Ett litet forumexpriment.

Tala, klottra, viska, konspirera...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Ett litet forumexpriment.

Inlägg av Jeb »

Jag har för avsikt att starta upp min kampanj igen. Vi kommer att följa den Krunitiske vapenmästaren Sallah där spelarna avslutade sist. (förkunskaper om kampanjen finns här på forumet och i wikin, men är inte nödvändiga) Det som kommer behövas är övriga tre rollpersoner. Jag tänkte det kunde vara kul med forumets imput och idéer. Jag kommer att skapa karaktärerna och ge dem olika "det här vet du", "såhär tycker du om de andra". Enda önskningarna spelarna har är:

Spelare 1:
Gillar tempelriddare, så något åt det hållet.
Jag har valt att han är en yngre son till en adelsman. Blev någon form av krigarmunk, liknande solriddare. Slogs i Hynsolges inbördeskrig. Där fick han torna ner sin adliga bakgrund och tvivla på sina religiösa övertygelser. Andra religioner förekom och ädlingar var inte helt populära i kriget mot adeln. I nuläget är han en vanlig legosoldat med adlig bakgrund.

Spelare 2:
Gladiator varifrån som helst.
Tänker mig gladiatorer som värdefulla investeringar för deras ägare. inte något man slänger bort så lätt som att döda dem på arenan. Denne var populär, men efter en skada eller bara publikens törst efter nyheter, blev han obetydlig. Tillslut drog hans matcher inte in så mycket och han blev såld till kriget i Hynsolge.

Spelare 3:
Har ingen aning, men brukar spela "tjuviga" karaktärer.
Jag vill gärna ha någon i gruppen som fuskar lite i magi och mystik. Är inne på en lärd man som finansierat sina studier med förfalskningar eller liknande. Kan även ha skrivit samhällskritisk satir på beställning av rika. När han blev ertappad dömdes han till krigstjänst i Hynsolge.

Karaktärsbygget är viktigt och trots att alla är en typ av krigare är inte strid något som spelarna strävar efter. Jag ber därför alla er fantastiska kreativa människor att hjälpa mig med att skapa karaktärer jag inte skulle kunna själv.

Det som behövs är bra hemorter, namn egenheter och liknande. Vi spelar i en mörk värld där det gäller att överleva. Godhet finns, men den kostar ofta. Hela Ereb påverkas av den antågande konfluxen och folk är mer misstänksamma än någonsin. De många konflikterna och rena krigen är till följd av att de styrande sätter upp spelplanen för att kunna dominera konfluxen. Vilket betyder allt för dem. Vi befinner oss på den nivå där konsekvenserna av det hanteras.

https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 180#p43180

https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 549#p40549
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2022-06-03 10:13 Spelare 1:
Gillar tempelriddare, så något åt det hållet.
Jag har valt att han är en yngre son till en adelsman. Blev någon form av krigarmunk, liknande solriddare. Slogs i Hynsolges inbördeskrig. Där fick han torna ner sin adliga bakgrund och tvivla på sina religiösa övertygelser. Andra religioner förekom och ädlingar var inte helt populära i kriget mot adeln. I nuläget är han en vanlig legosoldat med adlig bakgrund.
En lite speciell bakgrund skulle kunna vara som såkallad "svartriddare" tillhörande Den vänstra handen, en riddarorden som tjänar guden Zeeris och Den vänstra vägens prästerskap i Berendien.(Beskrivs i äventyret Enhörningshornet)

Lite mer neutralt och anpassningsbart är den Den Helige Odos Orden, en LV-orden i Jorpagne med band till både till Krun och Berendien.

