Äventyr: Den kardiske ädlingen

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr: Den kardiske ädlingen

Inlägg av skaraborgarn »

Den kardiske ädlingen

Förord
Följande äventyr har Andreas och Skaraborgaren knåpat ihop. Det förre själva ramen och den senare innehållet. Reglerna är Expert. Marsklandet kan måhända användas för att ge inspiration och stämning. Rollpersonerna är alla från Kardien och bäst är nog om de är echter och helst adel. Måhända inte ett äventyr i allas smak. Leta efter en skatt som inte finns. Men ibland behöver rollspelarna en näsbränna! Konstruktörerna har gjort mycket, spelledaren får dock komplettera med en hel del. Mycket nöje!

Inledning
Minns ni herr Regnard? frågar Perfin. Nej inte det. Men om jag säger att det var en skandal för några års sedan, ja allt blev väl inte helt utrett och ja hum och harckel, det tystades väl ner. Men den gode Regnard, medlem i konungens eget garde lämnade mer eller mindre frivilligt Kardien och bosatte sig uppe vid Karrlochträsken! Ja han måste väl fått nån knäpp eller så var han väl född galen, men hur som helst han bosatte sig där med familj och husfolk. Ja jag frågar mig varför? Vad finns det där förutom insekter, sörja och en och annan mer eller mindre intelligent reptil?

Kan vi få in lite mer vin? Jo var var vi? Men ryktet säger att det gått bra, oförskämt bra för gubben, ja han är väl i gubbåldern Regnard. Han ska ha byggt något slags slott, en del säger av marmor och kistorna kan han knappt stänga för det är så mycket guld i dem. Kommer inte vinet snart?, eländiga piga. Men han är gammal gubben som sagt. Mina vänner det är så enkelt att det är nästan skamligt, men han sitter där ute i träsket och väntar på att mögla bort. Tar inte vi guldet så gör någon annan det. Och vi är väl kardier allihop? Vi är ju nästan arvsberättigade. Men se där kommer hon äntligen, vid alla solandar denna piga har vi fått för våra synder skull. Du som ser betänksam ut, gillar du magiska föremål? Ja dum fråga men det sägs att när gubben försvann så försvann också en del magiska föremål mest vapen och harnesk av drakskinn. Vad väntar vi på? Mot Karrlochträsken!

Perfin, en kardier, fadern adlig men modern dotter till en faltrakisk fåraherde. En och annan har dock undrat om han inte har rötterna i Magilre ty han kan snacka och har talets gåva. Perfin avskyr sin position i det kardiska samhället. En oäkting till en högmodig echt med grevekrona över sitt vapen. Fadern har dock gett oäktingen en hyfsad start i livet ty sonen har fått gå i skola. Fadern har även gett honom pengar lite då och då som Perfin försökt förmera i diverse affärer. Utan resultat. Att ge sig av norrut och hitta Regnards skatt och luta av honom den har blivit en fix idé.

Perfin kan tala, han är listig men ibland skenar fantasin och med den önsketänkandet. Han är 26 år, snart 27 och vill så gärna bli rik så fort som möjligt!

Planen är enkel. Man seglar västerut och rundar Magilre och sedan kanske stanna till i Trakorien innan man seglar sydväst och ner till Mirhamn. Där införskaffas nödvändig utrustning och vägvisare in i träsket. Mirhamn ligger förvisso öster om träsket men man hoppas där komplettera utrustning samt skaffa vägvisare och bärare. Om någon frågar Perfin vad han vet om adelsmannen i träsket så undviker han att svara, men pressas han så erkänner han att den information han har är tre,fyra år gammal.

Perfin
Mycket har sagts om denne man. Han har blå ögon, ljusbrunt hår ler ofta. Hans favorit pose är när han står och funderar med handen under hakan och han ser ut som en buspojke, vilket han väl är. Tror han är smartare än vad han är. Han är 175 cm lång och något spenslig. En charmig slarver enligt sig själv och många andra. Men en del anser honom mest vara det sistnämnda. Snackar ofta och gärna.
Ålder: 26 många gissar på allt mellan 19-23.
Svärdshand: Höger
Livsmål: Rikedom
Övrigt: Om Ihlena dör kommer Perfin sörja. Han kommer dock att mogna och måhända han blir vuxen på allvar?

STY 11 SMI 13 KAR 14
STO 11 INT 12 KP 12
FYS 12 PSY 12 SB -

Geografi 5, Historia 7, Läsa och skriva jori B4, Dolk 8, Långbåge 10, Bluff 17, Muta 8, Tala jori B4, Övertala 17, Undre världen 11, Upptäcka fara 10, Rida 10, Simma B2

Har ett läderharnesk som skyddar bålen.
Spelledaren få avgöra om Perfin har någon extra utrustning. Pengar har han för han bekostar resan eller det mesta i alla fall.

Ihlena

Den kvinnliga äventyraren från Berendien kom till Kardien för tre år sedan. Hon vann var sig pengar eller ära, nej hon blev kär i Perfin. Lite motvilligt men så blev det. Hon ogillar dock en del av hans idéer och hon har räddat ponken som hon kallar honom ur en del situationer. Det är en ståtlig dam, med kastanjebrunt hår och mörkgröna ögon. Ganska tyst av sig men då hon talar då lyssnar man. Tycker det rent idiotiskt att åka ut i ett träsk men Perfin tänker åka och då var det bara att följa med. Lugn och sansad men i strid, aj då är det bäst att fly om man är fiende!
Ålder: 28
Svärdshand: Dubbelhänt
Livsmål: Kärlek
Övrigt: Strider med en kombination av dolk och svärd.

STY 13 SMI 15 KAR 16
STO 12 INT 15 KP 13
FYS 14 PSY 15 SB -

Läsa och skriva jori B3, Värdesätta generell 6, Dolk 17, Kastkniv 11, Slagsvärd 17, Taktik 5, Tala jori B4, Hoppa 8, Klättra 8, Upptäcka fara 10, Rida 10, Simma B1

Nitläder som rustning på hela kroppen. har sina vapen varav tre kastknivar. Vapnen är gjord av en mästare och har därför den bonus detta medför å skada och brytvärde.

Resan börjar
Man utgår från Birekborg. Perfin har gjort ett avtal med skepparen som ska ta dem till Trakorien. Där ska man ta ett annat fartyg. Kruxet är att man får arbeta ombord. Kanske inte i alla smak och värdighet och alla tål måhända inte sjön. Perfin gör det inte och han måste förresten förbereda och mycket annat under resan så han slipper svabba däck och hissa segel. Till råga på allt så är besättningen ankor. Vita och bruna kacklande herrar.

