Ankhrviken

Samlingsplats för alla länder och platser
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Snibben skrev: 2023-05-15 21:25 Får man komma med ett förslag?
En ankhane kallas också för drake. Skulle man kanske kunna tänka sig att Storhertigen kanske kan ha titeln Stordrake?
Det låter alldeles utmärkt. Storhertig Stiernfieder heter numera Stordrake Stiernfieder! Det bygger helt på logiken med Shanghai-känsla i staden också. Klyftigt! :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ankhrviken

Inlägg av gtjorgo »

Snyggt!
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Och på tal om det, vidare terminologi. En grupp ankor har olika namn, beroende på tillstånd.

Under flygning: flock
På marken: stag, badling eller sord
På vattnet: flotte, team eller paddling
Kycklingar: kull eller koppling

Nu flyger ju inte Erebs ankor, så att kalla dem för flock är uteslutet. Jag föreslår att de helt enkelt i Erebs folkmun kallas en sord (mest för att det rimmar på hord), då de heller inte bor på vattnet på riktigt samma vis som våran världs ankor.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ankhrviken

Inlägg av Snibben »

Ankor har inte kycklingar. De har ankungar eller ällingar.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ankhrviken

Inlägg av Snibben »

Dretski skrev: 2023-05-15 22:38 Nu flyger ju inte Erebs ankor, så att kalla dem för flock är uteslutet.
Flygande får?

Skämt åsido förekommer flock som ord och beteende även hos landlevande djur. Flock är dock främst ett beteende snarare än grupering så Sord kanske passar bättre?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Ankor lever traditionellt i klaner som i sin tur är indelade i familjer. Hos vitankor och brunankor har familjen en mer cental roll än den har hos svartankor. Oklart hur det ser ut hos blåankorna i Akrogal.

Står i wikin om detta: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... r#Klanerna
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Snibben skrev: 2023-05-15 22:43
Dretski skrev: 2023-05-15 22:38 Nu flyger ju inte Erebs ankor, så att kalla dem för flock är uteslutet.
Flygande får?

Skämt åsido förekommer flock som ord och beteende även hos landlevande djur. Flock är dock främst ett beteende snarare än grupering så Sord kanske passar bättre?
Här får du en intressant nördlänk (på engelska), flock är faktiskt inte så vanligt som man tror (om man inte felbenämner djursamlingar). Ankor är mycket riktigt även här (två källor) uppdelade i stadier.

http://www.thealmightyguru.com/Pointles ... roups.html
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2023-05-15 16:54 Jag tycker ju fortfarande att det gott kan finnas en liten karavanled genom norra Drakryggen utan att Altors och Ormsjöns spelplan ändras i någon större mån (förutom möjligen att området görs lite mer intressant för äventyrare), och det skulle onekligen förklara förekomsten av Krilloanska som ett större språk i Ankh-Castellum. Annars ser jag det nästan som orimligt å andra sidan, och böjer mig snarare åt ett striktare san(k)ritiskt språk, där dialekten är an(k)passad för att talas med näbbar snarare än munnar. Att folk är allmänt språkkunniga i smältdegeln Ankh-Castellum är annars vida känt, då få platser är bättre för att uppleva både Erebiska och Samkarnska språk i en salig mix, och många lärda kommer hit enkom för språkstudier.
Gamla stenvägen över norra Drakryggen mellan Krilloan och Kiorsham finns. Nu snyggt inritat på Adragoors karta med avstickare ner längs norra Carcamusa till Piezraad och brunankorna där. :)

