Konfluxerna

Ereb Altors övergripande historia
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Kaigon skrev: Karon existens (som skapargud) och att han bröt sig fri stötte jag först på i grundboken till Chronopia, men där omnämns det inte som en konflux. Konfluxidén lyfts först fram i just Altors Baksida.
Vet inte om det bara är i min kampanj, men nämns inte Karon i sin historiska roll: d.v.s. som färjekarlen. (Precis som att Kerberos finns i monsterböckerna... :P )

EDIT: Alltså, huruvida han nämns i de klassiska Ereb-texterna, inte i samband med Chronopia etc
Karon är väl bara ett namn. Kanske är det både namnet på färjekarlen och på östAltors demongud (om det finns en historisk språklig koppling lämnas åt framtiden att utreda). Precis som Argald både är en stad och en kung i Ereb.

OT. Vad tycker vi egentligen om färjkarlen Karon och hunden Kerberos, lite för mycket rakt av från grekland va?
Perry
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-10-08 13:33

Inlägg av Perry »

Jag tycker konfluxerna är intressanta, och det skulle i princip vara intressant att ytterligare specificera dem alla.

Mina tankar om 1:a konfluxen är som följer (har tagit bort vissa kopplingar till "nutida" länder & platser i Ereb, eftersom Ereb de facto inte fanns när 1:a konfluxen inträffade :

Altors (världens) äldre tid var problematisk…Världen var ung och ny. Vulkaner dominerade landskapet. Elementen härjade fritt. De som innebodde Ereb var främst Drakar, elementarvarelser och diverse andra varelser av magisk natur.
Av dessa var Drakarna de högst stående och intelligentaste varelserna. De hade förmågan till social interaktion, självständigt handlande och skapande, och var väl bevandrade i Multiversums uppbyggnad samt magi. Dessutom var de ärelystna…
Vid ett Drakråd enades de främsta drakarna, om att man inte längre ville vara underkastade gudarna. Man började i hemlighet konstruera vapen och artefakter, som skulle hjälpa dem i kriget.

Nu upptäcktes planerna innan alla drakarna var samlade. Gudarna angrep de drakar som vaktade artefakterna, när de var samlade. Uppgörelsen blev fruktansvärd och skoninglös. En yta, ungefär motsvarande östra Ereb, lades i aska, totalt förödd av drakeld, lava och gudamagi…Gudarna avgick med segern, och artefakterna förstördes, beslagtogs eller försvann. Etin själv såg den fruktansvärda förödelsen, och steg ned till Altor, och förändrade världen…

Kontinenter vräktes ner i havet eller omvandlades, och nya steg upp i dess ställe. Fysikens och magins lagar gjordes om i grunden. Gudarnas värld separerades från människornas värld. Från och med nu höll gudarna till på ett annat plan, medan övriga varelser fanns kvar fysiskt på Altor. Många drakar förvisades ut i Multiversum och de övriga berövades sina mäktigaste förmågor och magi. Aldrig mer skulle drakarna kunna utmana gudarna.

Detta var den Första Konfluxen, i Altors Historia. Fler skulle följa, men aldrig någon så kraftig. Ty här förändrades kontinenters utseende och naturlagar skapades om…

Ett fåtal drakar är de enda varelser som överlevde den Första Konfluxen. Den nu kraftfullaste draken, av dem som överlevde, är Alad-Arch (den vita draken fr bl a Barbia).


Varför överlevde vissa drakar? Kanske var det drakar som var trogna gudarna, eller så missade gudarna att utplåna de minsta & svagaste drakarna, och med tiden växte de till sig och blev kraftfulla och mäktiga. Kanske bär vissa med sig sitt hat mot gudarna ända in i vår tid?


I alla fall tycker jag att det är intressant med att någon ras eller något minne finns kvar i världen, från tiden före den första konfluxen. Jag har valt drakarna som ras, av två anledningar:

- Urgamla drakar kan bli 10.000 år gamla, vilket råkar vara den tidsangivelse vi har för 1:a konfluxen
- Drakar är betydligt intressantare varelser än "elementarvarelser", som är den enda andra ras som vi vet bebodde Altor innan den 1:a konfluxen.
:)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Drakkonspiration känns inte bra för mig. Finns för mycket officiellt material som pekar på att drakarna skonades, vilken känns otroligt om de var huvudmännen bakom anfallsplanerna. Visserligen skulle det kunna ha varit förädardrakar som skonades? Dessutom finns flera andra varelser som jag inte tror var elementarer, som wodamiterna och det folk vars ledare ligger begravd i Grynnerbergen.

Som en lärd/magikers teori vilket leder till äventyr är idén dock bra! Speciellt spännande då om han misstolkat det hela.

