Äventyr: En sabla soppa!

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr: En sabla soppa!

Inlägg av skaraborgarn »

Äventyr: En sabla soppa!

Förord
Det är till viss del ett lätt uppdrag. Man tillbringar några dygn på en isolerad plats, ett värdshus men det kan bli klurigt framföra allt för den som är spelledare. För det är många personer iblandade och de har alla olika agendor. Spelkonstruktören har skapat platsen och personerna förutom rollpersonerna förstås och av dessa enkla skelett får spelledaren sätta på muskler, hud och kläder. Värdshuset är ett dyrt sådant. Man kan ta de priser som finns i Expert och ha som utgångspunkt men höj priserna med 50-100 procent. Tycker man det är för mycket pengar med så bestämmer SL vad som är rimligt.

Förhistoria
Adelsmannen Jemetorix gifte sig och fick en son. Men ända sedan tidig barndom tog sonen vars namn blev Odovol och hamnade i gräl och bråk med fadern. Värre blev det när den unge Odoval kom i tonåren. Inte nog med att han alltid bråkade och grälade trots aga och andra straff, nej det var tvärtom som detta eggade honom till än mer olydnad och trots. Inte nog med etta, Odoval var rent allmänt en svår person som misshandlade tjänare och underordnade samt antastade kvinnor. Ja inte bara pigor och andra underlydande utan adelsfröknar men även de som var gifta. Odoval blev snabbt en ledare för en del adliga bråkstakar och fadern var utom sig av vrede men kunde inte göra så mycket. Odovals moder Ilina försvarade alltid sonen som även var enda barnet. Äktenskapet hade varit spänt och inte blivit den romantiska dröm som Jemetorix hoppats på. Moderns ätt var lågadlig utan större förmögenhet men dottern i huset var skön som en alvprinsessa. Alla varnade Jemetorix ty äktenskapet med en lågadlig utan inkomst eller ställning var under hans rang.

För två år sedan avled Ilina. När hon avled sa hon till den munk hon tillkallat att sonen inte var Jemetorixs barn. Detta sa hon och bett munken hålla tyst om saken. Dessvärre så hörde Jemetorix som var gömd bakom en gardin alltsammans. Ilina hade heller aldrig älskat sin make utan bara låtsats för att få status och ett gott liv. Ja hon erkände rentav att hon aldrig gillar sin make och rentav uppmanat sonen att vara avogt inställd mot denne. Odovol var full införstådd med att Jemetorix inte var hans riktige far. Hon sa aldrig vem som var den riktige fadern.

Jemetorix blev arg, ja rentav vansinnig. Makan dog och han kunde knappat förmå sig begrava henne den svekfulla och beräknade lögnerskan. Men snart gifte han om sig med en dam av bättre börd och rikedomar i både guld och mark. Snart blev den nya makan havande och Jemetorix började inse att denne inte skulle ärva lika mycket som äldsta sonen som ju inte var en son alls. Munken som tagit den döende Ilinas bikt söktes upp. Jemetorix ville få denne erkänna att Ilena sagt att Odoval inte är en äkta son utan en otrogen kvinnas avkomma. Munken ville inte säga något ty bikten var helig. Jemetorix lät fängsla munken och tvinga honom erkänna och berätta inför omvärlden. Munken vägrade och pinades. Dessvärre orkade munken som var till åldern gången inte med pinorna utan avled. Det var nu Jemetorix kom på idén att ta Odoval av daga.

Odoval misstänkte att Jemetorix fått reda på saker och ting. När denne kallade till sig Ilenas barn så sa denne att vill han göra skandal så varsågod. Sonen skulle förneka allt och säga att fadern var såväl galen som ond då han alltid misshandlat sin fru och varit elak mot sonen. Jemetorix blev så arg att han fick slaganfall. Han överlevde men Odoval försvann och tog med sig en ansenlig del av av den formella faderns skatt. Han har samlat en hop adelsmän, alla unga och alla slynglar och lever om och festar.

Värdhuset Kung bäckbjörn som har en skylt med en bäckbjörn med en krona på huvudet och en i ena tassen är den förnämsta gästgiveriet i trakten. Det ligger i utkanten av staden. Mången borgare åker hit för att äta och dricka gott men en och annan ädling på resa tar gärna in här. Tiggare hålls borta och den som ser ut att vara fattig får finna sig i att bli avvisad.

