Zemniter
Postat: 2023-02-02 13:25
Zemniter
Rollpersonerna är zemniter i Klomelien. Sekten är avskydd av de flesta och man är knappast ”god” om man är med i den. Man är skurken och inte hjälten kan man säga.
Rollpersonerna får i uppdrag att slå splitt mellan Bozsa och Nya Arno. Genom våld och list ska man försöka frammana en konflikt mellan magikerna i Bozsa och Nya Arno där de flesta tror på den caddiska varianten av lysande vägen. Kan man rentav provocera fram ett fullskaligt inbördeskrig vore det underbart men ser man till att de båda delstaterna får mycket spänd relation så är det inte att förakta det heller.
Rollpersonerna eller i alla fall de flesta kan magi. Man får hjälp av sekten med pengar och en del magiska föremål men sedan får man klara sig själva. Sekten har kontaktpersoner i såväl Bozsa som Nya Arno och de kan höra av sig vid behov. Kodord när man träffas första gången: Jag har hört att det är dåliga tider för grisodling? Svaret som ska komma är: Men jag har hört att jakt på vildsvin ska vara lönande.
Två andra grupper inom sekten kommer utföra attentat och liknade de med. Men ingen av grupperna känner någon i de andra. Alla grupperna har i princip samma uppdrag.
Ett lösenord finns. Träffar man någon man misstänker vara med i sekten kan man säga: Jag tänkte segla till Trakorien men jag har hört att det är ett trist ställe.
Kommer svaret: Ack ja, du har rätt, Samkarna lockar mig mer. Ja då vet man att man talar med en zemnit.
I Bozsa
Kidnappa två, tre magikerlärlingar. Ta dem av daga och lämna meddelande vid de döda med texten: För Etin och Odo! Undertecknat LSC vilket lär tolkas som Lysande Vägen Caddo.
Anlägga brand vid hus tillhörande magikerakademin. Även här lämna spår att man kommer från Nya Arno. Lämna ”bevis” till exempel kläder, vapen och annan utrustning som är tillverkad i Nya Arno.
Anfalla men också låta resenärer från Bozsa som varit i Nya Arno komma undan. Ropa och skrika slag ord som magikerpatrask, kättare och annat som kan uppfattas som provocerande.
Sprida ut rykten i Bozsa att folk i Nya Arno blivit mer fientliga och misstänksamma mot folk från Bozsa.
Bortföra mäktig magiker från Bozsa hålla denna fängslad och säga att man är anhängare av lysande vägen och man vill ha bort magikerna. Sedan se till att fången kan fly.
I Nya Arno
Kidnappa två, tre unga varelser vars föräldrar och släkt är inflytelserika staden. Ta de unga av daga, med hjälp av magi. Lämna något spår som kan tänkas föra tankarna till Bozsa.
Anlägga bränder i Nya Arno men också förgifta brunnar och med magi sprida sjukdomar. Lämna något spår som kan göra att Bozsa misstänks.
Anfalla men också låta resenärer från Nya Arno som varit i Bozsa komma undan. Ropa och skrika äckliga Ododyrkare och använda magi för att skrämmas.
Sprida ut rykten i Nya Arno att folk i Bozsa blivit mer fientliga och misstänksamma mot folk från Nya Arno.
Bortföra mäktig makthavare från Nya Arno hålla denna fängslad och säga att man är från akademin och vill ha bort lysande vägen från Klomelien. Sedan se till att fången kan fly.
På Caddo
Ta sig till önationen och använd magi för att terrorisera. Lämna spår som kan leda till Bozsa.
Virkavana kontaktperson i Bozsa
Träffade en spännande och lite farlig yngling som var med i sekten. Unga Virkavana föll pladask. Pojkvännen Dyrlono fick med henne och hon visade talang. Men ack, Dyrlono dödades då han var på uppdrag och Virkavana utom sig av sorg vill hämnas.
Utseende: Rödbrunt hår som är är klippt vid nacken, nötbruna ögon, uppnäsa och ganska söt. Liten till växten cirka 148 cm lång. En och annan besvärlig firare har sekten tagit hand om ty Virkavana lever för hämnden endast. Är 23 år gammal men ser ut att vara fem år yngre. Är från enkla förhållanden och klär sig anspråkslöst. Utger sig för att leva på ett arv som ger lite pengar varje år samt att hon lagar och tvättar kläder. Har ett rum i ett hus nära akademin samt en liten stuga, ja koja kanske man ska säga någon dagsfärd därifrån.