Resan är något regnig och blåsig men om inte spelledaren är pigg på något deläventyr kommer man fram till Trakorien närmare bestämt staden Melse. Man har tur ett fartyg som ska gå till Mirhamn ska avgå om två timmar och man kan få resa med. Man slipper arbeta men man förväntas betala en summa. Perfin börjar skrapa med foten och hoppas någon eller några ska känna sig manad. Man kan köpslå med skepparen. Är rollpersonerna eller de flesta stora starka krigare så blir priset lågt. Skepparen Arlbjorl säger att ju starkare man är desto större chans är att man slipper besvärligheter.
Vid behov får spelledaren bestämma Arlbjorl och hans mannars färdigheter och egenskaper.

Resan ner till Mirhamn går ganska fort. Färden sker i träsket norra delar. Man tror resan ska gå på rekordtid med sedan börjar det regna och ösregnet försinkar resan. Spelledaren får bestämma om något händer. Något odjur som lever i träsket någon trevlig najad eller kanske lyktgubbar?
När man närmar sig träsket är det så mycket regn att man får stanna och vänta. Allt dryper av fukt och väta. Risken att man blir sjuk är överhängande om man inte har dunderfysik.
Regn och fukt kan påverka hälsa, kläder, rustningar och utrustning. SL får avgöra.

Mirhamn
Staden Mirhamn som ju knappast kan mätta sig med de förnämsta städerna i Kardien eller Trakorien ligger ganska öde. Det regnar en del när man anländer men när man närmar sig staden säger någon på besättningen Titta de har hissat grön flagg. Besättningen suckar men tar det med fattning. Skepparen eller om han mot förmodan inte är med längre i äventyret någon annan förklarar att staden om sjukdomar härjar eller om något annat inträffat hissar flagg. Grönt betyder sjukdom och mycket riktigt när man anlägger vid hamnen kommer det fram två män och säger att träskfrossa härjar. Om rollpersonerna inte är bekanta med denna sjukdom så får de reda på att träskfrossa är en otrevlig med sällan dödlig sjukdom. Man blir akutsjuk har feber två, tre dagar men är mycket matt och svag i flera veckor efteråt. Man kan få den flera gånger men man blir sjukast den första. Halva staden är insjuknad.

Några av besättningen har haft sjukdomen så de tar det med ro.(sic) De andra försöker hålla sig vid skeppet. De varor man skulle lasta på när man lastad av det man har i lasten främst tyg, järn och vin går snabbt att lasta av, besättningen vill härifrån så fort som möjligt.

Det går dock inte bara i moll alltihop. Rollpersonerna med sällskap lär nog vara ganska modstulna nu men frågar de någon på stan eller på värdhus eller så så säger denne att ni har tur. Han därborta han kommer från Svampkastellet. - Rogdon kom hit!

Rogdon en man i tjugofemårs åldern kommer och när han får höra att hans far fått gäster från Kardien lyser han upp. Ja min herre blir nog glad, nej förtjust att få träffa landsmän. Jag ska hämta min fru så får ni kan ni få följa med.
Paret Rogdon har handlat i Mirhamn, saker som hushållet behöver. De har ett liten båt och två beväpnade män med sig. Frun heter Wizni och frågar hon om hur det kommer sig att de arbetar hos den kardiske ädlingen säger hon att hon är dennes dotter. Mor var från Mirhamn och Wizni har aldrig varit i Kardien. Man får stuva om på deras båt men med kommer alla.

Regnet börjat avta och an kan ge sig av mot Svampkastellet. Beroende på hur smarta rollspelarna är kan man få ut en hel del information ur paret. De tar för givet att kardierna är vänner till greven. Han kommer bli glad säger mågen. Han har inte haft besöka av landsmän på sju år. Ja han är till åren kommen men han kommer nog bli glad som bara den. Även här får den som leder spelet bestämma om något spännande sker. Resan går annars bra och tar tre, fyra dagar. Man sover ombord. Återigen får spelledaren bestämma om något kommer att ske. Men låt paret överleva ty det är viktigt för äventyret.

Om allt går som det ska kommer man fram till en brygga som tycks var väldigt stor då där bara ligger två små roddbåtar där. En liten byggnad som väl används som lager står på bryggan. Man lastar av och dolt från floden ser man en trästege som är cirka åtta meter hög. Tar man sig uppför denna så kommer man upp på ett krön och man kan se Svampkastellet. Man ser ock andra hus och byggnader.

Som ni förstått säger paret man reser med så har vi redan setts. Hade det varit främlingar så hade mottagande skett på annat vis. Man färdas de cirka två hundra meterna tills man når palissaden och så kommer man in. Av människorna som bor där verkar de flesta nyfikna andra syns vara direkt misstänksamma Alla förstår nog att det är någonting som inte stämmer. Men vad? Några nyfikna men blyga barn är de som tar mest notis om sällskapet. De är nog ovana med besökare säger Perfin.
Vänta säger dottern till greven. Passa på och vila lite och tvätta er så säger jag till far att ni kommit. Perfin är mycket otålig nu. Har man inte gjort det förut så är det bäst att prata ihop sig om vad man ska säga och göra. Ingen är väl så dum att de börjar bråka?

Efter cirka trekvarts timme tar greven emot. Han har dagen till ära satt på sig ett harnesk och mantel. Han ser trött och tärd ut men han är rak i ryggen som en fura och även om han försöker hålla sina känslor i styr så ser man att han är mycket förväntansfull inför detta möte. Hans två tjänare står redo även de klädda som sig bör vid en audiens. Att reptilvarelsen som står halvt dölj ett hörn ser man först några sekunder senare, ty det är halvdunkelt i rummet.

I Landsmän, vad har ni för tidender från Kardien det stolta utbrister greven!

Ja mycket beror ju på vad rollpersonerna med vänner hittat på.
Men en sak är säker. Greven har inte några pengar alls. Det är tomt i kistorna. Det har aldrig varit så fattigt som nu här i Nya Kardien som man lite skämtsamt kallar det.
Perfin vill förstås inte tro på detta. Skulle han ändå tro på det måste det ju finnas ädelstenar och annat värdefullt inser han det så måste det väl finns magiska föremål främst vapen men när han inser detta blir det, ja vad händer?