Det är höst, kallt, fuktigt, döda löv och mörkret kommer tidigare och tidigare. För värdshuset är det vid denna tid på året något av lågsäsong. Hade det inte varit det kanske en del av gästerna inte kommit in där? Vid behov anställer man mer personal men Den kungliga bäckbjörnen klarar sig me de anställda man har nu på senhösten.

Rollpersonerna
Ärade rollspelare. Det är meningen att de som spelar har karaktärer som är beredda att begå lönnmord och andra nedrigheter. Människor är nog bäst att spela. De kan med fördel vara med i någon brottslig organisation som lejts för att ta den misshaglige av daga. Spelledaren får bestämma hur de kommer i kontakt med Jemetorix.

Var utspelar sig för äventyret?
Där spelledaren finner det lämpligt. Men det är nog bäst norr om kopparhavet. Adelsmännen titlar och annat får SL anpassa efter var det utspelas.

De olika aktörerna och deras motiv

Läs ärade spelledare, läs om och läs noga.

Jemetorix vill mörda sin ”son”. Han lejer mördare. För att dessa inte ska kunna avslöja någonting tar han också och lejer en mördare som ska ta dessa av daga. Han anlitar rollpersonerna. Försök se till att det ser ut som en olycka. Om inte att det tycks vara ett vanligt fyllegräl som urartat.

Invalstam vill mörda Odoval för dennes övergrepp på hans mor.

Verkgeto vill ta och kidnappa Odoval för att sedan begära honom fri mot en lösensumma. Han vet förstås inte att fadern knappast vill betala ett enda kopparmynt för sonen.

Vrik med vänner vill bara ställa till bråk. De är kommana ur egendomslösa och andra mindre bemedlade skara och vill ge ”adelsfröknarna” som de säger en läxa.

Systrarna Ziline och Yilkha vill hålla sig för sig själva men det är svårt med alla fulla och närgångna herrar.

Ankan som tar skydd på värdhuset för demonkatterna vill överleva.

Värden med familj och personal vill överleva ty de inser att det inte är en trevlig situation de hamnat i. Men de vill även få in pengar.

Lönnmördaren vill ta rollpersonerna av daga när de dräpt Odoval.

Demonkatterna som styrker runt utanför i regnet vill äta upp alla där inne. De kanske börjar med djuren i stallet men de ger sig inte.

Äventyret börjar!
Då ger ni er av mot målet, värdhuset.450 silvermynt har ni fått, 10 guldmynt och 30 kopparmynt därtill som drickspengar. Ta en idiot och slarver av daga. En bedragare som tagit adelsmannen son plats. För att undvika skandal och ondsint prat har adelsmannen även lovat 700 i guld till var och en som överlever och det räknar ni med ty det är ett enkelt uppdrag.

Men usch så trist det är nu i skiftet mellan den tionde och elfte månaden. Småregnar i en vecka och nu när det är uppehåll så är det mulet. Ja det är några grader varm men nästan alla löv är nere på marken. Det ska bli regn igen. I staden sa de att det kommer regna nästan en vecka från och med kvällen. En enkel resa om än att det är uppförsbacke om än en mild sådan nästan hela vägen. Värdhuset ligger där på höjden och det ser riktigt trevligt ut.

En liten blond pojke ser er när ni närmar er och han springer före. Troligen någon anställd som ska förvarna att nu kommer det herrskap. Ty ni är ju välekiperade och kan kanske rentav tas för adel?
Se där nu kommer värden själv ut på trappan och har han inte två pigor med sig? Jodå det artar sig väl, här i trakten trakteras den gästande ofta med en bägare av det bästa man har. Ja skål då och ja herr krögare vi ska stanna några dagar, kanske rentav en vecka ty det ska ju bli regn. Ja vi har hört mycket gott om ert kök och hellre här än nere i staden där man bara får sur fisk och gröt på de ställen som kallar sig värdhus och tavernor. Usch vilken stad, fy vilken lukt. Jaså ni säger att staden odör aldrig kommer hitåt. Ja men så förträffligt då går vi in då.

Vilka små charmanta damer som sitter där i hörnet. Vilka kan de vara? Jaha döttrar till en förmögen borgare säger ni. De väntar på en herre, ja då ska vi inte störa dem. Vad heter de? Aha, Ziline och Yilkha ja det är ju vackra namn på vackra damer.

Den unge mannen som sitter där ensam vid fönstret, han är väl inte sjuk? Han ser spännd och sammanbiten ut. Jaha unge Invalstam han säger inte mycket men är från staden säger ni. Jaså hans bostad brann ner i senaste eldsvådan. Ja att de aldrig kan hitta på någon uppfinning som ser till att hus inte brinner herr värd, det vore väl bra?