Inte dålig på att kasta kniv och han försvara sig men i övrigt inte någon krigare. Dyrlono lärde henne en del om växter och vilka som är giftiga...
Hazia kontaktperson i Nya Arno
Äventyrslystnad, men också opportunisms ledde Hazia till sekten. Dotter till köpman i stadens övre medelklass men inte nöjd med denna inrutade och trygga men lite trista liv blev zemniterna en lockande väg till spänning och äventyr. Skulle hon åka fast och få frågan varför kommer hon säga: Jag hade tråkigt!
Utseende. Lång och reslig, blå ögon och långt platina blont hår med markerade kinder. Vacker men ser alltid ut vara sur men framför allt uttråkad. Modern från Caddo men fadern från Klomelien. Denna blandning har gjort att hon är reslig och blond, men har färgseende. Är 26 år gammal. Alltid välklädd men distanserad.
Föräldrarna och hennes två bröder har flyttat till Caddo hon bor i familjens hus som har två våningar. Har tre tjänare men står dem inte nära. Har en del pengar om det behövs.
Lärde sig lite bågskytte men har ingen större grad av skicklighet där. Kan dock ge rungande örfilar. En mycket vass och frän tunga har hon och det är vapen det med!
Grupp två Mirkamel, Ztroro och Zynog
Mirkamel är ledaren en mentalist som är runt 30 år gammal. De båda Z.na är unga magiker och de kan elementarmagi. De är unga 17 och 18 år gamla och detta är deras första större uppdrag. Människor är de allihopa och födda i Mercana. Mirkamel har en magisk dolk gjord i den metall endast dvärgar kan bryta.
Grupp tre Inhandes, Cilmon och Romdahl
Inhandes och Climon är båda magiker, nekromantiker och hyfsade i denna svarta konst. Romdahl är son till en halvorch. Ingen magiker men den dödligaste i gruppen ty han är stark och mer än duglig med kniven, strypsnaran och giftflaskan. Slåss aldrig renhårigt. Inhandes har en spiritus vid namn Grolik. Denne är i en skatas kropp. Ibland svärtar ägaren de vita partierna på skatans kroppen så den knappa syns alls.
Motståndarna
Givetvis har man inte bara en motståndare. Men två av ledarna för dessa presenteras här.
I Bozsa Jinhin ”Jihna”
Jinhin är en vildhjärna men en bra vilde med hjärna. Så har man sagt om henne och det stämmer. Mentalist är hon men hyfsad med vapen. Att söka upp och avslöja zemniter har hon gjort med den äran i fyrtio år. Hon är nittio men tack vara magi så är hon fysiskt minst 60 år yngre. Född i Klomelien men bott i Berendien och Zorakin delar av sitt liv. Ryktet säger att hon även varit pirat. En yrhätta som kan göra sig osynlig, flyga, och teleportera samt ge motståndarna ett rapp med svärdet som även det innehåller magi är ingen man vill möta. Har en hel del magiska föremål till sin hjälp.
Utseende: Rött hår i en slags rödblond nyans som hon har uppsatt, gröna ögon och ler ofta. Snygg men något flamsig är ett omdöme, men det har lurat många fiender. Vid behov läderharnesk men slåss ofta med en kombination av svärd och dolk.
I Nya Arno Kirkrakz
Kirkrakz är en vit lågmäld, ja det finns lågmälda ankor född i Nya Arno. Han började sin karriär som kriminalare eller vad han ska kalals då han upptäckte stölder i sin fars förråd. Kirkrakz blev sedan anlitad av andra ankor och sedan fick myndigheterna upp ögonen för hans talanger. Han är anställd av staden. Få misstänker att en anka kan utreda brott. I början hade hans mänskliga kollegor svårt för honom men sedan har hans kunskap och intelligens gett honom respekt. Är anhängare av lysande vägen men tycker magi kan accepteras.
Utseende: Som en lågmäld anka som klär sig diskret och aldrig bär vapen är Kirkrakz inte någon man lägger märke till.