Eller vad med en riddare tillhörande De Avskiljdafrån Felicien, en Galmons riddare?
Jeb skrev:Spelare 2:
Gladiator varifrån som helst.
Tänker mig gladiatorer som värdefulla investeringar för deras ägare. inte något man slänger bort så lätt som att döda dem på arenan. Denne var populär, men efter en skada eller bara publikens törst efter nyheter, blev han obetydlig. Tillslut drog hans matcher inte in så mycket och han blev såld till kriget i Hynsolge.
Finns en diskussion som kanske kan bidra med inspiration i tråden för Slavhandel här: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 700#p46700
Jeb skrev:Spelare 3:
Har ingen aning, men brukar spela "tjuviga" karaktärer.
Jag vill gärna ha någon i gruppen som fuskar lite i magi och mystik. Är inne på en lärd man som finansierat sina studier med förfalskningar eller liknande. Kan även ha skrivit samhällskritisk satir på beställning av rika. När han blev ertappad dömdes han till krigstjänst i Hynsolge.
Vet inte hur insatt du är i det trassligt beskrivna Klomellien men kanske en akademisk skolad magiker från stadsstataten Bozsa kan vara något? Satir på beställning av de rika känns också väldigt klomellisk. Vad med en trakorier skolad i Bozsa som sen flyttat till Staden O för att livnära sig som tjuv?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av Jeb »

En lite speciell bakgrund skulle kunna vara som såkallad "svartriddare" tillhörande Den vänstra handen, en riddarorden som tjänar guden Zeeris och Den vänstra vägens prästerskap i Berendien.(Beskrivs i äventyret Enhörningshornet)
Det hade varit varit en synnerligen intressant karaktär i just detta äventyret. En Berendisk andreson utan arvsrätt (jag minns inte om det ens är utrönt hur det ligger till i Berendien, men tänker feodalt). En sökare efter syfte och mening i livet som vid unga år drogs in i Vänstra handen. Äventyret Enhörningshornet har vi spelat med en annan grupp och jag kan låta det ligga till grund för vad som hände. Vår spelare var en del av Vänstra handen och där var han en av antagonisterna mot spelarna. Han överlevde medan orderkapitlet han tillhörde föll. Förtvivlad tog han sig till Hynsolgiska inbördeskriget där han fann syfte i det han kan, slåss. Kriget formar om honom och hans benhårda Zeerisdyrkan mattas ut. Denna gosse bör vi kunna göra något intressant av!
Lite mer neutralt och anpassningsbart är den Den Helige Odos Orden, en LV-orden i Jorpagne med band till både till Krun och Berendien.
Lite tristare, men kanske en smula lättare att spela.
Eller vad med en riddare tillhörande De Avskiljdafrån Felicien, en Galmons riddare
Vi kommer att Nidländsk rena oss. En Felicisk riddare bland Berendisk motståndsrörelse blir svårt.
Finns en diskussion som kanske kan bidra med inspiration i tråden för Slavhandel här: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 700#p46700
Hmm. Då blir Krilloan nog bäst, men Rhabo Rinn stämmer inte i tiden. Krun funkar inte i denna kampanjen varför tänker jag inte gå in på med alla nosiga spelare som stryker runt här på forumet. :D
Jag var lite inne på en furste i Jorpagna. Illegala gladiatorspel för att underhålla de rika. Problemet med det är att jag också vill ha en Wrestlingstjärna som publiken vänt ryggen och fram till nu skrapat sig fram som tvångsrekryt i Hynsolge. Svårt att få till båda i illegal verksamhet.
Vet inte hur insatt du är i det trassligt beskrivna Klomellien men kanske en akademisk skolad magiker från stadsstataten Bozsa kan vara något? Satir på beställning av de rika känns också väldigt klomellisk. Vad med en trakorier skolad i Bozsa som sen flyttat till Staden O för att livnära sig som tjuv?
Alla rollpersoner måste ha deltagit i Hynsolgiska inbördeskriget. De måste dock inte gjort det som soldater.