Men de där unga männen som sitter vid kortsidan på vänster sida, är det verkligen respektabla gäster? Ja ni har också era funderingar ser jag herr Bäckbjörn, ja ni tål väl ett vänligt skämt krögare? Ja vad bra. Jaha, de kom tidigare idag. De ska inte stanna över natten, nej det var väl för väl. Men de som sitter på kortsidan tvärsöver rummet ja de ser ut att vara adel, ty sådan ser ett tränat öga. Herr Odoval är dess ledare säger ni, son till en av traktens förnämsta herrar. Ja de skrålar lite väl mycket med tanke på den tidiga timman men adelns män har mycket att stå i och det är väl dem väl unt att de får rasa ut lite i ungdomen. Jaha ja förstår, bara de betalar. Han som står för sig själv då? Ja såklart den unge Odovals livvakt. Ja tiderna är hårda och vägarna farliga. Vilmin heter er man som sköter om säkerheten säger ni, bra med yxan? Ja tack för varningen vi ska vara försiktiga, ha ha, ett litet skämt herr krögare dör man inte av eller hur. Ah här kommer tjänarna med öl. Ljuv dryck för trötta resenärer. Jaha vi får rum på övervåningen. Vad sa? Huset har värmegångar som dvärgar uppfunnit, aj men då slipper vi fukt och kyla i natt.

Åhå ni fått in vildsvin säger ni. Ja grillat vildsvin säger vi inte nej till. Stämmer verkligen ryktet att ni en gång serverat drakkött? Jaha det var på er farfars tid. Då vet vi varför dessa djur är så sällsynta ni har ätit upp dem? Ja ni tål ett litet vänligt skämt herr värd? Vi ska väl ta en titt på våra rum och en liten promenad runt huset, ni har många sköna lövträd här. Farväl vi ses när det blir matdags.

Rollpersonerna har gått om tid att inspektera omgivningarna. De två grupperna på var sin sida av det stora rum där gästerna äter och umgås sitter och börjar utbyta ord med varandra. De andra håller sig för sig själva och den unge mannen vill inte ha sällskap. Systrarna är vänliga men reserverade. Värden försöker håll alla på gott humör. Det börjar regna och mörkret kommer. Precis innan maten ska serveras öppnas dörren och en vit anka kommer in. Han sätter sig ner på en pall nära dörren.

Köpman Vitog säger värden,vid Altors alla gudar, vad har hänt med er? Algonso krögare säger denne matt men reser sig sedan. Tror ni på någon gud eller religion så be, ja det gäller er alla. För en timme sedan blev jag och min kärra som drogs av min gamle oxe och anfölls av två demonkatter. Oxen tog de men jag kom undan. Men jag vet att de är här strax.

Och nu ärade spelledare ta över!

Nu tar vi ett kliv framåt.
Om rollpersonerna lyckats med sin uppgift så beger de sig till den plats där deras uppdragsgivare ska möta de. Han kommer vara ute på falkjakt. På färden kommer de möta en liten råttflicka som vill följa med. Hon har säger hon i sin ägo magiska drycker som rollpersonerna får om hon får följa med. Det är så svårt att resa när man är liten säger hon. Regnar det också så ser hon riktig ledsen ut den lilla.

Om rollpersonerna överlever detta eller väljer att inte dricka dryckerna så lämnar råttflickan dem strax innan de ska träffa adelsmannen för att få lön. När Herr Jemetorix träffar dem lyssnar han noga vad som hänt. Hans tre unga följeslagare väntar 20 meter bort. Är Odoval död så är han nöjd. Har denne överlevt så blir han arg. Försök igen säger han då. Men om uppdraget lyckats så säger han att han ska tala med sina män för de har pengarna. Han vänder sig till dessa och ropar, hjälp, hjälp er herre, de tänker mörda mig. Förräderi! Jemetorix rider sin snabbaste ridhäst medan de tre andra anfaller med höjda svärd.

Spelledarpersoner
Det är många personer som är med i äventyret. Läs på ärade SL.

Gäster på värdshuset Den kungliga bäckbjörnen
15 personer förutom rollpersonerna är gäster. Komplettera gärna SL om du tycker det behövs.

Odoval
Det mesta har nog redan sagts om denne man.
Utseende: Brunt hår, något lockigt, bruna ögon ler ofta och ser fräck och lurig ut. Attraktiv och lite farlig för damer. 180 cm lång och högerhänt. 19 år.