Nu får den som är hugad fylla i så det blir något spel!
Rollpersonerna är zemniter i Klomelien. Sekten är avskydd av de flesta och man är knappast ”god” om man är med i den. Man är skurken och inte hjälten kan man säga.
Rollpersonerna får i uppdrag att slå splitt mellan Bozsa och Nya Arno. Genom våld och list ska man försöka frammana en konflikt mellan magikerna i Bozsa och Nya Arno där de flesta tror på den caddiska varianten av lysande vägen. Kan man rentav provocera fram ett fullskaligt inbördeskrig vore det underbart men ser man till att de båda delstaterna får mycket spänd relation så är det inte att förakta det heller.
Rollpersonerna eller i alla fall de flesta kan magi. Man får hjälp av sekten med pengar och en del magiska föremål men sedan får man klara sig själva. Sekten har kontaktpersoner i såväl Bozsa som Nya Arno och de kan höra av sig vid behov. Kodord när man träffas första gången: Jag har hört att det är dåliga tider för grisodling? Svaret som ska komma är: Men jag har hört att jakt på vildsvin ska vara lönande.
Två andra grupper inom sekten kommer utföra attentat och liknade de med. Men ingen av grupperna känner någon i de andra. Alla grupperna har i princip samma uppdrag.
Ett lösenord finns. Träffar man någon man misstänker vara med i sekten kan man säga: Jag tänkte segla till Trakorien men jag har hört att det är ett trist ställe.
Kommer svaret: Ack ja, du har rätt, Samkarna lockar mig mer. Ja då vet man att man talar med en zemnit.
I Bozsa
Kidnappa två, tre magikerlärlingar. Ta dem av daga och lämna meddelande vid de döda med texten: För Etin och Odo! Undertecknat LSC vilket lär tolkas som Lysande Vägen Caddo.
Anlägga brand vid hus tillhörande magikerakademin. Även här lämna spår att man kommer från Nya Arno. Lämna ”bevis” till exempel kläder, vapen och annan utrustning som är tillverkad i Nya Arno.
Anfalla men också låta resenärer från Bozsa som varit i Nya Arno komma undan. Ropa och skrika slag ord som magikerpatrask, kättare och annat som kan uppfattas som provocerande.
Sprida ut rykten i Bozsa att folk i Nya Arno blivit mer fientliga och misstänksamma mot folk från Bozsa.
Bortföra mäktig magiker från Bozsa hålla denna fängslad och säga att man är anhängare av lysande vägen och man vill ha bort magikerna. Sedan se till att fången kan fly.
I Nya Arno
Kidnappa två, tre unga varelser vars föräldrar och släkt är inflytelserika staden. Ta de unga av daga, med hjälp av magi. Lämna något spår som kan tänkas föra tankarna till Bozsa.
Anlägga bränder i Nya Arno men också förgifta brunnar och med magi sprida sjukdomar. Lämna något spår som kan göra att Bozsa misstänks.
Anfalla men också låta resenärer från Nya Arno som varit i Bozsa komma undan. Ropa och skrika äckliga Ododyrkare och använda magi för att skrämmas.
Sprida ut rykten i Nya Arno att folk i Bozsa blivit mer fientliga och misstänksamma mot folk från Nya Arno.
Bortföra mäktig makthavare från Nya Arno hålla denna fängslad och säga att man är från akademin och vill ha bort lysande vägen från Klomelien. Sedan se till att fången kan fly.
På Caddo
Ta sig till önationen och använd magi för att terrorisera. Lämna spår som kan leda till Bozsa.
Virkavana kontaktperson i Bozsa
Träffade en spännande och lite farlig yngling som var med i sekten. Unga Virkavana föll pladask. Pojkvännen Dyrlono fick med henne och hon visade talang. Men ack, Dyrlono dödades då han var på uppdrag och Virkavana utom sig av sorg vill hämnas.
Utseende: Rödbrunt hår som är är klippt vid nacken, nötbruna ögon, uppnäsa och ganska söt. Liten till växten cirka 148 cm lång. En och annan besvärlig firare har sekten tagit hand om ty Virkavana lever för hämnden endast. Är 23 år gammal men ser ut att vara fem år yngre. Är från enkla förhållanden och klär sig anspråkslöst. Utger sig för att leva på ett arv som ger lite pengar varje år samt att hon lagar och tvättar kläder. Har ett rum i ett hus nära akademin samt en liten stuga, ja koja kanske man ska säga någon dagsfärd därifrån.