En konversation mellan Perfin och greven kan tänkas låta så här:

P: Vi har hört mycket om herr greven eller ska vi måhända säga ers excellens varit mycket framgångsrik här i träsket?
G: Så. Man minns mig fortfarande i Kardien?
P: Ja nog minns man allt er herr greve. Mången skald och trubadur har besjungit er och hyllat ert mod att skaffa vår älskade konung nytt land här i norr.
G: De sångerna har då aldrig hörts här. Tvärtom. Senast jag hade kontakt med någon från fosterlandet var för en sju, åtta år sedan. De visste inte vem jag var då och inte lär väl någon kom ihåg mig nu heller.
P: Ah slicka bönder. Det kan bara vara tölpar och ofrälse. Nej herr greve i de högre stånden där minns man er allt!
G: Om ni säger det så. Vad säger de då om man nu ska tro på era ord? De som var här var ju faltrakisk börd och de var nog helt enkelt rövare som flytt undan rättvisan. Även om jag tog emot dem som landsmän.
P: Jo de säger att det gått mycket bra för greven.
G: Så, det lät intressant.
P: Ja man säger att greven efter mycket möda och strider byggt upp ett ståtligt län här. Grevens marker ger rikliga skördar och boskapen är fet.
G:Boskap i ett träsk? Ja då har lomhördheten drabbat Kardien! Några svin och kycklingar har vi lyckats med men inte sjunger en trubadur om sådant. Vad säger man mer?
P: Greven har, ja jag vill ju inte låta fräck eller nyfiken. Men era skattkammare är fylld av guld, ja så mycket guld har ni och silver att ni kastar kopparslantarna i floden för de inte ska ta plats!
G: Om det vore så väl. Jag har inte ett enda mynt kvar. Jo ett ett gammalt guldmynt från Kardien. Jag har sparat det så jag har till åtminstone en någorlunda begravning.
P: Nej nu skämtar min herre med mig. Vidare säger man att träsket är fyllt av pärlor.
G: Ja de pärlorna skulle jag nog vilja se.
P: Greven är ju en stolt krigare. När ni ska ut och strida är ni klädd i rustning av en drake som ni dräpt. Ursäkta men det måste ha varit en väldig kamp?
G: Drakar i träsket. Nja jag har då aldrig sett någon. Framför allt inte någon sådan där best med skattpansar och dito skatt i någon håla.
P: Men era magiska vapen då? Ert stora eldsvärd och skölden som alltid kan parera det värsta hugg?
G: Magi kan jag ingenting om. Jag har lite kontakt med reptilerna som ni se men den magi de kan finns inte i några vapen eller andra föremål.
P: Vidare säger...
G: Ursäkta ärade landsman. Men nu måste jag avbryta er. Jag äger ingenting.
P: Men herr...
G: Det är inte sedvänja i Kardien eller för all del här i träsket. Men jag måste nog rätta er. Jag äger ingenting. Marken är värdelös, Mina pengar är slut sedan länge. Vi hankar oss fram för vi har varit hyfsat framgångsrika med att jaga och samla örter och växter. Men de räcker inte mer än lite blygsam byteshandel. Folket här har varit och är väl fortfarande sjuka. Vi har inte haft en smed på fem år. Den luringen smet iväg med sin lärling. Få är kunniga i att snickra och bygga. Då vi har ont om verktyg och inte kan laga de som vi har har vi inte kunnat fälla träd och än mindre sälja något eller reparera det som behövs lagas. Vi har inte haft en enda gudstjänst till Etin sedan bytemplet jag låtit bygga brann ner för tredje gången för fem år sedan. Den kanaljen till riark lämnade oss då. Vi har några svin och fjäderfän som största tillgång.
Folk sitter och väntar på att jag ska dö så de kan ge sig av. Hade reptilerna inte varit så hade de nog de flesta gjort uppror eller rymt. Det är ju ironiskt att de enda av den lokala befolkningen vi lyckats få bra kontakt med är reptilerna och de flesta människor är inte så förtjusta i dessa rovvarelser. Nej mina landsmän. Om inte Etin förbarmar sig snart så är det slut. Det är slut med oss här i Nya Kardien. Det är slut med oss. Vi har misslyckats! Jag har misslyckats!

Perfin har svårt att tro greven. Men en rundtur på ägorna visar att greven inte ljuger. Perfin är dock ändå av den åsikten att något finns av värde.
Greven målar också han i dystra färger. Men pengarna är slut. Man får förlita sig på bytes handel och hoppas nästa års jordbruk blir bättre säger han. Sedan har greven alltid envisats med att försöka styra som om man vore i Kardien och det har inte fallit väl ut. Den kardiske ädlingen är helt enkelt fel man på fel plats och det vet han.

Stolt och envis har greven varit. Han har byggt ett samhälle som egentligen inte är lämpligt för den miljö det befinner sig i. Han har försökt med odlingar och det var blivit en del grödor men träsket är inte gjort för spannmål och det ris man lyckats med har inte varit bra det heller. Reptilmännens magiker hon har varit lite behjälplig med sin magi. Jakt och fiske har inte gett stora inkomster men man har lite byteshandel. En del växter från träsket har även sålts i Mirhamn. Ta intelligenta varelser till fånga och sälja som slavar kan inte en anhängare av lysande vägen ägna sig åt. Greven har ibland löpt slavar som fått status som en slags livegna men det är ju skillnad på rent slaveri. Några förrymda slavar samt en och annan fattig stackare har kommit till greven för man får ju mat men man måste konvertera till lysande vägen om man inte tillhör denna lära. Men man blir i praktiken livegen. Träsk är ingen bra plats för grisodling säger Regnard med ett understatement i rösten.

Rollpersonerna är gäster och man får äta vid grevens bord vid varje måltid. Det är greven, hans son och riddar Banke som äter vid bordet och Zirchana om hon är med. Dottern och hennes man är inte fina nog ty det är ej sed att frillobarn äter vid husbondens bord som greven uttrycker det. Ett talande exempel är att man äter på tallrikar och använder muggar av trä. Men tjänarna ser till att servicen är utmärkt, ja rentav perfekt.

Händelser
Mycket händer i träsket. Spelledaren får utöka och brodera handlingen efter eget tycke och smak. Kanske jakt kan vara med?

Hämnerskan
Tredje dagen efter att rollpersonerna anlänt anfaller Schani med sina fränder. De skjuter eldpilar och ger sig sedan av. De kommer göra anfall skjuta pilar och sedan ge sig av in i vegetationen. De är mästare på att vistas i träsket och svåra att leta upp. Deras taktik är att se till att alla tar sig in i kastellet och sedan belägra. De kan leva av det som finns i husen och träsket men förr eller senare måste de där inne ge upp tänker de. De är villiga att förhandla. Det är ju ingen vits att anfalla om greven inte vet vem som kommit för att hämnas. Men Schani vill ha upprättelse och greven är inte den som ber om ursäkt. Deras dotter kan dessbättre medla och övertala moder att ge sig av. Hon förstår sin mor och hennes känslor men det är här hon har sin familj för modern vill ha med dottern bort från greven och hans lilla rike. Men om allt för många dödas blir det svårt att förlikas. Kanske kan Mipaks försöka utnyttja situationen?

Skulle dottern av någon anledning har avlidit eller dödas under anfallet. Ja då kommer de fortsätta strida. De inhämtar förstärkningar på tjugo man men sedan kan de inte få mer hjälp. Schani kommer inte att ge sig. Är övermakten för stor retirerar de men kommer förr eller senare tillbaka.