STY 12 SMI 11 KAR 15
STO 12 INT 14 KP 11
FYS 10 PSY 12 SB -

Administration/juridik 8, Geografi 5, Heraldik 11, Historia 7, Läsa och skriva jori B4, Räkning B2,Värdesätta generell 4, Dolk 13, Piska 10, Slagsmål 14, Slagsvärd 8, Bluff 13, Sjunga B2, Tala jori B4, Överklasstil 12, Övertala 11, Hasardspel 10, Undre världen 12, Lyssna 7, Rida 12, Simma B2

Anmärkning: Om Odoval inser att rollpersonerna ska ta hans liv så ber han på sina bara knän. Ja han gråter som en flicka. Han är innerst inne en mycket feg person. Rent allmänt så är han feg och blir det bråk håller han sig i bakgrunden.

Borlo, Sanzcha, Vilegol och Yterno
De fyra herrarna är adelssprättar och kumpaner till Odoval. Unga och oansvariga men har pengar. 17-20 år är de och högerhänta.

STY 12 SMI 12 KAR 13
STO 12 INT 10 KP 13
FYS 13 PSY 11 SB -

Administration/juridik 5, Geografi 5, Heraldik 6, Historia 5, Läsa och skriva jori B4, Räkning B2, Dolk 10, Slagsmål 12, Slagsvärd 10, Sjunga B1, Överklasstil 12, Hasardspel 8, Upptäcka fara 8, Rida 10

Anmärkning: De är övermodiga i framgång och ganska spaka i motgång. Visar sig Odoval feg och rädd inför dem är risken stor att de vänder honom ryggen. De är adel och deras familjer kommer inte låta deras död passera förbi.

Verkgeto
Odovals livvakt och en fifflare. Inte alls lojal mot sin arbetsgivare tvärtom väntar han på ett tillfälle att röva bort honom. Sonen till en adelsman borde ge en ordentlig lösensumma.
Utseende: Brunt hår, grå ögon tystlåten. 180 cm lång och högerhänt. 23 år.

STY 15 SMI 12 KAR 13
STO 12 INT 15 KP 13
FYS 13 PSY 14 SB -

Botanik 5, Drogkunskap 8, Läsa och skriva jori B3, Värdesätta generell 8, Dolk 15, Liten träklubba 15, Slagsmål 15, Taktik 3, Muta 12, Tala jori B4, Övertala 13, Hantera fällor 8, Hoppa 10, Gömma sig 13, Klättra 10, Smyga 12, Undre världen 15, Finna dolda ting 10, Lyssna 10, Upptäcka fara11, Kära vagn 10, Rida 7

Anmärkning: Om han ser en möjlighet, beroende på hur rollpersonerna sköter sig och agerar så kommer han försöka ta kontakt med rollpersonerna. Kan de hjälpa honom kidnappa Odoval så ska de få en belöning. Minst 200 silvermynt var om de kan ta honom därifrån och ner i staden.

Vrik
Man kan nästan säga att Vrik är en slags fattigmanskopia av Odoval. Han och hans vänner är busar och slagskämpar och håller sig inte alltid inom lagens råmärken. De har sökt sig till värdhuset för att bråka.
Utseende: Brunt hår, något lockigt, gröna ögon ler ofta och ser fräck och lurig ut. Attraktiv och lite farlig för damer. 180 cm lång och högerhänt. 21 år.

STY 12 SMI 11 KAR 15
STO 12 INT 14 KP 11
FYS 10 PSY 12 SB -

Administration/juridik 8, Läsa och skriva jori B4, Räkning B2,Värdesätta generell 4, Dolk 13, Piska 10, Slagsmål 14, Slagsvärd 8, Bluff 13, Sjunga B2, Tala jori B4, Övertala 11, Hasardspel 10, Undre världen 12, Lyssna 7, Köra vagn 7, Rida 12, Simma B2

Anmärkning: Hjälper mer än gärna till att ställa till förtret för Odoval. Men han måste tjäna på det om han ska vara med i mord eller kidnappning. Har omkring 80 silvermynt på sig.

Henre, Parlake, Peppo och Zarbe

Vriks kumpaner. Mellan 18-21 år. Högerhänta.

STY 12 SMI 12 KAR 13
STO 12 INT 10 KP 13
FYS 13 PSY 11 SB -

Dolk 10, Slagsmål 12, Sjunga B1, Tala jori B4, Hasardspel 8, Undre världen 12, Upptäcka fara 8, Rida 10

Anmärkning: Tuffare än sina adliga antagonister men de tar inte många initiativ om inte Vrik är med. De har inga pengar eller värdesaker.