Inte dålig på att kasta kniv och han försvara sig men i övrigt inte någon krigare. Dyrlono lärde henne en del om växter och vilka som är giftiga...
Hazia kontaktperson i Nya Arno
Äventyrslystnad, men också opportunisms ledde Hazia till sekten. Dotter till köpman i stadens övre medelklass men inte nöjd med denna inrutade och trygga men lite trista liv blev zemniterna en lockande väg till spänning och äventyr. Skulle hon åka fast och få frågan varför kommer hon säga: Jag hade tråkigt!
Utseende. Lång och reslig, blå ögon och långt platina blont hår med markerade kinder. Vacker men ser alltid ut vara sur men framför allt uttråkad. Modern från Caddo men fadern från Klomelien. Denna blandning har gjort att hon är reslig och blond, men har färgseende. Är 26 år gammal. Alltid välklädd men distanserad.
Föräldrarna och hennes två bröder har flyttat till Caddo hon bor i familjens hus som har två våningar. Har tre tjänare men står dem inte nära. Har en del pengar om det behövs.
Lärde sig lite bågskytte men har ingen större grad av skicklighet där. Kan dock ge rungande örfilar. En mycket vass och frän tunga har hon och det är vapen det med!
Grupp två Mirkamel, Ztroro och Zynog
Mirkamel är ledaren en mentalist som är runt 30 år gammal. De båda Z.na är unga magiker och de kan elementarmagi. De är unga 17 och 18 år gamla och detta är deras första större uppdrag. Människor är de allihopa och födda i Mercana. Mirkamel har en magisk dolk gjord i den metall endast dvärgar kan bryta.
Grupp tre Inhandes, Cilmon och Romdahl
Inhandes och Climon är båda magiker, nekromantiker och hyfsade i denna svarta konst. Romdahl är son till en halvorch. Ingen magiker men den dödligaste i gruppen ty han är stark och mer än duglig med kniven, strypsnaran och giftflaskan. Slåss aldrig renhårigt. Inhandes har en spiritus vid namn Grolik. Denne är i en skatas kropp. Ibland svärtar ägaren de vita partierna på skatans kroppen så den knappa syns alls.
Motståndarna
Givetvis har man inte bara en motståndare. Men två av ledarna för dessa presenteras här.
I Bozsa Jinhin ”Jihna”
Jinhin är en vildhjärna men en bra vilde med hjärna. Så har man sagt om henne och det stämmer. Mentalist är hon men hyfsad med vapen. Att söka upp och avslöja zemniter har hon gjort med den äran i fyrtio år. Hon är nittio men tack vara magi så är hon fysiskt minst 60 år yngre. Född i Klomelien men bott i Berendien och Zorakin delar av sitt liv. Ryktet säger att hon även varit pirat. En yrhätta som kan göra sig osynlig, flyga, och teleportera samt ge motståndarna ett rapp med svärdet som även det innehåller magi är ingen man vill möta. Har en hel del magiska föremål till sin hjälp.
Utseende: Rött hår i en slags rödblond nyans som hon har uppsatt, gröna ögon och ler ofta. Snygg men något flamsig är ett omdöme, men det har lurat många fiender. Vid behov läderharnesk men slåss ofta med en kombination av svärd och dolk.
I Nya Arno Kirkrakz
Kirkrakz är en vit lågmäld, ja det finns lågmälda ankor född i Nya Arno. Han började sin karriär som kriminalare eller vad han ska kalals då han upptäckte stölder i sin fars förråd. Kirkrakz blev sedan anlitad av andra ankor och sedan fick myndigheterna upp ögonen för hans talanger. Han är anställd av staden. Få misstänker att en anka kan utreda brott. I början hade hans mänskliga kollegor svårt för honom men sedan har hans kunskap och intelligens gett honom respekt. Är anhängare av lysande vägen men tycker magi kan accepteras.
Utseende: Som en lågmäld anka som klär sig diskret och aldrig bär vapen är Kirkrakz inte någon man lägger märke till.
Nu får den som är hugad fylla i så det blir något spel!