Flygöar

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Flygöar

Inlägg av birkebeineren »

Ämnet är omtvistad men jag fortsätter på uppmuntran här en diskution som började under Historia, Förslag/frågor.
Jag har heller aldrig varit helt förtrolig med Caranor men då den ända finns så har jag i "mitt" Altor anpassat denna flygö. Har också insett att det jag stör mig mest på är silveralverna och inte nödvändigtvis fenomenet flygöar.

Jag har låtit flygöar inte vara något spektakulärt i altoriska ögon även om de är sällsynta och få marklevande varelser vet mycket om dem. De finns där som en helt naturlig geografisk företeelse och ingen har egentligen ifrågasatt deras existens (även om just hur de fungerar är en mycket omdiskuterad fråga, på lik linje med exempelvis tidvatten, årstider, jordbävningar).

Flygöar är "bitar" av sten i olik storlek som på ovansidan är sparsamt bevuxen med den flora som det karga och svala klimatet högt uppe i luften förutsätter, och bosatt av stora mängder fåglar (tänk er en klassisk "fågelö" utanför en karg kust exempelvis utanför Norge korsad med en flack fjällhed, typ norra Sverige ) Stenen går gärna i dagen och är slipad av den ständiga vinden, överalt finns små sjöar och ansamlingar av regnvatten. Har och där finns små björkar och krokiga tallar.
De har sina fasta omloppsbanor runt det altoriska klotet men dessa är inte cirkulära utan följer ett oregelbundet mönster som i stort sammanfaller med de stora luftströmmarna runt Altor. Öarna och omloppsbanorna är stort sätt kända (det är ju bara att titta upp och där passerar de, precis som det alltid har gjort) och följer årstiderna så att varje år kan en flygö, där den är känd, i vackert väder ses som en liten prick högt uppe i luften.

Låter det här fullständigt fel i era öron kan jag sluta och också låta bli att beskriva hur "mina" alver har funnit ett hem på en av dessa öar?
När det gäller "silveralverna" så har jag låtit dessa helt enkelt vara några få alver som har lufthavet som sin del av Tevatenus skapelse att vakta och bevara. Luften bebos av levande varelser och flygöarna är en naturlig plats att vara nära dessa. Vingarna har jag stilla bortsett ifrån och heller utrustad alverna med (magisk?) telekinesi, en mycket begränsad förmåga som gör riddjur nödvändiga. Molnförstening är helt enkelt en Besvärjelse använd av alvernas magiker.

Huruvida andra intelligenta varelser har tagit sig upp till öarna kan vara upp till varje SL att avgöra men det krävs i så fall en uttänkt anledning till vad dessa gör där och hur de lever. Man kan tänka sig, beroende på hur "high" eller "low" man vill gå, allt från albadorburna luftpirater med bas på luftön Mortuba, via svartfolksklanen "De ruttna Äggsläpparna" som hoppade på en liten flygö när den under en kraftig storm blåste in mellan Aidnebergens högsta toppar, till elementärmagikerna som studerar luftelementärer från en luftöbelägen akademi.

Skal jag fortfarande fortsätta? Med Caranor? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det låter helt okej för mig birkebeineren. Det är ju något som inte är svårt att ignorera om man nu inte vill ha med det i sitt Erebaltor. Det sagt så tror jag faktiskt att jag skulle föredra om du lade din skaparkraft på andra saker än flygöarna. Det finns så mycket annat i/på Ereb som jag tycker är mer prioriterat än Caranor och flygöarna, som t.ex. Nargur som du håller på med eller de olika länderna osv.

Angående andra intelligenta varelser, så finns det väl råttmän på Caranor om jag minns rätt. Att även andra tagit sig upp bland molnen är väl inte helt otroligt, men förutsättningarna för en långvarig vistelse bland molnen är väl inte så god.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Om vi nu, som vissa har förslagit och jag gillar, ska ha en underjord (med pysslingar, tomatar och allt småknytt) så kan vi väl ha en "överjord" med flygalver, pegaser, karkioner och alla andra med vingar och de som har tagit sig dit på annat sätt?

Vore lite coolt.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Utan att räkna mig till en av Psipos hemliga spökskrivare och beivrare (de fyra älvorna i "Oraklets fyra ögon" är däremot misstänkta... :lol: )
brister jag självfallet ut i "Rätt så, Psipo- Spot on- Bra tänkt, Psipo och Honom ska vi ha"

Varför tänker några. Varför inte tänker jag. Mycket i EA har ju lämnats snuttifierat genom åren och liksom tigger och ber om att vidareutvecklas. Som en fräck bonus så tycker jag defenitivt att underjorden och ovanjorden förtjänar en beskrivning om våra skribenter är sugna.

Sedan som sagt är det alltid upp till varje SL att nyttja eller låta bli. Vare sig det gäller att skippa flygöar eller lyfta bort Ransard från kartan för att ge plats åt en nation av gigantiska, enögda halvlängdssmän med tvåhövdade eldsprutande pansarkaniner.