Träskpiraterna
Någon vecka efter kommer Baghun med sina män. Deras anfall kommer snabbt och de har ingen egentlig taktik mer än friskt vågat häften vunnet. De kommer inte tro på förskärningar om att det inte finns pengar. Dör Baghun drar de andra sig tillbaka. Skulle minst 15 pirater stupa eller bli svårt sårade ger de sig av. Interna bråk om vem som ska ta över börjar om Baghun dör och det slutar med att man splittras. Är det bara förluster som driver dem tillbaka kanske de kommer igen?

Upprorsmakaren

Hur Mipaks reagerar bestämmer spelledaren. Han kanske inte gör någonting. Försöker ta kontakt med angriparna eller startar intern revolt. Mycket kan hända. Kanske han rentav söker få med rollpersonerna med vänner på revolt. Perfin kanske han kan lyckas övertala att det finns skatter?

Att tänka på
Att ge sig av utan hjälp eller guide är nog inte att rekommendera. Träsket är okända marker för rollpersonerna och ge sig tillbaka till Mirhamn tar sin tid.
Blir man vän med greven kan han alltid erbjuda rollpersonerna att stanna. Men man får arbeta hårt om det ska bli lönade att vara kvar.

Baghun med sina män har en del pengar och andra värdesaker. Borde räcka att kunna åka hem men det är inte någon resa med vinst.

Om greven dör kommer sonen när fadern begravts lämna träsket och resa hem. Om sonen dör kommer greven bryta ihop då har han misslyckats helt. Han bryter ihop och kommer avlida efter några dagar. Bli det kaos och bråk om greven dör eller kan dottern alternativt någon annan ta över? Blomstrar kolonin om tio år är det ett tillhåll för pirater, måhända bara lite sten och multnade träd är resterna av en kardisk ädlings dröm?

Om Elfstans käresta dör så blir han otröstlig. Han kommer sörja ordentligt. Spelledaren får avgöra vad som då sker.

Wizni med make är nog de som är bäst lämpade att ta över efter greven. De är respekterade av alla och kan kanske göra något av Lilla Kardien? Om de överlevt vill säga.

Reptilmännen har sin egen agenda. De har haft nytta av greven och han av dem. Vad som händer om greven dör och sonen och en del andra ger sig av är nog det att de plundrar allt vad de vill ha. De är tämligen primitiva och lär inte ta något som kräver allt för avancerat tänkande. Vapen och verktyg och föremål som kan användas som vapen är dock av intresse. Vill man förhandla med dem måste man ha något att erbjuda. Vapen förstås men vapen är ju ofta tveeggade. Starka drycker tycker de om också men det är ju lurigt det med. Förvisso äter reptilmännen människor men det är inte mödan värt att se folket som mat och förresten smakar människa inte överdrivet gott heller. En del tycker dock de smakar smaskens. Inte lika goda som alver och ankor men de är hyfsat talrika.

I korthet kan man säga träskboende människor hatar reptilmännen på grund av många strider och stölder som skett genom åren men Regnard är utböling och har ingen sån historik så att han är den enda som handlar/kommunicerar med dem. Reptilmännen vill stärka sin position och Zirchana är även utsänd som liaison/kunskapare att skaffa mer järn/vapen/redskap och kunskap. Reptilmännen är på väg att expandera! De behöver MYCKET vapen och är villiga att betala med träskets alla delikatesser/naturtillgångar som säljs till högt pris vid storstäderna i Kardien och Kopparhavet, och den enda som vågar/vill ha kontakt med dem är Regnard. Greven har de kallat för hedersreptil och kanske är det hans lite högdragna echtiska börd som gjort att han kan tas med dem i alla fall någorlunda?

Träskborna

Lite information om de viktigaste varelserna kommer här.

Greve Regnard Torpins
Hur kom det sig att en adelsman, en herre med förnäm echtisk börd lämnade allt för sin exil i träsket?

OBS! Endast för SL!
Greve Regnard var änkling. Första äktenskapet resulterade i en dödfödd dotter och en son Elfstan. Modern dog två år efter sonens födelse i en fallolycka i en trappa. Efter något år som änkeman började Regnard uppvakta en hertiginna. Förvisso stod han ett steg under henne i rang men han var med i kungens garde och såg ut att kunna göra karriär. Hertiginnans halvbror hade hellre sett att hon skulle gifta sig med en annan hertig tillika vän till honom. Hertiginnan var inte så förtjust i broderns förslag men denne kom på en idé. Han tillkallade en ”expert” på svåra frågor. Denne fick fria händer att hitta något komprometterande för greven och denne tolkade detta lite som han ville.

Greven var på fest hos en släkting. När han skulle gå till sängs fick en tjänarinna order om att bära in vin till honom. Hon skulle hälsa att det var konungens skål. Sagt och gjort. Hon steg in i rummet och sa att det var befallt att alla skulle dricka konungens skål! Regnard tog det som ett glatt skämt och svepte vinet i ett drag, ty så anstår en greve i kungen garde. Tjänarinnan skulle ta pokalen och ge sig av men dörren gick inte att öppna. Det gift om fanns i vinet började nu verka.

Dagen efter öppnades porten på morgonen och Regnard hade misshandlat och våldtagit tjänstekvinnan. Han var helt galen och skrek att han gjort det på kungens order! Kungen hade sagt att han skulle göra det!

Skandal blev det. Den arma kvinnan blev gravid och hertiginnan ville inte gifta sig med en galen våldtäktsman. Saken tystades ner. Regnard som väl misstänkt någon sammansvärjning kunde inte bevisa någonting. Samtidigt var Regnard känd för att vara en kärv och hård herre. Man fann spår av något främmande i giftet men man misstänkte att det var ingrediensen i en så kallad kärleksdryck. Högdragen med ett förakt för tjänare och ofrälse så han fick föga sympati. Även emd echterna egna mått är greven en riktig drummel. En av de få kamrater han hade kvar föreslog att han skulle ge sig av tillsvidare. Men vart? Regnard tog och satte fingret på kartan och det blev Karrlochträsken.

Heraldiskt vapen: en ljusblå sköld med bård i silver. Motiv: en siluett av en svartalf sittande på en ulv, båda genomborrade av en lans i silver.
Motivet speglar händelsen när anfadern Torpin adlades (och adelssläkten Torpins grundades) efter att lyckats med detta i en viktig strid mot Svarta Tornet.

Trettio år har nu passerat och Regnard fyllda 72. Tiden i träsket har tagit ut sin rätt. Han är trött och gammal men Elfstan sonen tar hand om honom.

Ålder: 72
Svärdshand: Höger
Livsmål: Stolthet
Övrigt: Trött och bitter. Har en tämligen hemsk kvinnosyn. Kvinnliga rollpersoner varnas! Kan visa upp en barsk och svart humor.

