Äventyr till EDD/Gigant: Mithrilgardet

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr till EDD/Gigant: Mithrilgardet

Inlägg av skaraborgarn »

Mithrilgardet

Vafalls pultron, har du aldrig hört talas om mithrilgardet, det mest lysande och ärofulla kompani långbeningar, fjäderfolk och slingerslankar kan hyra för guld? Nåväl lyssna då skoputsare, boddrängar, gesäller och vintrampare!

Dvärgen Karkodul hade håg för krig och strid men kom på att det lönade sig bättre att vara hyryxa det vill säga legosoldat än vara hemmavid. Han är inte den förste eller siste dvärgen som tänkt så, men han har varit framgångsrik och den som är framgångsrik har aldrig svårt att få med sig folk i detta fall dvärgar som vill tjäna ära och guld, fast måhända inte i den turordningen?

Namnet på kompaniet kommer sig av att alla måste ha minst en del av sin rustning, man är tungt rustade som de flesta dvärgar som är gjord av denna metall. Ett par armskenor och stridshandskar, en hjälm eller brynja. De flesta som varit med en tid har mer än så. Detta gör det kostsamt att vara med men man är ganska väl skyddade på slagfältet. Även ett vapen måste vara av denna metall. De olyckliga som mist eventuella föremål av denna sköna metall måste inom en vis tid återskaffa dem eller nya rustningar eller vapen.

Många såväl fiender som de man anställs av tror ibland att alla vapen och rustningar är av den eftersökta metallen och det gör att en och annan drar sig för att strida mot dem, vem vill slåss med någon som har världens bästa vapen och rustningar? Sedan kan man även ta bra betalt av arbetsgivaren med motivering att det trots allt är det med sådan där ”dvärgsilver”. Mithril påminner om silver och alla vapen och rustningar är blankpolerade. Man skiner i solen och en och annan orch har nog tyckt det vara eländigt med dessa glittrande dvärgar.

Dvärgar rör sig inte så fort, de är ju något mindre än människor och kan inte rida. Och rustningar och annan utrustning väger mycket. Karkodul försöker uppväga detta med att anställa människor till sin tross och denna försöker ofta åka i förväg och inte efter kompaniet när man är ut på marsch. Man litar väl aldrig helt och fullt på dessa människor men man ger dem bra betalt. Man har dock övar mycket och lnge på att manskapet ska kunna marschera fort och länge, få krigare har väl övat denna egenskap så mycket som denna trupp? Vidare har mithrilgardet i sin tjänst några vargmän ofta mellan tre till fem stycken. De är bra spejare och förser ibland, beroende på var man är någonstans truppen med proviant. Det hände ibland att dessa spejare vid strid tar sig runt och in i fiendernas linjer och skapar panik genom att skrämma hästar och andra djur. Relationen mellan dvärgar och vargmän är god, de har förtroende för varandra även om de förstås är väldigt olika i form och lynne. Dvärgarna kommer från olika delar av den dvärgiska världen men det innebär sällan något problem. De flesta människor ser och behandlar alla dvärgar som om de var samma folkstam och krigarlivet förbrödrar dem. Mer betänkligt är dock att man inte alltid varit så noga med vem man arbetar för. Att man inte samarbetar med älvfolk, Karodul avskyr älvfolk men drivs inte av något besatt hat, eller svartfolk är kanske inte att bli förvånad över men man har slagits för hårda länsherrar mot fattiga bönder som gjort uppror eller varit med på den sida som startar krig även om det knappast skett av annat skäl än makt. Men man är i legoknektsbranschen för att få pengar och dvärgar har inte alltid sympati för andra folkslag. Man anser dock stå över vissa saker som tortyr av fångar och en och annan dvärg har faktiskt skyddat kvinnor och barn från soldatesken som vill roa sig när en stad tagits eller man plundrar bondbyar. Svartfolk visar man aldrig pardon.

