Barbia

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Klart att wikifiera Birke?

Plötsligt år 353 träder de bortglömda habulonerna fram ur Ardibuktens dimmor och inleder piratattacker mot områdena och havet runt. (Ingen vet hur habulonerna överlevt Mörkertiden eller var de tog vägen, men de tycks ha haft kontakt med jorduakaerlarna som koloniserade Kards östkust. Av dessa lärde sig habulonerna att bygga snabba och grunda skepp. Detta är dock inget som är kännt idag eftersom habulonerna aldrig talar om det och jorduakaerlarna inte bryr sig om sådant.)

Under sin ledare Namik ställer habulonerna till stor oreda och störningar i handeln på Ardibukten. Kejsar Les Serdel tvingas år 363 inleda krig med habulonerna då de inte var mottagliga för kompromisslösningar. Efter att många barbier gått förlorade till havs utan att en enda habulon stupat hyllades Namik som Ardibuktens härskare.

Kejsar Les vädjade till sin kardiska vänner som med sina rikedomar sökte förstärkningar runt Drakrännan. Jarl Thyle av Krakelid såg fördelarna med kontakterna med Barbia och när både Kejsar Les och Norrtraden bad om hjälp är det han som skickade sina krigare och skepp. Habulonerna tvingades nu till gerillakrig. (Jarl Thyle har av de skriftlärde som översatt de gamla barbiska texterna översatts med titeln "prins Thyle".)

År 373 stod ett stort sjöslag i Ardibukten, Sorgeslaget, där både kejsaren och Namik stupar. Kriget fortsatte ytterligare tre blodiga år innan fred slöts. Les och Namik begravdes då i en gemensam grav nära kusten söder om Babor. Freden har hållits fram till nutid.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Wikifierar händelsen under Berättelser och Sägen som Habulonska kriget

Vill gärna hålla kronologin så kortfattad som möjligt och heller fördjupa under Kultur (i det här fallet Habulonerna) och Politik.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Berättelser och Sägen är väl en lämplig plats för mitt lilla 10-års krig i tiden kring Siratsias födelse?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Låter klokt birke
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag menade generellt alla olika varianter av ryttare på ulvar och vargar, tycker det finns nog många av dem i form av olika svartfolk, men också det där enligt min mening onödiga M&M folket.
Mikael skrev:...Med sig hade han en livvakt av Leshi-män, pälsklädda ryttare (som fått sitt namn från en barbisk myt om Lesjii-mannen i Cerskogen) som red groteska ulvbestar med röda öron kallade AnWn. Själv red Ulster-goro en jättelik kroksabelkatt, Caa-T', som var ledare för en hel flock av kroksabelkatter...
Hur menar du här Mikael, lesjiimännen egentligen svartalfer som doppat sina ulvars öron i rödfärg? :wink:

...och kan vi byta ut sasuitfolket men en nargurisk stam från nere i Nargur?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Okokok ytterligare en sorts ulvryttare,...meeen nu var ju inte detta varg eller ulv utan en storvuxen akrogalisk demonulvbest, och i Akrogal inte i Ereb. Jag kan skippa dem och låta leshimännen (människor) rida kroksabelkatter. Sasui kan naturligtvis bytas ut, men varför inte låta dem dyka upp i någon annan situation än bara dra runt med vagnar på stäppen. Så hopplöst långt från Barbia bor de inte. Skogsnargurierna och barbierna har heller ingen speciellt bra relation vid denna tid om jag minns rätt.

Lesji kommer från rysk mytologi och AnWn från keltisk.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

justerat texten kring det lilla 10-årskriget
viewtopic.php?p=28232#28232

wikifiera framförallt under sagor o sägner?

Och texten om de östra klanerna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det där kroksabelkattskriget i Östbarbia tror jag måste härstamma från minst tre olika vindar som blandat sig samman på ett mycket underligt sätt innan de fördes samman i en text hos Fadarims vindprästinnor. Regntiden har troligen blåst upp från en fuktig Cer-skog och det ända från sasuiternas land som letat sig över myrmark, skog och den svårforcerade Klippväggen är sannolikt ingenting annat än vilsna centralerebiska slättvindar. :wink:

Kan du beskriva Örnjägarna som en barbisk kultur?

Vad tros om en kladdkarta över Östbarbia där vanliga barbiska klaner markeras ut tillsammans med Örnjägarfolket och även shargerna utbredning i Ereb?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Önskemål

-Ketteal som en stor meteorkrater ...om det går att göra?
-Skriva Höglandet med stora regionsbokstäver i rödt
-Ta bort Vattnatras biflod som rinner västerut (den finns inte i källorna tror jag)
-Förtydiga Klippväggen mellan Barbias högland och Nargurs skogar så som den tidigare synts på stora Erebkartan (men inte på Barbiakartan) och låt den utgöra gränsstrecket
Du har möjligens redan gjort fördydningen på nya stora kartuppdateringen?
-Gör om El-Glamor till en punkt/stad och inte ett område
-Gör om Fadarim till en punkt/stad och kalla det Fadarims tempel
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skulle vilja slänga ut 2-3 semi-pemanenta byar i östra Barbia.

Mili
Buyra
Ordos
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Någon special plats eller kan jag slumpa ut dem efter eget tycke?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Någon special plats eller kan jag slumpa ut dem efter eget tycke?
Bortom Cerbergen, långt isär och inte på kusten. Tänkte först en vid sjön på gränsen mot Cereval, men då det är svartfolksområde stryker jag det.

Förslag, men slumpa du...

Mili vid sydöstra kanten av skogen som tycks växa genom ett pass i Cerbegen.

Buyra österut mitt på slätten räknat från det sista passet i Cerbergen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tjusigt, gillar Kettealkratern! :)
Skriv svar