STY 10 SMI 7 KAR 12
STO 13 INT 14 KP 11
FYS 9 PSY 11 SB -

Administration/juridik 9, Geografi 12, Historia 12, Kulturkännedom generell 12, Läsa och skriva jori B4, Räkning B4, Smicklebräde 16, Värdesätta generell 8, Bredsvärd 13, Lans 9, Långbåge 11, Medelstor sköld 13, Taktik 17, Köpslå 9, Tala jori B5, Tala reptilspråk B1, Överklasstil 17, Upptäcka fara 12, Fiska 13, Kanot 8, Rida 15, Simma B3

Har kvar ett metallharnesk och en bacinet med visir som rustning. Sitt svärd har han och det är ett arv från hans morfar. Ett fint svärd som har 2 extra på brytvärdet och värt tre gånger så mycket som ett vanligt svärd. Han har tre lansar också men de har inte använts på flera år.

Elfstan Torpins
Sonen till ädlingen herr Regnard. Åtta år gammal var han när fadern beslöt sig för att gå i exil. Elfstan är musikalisk och det har varit hans tröst och glädje i träsket. Han har dessvärre inte kunnat utveckla sin talang fullt ut. Elfstan vill lämna träsket. Han vill hem och drömmer om att bli en hyllad bard. Samtidigt så är han lojal mot fadern trots att det kan bli diskussion ibland. Elfstan har besökt Kardien tre gånger sedan exilen.
Ålder: 38 ger intryck av att vara några år yngre. Tiden står still i träsket säger han på skämt.
Svärdshand: Höger
Livsmål: Berömmelse, vill bli känd för sin musik. Kärlek till musiken men också fast han kanske inte vet det kärlek till sin älskade.
Övrigt: Han kan kanske tyckas vara en vek konstnärssjäl i en hård miljö. Men han är tuffare än vad många tror. Men han vill bort från träsket.

STY 13 SMI 13 KAR 13
STO 12 INT 13 KP 13
FYS 13 PSY 13 SB -

Administration/juridik 7, Geografi 8, Historia 8, Kulturkännedom generell 5, Läsa och skriva jori B4, Räkning B2, Smicklebräde 12, Bredsvärd 13, Långbåge 13, Medelstor sköld 13, Taktik 3, Spela flöjt B4, Spela harpa B3, Sjunga B3, Tala jori B4, Överklasstil 8, Upptäcka fara 12, Fiska 13, Kanot 13, Rida 8, Orientering 12, Simma B4, Överlevnad träsk 10

Öppen hjälm och läderharnesk som skyddar bål och armar.

Sarcha
Elfstan behöver kvinnligt sällskap och Sarcha är hans senaste dam. Han behöver en kvinna för att få inspiration till sin musik men han är ganska tydlig med att han en dag ska åka hem till Kardien så förhållandena får inte bli för allvarliga. Något av den bördsstolthet som han är uppväxt med finns med i bilden. Sarcha är liten, söt och ger sken av att vara naiv och aningslös. Långt blont lockigt hår och smaragdgröna ögon. Skenet bedrar på några av dessa punkter. Det är en ung dam med huvudet på skaft och därtill målmedveten. Men Elfstan har inte sett det sistnämnda. Hon har ingenting emot att lämna träsket. Vare sig det sker med Elfstan eller om han dödas i någon annans sällskap. Hon är ursprungligen från Mirhamn. Hennes föräldrar tog anställning hos greven men de är döda sedan några år tillbaka.
Ålder: 18
Svärdshand: Höger
Livsmål: Kärlek hon har blivit uppriktigt förälskad i sin drummel till skald.
Övrigt: Som sagt en målmedveten ung dam i söt förpackning. Har två kastknivar dolda under kläderna som ofta är en kortklänning. Praktisk när man är i ett träsk.

STY 9 SMI 14 KAR 17
STO 8 INT 15 KP 11
FYS 14 PSY 15 SB -

Botanik 4, Hantverk matlagning B2, Hantverk sömnad B2, Läsa och skriva jori B1, Områdeskännedom träsket 8, Smicklebräde 5, Kastkniv 5, Tala jori B4, Tala träskpråk B4, Sjunga B3, Övertala 11, Upptäcka fara 8, Kamouflage 10,Kanot 8, Simma B2, Överlevnad träsk 8

Wizni
Nitton år och resultatet av en förbindelse med Schani ,en av kvinna från träsket. Modern död eller rättare man tror hon drunknat i träsket sedan tio år sedan. Det är en snäll och mild ung dam. Halvbrodern ogillade henne från början men har lärt sig uppskatta henne. Sarcha kommer väl överens med henne. Wizni är populärast i Lilla Kardien. Hon har kunskaper i helande och det ökar hennes popularitet.
Ålder: 19
Svärdshand: Höger
Livsmål: Kärlek, barmhärtighet
Övrigt: Trots sin ungdom en mogen och sansad människa. Sörjer maken om han dör men är inte över sig av sorg. Om fadern dör kan hon uppleva en viss lättnad ty hon vet att han har det svårt.

STY 12 SMI 14 KAR 18
STO 10 INT 15 KP 12
FYS 14 PSY 14 SB -

Botanik 12, Drogkunskap 10, Första hjälpen 12, Hantverk matlagning B3, Hantverk sömnad B2, Läsa och skriva jori B3, Läkekonst 10, Zoologi 8, Köpslå 10, Långbåge 8, Långspjut 7, Tala jori B4, Tala träskspråk B3, Sjunga B3, Övertala 14, Finna dolda ting 8, Lyssna 10, Provsmaka 10, Upptäcka fara 12, Kanot 10, Orientering 12, Simma B4, Överlevnad träsk 12

Bär ofta en väska med örter och droger med sig. Spelledaren får avgöra vad hon har på sig men det är knappast några dödliga gifter.

Rogdon
Make till ädlingens frillodotter. En glad och optimistisk person som ofta skrattar. Han är född i Mirhamn men levt ute i träsket merparten av sitt liv. Har visat sig vara nästintill oumbärlig för Regnard men är inte så förtjust i denne. Relationen med Elstan kan skära sig ordentligt men systern och älskarinnan medlar och allt brukar lösa sig.
Ålder: 25
Svärdshand: Höger
Livsmål: Kärlek, skämt
Övrigt: Är lojal mot den som är vän med hans fru. Dör frun tar han det extremt hårt först hämnd och sedan blir han nog galen av sorgen.

STY 15 SMI 13 KAR 14
STO 13 INT 14 KP 14
FYS 14 PSY 13 SB -

Botanik 8, Första hjälpen 6, Läsa och skriva jori B2, Områdeskännedom träsket 13, Zoologi 7, Dolk 15, Långbåge 15, Slagsmål 8, Tala jori B4, Klättra 7, Smyga 10, Lyssna 12, Upptäcka fara 10, Fiska 12, Jaga 13, Kamouflage 12, Kanot 12, Orientering 11, Simma B2, Överlevnad träsk 13

Nitläderharnesk som skyddar bål och armar. Har även en läderhuva vid behov.

