en sådan får du gå med i orden, men då måste du också vara beredd på att bli munk.”

Vad den godmodige munken säger
”En munkorden så god som någon, kanske den näst bästa av alla. Karlsbröderna är duktiga riarker som vet hur man tar hand om sina församlingsbor. Utöver detta har de goda teologer och kyrkojurister. Jag har själv studerat Karl Svärds skrifter och trotts att han är något mitt i mellan en riddare och en munk så skrev han väldigt intressanta synpunkter på Dericusregeln. Vilken orden som är den bästa? Min, så klart”

Vad den klåfingrige tjuven säger
”Jag stjäl inte från tempel! Vad de än säger så stjäl jag inte från tempel… längre. För många år sedan stal jag ur fattigbössan i den stora solkatedralen – jag är ju fattig – men blev påkommen av en solriddare. Solriddaren ville omedelbart skipa ”rättvisa” men en riddare av Karlsorden hindrade honom och påvisade att lagen skulle ha sin gång. Tack vare Karlsriddaren fick jag utföra straffarbete i bôntisalens tjänst i sex månader, så jag har mitt liv att tacka för hos S:t Karl och hans riddare.”

Vad den mäktige magikern säger

”Karlsorden och magiker har inget otalt med varandra. Karlsorden lägger sig väldigt lite i magi och magiker lägger sig väldigt lite i teologi. Det skall dock sägas att karlsmunkarna har varit användbara i vårt skrå. Då och då händer det att ädla magiker blir anklagade för något så simpelt som häxeri (tvi)! Karlsmunkarna som är skickliga jurister har då ofta försvarat magikern i de kyrkliga domstolarna… å andra sidan har de både anklagat och dömt. Låt oss säga att karlsorden har sina för och nackdelar.”

Vad den pratsamme värdshusvärden säger

”Karlsorden säger du, skall du på pilgrimsfärd. Ja det är det många som skall. Karlsordens huvudsäte är ett populärt pilgrimsmål där man kan be framför S:t Karls reliker. Om du hör efter så brukar det alltid finnas en grupp med pilgrimer som är på väg dit och det är säkrare att färdas i grupp.”

Vad den snikne köpmannen säger

”Munkar, alla dessa munkar. De inte bara har varor av god kvalitet de vet värdet av dem också. Man kunde tänka sig att dessa heliga män skulle leve i enkelhet och fattigdom men de vet att ta betalt. Jag handlade i ull för några år sedan och ratade Karlsordens agenter. Istället köpte jag ull av bönderna i samma trakt till lägre pris. Man kunde tycka att det borde varit densamma men munkarnas ull var av så mycket bättre sort. En av mina konkurrenter svepte då in och tog kontraktet och gjorde betydligt större vinst än jag trotts högre kostnader. Ja, det var ju inte så att jag blev fattig, jag tjänade en bra slant men jag lärde mig att kvalitet får kosta.”
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Karlsorden

Inlägg av birkebeineren »

Perfekt introduktion till Karlsorden. Mycket bra. :)
Skriv svar