Barbia

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Barbia

Inlägg av anders »

Ser fram emot en stämningsfull introduktionstexten! 😍
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Barbia

Inlägg av gtjorgo »

Bifall!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Barbia

Inlägg av anders »

Jag har just kommit på att jag bor en timme från Kettael i Barbia!

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Barbia

Inlägg av skaraborgarn »

Färdigheten Geografi har du inte höga FV i?

God jul!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Barbia

Inlägg av gtjorgo »

Wow! Var är detta?:-)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Barbia

Inlägg av anders »

Crater Lake i Oregon.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Barbia

Inlägg av anders »

1) Vad skulle vi säga är typiska Barbiska namn? Var i världen (vår värld) skulle vi hämta inspiration från?
2) Var kom de första Nargurerna (osroguhrer och noroguhrer) ursprungligen från? Akrogal?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Barbia

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-12-29 00:34 1) Vad skulle vi säga är typiska Barbiska namn? Var i världen (vår värld) skulle vi hämta inspiration från?
Barbia-modulen uppger ganska många namn som kan användas rakt av eller modifieras med lite olika stavelser. Någon namnstil från vår värld är svår att känna igen men med så många officiella namn finns ju en källa till inspirationen i dessa.

Män
Alet
Andumik
Dendor
Firon
Fridar
Gehard
Kelader
Les
Likon
Medos
Radion
Namik
Omtur
Relian
Relos
Tarad
Tefurus
Terendil
Urban
Ured
Umblar
Vian
Yddris


Kvinnor
Andinora
Elion
Elinal
Erea
Fadarim
Helloni
Hevina
Invil
Jeria
La
Moirabia
Serina
Sien
Siratsia
anders skrev: 2022-12-29 00:342) Var kom de första Nargurerna (osroguhrer och noroguhrer) ursprungligen från? Akrogal?
Erebs lärde vet inte säkert och jag tänkte lämna det där, i historiens dimma. Nargurulogien som forskningsfält vid Kopparhavet och Västerhavet har inte avslöjat annat än att två olika folk, osroguher och noroguhrer, någon gång troligen tidigt under Bronsets ålder på 3000-talet fO smälte samman till en kultur i trakterna av dagens norra Nargur och södra Barbia. Platsen för den mytomspunna "Källan" verkar central. Vissa indikationer kan tyda på att osroghurerna ursprungligen kom från en plats i sydöst och noroguherena från någonstans nordväst men det är mycket osäkert om detta faktisk stämmer. Inga kända folkslag verkar dela varken deras typiska kultur eller utseende i någon större grad. Alvernas långa minnen som ibland kan ge viktiga ledtrådar till historien där inga skriftliga källor finns berättar heller inte varifrån nargurierna kommer.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Barbia

Inlägg av anders »

Fantastiskt. Tack Birke!

Nej, det är lite svårt att hitta ett mönster bland namnen. Funderar på att lägga till varianter från andra narguriska kulturer som namnförslag.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Barbia

Inlägg av birkebeineren »

Ganska svårt att skapa både säregenhet och gemenskap när språkfamiljen Narguri är så stor. Och när det dessutom finns många ganska olika officiella namn att passa in. Jag har ändå förslkt med de nya namn jag skapat till olika narguriska kulturer

En påbörjad översikt över alla narguriska namn finns här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... riska_namn

Barbiska saknas men är de jag listade ovanför. Denna gren av språkfamiljenär tänkt stå centralnarguri nära och eventuella nya namn får gärna utfomas med detta i baktanke.

De centralnarguriska namnen (för nargurierna i Nargurs skogar) är från Torshem-modulen eller direkt inspirerad av dessa (howatherna är en cantralnargurisk stam). Denna gren av språkfamiljen är den med de mest ålderdomliga namnen.

Övriga grenars namn är stort sett från EA-boxen.


Låna gärna namninspiration men undvik helst de i klassisk vikingastil, eller gör en variant av dem. Stilen passar bättre i Jorduashur även om visa namn kan finnas även i andra språk.

Tillägg: Det finns även många officiella namn använda i Hynsolge och många av dessa lär ha ett ursprung i den östnarguriska grenen av språkfamiljen. Tillsammans med de joriska då ju Hynsolge har ett delad nargurisk-jorisk ursprung. De hynsolgiska namnen finns samlade här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... giska_namn
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Barbia

Inlägg av anders »

Suveränt! Jag är nästan helt klar med en engelsk Barbia-PDF, som jag med glädje delar med mig av (troligtvis på Discord, eftersom jag har bilder i den som jag inte har rättigheterna till).

Hur går det med intro texten, birke? :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Barbia

Inlägg av birkebeineren »

Hrevida höll in hästen. Den stampade otåligt och ville likt hon själv komma iväg. Men det var inte dags än, de väntade på kaptenens signal men den dröjde. Hon var en av fyrtio ryttare i styrkan som skulle eskortera en karavan lastad med vapen och förnödenheter till garnisonen i staden Uttil. En lång och farlig färd. Stammarna i öster var inte lika tungt rustade eller lika väl organiserade som Kejsargardet sades det, men de var talrika. Flera veteraner hade berättat om strider där hundratals krigare anfallit karavaner och att de ibland använde stora örnar som attackerade från luften. Hrevida skakade bort tanken, hon tjänade i Gardet och det var alltid segerrikt. Hennes första uppdrag vid den östra fronten skulle också bli det. Där kom signalen! Hästarna sattes i rörelse och de lämnade platsen framför stallarna inne i berget. Över stenbron mellan stadsklippan och platån, förbi brofortet och ut genom de öppna portarna. En frisk vind slog emot dem med doften av blommande ljung och grönt gräs. Ljudet av hundratals hovar dundrade när styrkan formerade sig. Snart skulle den välbekanta tystnaden vara där. Stillheten under den öppna himlen där vinden var det enda ljudet. Hon längtade till den. Hrevida var uppvuxen i stenstaden Babor men likt alla barbier kände hon en särskild närhet till Höglandet. Där öppnade sig en frihet och en känsla som inte kunde liknas vid något annat. Snart var hon där. Uppe vid palatsets högsta torn syntes några skepnader ute på en balkong. Kanske Yddris själv? Om han då inte kom att möta upp karavanen här ute. Det var inte ovanligt när stora karavaner eller truppstyrkor lämnade Babor. Hrevida hade själv sett kejsaren på nära håll flera gånger, på sin gråa skimmel och med den väldiga yxhammaren fäst bakom sig på sadeln. Vagnarna kom nu över bron. De såg ut att vara tungt lastade.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Barbia

Inlägg av anders »

Enormt bra! Jag har postat min engelska PDF på Discord.

To the Windtop Mountains!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Barbia

Inlägg av skaraborgarn »

Barbia har jag alltid fått intrycket av är den plats där de som gillar Conan och älskar äventyrare med mycket muskler, mycket hår endast iklädda höftskynken ska hålla till. Till och med namnet säger ju att här är det barbarer och tuffingar. Parodi/hyllning till svärdsvingarfilmer anno 1980?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Barbia

Inlägg av birkebeineren »

Det som drivit jobbet framåt har varit de förtrollande miljöerna (med en viss inspiration från filmen Red Sonja — Barbarernas hämnd)

- Marcus Thorell, om hur Barbia kom till
https://www.youtube.com/watch?v=LWfEL_zAA78
Skriv svar