Jag ser helst att 1K förblir ett mysterium, liksom de jämna konfluxerna som skett på Östra altor (vet att det är en Cronopiamodul och att inte alla håller med). Däremot kan 3e konfluxen utvecklas ytterligare, kanske...och eftekterna av 2K och 4K på västra halvklotet likaså.

Perry, läs gärna Historien och/eller Kronologin på wikin.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Intressant ämne detta.

Jag spelledde en kampanj som utspelades mellan 610-620eO (jo, in Roleplay så gick det 10 år ca! IRL gick det bara drygt 2-3 år! :) ). Denna kampanj anspelade lite på den Femte Komfluxen, även om det aldrig var uttalat.

Efter den kom en ny kampanj (som vi tyvärr aldrig spelade fördig, kom ca hälften), utspelades ca 300 år senare, då var det en riktigt Konflux på gång. Kunde vara 5:e, eller 6:e då första kampanjen inte riktigt klart bevisade att någon konflux verkligen hade skett, även om de lärda antydde det.

Å den andre kampanjen handlade om just Konfluxen. Bland annat så försvann Alverna från Ereb Altor under den eran ... !? japp, Alverna tog å drog! (endast ett fåtal stannade kvar. En handfull eller två stycken!) ;), en Sjukdom spred sig. Magin Försvagades, å lite annat. Det var en Ereb Altor Noir rent av. :) å Konfluxen var ett faktum.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Det står väl klart sedan tidigare att drakarna är de svagaste av svaga? De skonades eftersom "kriget" mellan gudar och Altoriska varelser var som en människa mot en myrstack. Man kan sparka sönder stacken (flytta på himmel och hav) hälla tändvätska på den och tända på (giftiga gaser och vulkanutbrott) och kasta stenar och stockar på den (de kometer som förintade vissa folksslag) men man orkar inte krossa varenda liten myra, man siktar bara in sig på de största grupperna och drottningen.

Drkarna och några andra varelser var de där sista myrorna som kilade omkring i panik och förvirring och lovade att göra vad som helst bara de inte blev förintade?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Manzonla
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2008-12-31 07:59
Ort: Arboga

Inlägg av Manzonla »

Lite förvånad att det här inte tagits upp i tråden redan (fast det kanske har diskuterats tidigare?), men personligen har jag ända sedan konfluxkonceptet blev känt identifierat den fjärde konfluxen som år 0, när Odo började predika. Det skulle innebära ungefär samma tidsmässiga avstånd mellan konfluxerna 3-5, och om Odo var den som blev mästare av den fjärde så stämmer det rätt bra med vad Granström skriver skulle hända om Manzonla och Kishatet/ransarderna behärskar den femte konfluxen: Manzonla får "kraftigt höjd karisma, kraften att utföra gudomliga under och en ödesbestämd osårbarhet" samt grundar en gudsstat som snart expanderar på Erebs fastland - med andra ord, precis vad Odo gjorde med Lysande Vägen. Stämmer också rätt bra med den historia som presenteras i Trakorienmodulen, där år noll "uppfylldes överallt av mystiska tecken och händelser", såsom ju ofta verkar vara fallet vid en konflux.

Visst, idén om "pendlande" konfluxer är god och jag har inget att invända mot den. Men när jag och min grupp spelade i Ereb utgick vi alltid från att Odos och Lysande Vägens uppstigande var den Fjärde Konfluxen.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Detta ar nagot jag stodjer! Fantastiskt fint. Lagger ytterligare lite krut till den mannen. Kanske kan nagon anvanda det som ett slagtra i debatten
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det här med konfluxerna är uppenbart svårt att enas om. Jag tycker att det är märkligt att 4K inte omnämns i källorna om den nu infallit, men skall jag vara ärlig så utgick jag i yngre dar från Odolinjen.

Kan man tänka sig att Konfluxernas mästare Brior slår hammaren i bordet och säger så här tänkte jag!?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Briors ord skulle vara trevlig men mistänker att även han medvetet varit, och vill vara, lite otydlig i frågan.

Altors lärde innom konfluxologi kanske inte vet de heller men det är flera som har teorier om att Odo och Etin var inblandat?

