Äventyr: De gråtande jättarna

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr: De gråtande jättarna

Inlägg av skaraborgarn »

Förord.
Detta är kanske mer idé till äventyr än ett riktigt sådant. Regelsystem får man använda vilket man anser vara bäst. Äventyret får utspelas där SL anser det vara relevant med jättar. Ett mycket enkelt äventyr.

Detta har hänt.
Den elake magikern Cermolon har rövat bort ett jättebarn. Till föräldrarnas förtvivlan har magikern som är skolad inom elementarmagi med eld som specialitet tvingat dem att arbeta för honom. Cermolon försökte för några år sedan ta makten i staden Oveh. Men folket gjorde uppror och han drevs på flykt. Nu ska han hämnas. Han har samlat ihop en lite styrka på fyrtio krigare, lyckoriddare, stråtrövare och svartalfer med ulvar. Men hans trumfkort är jättarna och cyklopen Onom. Denne Onom har rövat bort barnet och håller det som gisslan. Jättarna måste anfalla staden eller så skadas barnet.

Rollpersonerna kommer in i bilden.
Rollpersonerna kommer i kontakt med jättarna. Hur får SL avgöra men de kan förslagsvis ramla i någon gammal fälla, typ fallgrop och de räddas av de stora eller att de anfallits av något monster då de kommer till undsättning. Jättar och rollpersoner ska få förtroende och vänskap med varandra. Jättarna tre till antalet. Jätten med fru och yngre broder förklarar vad som hänt. De vill inte slåss eller skada någon men Cermolon ger dem inget val. Om tre dagar ska staden anfallas. Magikern har sänt ut patruller med sina män i området och de bevakar alla vägar till Oveh men också vägen till den plats barnet hålls fängslad. Det är en gammal ruin av en borg med ett stort källarvalv. där sitter Onom med barnet. Magikern har en del skatter där. Jättarna ber med tårar i ögonen om hjälp. Hämta barnet så de slipper anfalla staden. Anfallet ska ske på kvällen om tre dagar. Det tar ungefär en och en halv dags färd till ruinen om rollpersonerna har hästar. Magikern är med några av sina bästa män utanför staden och väntar på jättarna. Han väntar tre kilometer väster om staden. Jättarna ska anfalla från öster. Det finns några kullar cirka fem kilometer från staden där de kan gömma sig.

På färden till ruinen kan SL låta rollpersonerna möta en eller kanske två patruller med män i Cermolons tjänst. De är lika många som rollpersonerna. De måste bekämpas alla ty flyr någon så är risken stor att magikern varnas och de blir det bråttom. De kan måhända möta folk som är rädda då det är så många rövare som är ute på vägarna. Rövarna är magikerns män. Kanske någon vänlig själ visar en snabbare väg till ruinen?

Tre män samt cyklopen finns vid ruinen. Om någon av männen flyr varnas magikern. Cyklopen är beväpnad med en stor klubba klädd i ett björnskinn som fungerar som höftskynke. Förutom mat och några tunnor med öl finns av värde två kistor med 2X1T100 GM, 2XT100 SM och 3XT8 KM.
Barnet är en liten plutt men är ändå två meter stor. Barnet vill hem till mamma. Nu börjar en färd med en mycket stor femåring i sällskap. Risken finns att patruller kommer i mellan innan man kan träffa familjen jätte. SL får avgöra vad som kan hota på vägen. Om Cermolon får höra att ruinen anfallits kommer han samla ihop minst tjugo av sina män och så fort de kan resa dit.

Om allt går som det ska, jättarna förenas med sitt barn så kommer de tre jättarna om det behövs besegra Cermolon och hans mannar. Någon av rollpersonerna kan kanske resa till staden Oveh och förklara vad som hänt. De kommer bli belönade om de kan bevisa att de varit med och besegrat magikern. Jättarna reser hem till sig om de överlevt. De kan berätta om skatter och sägner. Kanske rollpersonerna vill följa med?


Spelledarpersoner


Jätten Brukor
sex och en halv meter hög jätte med brunt hår och skägg. Klädd i skinn och päls av olika djur. Stark och snäll. Vapen träklubba.

Jättinnan Mirlina
Jättens maka knappt sex meter stor. Rödhårig och klär sig i skinn av djur med lite rödaktig päls såsom rävar. Gråtsprängda ögon. Beväpnad med träklubba.

Jätten Viltor
Yngst av jättarna. Sex meter ovan havet är denne mörkblonde herre som är mer hetsig än sin bror. Har en säck fylld med stora stenar som lär göra 2T10 i skada om han träffar någon. har även han en klubba av träd. Klädd i ett höftskynke gjort av tyg.

Flintor
Det lilla barnet och mammas älskling.

Onom
Elak cyklop. Har inget till övers för jättar. Har två ögon och tror de är bättre än oss som bara har ett. Dum, elak och beväpnad med en stort järnrör som ger skada 3T10. strider tills han dör. Kan inte överleva skammen att besegras av småväxta humanioider med två ögon.

Cermolon
Elak magiker alltid klädd i orange mantel och matchande lång tunika. Vita broderier har kläderna. Är en mästare på magi som kan skada. En skicklig ryttare är han och hans springare är den snabbaste i trakten. Han kan inte skadas av eld av något slag men en träklubba i huvudet lär sända honom till de dödas rike. flyr om det blir för svårt.

Krigarna
De fyrtio är 32 människor som alla kan rida snabba hästar. Åtta är svartalfer. Vapen för människorna är spjut. båge svärd och sköld. De har alla läderharnesk och hälften av dem har öppenhjälm medan de andra har läderskydd för huvudet. Svartalferna ha ulvar. Korta bågar, kroksabel och kortspjut. Läder som skydd på huvud och bål. Alla mänskliga fiender har 2T8 SM och 2T4 KM på sig. Svartalferna har 2T3 SM och 2T2 Km i var sin börs.