Ankhrviken

Samlingsplats för alla länder och platser
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Jag passar på att göra en tråd specifikt för Ankh-Castellum där stadens inre väsen diskuteras, snarare än regionen runt Ankhrviken som passar bättre i Morëlvidyn-tråden.

Länk till karta över Ankhrviken (/Admin.): http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 379#p50379
Senast redigerad av Dretski den 2023-05-15 19:54, redigerad totalt 1 gånger.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Dretski »

Jag passar på att börja med en inledande kortfattad beskrivning om hur jag tänker mig denna magnifika ankdominerade stad i Kopparhavets sydligaste vatten.

Staden består av en gammal del med privat hamninlopp från norr och en öppen ringmur som lämnar ett öppet hamninlopp innanför murarna. Endast skepp med speciella pass får lägga till vid kajerna innanför murarna, och stadens elit bor uteslutande innanför dessa. Detta gör att stadens viktiga ankor har en privat hamn med platser för dignitärer att enkelt kunna resa in och ut ur staden utan att behöva befatta sig med de vanliga hamnarna och dess extra bestyr. En port går österut och en går västerut. Vid den sydligaste delen av ringmuren ligger Storhertig Stiernfieders slott. Här har han från sin sovrumsterrass perfekt utsyn över arenan som ligger direkt söderut. Denna är byggd dels som arena och dels som en extra förstärkande stadsmur emot från söder. Utanför ringmuren sker i stort sett all stadens kommers, och besökande handelsskepp, pirater och andra är hänvisade till kajer utanför ringmurens begränsningar. Kajer finns både öster och väster om staden. Här finner man på den västra sidan i första hand handel med levande varelser och på den östra sidan övriga varor, såsom exotiska ting, alkemiska ingredienser, pälsar och kläder samt även det salt från Carcamusa som anses vara en delikatess runt hela Kopparhavet. Karavanlederna åt både öster och väster skär direkt igenom ytterdelarna av staden, och utanför den västra delen av staden går en väg söderut till staden nere i Krystalerna (vad hette den nu då? Är lite trött!), men denna väg är ej bevakad. I stadens sydöstra del finns en garnison för de bruna ankor som står i tjänst för stadens försvar. Den östra halvan av staden är markant mindre stökig och bråkig än den västra, och stadens medelklass håller i huvudsak till här.

Utanför stadsmuren direkt där Storhertigens palats och arenan knyter samman emot sydväst, ligger vägg i vägg regionens mest berömda glädjehus, Harmynta Harlingen. Storhertigen har stadens förmodligen mest kända hemliga ingång via bakväggen, många är de varelser som följt med honom upp till dennes privata kvarter. Gången bevakas utanför hertigens sovrum av fyra soldater på heltid men är helt osynlig inifrån Harmynta Harligenn. "Den som vet, den vet." Man är kända för sitt ytterst stora utbud för de mest underliga smaker, och glädjehuset är något av en turistattraktion bland de som har råd. En stund här är dock inte billig, och de sämre bemedlade kan ändå hitta nästan vad de vill på någon av stadens många bordeller. De som arbetar på heltid här är alla totalt lojala Storhertig Stiernfieder, då han sällan snålar med guldmynten och respekteras som en godmodig om än något lättupprörd anka.

Ordet "jägare" har en något annorlunda innebörd i Ankh-Castellum än på övriga Altor, och alla som jobbar med tillförsel av varor till staden kallas i folkmun jägare, vare sig de är botaniker eller slavhandlare.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Dretski »

Storhertig Luwaine Stiernfieder

Det ryktas att Storhertigen är släkting i rakt nedstigande led från Det Första Ägget och vördas bland stadens alla ankor som en anfader, men detta har visat sig svårt att bekräfta. Släkten är dock utan tvivel en av de första släkterna av humanoida ankor som kom från Krystalerna ut till kusten för att grunda Ankh-Castellum, och familjens position ifrågasätts inte.

Luwaine är traktens mest kända sprätthök och skyggar sig inte för att kasta sig från andra våningen med en piska och kastkniv i högsta hugg.

En grundlig karaktärsbeskrivning följer senare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Mikael »

Bra början. :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Mikael »

För en så ankdominerad stad så är det nog bra att ha wikins info om ankor med sig i skrivandet. Bara ett tips.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Dretski »

Mikael skrev: 2023-03-25 12:11 För en så ankdominerad stad så är det nog bra att ha wikins info om ankor med sig i skrivandet. Bara ett tips.
Den ska studeras. :)
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Dretski »

Jag får ursäkta att jag varit lite upptagen, det riktiga livet har kommit emellan. Jag ska börja studera ankorna på Wikin, men har redan nu en fråga om språk. Vilket språk kan det tänkas att ankorna runt bukten faktiskt talar i officiella sammanhang? Enligt Wiki har ankorna inget eget språk, och jag som lingvist vill förstås ha klarhet i detta.