Jag önskar jag var mer insatt i Klomellien. Det lilla jag skummat ser det ut som ni gjort ett helt fantastiskt arbete hittills. Jag ska se om jag hinner läsa på, men varför har denne Klomellier hamnat i Hynsolge. Det känns som ett rejält företag att transportera en person så långt för att kriga? Krigsstraff hade man kunnat löst på närmare håll. Personen kanske på eget bevåg har flytt värre konsekvenser i Klomellien, men då är Hynsolge ett udda mål att fly till? Klomellien är för övrigt ett av de få länder i Ereb jag hittills aldrig förlagt äventyrande. Lite märkligt efter alla år.

Trakorisk tjuv faller också lite på logistik.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av Jeb »

En annan tanke är religionen i Berendien. Nidland kommer att ockupera stora dela av landet (hela, beroende på vad som sker). Berendier kommer att fokusera på överlevnad likt alla ockuperade folk. Kommer LV gynnas av detta? Eller vänder de sig tillbaka till traditionella UG? Det kommer att forma regionen rätt så mycket i framtiden.

UG har tappat mark, men Nidlands krig kan ge prästerskapet ett uppsving som nationalsymbol för det anrika Berendien. Jag har funderat runt detta tidigare. Även om Nidländska reningen är framtid i det Ereb vi beskriver måste UGs präster redan tidigare reagera på LV's framfart.

Berendien har för mig alltid varit en udda kusin till Kardien- Zorakin. Jag har föreställt mig att de gärna vill vara som sina coola kusiner och riddare, LV och allt är en del av paketet. Lite som när gamla kompisar flyttar från lilla Lysekil och blir mer Stureplansbrats än Stureplansbratsen för att passa in. De försöker så hårt att de blir skrattade åt bakom ryggen. När sedan ett yttre hot som Nidlänningar (eller norska turister, Birke :D ) hotar vid horisonten tar man sig genast tillbaka till sitt mer genuina jag. Unga gudar, Lardamenderbågar och latexalvöron plockas fram ur byrålådorna och man är mer Berendier än någonsin.

Detta kanske halkar en bit från ämnet, men våra kära rollpersoner kommer leva i framtiden och då kan denna utveckling påverka vilka som kommer vara på plats.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2022-06-04 07:15 Det hade varit varit en synnerligen intressant karaktär i just detta äventyret. En Berendisk andreson utan arvsrätt (jag minns inte om det ens är utrönt hur det ligger till i Berendien, men tänker feodalt). En sökare efter syfte och mening i livet som vid unga år drogs in i Vänstra handen. Äventyret Enhörningshornet har vi spelat med en annan grupp och jag kan låta det ligga till grund för vad som hände. Vår spelare var en del av Vänstra handen och där var han en av antagonisterna mot spelarna. Han överlevde medan orderkapitlet han tillhörde föll. Förtvivlad tog han sig till Hynsolgiska inbördeskriget där han fann syfte i det han kan, slåss. Kriget formar om honom och hans benhårda Zeerisdyrkan mattas ut. Denna gosse bör vi kunna göra något intressant av!
Finns inte så mycket om Zeeris och hans prästerskap på forumet men allt källmaterial finns ju samlad i Enhörningshornet.

Men kanske är det ett tillfälla att göra detta nu?
Jeb skrev: 2022-06-04 07:15Hmm. Då blir Krilloan nog bäst, men Rhabo Rinn stämmer inte i tiden. Krun funkar inte i denna kampanjen varför tänker jag inte gå in på med alla nosiga spelare som stryker runt här på forumet. :D
Jag var lite inne på en furste i Jorpagna. Illegala gladiatorspel för att underhålla de rika. Problemet med det är att jag också vill ha en Wrestlingstjärna som publiken vänt ryggen och fram till nu skrapat sig fram som tvångsrekryt i Hynsolge. Svårt att få till båda i illegal verksamhet.
Staden Kasyr med olaglig slavhandel och exlusiva nöjesutsvävningar av blandad sort kan kanske vara ett alternativ? Hade ett förslag om detta i diskussionen jag länkade till.