Jag tror förövrigt att den enda gången Andra Konfluxen omtalas i källorna är i EA-boxen där det står något om att Erebos urbefolkning massiverna kom till ögruppen efter denna "händelse". Något årtal tror jag dock inte nämns.
Manzonla
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2008-12-31 07:59
Ort: Arboga

Inlägg av Manzonla »

birkebeineren skrev:Briors ord skulle vara trevlig men mistänker att även han medvetet varit, och vill vara, lite otydlig i frågan.
Jo... Jag vill minnas en intervju med honom (tror det var i någon gammal speltidning, kanske Rubicon men jag kan ha fel) som han blev direkt tillfrågad om den fjärde konfluxen och svarade att han ämnade "ta med sig den hemligheten i graven" :(

Likväl, det är uppenbart att Erebs lärda vid tiden för 610 vet att fyra konfluxer har inträffat; det omnämns i Vox Ranzina och av viktiga SLP som Shagul. Den tycks dock inte vara identifierad, men föremål för debatter; i Den Femte Konfluxen kan man hitta en brev mellan lärda herrar i Isakras bibliotek, "konfluximetrisk kommentar", där brevskrivaren direkt nämner "Confluxa Quadra", inklusive kommentarer som tyder på att de som studerat ämnet tillräckligt verkar känna till en hel del om hur konfluxer fungerar. Eftersom det inte finns någon kanonisk bestämmelse angående detta så har jag, i den Svavelvinterkampanj jag spelleder nu, låtit 4K vara oidentifierad men däremot att Odo-linjen har flera förespråkare bland de lärda.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Manzonla skrev:
birkebeineren skrev:Briors ord skulle vara trevlig men mistänker att även han medvetet varit, och vill vara, lite otydlig i frågan.
Jo... Jag vill minnas en intervju med honom (tror det var i någon gammal speltidning, kanske Rubicon men jag kan ha fel) som han blev direkt tillfrågad om den fjärde konfluxen och svarade att han ämnade "ta med sig den hemligheten i graven" :(
Nå, nå, både hemlighet och grav låter lite väl dramatiskt. Vad gäller den fjärde konfluxen så hade jag en gång tankar på att skriva ett helt separat äventyr om saken vilket skulle utspela sig runt Melukha modellerat på sydamerikanska indianer och Mesopotamien. Odo har jag inget emot men heller ingen lockelse till eftersom religionen i min smak ligger lite för nära kristendomen. Däremot ser jag inget fel i utnyttja den fjärde konfluxen för Odos räkning om man så vill. Det faller sig väl egentligen ganska naturligt?

Från början var den fjärde konfluxen helt enkelt en vit fläck liksom fläckarna på kartan, dvs något varje spelledare själv kunde utveckla efter smak.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Det här med konfluxerna är uppenbart svårt att enas om. Jag tycker att det är märkligt att 4K inte omnämns i källorna om den nu infallit, men skall jag vara ärlig så utgick jag i yngre dar från Odolinjen.

Kan man tänka sig att Konfluxernas mästare Brior slår hammaren i bordet och säger så här tänkte jag!?
Som uppföljare till mitt andra svar så är det nog inte riktigt min stil att slå hammare i bordet, särskilt inte för hela Ereb vilket ju bara till en mindre del är min skapelse. Tvärtom har jag alltid haft strategin att lägga fast så lite som möjligt i rollspelsskapande för att hålla tolkningsmöjligheter och utbyggnadsvägar öppna. I mitt romanskrivande är dessutom "Ereb" ganska långt bortstyrt ifrån spelvärlden.

Detta sagt så förstår jag att hela ErebAltor-projektet är ägnat att fastslå en officiell struktur. Om man således måste spika den fjärde konfluxen så skulle jag föreslå att den kopplas till Odo eftersom denna religion ändå väcker så mycket intresse hos så många.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Detta sagt så förstår jag att hela ErebAltor-projektet är ägnat att fastslå en officiell struktur.
Det har nog blivit så eftersom vi försöker nysta samman lapptäcket EA med kanske inte alltid täta stygn men åtminstonde med samma tråd. Jag tycker ändå att vi är ganska duktiga på att låta tvisteämnen noggrant och detaljerad förklaras otydligt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tack för det Brior.
Då skall jag skriva om det som står på sid 1 och är öppen på förslag.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Tack för det Brior.
Då skall jag skriva om det som står på sid 1 och är öppen på förslag.
Låter bra. med det upplägg som du föreslår i trådens första inlägg så tycks det hur som helst vara fullt möjligt att klämma in min gamla idé parallellt med Odo.

Kanske man officiellt kunde fastslå att den fjärde konfluxen gick i fredens tecken till skillnad från de flesta andra? Dvs att stora förändringar inträffade men utan eldsprutande spektakel. Effekterna kanske inte märktes omedelbart varför denna konflux är mycket mindre bekant än de andra trots att påverkan kanske var större på sikt. Min ursprungliga idé (som jag alltså inte avslöjar just nu) hade ett sådant upplägg där äventyrarna var med om stora och långtgående äventyr men det visade sig att det viktiga samtidigt hade skett i bakgrunden. Ni som läst Asimovs "Den andra stiftelsen" kan se likheten.
Skriv svar