Ziline och Yilkha
Systrar? Det stämmer. Döttrar till en förmögen borgare? Det stämmer. Tvillingar? Det stämmer. Dygdiga och väna? Stämmer inte. De kan magi och nekromanti är skolan. De är 25 år gamla. De väntar på en mäktig nekromantiker som de brukar utföra vissa uppdrag och tjänster åt.

Ziline
Utseende: Rött rakt hår som är i höjd med nacken, stora ljusblå ögon. Vacker och attraktiv 165 cm lång och vänsterhänt. Intresserad av odöda och väcka upp de döda.
Magiska egenheter: Morbid

STY 10 SMI 14 KAR 16
STO 10 INT 15 KP 12
FYS 14 PSY 17 SB -

Botanik 7, Drogkunskap 8, Hantverk balsamering B2, Läsa och skriva jori B4, Värdesätta generell 6. Dolk 8, Tala jori B5, Övertala 8, Förklädnad 8, Gömma sig 10, Undre världen 7, Provsmaka 7, Upptäcka fara 12, Rida 8

Nekromanti 12 Paralysering 14, Kontrollera lägre odöd 13, Rädsla 12, Blindhet 12, Tala med död 13, Sjukdom 13, Antimagi 14, Skingra 12
Bok Animera död 11

Yilikha
Utseende: Mörkbrunt hår som är uppsatt i en stor fläta, gröna ögon. Vacker och attraktiv 165 cm lång och vänsterhänt. Intresserad av de besvärjelser som gör att man kan utöva makt genom fruktan.
Magiska egenheter: Skrämmande skepnad.

STY 10 SMI 14 KAR 16
STO 10 INT 15 KP 12
FYS 14 PSY 17 SB -

Geografi 10, Historia 8, Läsa och skriva jori B4, Läsa och skriva forn språk B1, Slagsmål 9, Övertala 10, Förklädnad 8, Gömma sig 10, Undre världen 6, Finna dolda ting 11, Upptäcka fara 12, Rida 8

Nekromanti 12 Besmutsa 12, Dövhet 14, Ondblick 11, Förstumma 12, Blindhet 11, Chock 14, Rädsla 13, Tala med död 11
Bok Varseblivning 14, Beskyddare 14

Anmärkning: De försöker hålla sig för sig själva. Man förväntar sig inte riktigt att dessa damer ska vara med och strida mot demonkatter eller delta i någon strid. De kommer använda sin magi om de måste och det kan bli en överraskning. Om rollpersonerna avslöjar eller avslöjas blir de knappast förskräckta ty man är ju nästan i samma bransch eller?

De har några enkla ringar och örhängen som är värda ca 50 silvermynt. De har omkring 350 mynt i silver.

Invalstam
Den unge och faderslöse Invalstam lever med sin mor i staden. Han arbetar med det mesta en fattig men hederlig ung man kan göra. Lasta och bära, sopa gator och vara brandvakt. Men Odoval försökte en kväll förgripa sig på Invalstams mor. Odoval lyckades inte med sitt uppstå modern fick rejält med stryk och unge sonen är besluten att hämnas. Väntar på rätta tillfället att hämnas men pengarna tryter.
Utseende: Blont halvlångt hår, blå ögon. Sammanbiten och arg. Klätt sig i sina bästa kläder för att passa in. 175 cm lång och högerhänt. 17 år.

STY 14 SMI 12 KAR 12
STO 11 INT 11 KP 13
FYS 14 PSY 10 SB -

Läsa och skriva jori B1, Slagsmål 12, Köpslå 8, Tala jori B4, Stadskännedom 12, Upptäcka fara 8, Köra vagn 10, Rida 6, Simma B1

Bär en stor kniv skada 1T4+2.

Anmärkning: Han vill gärna sätta kniven i Odoval. Han har 120 silvermynt.

Vitog
Köpmannen den vita ankan Vitog var ute med sin kärra då han såg demonkatterna. Oxen som drog den kunde förstås inte springa ifrån odjuren men Vitog kunde det till priset av sin last. Vitog är ofta vid värdhuset då han säljer och levererar det man inhandlat i staden. Ger intryck av att vara en harmlös men strävsam anka av den vita sorten. Men skenet kan bedra.
Utseende: Vita fjädrar förstås, 115 cm lång. Högerhänt. 32 år gammal.

