Dretski skrev: ↑2023-11-23 16:37Givetvis har du rätt angående Krilloan, jag fick en brain fart. Vad gäller pirater så låter man dessa vara så länge de vistas i södra viken i fredliga syften. Många pirater från Morelwidyn säljer sina byten på marknaden i Ankh Castellum, och kan även köpa kaparbrev. Ur piratsynpunkt får södra Ankhrviken anses vars ett mycket lugnt område.
Då borde det vara relativt säkert för skepp att röra sig i den inre Ankhrviken förutsatt att det tillåtits passera mellan Piezraad og Agalam. Hur ges isåfall ett sådant tillstånd?
1) Där och då genom att en tull/avgift betalas på plats, antingen i en av städernas hamnar (Piezraad?) eller till ett patrullskepp ute i viken?
2) Endast till skepp som tillhör handelshus och/eller enstaka kaptener som ingått en
pakt* med Ankh-Castellum och med rätt flagga kan segla ostörd förbi?
3) Både ovanstående alternativ?
(* Står om ankor och deras pakter i Kopparhavets Kapare, en slags fasta avtal olika anksammanslutningar har med varandra och andra icke-ankiska organisationer.)
Ett skepp med tillstånd seglar oftast ner till Ankh-Castellum (eller annan plats?) för att bedriva handel. Tillståndet låter också innehavaren rätt att handla med vad som helt utan att störas av några restriktioner. I Ankhrvikens yttre delar kan dock piratfaran tänkas kvarstå även om möjligtvis Ankoraths ankor där kräver sitt?
Angående det om kaparbrev så kanske stordrake Stiernfieder har låtit utfärda sådana personligen och dessa skepp släpps inte bara ostört förbi Piezraad-Agalam till Ankhrvikens yttre delar utan även helt ut på Kopparhavet?
Handeln med Krilloan via Stenvägen kanske sker i organiserade karavaner vid få men fasta tillfällen under året? Kan det tänkas vara mer eller mindre svårt/farligt att passera runt norra Drakryggen under vissa perioder på året? Vad tycker vättar och harpyor om färdsel här?
Dretski skrev:Caddos ankor följer förvisso Lysande Vägen precis som du nämner, men ankornas ursprung är en separat diskussion som delar ankor i västra Kopparhavet och i Västerhavet från de i de östra och södra delarna på ett kvasipolitiskt/-religiöst vis, helt fristående från övrig religion och nationell politik.
Det lär enligt etinstrogna ankor oavsett ha varit Etin som gav antingen Wal ute i Västerhavet ellere Helioderna nere bland Krystillerna uppgiften att sköta om ankornas ursprung.
Dretski skrev:Vad gäller Trakorien och övriga eventuella handelsnationer har jag tyvärr alldeles för dålig koll för att komma med någon input just nu.
Föreslår att vi skriver in en viss handel mellan Trakorien och Ankh-Castellum. Enligt källorna så seglar årligen ett antall skepp samlade i den såkallade
Kopparkonvojen från Trakorien och in i Kopparhavet för att handla. Caddo och Erebos är de största hamnarna men skeppen lägger till helt borta i Krun. Morëlvidyns kustområden lär vara livsfarliga för de trakoriska skeppen men vad sägs om att ett skepp varje år avviker från den övriga konvojen och seglar ostört helt ner till Ankh-Castellum? Skeppet ägs av ett trakorisk handelshus som drivs av ankor. Detta handelshus har ingått pakter med städer som Ankorath, Dunderin, Piezraad-Agalam samt organisationer som Sextetterna och Ordo Nova (en hemlig erebosisk frihandelsorganisation) för att ostört få segla hela vägen ner till Ankh-Castellum. Vad ankorna handlar med vet endast ankorna själv men det är garanterad mycket exklusiva och värdefulla varor.