Barbia

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad!

Bild
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Som sagt jag sitter och har lite nostalgitrippar om kvällen och ritar om gamla rolspelskartor från Äventyrsspels storhetstid. Efter Torshem så bestämde jag mig för att ge mig på Barbia. Kartan är "kopia" av spelarkartan som fanns med i äventyret. Så alla fel och brister kan skyllas på den godtrogna kartografen som troligen aldrig tog sig längre norrut än till Babor. Vet inte om den går att använda i det här projektet men om det går så varsågod. Om inte annat så kanske någon som ska spela om äventyret kan få nytta av den :)
Jag kan också tillägga att namnet yttervidderna hittade jag på själv då jag tyckte den delen av kartan blev lite tom annars.
Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Riktigt snygg karta Clercon! :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Tackar Spelknepe! Det är himla kul att rita om gamla Äventyrsspelskartor, en form av nostalgitripp :) Jag gör dom i CC3 från Profantasy så det går ganska snabbt att producera en karta. Tar nog lika lång tid att rita kartan som att sätta ut texten.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snyggt!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Även denna väldigt tjusig. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:) Namnet Yttervidderna känns som att passar bra.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Måste säga att kombinationen av Spelknepes kartor och Clercons är ju en SL:s våta dröm. Den ena passar utmärkt till en SL som vill veta exakt vad det är för terräng och den andra passar spelargruppen (dvs lite mer övergripande och lagom luddig/inexakt).

Dessutom är de ju snygga!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kan bara instämma! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag la märke till en sak nu. Cerbergen är precis som i Barbia felaktigt kallade Nidabergen. Det beror naturligtvis på att Ereb när Barbia kom inte var riktigt färdigt och Nargur mm mindre och lite annorlunda placerat. Riktigt namn på bergen i sydöst är dock Cerbergen.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:Jag la märke till en sak nu. Cerbergen är precis som i Barbia felaktigt kallade Nidabergen. Det beror naturligtvis på att Ereb när Barbia kom inte var riktigt färdigt och Nargur mm mindre och lite annorlunda placerat. Riktigt namn på bergen i sydöst är dock Cerbergen.
Med stor sannolikhet var kartritaren mer bevandrad i Babors krogkvarter än i Barbias geografi, Vem säger att en spelarkarta måste visa rätt namn ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett annat "fel" är att i vårar EA så är Babor förlagt på en klippa precis där floden Vattnatra mynnar ut i havet. Klippan hänger samman via en naturlig stenbro med den barbiska höglandsplatån.

Framgår i stadsbeskrivningen av Babor: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Babor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

clercon skrev:
Mikael skrev:Jag la märke till en sak nu. Cerbergen är precis som i Barbia felaktigt kallade Nidabergen. Det beror naturligtvis på att Ereb när Barbia kom inte var riktigt färdigt och Nargur mm mindre och lite annorlunda placerat. Riktigt namn på bergen i sydöst är dock Cerbergen.
Med stor sannolikhet var kartritaren mer bevandrad i Babors krogkvarter än i Barbias geografi, Vem säger att en spelarkarta måste visa rätt namn ;)
:lol:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Barbia

Inlägg av anders »

Ingen är direkt ansvarig för Barbia, men eftersom du är Nargurernas hövding Birke, skulle du kunna tänka dig att skriva en stämningsfull inledningstext till Barbia, a la SL boken i Ereb Altorboxen?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Barbia

Inlägg av birkebeineren »

Jag kan göra ett försök. Skrev lite om Barbia i forumets barndom och har inte glömt bort landet.
Skriv svar