Stadens ankor är till i stort sett 100% i ackord med Mandelordens bud som säger att ankorna ursprungligen kommer från Krystalerna och inte från någon påstådd ö i Västerhavet, och Mandelorden har ett säte för utforskning av Samkarna i stadens östra delar och åtnjuter Storhertigens fulla support. Enkelt sagt kan man säga att åsikten om var ankorna faktiskt kommer ifrån är något av en geopolitisk fråga, och ju längre ifrån Ankh-Castellum man kommer på Erebs karta, ju mer framhärdande blir tanken på Västerhavet och tvärtom. Ankor från olika delar av Kopparhavet delar snabbt upp sig efter åsikt i denna fråga gentemot andra ankor vid behov, då det precis som fjäderdräkterna säger något om ankans identitet - lite som fotbollsfans. En hel del krogslagsmål bland de hetnäbbade ankorna kan också startas över denna diskussion, men det är ändå ingenting så allvarligt att det automatiskt skapar spänningar i samhället.

Jag tänker också att a(n)ktiemarknaden i Mercana även den kan appliceras på Ankh-Castellum, staden skulle kunna vara tillhåll för en stor börs där investeringar i slavhandel, gladiatorlag och handelskaravaner är vardagsmat bland hårdföra och relativt organiserade ankor. Ekonomiskt intresserade rollpersoner kan här få utlopp för sina våtaste fantasier. Som en handelshubb emot Samkarnas inland vore det fullständigt logiskt.

Ni får ursäkta min ignorans här, men finns det någon bra tråd om ekonomi på Altor att fördjupa mig i?

Som nämnt i den andra tråden har staden ingen förhärskande religion, och få personer i trakten tar religion på något som helst allvar oavsett. Tillbedjan tillåts men uppmuntras inte. Lysande Vägen är i stort sett icke-existent så när på några rabblande sönderknarkade tomtar här och var. Renlevnad är inte vad folk i Ankh-Castellum ägnar sig åt i huvudsak (såvida de inte är ankor), och det sätter sina spår även i de renaste själarna. Tänk lite Shanghai på 1800-talet, där opiumhålorna förhärskade vad folk i huvudsak ägnade sin lediga tid åt, men som ändå var en starkt industriell hamnstad. Jag ser gärna att staden lånar lite av Montagor och till stor del är byggd på pålar i havet (om än inte lika stor del som i Montagor, här är det mer av rent praktiska skäl än ett behov då många ankor föredrar att bo mitt i vattnet trots att plats finns inåt land - speciellt eftersom man till stor del undviker kaoset runt handelshusen och kommersen på land, och för att ankor har en stor taktisk fördel på pålverk byggda i ankstorlek vilket ökar säkerheten gentemot andra raser). Jag hämtar här lite inspiration från Vietnameserna boendes i Mekong-deltat i Kambodja, men gör det till det föredragna sättet för många ankfamiljer att leva av naturliga själ.

Vissa anktionalistiska grupperingar har uppstått i medelklassen med agendan att minska andra rasers makt i staden för att kunna återbygga ett renare samhälle, men lojaliteten till Storhertigen är stark även hos dessa grupperingar och arbetet är snarare politiskt än våldsamt och man är inte dummare än att man inser att det skulle bli svårt att tjäna de pengar man trots allt gör på stadens kommers.
Senast redigerad av Dretski den 2023-05-08 23:10, redigerad totalt 5 gång.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Dretski »

En annan populär handelsvara är de trädgårdssniglar som kommer ifrån norra Krystalernas farmer. Kort och gott kan man väl säga att ju längre söderut i Krystalerna man hamnar, desto mer bonnläppigt blir det, men de nordligaste delarna används för småskaligt om än industriellt jordbruk i direkt support till Ankh-Castellum, och man överproducerar även vilket resulterar i ett ordentligt handelsöverskott. Det är en billig och väldigt populär maträtt runt hela Ankhrviken, och de norra Krystalerna lämpar sig alldeles utmärkt för övergödda snigelfarmer. Man har dock urgamla avtal med Krystalernas ankor om att inte överexploatera området, och farmande sker alltid med respekt för sina sydliga kusiner - lyckligtvis är snigelbrist sällan något som råder i dessa marker.