STY 9 SMI 14 KAR 12
STO 5 INT 15 KP 10
FYS 14 PSY 14 SB -

Administration/juridik 10, Läsa och skriva jori B5, Räkning B5, Värdesätta generell 11, Piska 10, Slagsmål 15, Köpslå 15, Tala jori B5, Övertala 13, Stadskännedom 12, Köra vagn 12, Simma B5, Sjökunnighet 8

Han bär en piska runt midjan, den misstas ofta som ett slags bälte.

Anmärkning: Djupt chockad av attacken av demonkatterna. Men inte passiv eller håglös. Bråk och annat bryr han sig inte om om han inte drabbas själv.

Demonkatterna
Två rara kissemisser...

STY 29 SMI 19 KAR -
STO 31 INT 5 KP 23
FYS 15 PSY 12 SB 1T10

2 Klor 15 1 Bett 15
Klorna gör skada 1T8 Bettet 1T10

Hoppa 15, Klättra 12, Smyga 16, Lukta byte 15, Lyssna 16

3 poängs skinn som naturligt skydd.

Värdshuset Kung bäckbjörn med personal

Två våningshus med källare. Ett stort stall, och en byggnad för att vagnar och andra transportföremål finns bakom huset samt ett brygghus och en liten förrådsbyggnad.
Korsvirke hus som nästan är en liten herrgård. Runt huset är lövträd planerade i en halvcirkel och det ligger på en höjd med utsikt över staden.

Odoval med kumpaner har var sin lätt ridhäst. Dessa samt en större häst som tillhör värdshuset och som brukar dra en vagn finn i i stallet. Har rollpersonerna hästar så står de förstås där.

Värden Algonso krögare
Algonso ägare till Den kungliga bäckbjörnen som far och farfar i sin tur skött om och ägt. En korrekt man men som kan tappa fattningen någon enstaka gång och då är han arg som en iller och röd som en tomat. Annars en stillsam och försynt man. Kan visa såväl humor men har också en cynisk sida. Man ser ju en hel del när man har värdhus. Änkling sedan fyra år. Har en son som studerar och en dotter som är gift men bor i ett annat land.
Utseende: Skallig så när som några strån vid öron och nacken. Ljusblå ögon. Smakfullt men diskret klädd talar stillsamt och har en förmåga att buga sig i var och varannan minut när han talar med en gäst eller förnäm herre eller dam. 175 cm lång och vänsterhänt. 54 år.

STY 9 SMI 9 KAR 14
STO 11 INT 15 KP 11
FYS 10 PSY 13 SB -

Administration/juridik 12, Geografi 8, Historia 8, Kulturkännedom generell 8, Läsa och skriva jori B4, Räkning B5, Värdesätta generell 11, Bluff 10, Köpslå 15, Tala jori B5, Överklasstil 13, Övertala 15, Smyga 7, Undre världen 5, Köra vagn 10, Rida 7

Anmärkning: Försöker hålla huvudet kallt. Blir upprörd om folk börjar slåss och döda varandra. Offrar sitt liv för sina kusinbarn men är ingen stridsman. Totalt finns det 230 guldmynt och 1120 silvermynt och 230 kopparmynt i hans ägo.

Kockarna Boflin och Kasto
Bröderna Boflin och Kasto lagar maten. Mycket självupptagna men de är de bästa inom yrket på mils omkrets. Tvillingar 34 år gamla. Dryga.
Utseende: Identiska enäggstvillingar. Mörkt nästan svart hår och ögon i samma nyans. Mustasch.

STY 12 SMI 10 KAR 10
STO 11 INT 14 KP 11
FYS 10 PSY 12 SB -

Hantverk matlagning B5, Hantverk bryggning B4, Läsa och skriva jori B4, Räkning B4, Värdesätta mat och dryck 10, Köpslå 12, Tala, jori B4, Överklasstil 7, Provsmaka 15, Köra vagn 5

Anmärkning: De får nästan panik när de får höra om demonkatterna. De är dryga och stöddiga i köket men när det blir bråk är de fega och vill helst fly.

Två tjänare Sart och Tilko
Ganska dryga herrar. Ögontjänare men går bakom ryggen på värden om de kan få en dusör. Brunhåriga med bruna ögon har de båda. Sart är 23 och Tilko ett år äldre. Högerhänta.