Och flygöarna ÄR ju ändå officiella ;)

En tanke kan ju vara att avsluta varje artikel med alternativa lösningar (ungefär som med äventyrsuppslagen) exempelvis i fall där vi har två bra linjer men måste välja en.
Exempelvis då som med silveralverna kan det nämnas i sluttexten att om vingar känns magstarkt så finns här en kort beskrivning hur dom kan fungera som luftlevande folkslag vingar förutan etc.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mäster Psipo: Trevlig ide! :D

Mäster Fafnir: Bra tankar! :)

Det finns redan en artikkel "Äventyr i Underjorden" (Sinkadus/Gigant) och nu behöver vi skriva artikkeln "Äventyr i Överjorden"...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Måste erkänna att flygöarna i all sin töntighet tilltalar mig på nåt vis.
Och birkes beskrivning här ovan var ju helt superb. En flygö kunde vara ett ypperligt ställe för äventyrare att (försöka) besöka.

Tuta och kör! :D

Kan tänka mig en enslig flygö bosatt av en mediterande eremit, tjocka svärmar av knott och vilande flyttfåglar. Eremiten droppar ner små stenar med jämna mellanrum där han inristat obegripliga visheter och tecken.
Eller kanske en skeppsbruten gripryttare/zeppelondfarare som räddat sig till en flygö och i tretton år kretsat i ensamhet kring Altors vidder.
Och förstås tillhåll för lufthavens varelser och bestar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

* Flygöar behöver inte vara stabila: tänk vad som händer om en ramlar - en lagom fräck katastrof.

* Om öar kan flygar borde småsten och grus också göra det :)

* Det finns något tilltalande med flygande småsten som plötsligt ramlar i huvudet på rollpersonerna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:* Flygöar behöver inte vara stabila: tänk vad som händer om en ramlar - en lagom fräck katastrof.

* Om öar kan flygar borde småsten och grus också göra det :)

* Det finns något tilltalande med flygande småsten som plötsligt ramlar i huvudet på rollpersonerna.
Att det regnar sten ibland har man ju hört talas om. Finns inted det med som udda vädertyp i gigant?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Kan tänka mig en enslig flygö bosatt av en mediterande eremit, tjocka svärmar av knott och vilande flyttfåglar. Eremiten droppar ner små stenar med jämna mellanrum där han inristat obegripliga visheter och tecken.
Låt den Rp och spelare som kan gissa sig till vartifrån det krypiska meddelande som nyss ramlade ner i morgongröten kom ifrån. :twisted:
vije skrev:Eller kanske en skeppsbruten gripryttare/zeppelondfarare som räddat sig till en flygö och i tretton år kretsat i ensamhet kring Altors vidder.
Och förstås tillhåll för lufthavens varelser och bestar.
Perfekt äventyrsuppslag! :D
Jerry
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-28 15:38

Inlägg av Jerry »

Och så knäckfrågan, förstås: varför flyger öarna? Är det resultatet av spontana levitationsenergier, så att banorna egentligen rör sig mellan maginoder i luften? Eller är de magiskt förbundna med sjunkna öar, vars passiva tyngd i havsdjupet håller luftön uppe? Eller är de resultatet av en jorddragare som missförstått sitt uppdrag, letts vilse eller nått upplysning?

Den bästa "flygö" jag har stött på är annars det blå barnets boning i Oraklets fyra ögon. Konsekvent och samtidigt exotiskt, för att inte säga absurt. Något att låta sig inspireras av?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Varför flyger sten. Denna bergart består av Aerotid, en stensort som härstammar från luftens element. Liksom vatten kan bli fast och hårt har kända elementarmagiker kommit fram till att så måste även kunna hända med de övriga elementen. Svaret var alltså att aerotid var ett slags frusen luft. Då denna teori lades fram vid en föreläsning på de fyra vägarnas hus protesterade en samling röstmagiker kraftigt. De ansåg att elementarmagikernas teori var helt befängd. Aerotid, anspg de, var en en skapelse av Terra för att även luften skulle välsignas av jordguden. Aerotid var helt enkelt en antijords stensort och skulle därför klassas som ett antielement. Elementarnagikern ansåg dock att röstmagikerna tes stred direkt mot de grundläggande elementlagarna. Om en varelse som på något sätt hade elementet jord i sig, eller för den delen om något ting med jord i sig, skulle landa eller träffa ett antijordsämne skulle båda direkt upplösas ur verklightetens trådar. Följaktligen går debbaten ännu mellan elementarmagikerna och röstmagikerna om vad Aerotiden är för något men likväl svävar den ändå. :P
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Snibben skrev:Varför flyger sten. Denna bergart består av Aerotid, en stensort som härstammar från luftens element. Liksom vatten kan bli fast och hårt har kända elementarmagiker kommit fram till att så måste även kunna hända med de övriga elementen. Svaret var alltså att aerotid var ett slags frusen luft. Då denna teori lades fram vid en föreläsning på de fyra vägarnas hus protesterade en samling röstmagiker kraftigt. De ansåg att elementarmagikernas teori var helt befängd. Aerotid, anspg de, var en en skapelse av Terra för att även luften skulle välsignas av jordguden. Aerotid var helt enkelt en antijords stensort och skulle därför klassas som ett antielement. Elementarnagikern ansåg dock att röstmagikerna tes stred direkt mot de grundläggande elementlagarna. Om en varelse som på något sätt hade elementet jord i sig, eller för den delen om något ting med jord i sig, skulle landa eller träffa ett antijordsämne skulle båda direkt upplösas ur verklightetens trådar. Följaktligen går debbaten ännu mellan elementarmagikerna och röstmagikerna om vad Aerotiden är för något men likväl svävar den ändå. :P
Strålande! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Håller med föregående talare och tilllägger - Lysande!!!! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Visste väl att det fanns en god förklaring! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Toppen! :D
Skriv svar