Bruna ankor är inte bara disciplinerade krigare, deras starka disciplin lämpar sig även utmärkt för farmande och snigelfarmerna domineras och drivs därför i första hand av bruna ankor (medans ägarskapet gärna byter händer på börsen i Ankh-Castellum beroende på årstid och väder).

Det populäraste sättet att äta sniglar är att koka dem med skal och allt i vatten, saltat med Caracusa-salt och blandat med aromatiska örter och vitlök till en buljong, och en snigelnål (som stoppas in i skalet för att dra ut den kokta snigeln) bärs ofta runt av allehanda ankor som en sorts kombinerad statussymbol och vardagsbestick, där de vackraste kan kosta flera årslöner för en medelklassanka. De förväntas dock alltid komma till användning, det anses mycket fult och ohyfsat att inte använda sin egen nål för sitt givna ändamål om den bärs som prydnad.
Senast redigerad av Dretski den 2023-05-09 01:09, redigerad totalt 1 gånger.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2023-03-21 06:31 Leta i wikin eller fråga här, då borde du få svar. :)

Inga rubbitar finns i EA varken i källorna eller omskrivna här. EA-projektet har som mål att inte ändra för mycket av den ursprungliga stämmningen som alla kan känna sig igen i så rubbitar kan då bli lite felplacerade. Men det finns även en tradition att omskriva och tillpassa saker så kanske kan djurfolket kaninmän eller älvfolks-metamorphen harlingar passas in som en lokal företeelse någonstans i Samkarna?
Här vill jag även flika in att jag döpte Storhertigens favoritglädjehus till Harmynta Harlingen, jag tänker mig att man på Altor använder "harlingar" ungefär som de tomtar och troll man förr trodde på i Sverige, kanske mest för att skrämma barn. De är alltså inte verkliga och existerar inte på Altor, men ofta använda i folkmun (som om det inte räckte med de mer verkliga dödsriddarna, insektoiderna, resarna, drakarna eller Vicotnik själv). Man tror ofta att de finns, och någons mormor eller gammelfaster har alltid sagt sig se en harling, men de existerar helt enkelt inte.

I och med Harmynta Harlingens kända motto - "här hittar du allt" - blir namnet på glädjehuset också lite av ett marknadsförande skämt med sig själv, eftersom just harlingar inte kan hittas.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av gtjorgo »

Snyggt jobb:-)
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Dretski »

gtjorgo skrev: 2023-05-09 00:35Snyggt jobb:-)
Tack, flika gärna in med förslag. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av gtjorgo »

Dåligt inläst på samkarna men absolut:-)
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 163
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Dretski »

Det finns väldigt lite skrivet om detta område som jag börjat beskriva, ändå tycker jag att det ligger så pass nära Ereb att det borde utvecklas, och en unik chans att beskriva ankor och deras samhälle får ju inte missas. :D Jag lyssnar gärna på input och idéer från er alla. Jag försöker hela tiden hålla min ton till den klassiska halvhumoristiska men ändå seriösa stil som kännetecknar Äventyrsspel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2023-05-08 20:33 Ni får ursäkta min ignorans här, men finns det någon bra tråd om ekonomi på Altor att fördjupa mig i?
Det finns flera trådar med varierande innehåll men tråden för Ekonomi är kanske den som börjar bäst och som lämpar sig bäst för vidare diskussion.

Sen finns det en del relevant information samlad i wikins artikeln för Handel

I övrigt många intressanta idéer för Ankh-Castellum. Gillade särskillt snigelodlingen! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankh-Castellum

Inlägg av Mikael »

Bra start! :D Jag gillar lite piratfilms-Shanghai i kombination med Hong-Kong, Siam, Singapore.

Ett bastant kastell/borg med mycket gamla anor finns nära stadens gamla hamn. Det är i dess innersta labyrint som Sextetten har sitt heligaste mötesrum. "De sex styrande klanerna möts sällan allihop, men i Ankh-Castellum finns en dammig sal med ett runt rum med sex runda bord i en cirkel, med sex stolar kring varje, för stormötena när alla klanerna träffas. Sextettens hemliga symbol, sex cirklar i en cirkel."

I Morëlvidyn talas morelviska, ett språk med arv från Soluna och efariskan, men utvecklat i kombination med de mänskliga urinvånarnas samkarniska språk (okänt utdött kustspråk). Sanritranska har haft inflytande, liksom lånord från djungelfolken, Aidne, krystalernas ankor och i närtid feliciskan.
SÅ, i Ankh-Castellum skulle jag föreslå en morelvisk dialekt med stort inflytande från kystalerna och mindre av sanritra och aidne.

Kortfattad Samkarnisk historia: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... %80%93_nu)
Skriv svar