Annars finns Montagor som plats för lite av det mesta.
Jeb skrev: 2022-06-04 07:15 Alla rollpersoner måste ha deltagit i Hynsolgiska inbördeskriget. De måste dock inte gjort det som soldater.

Jag önskar jag var mer insatt i Klomellien. Det lilla jag skummat ser det ut som ni gjort ett helt fantastiskt arbete hittills. Jag ska se om jag hinner läsa på, men varför har denne Klomellier hamnat i Hynsolge. Det känns som ett rejält företag att transportera en person så långt för att kriga? Krigsstraff hade man kunnat löst på närmare håll. Personen kanske på eget bevåg har flytt värre konsekvenser i Klomellien, men då är Hynsolge ett udda mål att fly till? Klomellien är för övrigt ett av de få länder i Ereb jag hittills aldrig förlagt äventyrande. Lite märkligt efter alla år.
Klomellien är full av idéer och utkast men vi har ett litet (som egentligen börjar bli rätt stort) problem med att samla deti färdig text som gör det möjligt att hitta för den som inte lusläst 160 sidor diskussionstråd.
En klomellier i Hynsolge går nog att förklara men det är inte helt självklart hur.

Kanske en lärd tjuv från norra Efaro kan vara något att utveckla? Kanske från staden Kwoske där erebisk, solunsk och troligtvis även akrogalisk kultur möts? Inte så mycket material att bygga på men det gör också platsen utvecklingsbar.

Din kampanj med bakgrund och karaktärer verkar förövrigt mycket intressant. :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av Jeb »

Men kanske är det ett tillfälla att göra detta nu?
Det är så vi jobbar. Jag har nog bestämt mig för Svartriddaren. Dags för namn och liknande.
Staden Kasyr med olaglig slavhandel och exlusiva nöjesutsvävningar av blandad sort kan kanske vara ett alternativ? Hade ett förslag om detta i diskussionen jag länkade till.
Jag såg det, men då kanske diskussionen behöver färdigställas.... :wink:
Klomellien är full av idéer och utkast men vi har ett litet (som egentligen börjar bli rätt stort) problem med att samla deti färdig text som gör det möjligt att hitta för den som inte lusläst 160 sidor diskussionstråd.
En klomellier i Hynsolge går nog att förklara men det är inte helt självklart hur.
Jag tror Klomellien faller på lathet från min sida. Jag har så mycket att läsa igenom här att Klomellien får vänta.
Kanske en lärd tjuv från norra Efaro kan vara något att utveckla? Kanske från staden Kwoske där erebisk, solunsk och troligtvis även akrogalisk kultur möts? Inte så mycket material att bygga på men det gör också platsen utvecklingsbar.
Erfaro är en bra plats att komma från. Jag tror att tjuvdelen blir skumraskaffärer, men lärd kvarstår. Det är bra för spelgruppen att ha tillgång till lite historia och zoologi och liknande. Sedan hur herrn har finansierat sina studier har tyvärr kommit i kapp honom och krigstjänst blev domen. Kwoske är bra beskriven och funkar för ändamålet.
Din kampanj med bakgrund och karaktärer verkar förövrigt mycket intressant. :)
Tackar! Introtexterna för alla spelare kommer att delas (om ingen har emot det) här:
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 884#p47884

Lite mer information:
Karaktärerna måste alla ha ett "Nidlänskt" utseende. (förklaring kommer i introt) Det går enkelt all lösa, men fördelsvis är länderna runt om av den anledningen.
Alla spelare (3+ Sallah) är för första gången på väldigt länge bara män och vill spela män.
De tre vi gör karaktärer för här är ganska oerfarna rollspelare och helt nya i Ereb Altor. De är vuxna och smarta och förbi krigare med två arbalest och styrka 40.
De som tidigare sagt av olika anledningar varit delaktiga i Hynsolgiska frihetskriget (kallade vi det så?)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av birkebeineren »

Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev: 2022-06-04 11:02 Kanske användbart om Kasyr?

https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 924#p38924
Jag minns att jag läst stora delar tidigare. Du har nog rätt, Kasyr är en bra ort. Frågan är bara nu om det rör sig om en generationslav född på Kasyr eller om han blivit tagen i "jag minns mitt tidigare liv"-åldern? Oavsett blir det bra.