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 379#p50379
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2023-05-16 11:30
Dretski skrev: 2023-05-15 16:54 Jag tycker ju fortfarande att det gott kan finnas en liten karavanled genom norra Drakryggen utan att Altors och Ormsjöns spelplan ändras i någon större mån (förutom möjligen att området görs lite mer intressant för äventyrare), och det skulle onekligen förklara förekomsten av Krilloanska som ett större språk i Ankh-Castellum. Annars ser jag det nästan som orimligt å andra sidan, och böjer mig snarare åt ett striktare san(k)ritiskt språk, där dialekten är an(k)passad för att talas med näbbar snarare än munnar. Att folk är allmänt språkkunniga i smältdegeln Ankh-Castellum är annars vida känt, då få platser är bättre för att uppleva både Erebiska och Samkarnska språk i en salig mix, och många lärda kommer hit enkom för språkstudier.
Gamla stenvägen över norra Drakryggen mellan Krilloan och Kiorsham finns. Nu snyggt inritat på Adragoors karta med avstickare ner längs norra Carcamusa till Piezraad och brunankorna där. :)

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 379#p50379
Ja, men Mikael var inte helt förtjust i idén och enligt det officiella materialet har han i princip rätt, därför är jag fortfarande lite osäker på värdet i att utveckla idén. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankhrviken

Inlägg av Mikael »

Ni har bra tempo, så jag får fånga några frön här.

Språket i staden med omnejd bör inte vara Krilloanska, men förekomsten av ett liknande blandspråk..."ankhr" kan ju finnas. Stadens framgångsrika handelsmän kan också vara flerspråkiga, man lär sig grunderna i språken som folken man handlar med använder. Tolk är fö ett yrke.

Jag måste säga att jag inte gillar de bruna ankornas tillväxt och stora krigarstäder. De bruna är ovanliga och det vore synd att göra dem så vanliga att flera större städer kan domineras av dem. (Jag är medveten om att det i Morëlvidyn finns en liten stad med bruna ankor som en krydda.) Morëlvidyn norr om Castellum är fortfarande i huvudsak människors domäner, även om ankor ibland har stort inflytande. Städerna kan ha särskild signifikans för de bruna så att de ändå är ovanligt många där, men inga 50', ev en krigarskola som förslagits. Men inte platser dit "alla" bruna ankor färdas, det blir för mycket.

Lin-Pin-Fria misstänker jag att jag stal så som angetts. Namnet kan bytas, även om jag gillar uppbyggnaden. Lan-Pan-Jura? Staden i sig är dock ett resultat av den Tredje Konfluxen. (De tibestanska munkarna har jag missat eller glömt?) De rasslande insektsvärmar som vällde ut ur Juronaträsken förödde Krystalerna och landen bortom ända fram till Drakryggen. När deras religiösa exstas ebbat ut drog de sig mer eller mindre frivilligt tillbaks ut genom träsket västerut. Ankor och människor i området beslutade då att göra det omöjliga och bygga en befäst borg i träskets kant där insektoiderna en gång hade invaderat. Med gemensamma krafter lyckades man bygga ett stenfort med kraftiga murar för en lite angränsande bosättning. Staden ligger alltså långt i sydväst från Castellum. Det är en utpost liknande Muren i GoT (Martin fick det från mig på 90-talet). Av tradition och nedärv trauma skickas tjänstgörande vakter och viss finansiering dit, men i huvudsak är det ett bortglömt bakvatten. Det är bortglömd oförlåtande plats. Det finns lokala halvgalna trappers, tänk er kallaste Yukon men istället fuktigaste varma Jurona, som jagar ödlor och annat som finns ute i träsket. Detta byter man med de få handelsmän som tar sig dit, för vidare handel tills det når Castellum och därbortom.

Är Stordraken en anka eller människa? Anka vore kul, men funkar med en människa också.