Kompaniet har var lite olika stort genom åren. Men de är omkring 200 stridande och de räknas som tungt infanteri. Nästan alla krigare har förutom minst ett närstridsvapen och sköld armborst eller arbalest. En mindre grupp kastmaskinsoperatörer är med de brukar vara runt 20 man och man brukar har tre eller fyra krigsmaskiner med sig. Två röstmagiker är med för tillfället. Vidare har man ofta med sig några helare, även de brukar vara mellan tre och fem man. Dvärgar har oftast en bättre fysik än människor och tål mången sjukdom bättre än dessa vilket är en fördel när man är i fält. Man är alltid intresserad av att köpa in medicin, läkande örter och helande drycker. Som emblem har man på en blå bakgrund en stridsyxa i silver och ett armborst lod såväl över som under yxan. De är ställda med spetsen åt olika håll, den övre har spetsen mot vänster och den nedre mot höger. Överlag brukar soldaterna har mycket blått i sina kläder.

Karkodul
Dvärgarnas ledare och befälhavare ska snart fylla hundra. Han har varit med länge och varit i många länder. Karkodul har alltid haft en bra förmåga att sätta sig in i hur människor och andra folkslag tänker och det har han haft nytta av. Han är bra på att bedöma folk och har lätt att få med sig främst dvärgar. En bra befälhavare ser sina soldater som sina barn har han ibland sagt och han gillar att vara ”storpappa” för sina män. Karkodul är vad han säger själv halvbildad. Han har kunskaper i mycket men de är inte alltid så stora eller djupa men de brukar imponera på de flesta.

Utseende: Brunt skägg och mustasch, alltid välansat, kortklippt hår, börjar bli skallig och då klipper han det kort. Över medellängd för att vara dvärg, bruna ögon. Högljudd och har en röst lämpad att skrika ut order på ett slagfält. Kan ofta spricka ut i ett bullrande skratt. En och annan har väl misstänkt att den gemytliga sidan är lite spelad och inlärd för att han han ska kunna ha rollen som storpappa.

STY 17 SMI 11 KAR 19
STO 9 INT 15 KP 13
FYS 16 PSY 15 SB -

Administration/juridik 5, Geografi 9, Geologi 12, Heraldik 9, Historia 7, Kulturkännedom allmän 12, Kulturkännedom vargmän 8, Kunskap om magi 5 Läsa/skriva jori B3, läsa skriva modersmål B4, Räkning B4, Värdesätta generell 7, Zoologi 7, Dolk 15, Dra vapen 12, Medelstor sköld 17, Slagsmål 9, Stridsyxa 18, Taktik 20, Tungt armborst 18, Bluff 15, Förhöra 9, Köpslå 17, Tala jori B4, Tala Kadrash B2, Tala modersmål B5, Övertalning 16, Hasardspel5, Finna dolda ting 16, Upptäcka fara 18, Grottorientering 12, Ilmarsch 15, Rykte 2

Har en helrustning i mithril. Men även en lång ringbrynja med öppen hjälm. Vapen har han förstås i den metall hans kompani är uppkallad efter.

En typisk soldat
Ungefär hälften av de stridande kan sägas ha följande egenskaper och färdigheter.

STY 17 SMI 12 KAR 11
STO 8 INT 11 KP 12
FYS 16 PSY 13 SB -

läsa och skriva modersmål B2, Värdesätta generell 8, Lätt armborst 13Medelstor sköld 13, Stridsyxa 13, Tala jori B2, Tala modersmål B4, Finna dolda ting 10, Upptäcka fara 12, Ilmarsch 12,

Vapen även de som inte är gjorda av mithil är av god kvalitet och ger +1 i skada och har BV+ 4. Öppen hjälm och lång ringbrynja är vanligt. Mest vanligt överlag är att hjälmen är i mithril.

Äventyrsförslag

RP är dvärgar och vill följa med och strida för pengar och ära.
RP är på samma sida i ett krig som mihrilgardet och har förbindelser med dem.
RP anställs av en krigsherre för att få tag i truppen och värva dem.
RP är på motståndarsidan i ett krig.