Riddar Banke

Echt och från Kardien förstås. Varit i grevens tjänst länge och följde med av ren lojalitet. Fick titeln riddare innan de for till träsket. Greven hade ett tag funderingar på att låta Banke få äkta hans oäkta dotter men hon hittade Rogdon. Banke sörjer inte detta. Som greven förtrogne så vet han allt om vad som hände i den så kallade skandalen eller rättare, han vet lika mycket som greven. Åren i träsket hat tärt på honom. Han har grått hår och ofta orakad men hans blå ögon är fortfarande starka och han ser och hör det mesta. Han är dock något initiativlös och greven fattar beslut och tänker för honom och Banke lyder. En bra och trofast knekt, men inte så mycket mer säger greven om honom.
Ålder: 55
Svärdshand: Höger
Livsmål: Stolthet. Hans ära består i att han varit en trogen tjänare till greven.
Övrigt: Dör greven så vet Banke inte vad han ska göra. Allt sedan han var i tonåren har han varit i dennes tjänst och han blir villrådig.

STY 11 SMI 8 KAR 12
STO 11 INT 11 KP 10
FYS 9 PSY 12 SB -

Läsa och skriva jori B2, Områdeskännedom träsket 10,Bredsvärd 15, Långbåge 10, Långspjut 10, Medelstor sköld 15, Taktik 13, Tala jori B4, Finna dolda ting 18, Lyssna 18, Upptäcka fara18, Kamouflage 10, Rida 8, Simma B1

Öppen hjälm och nitläderharnesk som skyddar armar och bål.

Zirchana
Bland reptilfolken utövas magi. Det är en primitiv form av animism. Zirchana är för att vara av reptilfolkens släkte ganska intellektuell, hon är nyfiken på världen och framför allt magi och därför besöker hon ofta Regnard. Denne behöver i sin tur lite intellektuell stimulans men också nyhet vad som sker inne i träsket. Greven har lärt henne grunderna i smickelbräde. Går när hon är hos människorna klädd i en klänning som är nästan i samma gröna nyans som hennes eget skinn.
Ålder: 25 fysiskt 39 har hon levt i EA år.
Svärdshand: Höger
Livsmål: Kunskap och makt. Det ena utesluter inte det andra.
Magiska egenheter: Återfår PSY 50% fortare i naturen läs träsket.
Övrigt: De flesta reptilmän i träsket är ganska så primitiva. Zirchana är ett undantag. Hon undviker strid men kan mycket magi som kan vara användbar.

STY 19 SMI 14 KAR 8
STO 15 INT 15 KP 15
FYS 15 PSY 21 SB 1T4

Botanik 15, Läsa och skriva reptilspråk B3, Läsa och skriva jori B1, Områdeskännedom träsket 15, Smicklebräde 8, Zoologi 15, Slagsmål 11, Tala jori B3, Tala reptilspråk B5, Tala jori B3, Smyga 9, Upptäcka fara 12, Kamouflage 10, Simma B5, Överlevnad träsk 14

Animism 17, Rena 15, Spårlös 18, Öka 17, Väderförutsägelse 11, Hela 19, Regnstart 15, Regnstart 15, Tillkalla kräldjur 17, Tala med kräldjur 18
Bok Livsförläggning 9, Snabbväxt 9, Sigill 12

Naturligt skydd 3 poäng skinn

Reptilmännen
Vid behov kan Zirchana hämta förstärkning. De som kommer är de största och mest krigiska läs elakaste av hennes fränder. De lyder inte en människa men Zirchana som är magiker är de väldigt lojala mot.

STY 20 SMI 13 KAR 4
STO 16 INT 10 KP 15
FYS 14 PSY 12 SB 1T4

Områdeskännedom träsket 10, Zoologi 5, Långspjut 15, Dolk 10, Kort båge 10, Obeväpnad strid 10
Tala ödlespråk B4, Upptäcka fara 10, Fiska 5, Jakt 10, Kamouflage 10, Orientering 5, Simma B5, Överlevnad djungel 10

Naturligt skydd 3 poäng skinn

Regnards hushåll

Femton personer arbetar vid hushållet vid Svampkastellet. Sex män som är drängar och sköter arbete som vedhuggning, slakt, byggnads - och reparationsarbete. Mipaks är dessa mäns förman. Fem pigor som sköter, tvätt, syr kläder, matlagning och mjölkning. En man är förman han heter Yst och kvinnor leds av Vrista de är gifta och i fyrtioårs åldern och kommer från Kardien fast de är uppvuxna i träsket. Yst har dock varit sjuklig de senaste åren och Mipaks har mer eller mindre tagit över hans uppgifter. Alla som arbetar i hushållet har helt eller delvis påbrå från Kardien och de ses som lite förmer än andra arbetare. Inte att förglömma Valur och Ahrni två tjänare som står högt i rang hos greven. De har echtisk påbrå och ser sig som lite förmer än de andra. De passar upp greven och gör inga simpla arbeten. Egentligen är det en gammal bekant till greven som sände dem till honom. Baronen tyckte hans tjänare var allt för stroppiga och dryga och sände dem som belöning/straff till Regnard.
Alla män kan försvar sig, kvinnorna har lite kunskap i bågskytte och spjut. Greven har en styrka på Tolv man som leds av Elfstan eller dess ledare Banke som är echt han med. De övriga männen har rekryterats från Mirhamn eller i närområdet. Dessa är lite illa sedda av de övriga i hushållet och de underlydande som arbetar på grevens ägor avskyr dem.

Den lilla militära styrkan medlemmar har samma egenskaper och färdighet som stadsvakt soldat i Experts regler. Men de har inte färdigheten stadskännedom utan Områdeskännedom träsk samt Kanot FV10. Kortsvärd, Långbåge , Långspjut och liten sköld har de som vapen. Läderharnesk och läderhuva. De är lojala mot greven och hushållet i en kommande konflikt med de övriga men de är inte pigga på att strida i ett litet inbördeskrig.

Övriga som arbetar för greven är 48 personer. 32 män och 16 kvinnor Förutom dessa finns sju barn i åldern 3-9 år. De är från trakten men också har några varit slavar som köpts in. Mipaks har god kontakt med dem men annars är det lite spänt med de i kastellet och de som är utanför. De senaste åren har närmare tjugo personer dött och inga nya har tillkommit. För tre år sedan var det väldigt spänt och nästan uppror men det lugnade sig. Men endast de som tillhör hushållet i kastellet får använda båtar och andra flytetyg.