STY 11 SMI 10 KAR 10
STO 11 INT 9 KP 11
FYS 10 PSY 11 SB -

Läsa och skriva jori B2, Slagsmål 7, Köpslå 8, Tala, jori B4, Överklasstil 7, Smyga 8, Stjäla föremål 7, Undre världen 8, Provsmaka 10, Köra vagn 7

Anmärkning: Själviska som de är så håller de sig i bakgrunden om det blir bråk. Säger kanske att de ska skydda kvinnorna som är på värdhuset. De kan mutas och göra det ena och det andra men mord vill de inte vara med om. De skadar inte värden eller de andra som arbetar på värdhuset.

Två tjänarinnor Arhina och Migela
Kusinbarn till värden. Han vakar över deras dygd. De tycker han är rar men lite av en stofil. De är trillingar men den yngsta Vadali dog strax efter födseln. Denna vakar över sina systrar och det gestaltar sig i att de har höga världen i Upptäcka fara. De får -2 på alla eventuella skräckattacker.
Utseende: Rödbrunt axellångt hår blå ögon fräkniga. Ganska söta men de rodnar lätt när någon kan säga något fräckt. 16 år gamla är de och högerhänta. Ahrina bär blå örhängen och en blå brosch. Migela gröna örhängen och en brosch i samma färg.

STY 8 SMI 14 KAR 15
STO 9 INT 14 KP 11
FYS 13 PSY 12 SB -

Första hjälpen 7, Hantverk matlagning B3, Hantverk sömnad B3, Läsa och skriva jori B2, Sjunga B2, Tala jori B4, Lyssna 13, Provsmaka 8, Upptäcka fara 18, Simma B1

Anmärkning: De är unga men inte fega. De visar mod som deras manliga kollegor inte visar och de slåss om de måste.

Utkastaren Vilmin
Vilmin äventyraren som tröttnat på att jaga orcher, leta i grottor efter skatter och slåss med ransarder och andra vilda folkslag. Arbetet är enkelt ty de flesta kunderna är inte några busar så han får även sköta om en del andra sysslor som vedhuggning, lasta av varor och lite annat som kan behövas. Lönen är liten men maten god och man ser och hör mycket.
Utseende: Brunt hår som börjar bli grått. Skägg och mustasch i samma färg, bruna ögon och en kraftig röst. Högerhänt och 43 år.

STY 15 SMI 11 KAR 11
STO 13 INT 13 KP 12
FYS 10 PSY 12 SB -

Första hjälpen 8, Bredsvärd 14, Liten träklubba 12, Slagsmål 15, Stridsyxa 15, Taktik 4, Tala jori B4, Upptäcka fara 13, Rida 8, Simma B3

Bär sällan sina vapen men har ofta den lilla påken i beredskap. Har ett fjällpansar ABS 5 och en läderhuva ABS2 från tiden för äventyr och strid.

Anmärkning: Blir ärligt talat glad när han får höra om demonkaterna. Äntligen dags för lite spänning. Än kan den gamle stridsmannen slåss och han slåss gärna.

Stallpojken Vuzo
Får inte vara inne i huset om inte tillåtelse ges. Sköter om hästar och andra rid och dragdjur. Putsar skor och stövlar ibland. I köket får han vara ty någon ska ju diska även om han får hjälp av systrarna. Beundrar utkastaren, tycker systrarna är söta och undviker kockarna. Tycker värden är dum men tycker han är lite bra ändå.
Utseende: Blont ostyrigt hår, gröna ögon ganska smutsig och luktar häst. Lätt skelögd på vänster. 13 år och högerhänt.

STY 10 SMI 14 KAR 11
STO 8 INT 9 KP 12
FYS 14 PSY 8 SB -

Slagsmål 6, Tala jori B4, Upptäcka fara 8, Klättra 9, Djurträning hästar 4, Fiska 8, Köra vagn 10, Rida 11

Anmärkning: Man ska inte begära för mycket av en pojke på tretton år. Men han är modig och orädd.

Uppdragsgivaren och hans underhuggare

Efter slaganfallet har adelsmannen Jemetorix inte riktigt återhämtat sin styrka. Men han har ändå bestämt sig för att följa det hela på nära håll. Han håller till i ett område på andra sidan staden och är ungefär en dagsritt bort. Han och hans män säger sig vara ute på jakt. De jagar med falk

Herr Jemetorix
Det mesta har väl redan sagts om denne ädling.
Utseende: Tärd, det förr nästan svarta håret börjat bli grått och hårfästet har vandrat uppåt och blivit grått. Bruna trötta ögon. 180 cm lång men är något hopsjunken. Högervänt och åldern är 54 men ser ut att vara något äldre.

