Nya monsterboken

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Nya monsterboken

Inlägg av dragonewyn »

Bild
Tjo, jag planererar att skapa en ny monsterbok i samma stil som övriga fanmade böcker jag håller på med. Som vanligt är de strikt gömda för att de innehåller copyright material och ska enbart användas till eget bruk.

Men jag tänkte löst berätta om projektet här och jag ville höra om ni hade idéer till projektet.
Först ska jag dela upp varelser och lägga till: Namn, svårighet, vanlighet, storlek, plats, naturlig rustning, kp, sinnen, färdigheter, hemvits, resistens, immunitet, svaghet, språk, rörelsetyp (flygande, simmande, gående, krypande, underjordisk), subtyp.

Exempel på vad varelsegrupper kan vara: anomali, best, helig/gudomlig, mekanisk, drakar, element, fe, demonisk, gigant, humanoid, monster, ooze, växt, odöd, magisk varelse, insekt, djur

Vad som sedan gör min monsterbok unik är dessa delar:
Därefter lägger jag till:
- Vad är det som gör att denna varelse skulle attackera.
- Uppförande, hur uppför sig denna varelse i eller utanför strid. Exempelvis så kanske en varelse försöker fly om den når 50% KP, eller en annan låtsas fly vid 75% KP, men egentligen bara backar in i sin grotta där den vill jaga in bytet.
- Ung, vuxen och gammal: Hur skiljer sig den i beteende.
- Attackmönster (mer exakt vilka rutor träffar en attack om de har AoE skada exempelvis)
- Strategi: (tex låtsas springa undan om den är lite skada, eller jagar den i grupp)
- Färdighetsinfo (vad för färdighetsslag krävs för att ha kunskap om denna best)

- Därefter så ska jag lägga till varelsefördjupningar. Då man kan skapa en unik version av varelsen med svagheter som ger extra poäng att köpa fördjupningar till monstret.

Jag kommer även kika runt på olika rollspelsböcker för att hitta hur jag ska skapa ett bra bestarium. Om intresse finns så kommer jag fixa en mall till hur jag skriver mina monster ifall ni vill hjälpa till.
Huvudboken: viewtopic.php?f=15&t=1409&sid=75e329253 ... 30fe57ebd0
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Nya monsterboken

Inlägg av gtjorgo »

Verkar kunna bli imponerande:-)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya monsterboken

Inlägg av Fafnir »

Kul :)

Låter intressant. Du har säkert redan koll, men lite av grejerna finns här; https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... #Bestarium

Sen gjorde väl Grisodlarn ett jobb med djur (som till stor del ligger till grund till wikin) som det finns mycket matnyttigt i också :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nya monsterboken

Inlägg av birkebeineren »

Ser lovande ut! :)

Grisodlarn's djur som Fafnir refererar till hittas här: Altoriska djur
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Nya monsterboken

Inlägg av Albrekt »

Själv har jag alltid drömt om en Monsterbok för lata SLar (som jag). Alltså en som listar per land eller region. Som det är nu måste man först kolla vilken klimatzon landet är, sedan leta upp alla varelser i den och intilliggande zoner, sedan gå igenom alla dessa för att tänka ut vilka monster/djur man tror kan vistas i just det land/den plats man skall uppehålla sig i...
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Nya monsterboken

Inlägg av dragonewyn »

Bild
Bild

Tankar? Jag kommer klart behöva hjälp med all data, men detta är en grundstruktur.
* = Denna varelse är grund åt denna kategorityp och gäller övriga varelser av samma typ om inget annat står på just den underkategorin av rasen.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya monsterboken

Inlägg av Fafnir »

Snyggt och inspirerande :D

Saknar fobi mot gripar i hästarnas stats ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Nya monsterboken

Inlägg av dragonewyn »

Eld, odöda och rovdjur skulle klart bredda det hela.
Största utmaningen var att få till så att all grafik runt texten var helt automatisk. Så det blir lättare att ändra stora mängder text eller ge ut och skapa en indesign mall. Nästa steg är att skapa två exempel på lite farligare ting och se hur designen bör se ut då.
Sen vad är skillnaden mellan häst 1 och häst 2 förut stats? Därför tänkte jag att jag slänger på unika fördjupningar längst ner på varje varelse. För att skapa en unik som gör valet av riddjur lite djupare. Exempelvis så kan häst ett ras ha förmågan att inte få minus i arktiska klimat. Medans häst tvås ras kanske har bonusen att den har skräckfaktor 1 mot svart folk. Så stats inte är allt. Jag kommer även släppa non-canon riddjur längre fram som är mer anpassad för olika raser.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Nya monsterboken

Inlägg av dragonewyn »

Som en spelledare, finns det något mer här som ni skulle vilja att det fanns med? Tänk er om sidan likväl kunde handla om en en häst eller drake. Allt för att kunna levandegöra en varelse och kunna skapa en varelse in i er kampanj.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Nya monsterboken

Inlägg av gtjorgo »

Möjligen något om hur svårt det är att träna ett (standard)exemplar? Lite specifikt kanske?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nya monsterboken

Inlägg av birkebeineren »

Kanske kan läggas till vilka eventuella nyttigheter som djur och monster kan ge?

Ätbara ägg
Värdefulla pälsar
Skinn/fjäll till rustningstillverkning
Tänder/horn till vapenspetsar
Gift från gaddar/blåsor/tänder
Diverse kroppsdelar till alkemiska ingredienser
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Nya monsterboken

Inlägg av dragonewyn »

birkebeineren skrev: 2022-04-08 18:43 Kanske kan läggas till vilka eventuella nyttigheter som djur och monster kan ge?

Ätbara ägg
Värdefulla pälsar
Skinn/fjäll till rustningstillverkning
Tänder/horn till vapenspetsar
Gift från gaddar/blåsor/tänder
Diverse kroppsdelar till alkemiska ingredienser
Detta är ju helt logiskt att det borde vara med. Men jag måste skapa en ordentlig struktur för att få all denna information att sitta ihop på ett bra sätt. Detta blir klart något att ha med i nästa mall utkast.
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Nya monsterboken

Inlägg av dragonewyn »

gtjorgo skrev: 2022-04-08 11:43 Möjligen något om hur svårt det är att träna ett (standard)exemplar? Lite specifikt kanske?
Lydnad finns med, för nuvarande är den random, -2t6 för exempelvis vildhästar. Olydnad kanske är bättre ord. Den mäts mot användarens karisma för att ge användaren en (förhoppningsvis positiv) CL att slå mot. För att se om det tränade djuret lyssnar på använderen och gör som den vill.

Eller är det så att du vill se ett statiskt exempel värde med?
dragonewyn
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 28
Blev medlem: 2019-09-09 15:36

Re: Nya monsterboken

Inlägg av dragonewyn »

Jag kanske gör så att jag släpper ett delat word/Google dokument som jag lägger in info i. Som alla kan redigera ifall ni vill hjälpa till.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Nya monsterboken

Inlägg av skaraborgarn »

Är alla varelser med som tunnelmasken, basilisken, och perytonen?
Skriv svar