Licensfråga

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Licensfråga

Inlägg av Dretski »

Jag försökte hitta informationen här på forumet, men då flera trådar var gällande RiotMinds licenser under perioden dessa var aktuella, tänkte jag att det kanske är enklare att fråga rakt på sak, då jag hellre spenderar min tid att läsa om Montagor, Sextetten och Klomelliska stadsstater. Jag lusläser just nu Kopparhavets Kapare (och tänkte fortsätta att lusläsa alla gamla DoD-böcker när tid ges - det var för övrigt jag som först scannade alla böcker under tidigt 2000-tal, lyckligtvis preskriberat i dag och jag såg det alltid som en kulturgärning), och eftersom jag nu är en laglydig medborgare undrar jag i vilken utsträckning vi kan använda material från böckerna på Wikin? Jag förstår att materialet i stor mån kan behövas skrivas om, men räcker det att vi ändrar ord och meningsuppbyggnad, eller hur fungerar det? Jag skulle inte ha något emot att ta åt mig lite sådant arbete om det skulle finnas intresse, då jag ser att Wikin har stora luckor och även en del korsreferenser som skulle kunna fyllas ut (t ex finns ett avsnitt om guden Galmon under Porto Hyroni som är längre än artikeln om guden själv som i princip bara skulle kunna kopieras in för att bättre fylla ut artikeln om Galmon).

Tack på förhand och ursäkta att jag inte hittat ett exakt svar på denna fråga om officiellt men omskrivet material på forumet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Licensfråga

Inlägg av birkebeineren »

Forumet är generellt lite rörigt med gammal och ny information blandad. Inte lätt för varken nykommare eller gamla rävar att orientera sig. En uppdatering gällande licenser är dock på gång.

Grundregeln är oavsett att inte återge källmaterial rakt av utan att först skriva om det med egna ord. Hur detta görs är lite olika beroende på skribent och material i fråga men så länge grundregeln följs är det ganska fritt fram. Bearbetad text, med eller utan nya tillägg, postas i existerande eller nyskapad tråd. Sen får folk tycka till innan eventuell wikifiering.

Förslagsvis kan en diskussion om vad som behöver fyllas ut förtsätta här: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=774

Välkommen hit Dretski! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Licensfråga

Inlägg av Mikael »

Hej,
Ja någon svartvit gräns finns inte för hur mycket man måste förändra en upphovsrättsligt skyddad text för att den inte längre ska omfattas av skyddet. Om texten är väldigt unik kan det behövas mer än för enklare texter. En grundregel som jag alltid förespråkat vi använder på erebaltor.se är att vi läser en originaltext och sedan skriver om den självständigt. Det räcker inte att klipp och klistra och sedan byta ordning på några ord, eller likt Yoda säger meningen "baklänges". Så, läs texten och skriv sedan om ämnet utifrån vad du minns, så att säga. I vissa fall kan det vara särskilt knepigt, säg Vox Ranzina eller en vacker dikt, för där vill vi ju ordagrant kopiera. Det kan vi också göra, men då citerar vi dvs nämner upphovsmannen/ursprunget. Det går inte att citera långa texter utan enbart begränsade stycken. Vox Ranzina skulle sannolikt vara tillåtet, men inte mycket längre.

Jag har också fått frågor hur erebaltor.se relaterar till Fria Ligan, nya DD och deras föreslagna tredjepartslicensen.
Inledningsvis vill jag slå fast att erebaltor.se är ett frivilligt samarbete utan vinst eller näringssyfte där vi respekterar upphovsrätten oavsett om upphovsmannen är medlem eller inte. Eventuella varumärkesinnehavare har därför inget att frukta och vi begår heller inget intrång i varumärkesrätten. Å andra sidan måste alla respektera de texter som vi gemensamt eller envar skapat och har upphovsrätt till, liksom vi respekterar andra original.
Fria Ligans licenstext är för en anglosaxisk kontext som inte överensstämmer med det mer begränsade skyddet som råder i kontinentaleuropeisk tradition. Exempelvis är spelregler sällan skyddade i Europa, men kan vara det i USA. Istället är det helheten med de beskrivande texterna, illustrationerna och varumärkena som kan vara skyddade i Sverige. Man ska också komma ihåg att genom att agera under licens så medger man att licensgivaren har makten över nyttjandet.

erebaltor.se agerar inte under någon licens eftersom vi inte nyttjar någons immateriella rättigheter. Om andra vill inspireras av våra upphovsrättsligt skyddade verk och skapa derivat för nya DD samt sprida dem under tredjepartslicens så är det tillåtet så länge inte våra upphovsrätter kränks.
Kom till erabaltor.se och låt dig inspireras!
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Licensfråga

Inlägg av Dretski »

För min del vore det ju att leta efter utspritt "slumpmässigt" material i DoD-böckerna, då Samkarna inte är alldeles väl beskrivet någonstans men fragment kan hittas lite överallt i det officiella materialet. Givetvis vore det vettigast att göra rediga omskrivningar och det var även det som låg i bakhuvudet. Tack för ett bra svar!
Skriv svar