Nya monsterboken

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Nya monsterboken

Inlägg av dragonewyn »

skaraborgarn skrev: 2022-04-09 14:09 Är alla varelser med som tunnelmasken, basilisken, och perytonen?
Just nu finns bara 2 exempel. Jag måste sätta upp en struktur och system på hur jag ska bygga upp hela boken innan jag börjar.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Nya monsterboken

Inlägg av gtjorgo »

Det låter som rätt väg att gå:-)
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Nya monsterboken

Inlägg av dragonewyn »

Lösa idéer på ändringar till alkemi och brygdkunskap:

Alkemi byggs på olika huvudgrupper enligt en färg. Har du exempelvis ett exakt recept så kan det se ut såhär:

Benjamins helande dryck
1 Flaska rotolja (blå)
2 Torkade bergsliljor (brun)
1 Mald ben av en Glimmerkorre (grön)

Så receptet har ett grundrecept. Men om man inte har tillgång till material av det exakta receptet så kan man välja att återskapa det genom att ersätta en färg med något annat från samma färg. Effekten bli kanske inte lika kraftfull. Men processen och receptet är lika. Men detta gör det lättare att återskapa recept. Vissa recept kan ha krav på ting. Dessa går inte att ändra på.
Exempelvis på vad färgerna kan betyda:
Blå: Finns i vatten eller nära vattendrag.
Brun: Bland berg och kullar
Grön: I skogen
Röd: I grottor och underjorden.
Man kan ju skapa fler färger. Men tanken är även att förklara lite för SL var den typen av växt/vareöse även kan växa/leva som en del av faunan, om man vill slänga in den i rollspelet.

Jag är själv upptagen med min nuvarande kampanj. Men jag hoppas att jag får mer tid att fortsätta med denna boken (just nu petar jag även på grundboken).
Skriv svar