STY 9 SMI 8 KAR 13
STO 12 INT 14 KP 11
FYS 10 PSY 12 SB -

Administration/juridik 18, Geografi 15, Heraldik 13, Historia 9, Läsa och skriva jori B4, Räkning B4,Värdesätta generell 8, Bredsvärd 10, Taktik 8, Bluff 12, Övertala 12, Överklasstil 17, Upptäcka fara 13, Djurträning falkar 10, Rida 15

Anmärkning: Skit ska skit ha. Lönnmördare är lönnmördare och de har ingen heder och man måste inte vara ärlig mot sådana. Inga pengar ty han har knappast tänkt betala rollpersonerna.

Alton, Cerzik och Vattoro
Tre unga adelsmän i Jemetorix tjänst. De är ute på jakt och vet ingenting om sin herres planer. De anfaller om han ger order och skyddar honom om han blir angripen. Var sin lätt häst har de. Vapen men inga rustningar.

STY 13 SMI 13 KAR 12
STO 12 INT 11 KP 11
FYS 13 PSY 11 SB -

Administration/juridik 6, Geografi 8, Heraldik 7, Historia 5, Läsa och skriva jori B4, Räkning B2, Bredsvärd 10, Medelstor sköld 10, Långbåge 10, Taktik 5, tala jori B4, Överklasstil 11, Upptäcka fara 8, Rida 12

Anmärkning: De skulle bli mycket besvikna om de visste vad för planer deras herre har för sin son. Men är det troligt att de skulle tro på rollpersonerna?

Lönnmördaren
Läs äventyret Kapen Gishne och hans äventyrare http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=1565

Råttmannen och lönnmördaren Gishne har anställt en kvinna av hans släkte. Hon har fått order att ta rollpersonerna av daga när de lyckats med uppdraget. Hon vet bara att Gishne har fått uppdrag att de ska dö när de dödat Odoval. Milixa som hon heter är knappast en person man misstänker vara en iskall mördare.
Utseende: Söt liten råttentott klädd i blommig klänning och halmhatt. 63 cm lång. 23 år och dubbelhänt.

STY 6 SMI 20 KAR 12
STO 2 INT 16 KP 7
FYS 11 PSY 15 SB -

Botanik 13, Drogkunskap 10, Läsa och skriva råttiska B4, Kulturkännedom generell 8, Läsa och skriva jori B2, Zoologi 8, Dolk 15, Slagsmål 10, Bluff 10, Muta 8, Tala råttiska B5, Tala jori B3, Övertala 10, Gömma sig 19, Hoppa 10, Klättra 15, Låsdyrkning 10, Skugga 12, Smyga 18, Stjäla föremål 15, Finna dolda ting 15, Lyssna 15, Upptäcka fara 18, Orientering 10, Simma B1, Överlevnad generell 8

En liten dolk som är doppad i svartblod gift STY 17
Har en dos för varje rollperson som startade äventyret. Det är ett gift som silveralverna på Caranor lärt sina vänner råttmännen som bor där att använda. Ingen lukt eller smak. Men STY är 20. Hon säger att det är magiska drycker som återger krafter men också att man blir intelligent av dem första gången de intas. Inga biverkningar utan bara alvmagi. Drycken förvara i tennpluntor. Hon bär dem i en korg.

Anmärkning: Skulle hon bli gripen av rollpersonerna så kommer hon bara säga att hennes fränder hämnas henne. Gishne är kanske känd av rollpersonerna och han och de andra råttmännen är farliga.

Epilog
Ja vad händer nu? Allt beroende på vad som sker. Om rollpersonerna dödat sin arbetsgivare så är det bäst att fly långt bort. Om de blev vänner med nekromantikerna och dessa överlevt kan de kanske slå sig ihop? Kanske kan de be någon kollega göra rollpersonerna till odöda så de kan hämnas om de stryker med? Om Odoval överlevt så är han nog inte så glad i rollpersonerna. Men som sagt mycket kan hända. Ja det är en sabla soppa alltihopa!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Äventyr: En sabla soppa!

Inlägg av Adragoor »

Karta till äventyret:
Kung-Backbjorn.jpg
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr: En sabla soppa!

Inlägg av skaraborgarn »

Snyggt men inte pråligt.
Gillar skylten.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr: En sabla soppa!

Inlägg av gtjorgo »

Snyggt jobbat! Känns lite som ”hateful eight” till stilen. Gillart!
Skriv svar