Han var tidigare en framgångsrik Klubberstyckespelare. Älskad av fansen och nedlusad med privilegier från sin ägare. Tack vare sina insatser vann ägarens lag flera matcher. Han var uppskattad gäst i ägarens privata boning och kände sig nästan som en like. Man skulle till och med kunna säga att han blev en smula arrogant och kaxig. Detta retar ägaren och när oddsen är rätt satsar han stort på motståndarlaget. Sätter ihop RP med sopor och ser till att ge motståndarna löften om belöning om de tar ut honom. Det lyckas och RP skadas svårt. I sin hybris tror RP att han är värdefull för sin ägare och kommer få förstklassig vård från sin "vän". Den händer givetvis inte utan han slungas allt för tidigt ut i ytterligare matcher där han är skuggan av sitt gamla jag. Publiken buar ut honom och han glöms snabbt bort. När han är så pass irrelevant för spelen att han inte längre behövs gör ägaren en deal med ett legokompani på väg till inbördeskriget och han blir slavsoldat. Månaden senare står han med spjut i hand på olika slagfält runt i Hynsolge. Där träffar han de övriga två (Sallah kommer senare) och de överlever tillsammans.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av skaraborgarn »

Ha med en anka och någon från en ras som sällan är med kattman, serpent eller likande.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av Jeb »

skaraborgarn skrev: 2022-06-04 12:16 Ha med en anka och någon från en ras som sällan är med kattman, serpent eller likande.
Det kommer aldrig hända. :D Djurfolken och liknande finns, men spelbara karaktärer är alltid människor om inte någon verkligen vill något annat. Även då är jag restriktiv ner till Alv, dvärg eller halvlängdsman. Högmän och liknande människohybrider faller in under människa.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av skaraborgarn »

Jag är tvärtom. Anka eller inte spela alls!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2022-06-04 11:26
Jag minns att jag läst stora delar tidigare. Du har nog rätt, Kasyr är en bra ort. Frågan är bara nu om det rör sig om en generationslav född på Kasyr eller om han blivit tagen i "jag minns mitt tidigare liv"-åldern? Oavsett blir det bra.

Han var tidigare en framgångsrik Klubberstyckespelare. Älskad av fansen och nedlusad med privilegier från sin ägare. Tack vare sina insatser vann ägarens lag flera matcher. Han var uppskattad gäst i ägarens privata boning och kände sig nästan som en like. Man skulle till och med kunna säga att han blev en smula arrogant och kaxig. Detta retar ägaren och när oddsen är rätt satsar han stort på motståndarlaget. Sätter ihop RP med sopor och ser till att ge motståndarna löften om belöning om de tar ut honom. Det lyckas och RP skadas svårt. I sin hybris tror RP att han är värdefull för sin ägare och kommer få förstklassig vård från sin "vän". Den händer givetvis inte utan han slungas allt för tidigt ut i ytterligare matcher där han är skuggan av sitt gamla jag. Publiken buar ut honom och han glöms snabbt bort. När han är så pass irrelevant för spelen att han inte längre behövs gör ägaren en deal med ett legokompani på väg till inbördeskriget och han blir slavsoldat. Månaden senare står han med spjut i hand på olika slagfält runt i Hynsolge. Där träffar han de övriga två (Sallah kommer senare) och de överlever tillsammans.
Slavar från både öst och väst passerar Kasyr så RP:n kan ha kommit dit från olika länder. Ett alternativ skulle kunna vara från Morëlvidyn där en del av befolkningen har ett "österländsk" utseende.