När det gäller karavanvägar över Drakbergen tycker jag det går emot källorna, därför ogillar jag det. I Krilloan framgår att inte ens där, där bergen är relativt låga, strömmar periodvis stoppar sjövägen och nästa hamn är ganska nära, används karavanvägen annat än av de vansinnigt desperata. Man ligger hellre i hamn i år än dristar sig den vägen till Kiorsham och vidare. Situationen i Castellum kan vara en annan, men jag förstår fortfarande inte varför man ska ta vägen över berg och öknar i handel norrut när det finns skepp. Saltet från öknen måste till kusten i viken, liksom slavar från Morginner, men inte över bergen. Om det är menat som karavanvägar som likt vägen från Krilloan övergetts av nästan alla tycker jag det ev. kan fungera. Låt Drakbergen förbli farliga och oöverstigliga. Det lockar ju till äventyr i sig, ty vad göms däruppe. Kan karavanvägarna/expeditionerna istället färdas söderut ända till den heta södern söder om Krystillerna? Då motiveras också de bruna ankorna bättre tycker jag.

Sedan trodde jag Spindelkonungarna var i Soluna, men jag kan ha glömt var de hamnade?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankhrviken

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev: 2019-10-08 20:48 En sista utpost mot träsken- en veckas resa från närmaste större bosättning österut. Bortom den finns enbart träskjägare och ödlemän. Höga stenmurar täckta av klängväxter, mangrove, mossa och fukt. Inte alldeles underhållna då sjöländernas folk sänder allt mindre stöd, men ändå mäktiga försvarsverk. En fästningsstad med edsvurna krigare (människor och ankor), frivilliga och fördömda, redo att försvara Sjöländerna mot en våg av insektoider man vet kan komma när som helst, men som ännu dröjt i mer än 200 år. Reptilskinntrappers, äventyrare, gränsstammar och ödlefolkens byteshandlare kan berätta om att insektsdjävlarna ännu finns där ute långt i väster. Gröna träskkatter och giftiga kryp, töm alltid dina skor innan du tar dig på dem...eller ännu hellre ta dem inte av dig och låt fötterna ruttna bort i våta stövlar så lever du längre. Feber, droger och fattigdom. Ändå finns utöver de edsvurna gardena, mäktiga handelsmän, slavhandlare och ankklaner. En illa sedd och bortglömd stad, något de rikare och ljusare bosättningarna i sjölanden tar för givet eller nästan glömt. En sista möjligheternas bosättning, där man kan försvinna, och en plats att dö.

https://www.deviantart.com/adampaquette ... -554581926
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Ankhrviken

Inlägg av Adragoor »

Oj, vad det pågår saker...

Jag håller med om att Drakryggen nog bör vara nästan oforcerbar. Inga karavanvägar, men kanske det finns någon hemlig underjordisk väg om man snabbt måste resa till andra sidan.

Däremot kan det gärna gå en karavanväg från Ankhrviken till Kiorsham. Ett enkelt sätt för ankorna att sälja carcamusasalt till felicierna (som väl kontrollerar Kiorsham om jag minns rätt) utan att bli angripna av pirater.

När det gäller bruna ankor gillar jag att de finns i mängd någonstans på Altor. Och varför då inte nära ett av ankornas förmodade urhem? Sen kan de ju vara ovanliga på de flesta andra ställen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankhrviken

Inlägg av Mikael »

Om det måste finnas karavanvägar så kanske de går upp i bergen till gruvor med värdefull resurs…aromkristaller till parfymer?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Jag tycker det kan fungera med Piezraad och Agalam som städer bebodda av brunankor och med en slags vaktfunktion mellan norr och söder. Men kanske inte så många som 50 000 brunankor (det blir många sniglar att avla upp. :wink: ). Passar inte helt med brunankor som relativt fåtliga och heller inte med hur stora städer brukar vara i det EA vi beskrivit hittils.

Meningen "...Här tränas i stort sett hela Kopparhavets brunankor under hårda förhållanden..." skulle också kunna bytas med "Här tränar brunankor från hela Kopparhavet under hårda förhållanden". På så vis lämnas lite mer utrymme för andra variationer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2023-05-16 22:39 Om det måste finnas karavanvägar så kanske de går upp i bergen till gruvor med värdefull resurs…aromkristaller till parfymer?
Bra förslag!
Skriv svar