Spelledaren får själv avgöra dessa personers egenskaper och färdigheter. Valur och Ahrni har dock alla grundegenskaper 10 och enda egentliga färdigheten är Överklasstil som de har FV 18 i.

Träskfrossan har grasserat men sedan någon vecka har ingen insjuknat. De flesta är dock fortfarande något medtagna av sjukdomen. Få i hushållet har varit sjuka vilket påverkat den redan dåliga relationen grupperna emellan.

Reptilfolket Zirchana tillhör lever längre in i träsket och deras område börjar några dagsmarscher söder från Regnards ägor. Adelsmannen har goda relationer med dem. Bara det faktum att han har dessa varelser som allierade samt att deras ledare kan magi har gjort att en del dragit sig för att bråka med honom. En och annan som velat fly har de tagit hand om ryktas det. Man vet inte riktigt hor många de är. Detta har gjort att en del inte vågar bråka ty vad händer om 300 hungriga reptilmän kommer? Zirchana kan dock utan större problem tillkalla 20 storväxta stridsvana fränder om det behövs men det tar några dagar mellan två-fem innan de kommer.

När greven kom för trettio år sedan var läget ett annat men man lyckades etablera kontakt och en del handel har greven bedrivit som mellanhand. Örter och skinn har reptilerna bytt mot föremål av järn. Det är inte alltid helt okontroversiellt att förse reptilfolk med vapen av järn men greven bryr sig inte om sådana åsikter.

Mipaks lär inte börja något uppror om reptilmännen är där. Han kan förhandla med pirater och kanske med hämnarna. Spelledaren får avgöra vad han gör och inte gör.

Antagonister
Mycket händer och en del beror på att rollpersonerna anlänt. Fienden är både inre och yttre.

Mipaks
Son till en av de penter som ingick i Regnards hushåll och som mer eller mindre frivilligt fick följa med i exilen. Blivit något av en slags ledare och förman för de som arbetar vid Svampkastellet. Missnöjet har ökat de senaste åren som varit bland de svåraste på länge.
34 år gammal är han och något minne från Kardien har han men framför allt vill han ta över själv.
När nu rollpersonerna kommer blir han orolig. Han har planerat ett uppror länge och tror Regnard insett detta och därför anställt krigare från sitt hemland. Nu måste något ske och det snart! Han är över medellängd, har grå ögon och är ganska stark. Bär sitt bruna hår kortklippt.
Ålder: 34
Svärdshand: Höger
Livsmål: Makt, egoism
Övrigt: En feg och cynisk människa. Strider inte ärligt och kanske rentav bryter ihop om någon rollperson blir arg och tänker straffa honom.

STY 15 SMI 12 KAR 14
STO 13 INT 14 KP 13
FYS 13 PSY 13 SB -

Administration/juridik 7, Läsa och skriva jori B4, Områdeskännedom träsket 8, Räkning B2, Värdesätta generell 7, Dirk 10, Piska 12,Slagsmål 12, Bluff 10, Tala jori B4, Tala träskspråk B4, Övertala 10, Upptäcka fara 10, Simma B2, Överlevnad träsk 8

Dirkar tre stycken har han två piskor men också två knogjärn.

Schani
Unga Schani blev ädlingens frilla. Ja hon ville inte själv men en ung flicka som blir tillfångatagen av slavjägare har ingenting att säga till om. Dubbelt bittert var det att hon hade talang för magi och hade börjat studera denna konst. Greven gjorde henen fri från slaveriet men i praktiken blev hon bara en livegen. En livegen som fick finna sig i att vara älskarinna.
Den lilla magi hon kunde lyckades hon använda för att fly. Efter många mödor så kom hon hem till de sina och lyckades uppta och fördjupa sina studier. Hon vill ha tillbaka dottern men också hämnas. Nu är tiden mogen för det sistnämnda.

Trettio krigare från träsket har hon med sig samt en spiritus familiari. Anden är i skepnad av en träskvadare, en fågel med blågrå fjädrar, långa ben och en lång orangefärgad randad näbb. Den blir cirka en meter hög. Vare sig ovanlig eller vanlig i denna del av träsket. Anden har 3 i alla grundegenskaper föutom INT och PSY som är 10. Näbb gör skada 1 FV10 samt Finna dolda ting 15.
Schani med stamfränder kommer västerifrån. De har kanoter med sig som de lämnar väl dolda för att bege sig in i träsket. Bruna ögon och brunt hår som hon bär i ”rasta”.
Ålder: 29 fysiskt 36 har hon levt i EA år.
Svärdshand: Vänster
Livsmål: Hämnd, kunskap
Magiska egenheter: Kan aldrig skrämmas av odöda (mycket användbart i detta äventyr?)
Övrigt: Dottern kan medla och hon kan ge sig av. Men hon förlåter aldrig greven.

STY 12 SMI 14 KAR 17
STO 10 INT 17 KP 12
FYS 14 PSY 25 SB -

Botanik12, Läsa och skriva jori B2, Områdeskännedom träsket 11, Zoologi 10, Trästav 8, Tala jori B5, Tala träskspråk B5, Övertala 10, Smyga 12, Upptäcka fara 13, Kamouflage 15, Kanot 12, Överlevnad träsk 13

Animism 17, Träeld 15, Gräsmat 18, Rena 15, Spårlös 12, Öka 15, Nedkalla åskvigg 10, Stigfinnare 12, Vindpil 10, Hela 18, Dimma 10
Bok Snabbväxt 10, Neutralisera gift 8, Livsförläggning 8, sigill 9

Har en trästav och den kan ge skada. Det är ingen magi i staven.

30 träskkrigare
Noga utvalda för sin skicklighet, mod och lojalitet.

STY 13 SMI 13 KAR 10
STO 11 INT 11 KP 13
FYS 14 PSY 12 SB -

Områdeskännedom träsket 10, Zoologi 5, Dolk 13, Långbåge 13, Tala B4, Klättra 13, Smyga 13, Upptäcka fara 10, Kamouflage 13, Kanot 10, Jaga 13, Överlevnad träsk 13

Inga rustningar. Men de är klädda att smälta in i träsket så kläderna ger dem +5 på Kamouflage. Lite mat och utrustning för att leva i träsket men inga pengar eller värdesaker.

Baghun
Sjörövare, slavhandlare, skurk, ja Baghun från Mirhamn har många vackra epitet. Han har hört att Svampkastellet sedan en tid är försvagat och ska man slå till för även Baghun har hört en del rykten om de rikedomar som ska finnas där. Han har snappat upp information om att folk från Kardien kommer och ska man göra en lyckad kupp är det nog bästa att göra detta innan fler riddare och krigare kommer.
Fem mindre farkost lämpade för att ta sig in i träsket har Baghun samlat ihop och han har sextio man med sig. Bahun har dock ingen kännedom om reptilfolken Regnard har som allierade. Hade han det så hade han nog aldrig vågat sig på ett anfall. Mörkt hår och skägg ser ut som en riktig pirat.
Ålder: 46
Svärdshand: Vänster
Livsmål: Rikedom
Övrigt: Vägrar tro på uppgifter att det inte finns några pengar.