En variant på hur RP:n hamnar i Hynsolge skulle kunna vara att han säljs som vanlig slav dit och köps upp av företrädare för Stjärnläran i Hynsolge. Medlemmar av denna kult är i ett ständigt behov av slavar som de offrar till sin demongud Onaabys. RP:n lyckas dock undkomma detta öde och blir istället legosoldat.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av Jeb »

En intressant frågeställning som jag varit i närheten av tidigare när jag funderat kring hur dyrkarna av Kashim respektive Zeeris reagerade på den Nidländska reningen. Jag landade i att de förmodligen gör hårdnackat motstånd mot "den kätterske uppkomlingen" som inkräktar på deras respektive revir!
Saxat från Wolfhart i Hynsolgetråden.

En infallsvinkel som gör vår gode riddare allt mer spännande.

Han är medlem i Vänstra handen under Enhörningshornet. När spelarna fördärvar det kapitel han tillhör blir han villrådig och ensam. I Berendien är han inte särdeles populär som Svartriddare. Han flyr till Hynsolge för att tjäna som legosoldat. Krig borde passa honom väl. Han kommer dit som en inåtvänd och arg ung man med önskan att slåss oavsett motstånd. Något oväntat händer dock. I krigets elände och umbäranden finner han ny gemenskap och bildar starka band till sina kamrater. Han är omtyckt som stridskamrat. Hans kompetens med svärdet är stor och behöver du någon som har din rygg kan du lita på honom till 100%. Runt lägerelden kan han ibland ha radikala idéer och upplevs som lite kategorisk i sitt tänk, men det tolereras. Efter kriget finner han sig åter ensam och saknar sina stridsbröder. När Nidland marscherar sammanflätas det båda tider i hans liv. Kättarna från Nidland måste slås tillbaka! Han letar upp sina gamla stridsbröder (från Hynsolgekriget) och håller ett svavelosande brandtal fyllt av övertygelse om att hotet från Nidland måste stoppas. Det är en riktig anledning, men mest av allt söker han konflikten för att enas med sin vänner mot en yttre fiende och slippa vara ensam.

Jag ser honom lite som de många sökande unga män i dagens samhälle. Vissa blir nynazister, gangsters eller vad som än finns till hands. Önskan att tillhöra en grupp är det som dominerar. Matchokultur och ett stort våldskapital lockar. Både upplevt och förväntat grupptryck med inslag av tävlan i konsten att bräcka varandra. Med åren kommer andra fokus in, barn, karriär och liknande. Ibland försvinner kittet som håller gruppen samman. Ledaren dör eller låses in och de övriga medlemmarna sprids för vinden. Lika många av dem är lättade när de får en väg ut andra blir deprimerade och söker efter andra gemenskaper. Finner gud eller sådant. Oavsett var du hamnar efter tiden i gruppen har du dina grundvärderingar, om än utmanade, ganska intakta.

Lite ryckig text med spretiga tankar, men vår förste spelare är en före detta Svartriddare från Berendien. Vad heter han och var kommer han ifrån? Jag vet inte om Svartriddarna måste vara ädlingar? (det blir ett jobb för forumet till wikin om Zeerims brödraskap :wink: ) Enkelt för mig vore att hitta hans vagga någonstans i Kling Fot. Där finns ett sketlass med adelsfamiljer...
https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 017#p39017
Det hade varit roligare med någon annan plats. Klinga Fotfolket (!) är upptagna individer djupt insyltade i intriger. De har iofs barn.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av Jeb »