STY 13 SMI 9 KAR 11
STO 12 INT 12 KP 12
FYS 12 PSY 14 SB -

Områdeskännedom träsket 10, Läsa och skriva jori B2, Värdesätta slavar 12, Huggare 17. Piska 10, Slagsmål 12, Taktik 5, Köpslå 13, Muta 8, Tala jori B4, Övertala 8, Klättra 7, Smyga 12, Undre världen 15, Änterhake 8, Upptäcka fara 13, Kanot 10, Navigera 11, simma B2, Sjökunnighet 13

Förutom vapnen så har han en börs med 5 silvermynt och 3 kopparmynt. En fin ring i guld och med en safir har han på vänster ringfinger. Värde är ca 350 i silver.

60 Träskpirater
Även hos dessa har sjukdom grasserat men de är fattiga, hungriga men också odisciplinerade. Baghun har ingen lätt uppgift att få dem att samverka. Förluster på tio man eller mer eller att Baghun stupar eller tas till fånga och de ger sig av. De kan dock komma tillbaka men det avgör Spelledaren. De har ingen aning om grevens kontakter med reptilmännen.

STY 12 SMI 12 KAR 9
STO 11 INT 9 KP 12
FYS 12 PSY 10 SB -

Huggare 10/Handyxa/Kortsvärd, Slagsmål 6, Tala jori B4, Hoppa 10, Hasardspel 8, Klättra 10, Undre världen 6, Upptäcka fara 7, Fiska 12, Simma B1, Sjökunnighet 12, Överlevnad träsk 6

Vill man slå med tärning så kan ju varje pirat ha 1T12 silvermynt och 1T8 kopparmynt på sig. Ingen har någon form av rustning.

OBS! Ingen av dem har tillgång till avståndsvapen av något slag. 20 man har huggare 20 man handyxa och 20 man har kortsvärd som vapen.

Piraterna har två farkoster som kan påminna om långskepp fast de skulle knappast klara en resa på öppet hav. De har åror men inget segel. Ombord finns den utrustning man kan förvänta på ett fartyg i träsket. Men de få pengar piraterna har bär de på sig. 2000 i silver borde man kunna få för varje båt.

Lilla Kardien

Namnet säger nästan sig självt. Ursprungligen hade det inget väl namn men så började man kalla det för Lilla Kardien.
Svampkastellet fick sitt namn då det byggdes och sjönk om vartannat reptilmännen tyckte det påminde om någon slags svamp och namnet har nu accepterats. Kastellet omges av en träpalissad som är 1.80 cm hög och 10 cm bred. Två mindre byggnader finns innan för palissaden samt kastellet. Sistnämnda är av sten och har tre våningar. På andra våningen har man den så kallade riddarsalen där greven med son och riddaren äter och där gäster tas emot. Första våning har tre rum kök, allrum och rum dör de flesta vakter och några av personalen sover. Tredje våning har rum för greven hans son och ett gästrum där alla gäster får bo tillsammans. Det är sju meter högt och man kan gå upp på taket. Huset är cirka 14 meter långt och fem meter brett. Andra och tredje våning har vardera fyra fönster. Köket, riddarsalen och rummen på tredje våning var var sin eldstad.

Alla hus och byggnader samt vakttornen har cisterner där man fångar upp vatten. Flodens vatten dricker man på egen risk.

Man har varit flitiga om än inte framgångsrika. Man har hugget och skövlat träd och annan vegetation, dikat ut marken och försökt sig på jordbruk. Åkermarken omges av träsk och vegetation. Stängsel som delvis ska hindra djur att komma ut och inkräktare ska komma in finns på flera ställen. Stängslet som är av träd och kvistar är 1.60 cm högt. Två vakttorn i träd finns. De är båda 3.5 meter höga och en stege används för att ta sig upp. Den kan dras upp om så krävs och de kan bära fem personer.

De hus och byggnader som finns är primitiva. Inga fönster men små gluggar, jordgolv som blir lerigt i tid och tid. Djur och människor lever sida vid sida. En liten helgedom delvis i sten har byggts och runt den finns begravningsplats.

Epilog?
Den lilla farkosten anlade Mirhamns hamn. Iland steg en lång nästan lite gänglig blond kvinna klädd helt i svarta skinnkläder steget bakom kom två män. Den ene var ganska kort och satt men hade enorma armmuskler och en stor järnskodd påk vilande över axeln. Skallig och surmulen muttrade han något. Den andre var nästan lika lång som kvinnan men hade en lapp för ena ögat och ett svart spetsigt hakskägg. Men trots sin längd gick han nästan bugande och inställsam bakom log ett snett leende som dock visade tecken på en viss osäkerhet.
Ert beslut står fast fröken Wihda?
Tror du verkligen Rimtrix att jag rest hela denna eländiga resa från Kardien bara för nu när vi bara är några dagars färd från målet att jag ska ändra mig och resa hem?
Mannen log sitt leende men vände sig bort och önskade att han inte ställt frågan som lät mer än lovligt dum.
Rätt så sa mannen med påken. Det är snart över. Äntligen om jag så får säga ty sjöresor är ingenting för mig.
Kvinnan log. Nej inte för mig heller. Men jag ska snart å min hämnd. Min mor ska få sin hämnd. Och ja jag upprepar mitt löfte. Innan jag fyllt trettio ska greve Regnards blod färga mina händer. Det är tid för hämnd!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr: Den kardiske ädlingen

Inlägg av skaraborgarn »

Gula markeringen där greven har sitt "rike".
Bilagor
617fdee2e44882f5f9f678af41fe899b.jpg
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr: Den kardiske ädlingen

Inlägg av skaraborgarn »

En fortsättning kan vara att "Experten" som förgiftade baronen nu på sin ålders höst erkänner att denne låg bakom. Baronen rehabiliteras och får komma tillbaka med hedersbetygelser. Men alla har inte intresse av att den nu åttiårige giftblandaren nu vill lätta sitt samvete.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Äventyr: Den kardiske ädlingen

Inlägg av Adragoor »

Karta:
Den_Kardiske_adlingen_liten.jpg
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr: Den kardiske ädlingen

Inlägg av skaraborgarn »

Snyggt.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Äventyr: Den kardiske ädlingen

Inlägg av Andreas »

Jag har bett en illustratör rita en bild av Regnard och Zirchana framför Svampkastellet i Karrloch men jag vet inte hur jag lägger upp den. Tips?
Andreas
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr: Den kardiske ädlingen

Inlägg av skaraborgarn »

Fråga Adragoor. Han har höga FV i sånt.
Skriv svar