Slavar från både öst och väst passerar Kasyr så RP:n kan ha kommit dit från olika länder. Ett alternativ skulle kunna vara från Morëlvidyn där en del av befolkningen har ett "österländsk" utseende.
Jag blev lite förtjust i Kasyr.
En variant på hur RP:n hamnar i Hynsolge skulle kunna vara att han säljs som vanlig slav dit och köps upp av företrädare för Stjärnläran i Hynsolge. Medlemmar av denna kult är i ett ständigt behov av slavar som de offrar till sin demongud Onaabys. RP:n lyckas dock undkomma detta öde och blir istället legosoldat.
Nja. Vi kommer använda Stjärnläran senare. Jag vill gärna att han ska vara sjanghajad till kriget. Legosoldater är på frivillig basis, men "agenturer" hyr ut soldater. Solden tar de mestadels själva. En slags soldathallik.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ett litet forumexpriment.

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2022-06-05 09:28
En intressant frågeställning som jag varit i närheten av tidigare när jag funderat kring hur dyrkarna av Kashim respektive Zeeris reagerade på den Nidländska reningen. Jag landade i att de förmodligen gör hårdnackat motstånd mot "den kätterske uppkomlingen" som inkräktar på deras respektive revir!
Saxat från Wolfhart i Hynsolgetråden.

En infallsvinkel som gör vår gode riddare allt mer spännande.

Han är medlem i Vänstra handen under Enhörningshornet. När spelarna fördärvar det kapitel han tillhör blir han villrådig och ensam. I Berendien är han inte särdeles populär som Svartriddare. Han flyr till Hynsolge för att tjäna som legosoldat. Krig borde passa honom väl. Han kommer dit som en inåtvänd och arg ung man med önskan att slåss oavsett motstånd. Något oväntat händer dock. I krigets elände och umbäranden finner han ny gemenskap och bildar starka band till sina kamrater. Han är omtyckt som stridskamrat. Hans kompetens med svärdet är stor och behöver du någon som har din rygg kan du lita på honom till 100%. Runt lägerelden kan han ibland ha radikala idéer och upplevs som lite kategorisk i sitt tänk, men det tolereras. Efter kriget finner han sig åter ensam och saknar sina stridsbröder. När Nidland marscherar sammanflätas det båda tider i hans liv. Kättarna från Nidland måste slås tillbaka! Han letar upp sina gamla stridsbröder (från Hynsolgekriget) och håller ett svavelosande brandtal fyllt av övertygelse om att hotet från Nidland måste stoppas. Det är en riktig anledning, men mest av allt söker han konflikten för att enas med sin vänner mot en yttre fiende och slippa vara ensam.

Jag ser honom lite som de många sökande unga män i dagens samhälle. Vissa blir nynazister, gangsters eller vad som än finns till hands. Önskan att tillhöra en grupp är det som dominerar. Matchokultur och ett stort våldskapital lockar. Både upplevt och förväntat grupptryck med inslag av tävlan i konsten att bräcka varandra. Med åren kommer andra fokus in, barn, karriär och liknande. Ibland försvinner kittet som håller gruppen samman. Ledaren dör eller låses in och de övriga medlemmarna sprids för vinden. Lika många av dem är lättade när de får en väg ut andra blir deprimerade och söker efter andra gemenskaper. Finner gud eller sådant. Oavsett var du hamnar efter tiden i gruppen har du dina grundvärderingar, om än utmanade, ganska intakta.

Lite ryckig text med spretiga tankar, men vår förste spelare är en före detta Svartriddare från Berendien. Vad heter han och var kommer han ifrån? Jag vet inte om Svartriddarna måste vara ädlingar? (det blir ett jobb för forumet till wikin om Zeerims brödraskap :wink: ) Enkelt för mig vore att hitta hans vagga någonstans i Kling Fot. Där finns ett sketlass med adelsfamiljer...
https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 017#p39017
Det hade varit roligare med någon annan plats. Klinga Fotfolket (!) är upptagna individer djupt insyltade i intriger. De har iofs barn.
Intressanta tankar. :)

Står lite om svartriddare här: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 919#p44919
Skriv svar