Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ransard

Inlägg av gtjorgo »

Miss av mig!
Då blev inte Jomvard undangömt utan övertaget alltså:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ransard

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-03-01 09:47 Från äventyret Tempelherren nämns drakdräparsvärdet Jormvard som ska ha smitts av dvärgar i Palinor (Kuldres?) för 700 år sedan. Detta gavs sedan till den berömda hjälten Torm av Uthgarth vilken tyvärr dog ”raskt” efter han givits svärdet i ett stort slag. Antagonisten i Tempelherren köpte svärdet från dödsboet av en ransardisk antivitetshandlare (som nog inte visste vad det var för svärd han hade.)

Frågor som uppstår: Vem var Torm? Var ligger Uthgarth? Vilket var slage/kriget Torm föll i så rask? Varför hölls svärdets egenskaper hemliga efter kriget?

Förslag: Kan Torm varit en Sardisk (hemska tanke!) hjälte som föll i krigen mot Jorderna och svarfolken från Kard under striderna 100-70f.o där vortigern inför Lex Bellum?
Uthgarth var kanske en sardisk by eller borg och orsaken till varför svärdet försvann var Votigerns vilja att efter kriget röja undan minnet av sardiska krigare och hjältar?
Fafnir skrev: 2022-03-01 10:00 Jag tog med svärdet i vag form i wikin. Minns inte varför jag utelämnade Torm. Så det går att spinna vidare på.
Tror jag hade en tanke att inte heller lämna för mycket information i wikin för eventuella spelare.

https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Glamorg
Text från wikin:
Jormvard
En glamorg, konstfullt smidd av Kûldkres dvärgar ca 100 f.O. Hamnade i klan Beorics ägor ca 50 f.O. där det har funnit till början av 600-talet e.O. varefter det försvann under mystiska omständigheter.
Torm kanske var en av få sardiska kämpar i kriget och fick Jomvard av den sardiska storhövdingen? Detta passade inte helt den ranska vortigerns syn på att det endast var ranerna som kunde vara krigare och när Torm dog gavs Beoricklanen i uppgift att dölja den riktiga historien, och svärdet. Vidare kanske det var en stor skandal när svärdet försvann helt nyligen och det uppstod även rykten om att svärdet egentligen försvunnit ur Beoricklanens ägor långt tidigare? Hur svärdet hamnade (och om det är det äkta?) ute bland Pandarealias öar är oklart...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ransard

Inlägg av gtjorgo »

Jag tycker det låter som en bra förklaring:-)

Det är nog bara Luciano som vet hur han fick tag på Jormvard. :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Ransard

Inlägg av anders »

Hur stor är den ransardiska flottan egentligen? Och vad har de för fartygstyper (annat än vanliga och bredare långskepp)?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ransard

Inlägg av birkebeineren »

Finns en diskussion här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 332#p39332

Och Fafnir har ritat siluettbilder av skepp här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 176#p40176

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 308#p40308


Sen finns det några siffror för flottstorlek i strategitillägget till "Den femte konfluxen" tror jag men har inte den tillgänglig just nu. Möjligen är dessa extra stora då det äventyret utspelar sig lite längre fram i tid än dagens 610 eO och Ransard byggt upp sin flotta mer?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ransard

Inlägg av birkebeineren »

Från Ransard-artikeln i wikin:
Ca. 100-70 f.O.
Sarderna ansätts hårt. Från norr kommer mer välorganiserade angrepp från Jorduashur och från Kardbergen väller horder av skövlande svartfolk i den värsta angreppsvågen på trehundra år. Ranerna korsar terrängen på den sardiska hövdingens order kors och tvärs och slår tillbaka anfallsvåg efter annan. Situationen blir ohållbar. Efter två decennier av strider på flera fronter, alltmedan befolkningen utarmas och de uppodlade markerna krymper, beslutar Vortiger Rinkhr att drastiska åtgärder måste tas.
Vortigern inför Lex Bellum och tar tillfälligt makten från storhövdingen. Han tvångsförflyttar mängder av folk, låter bränna flera strategiskt viktiga byar för att beröva fienden möjligheter att förskansa sig och proviantera. Ranerna börjar bekämpa sin fiende i ett fullskaligt krig istället för att, som tidigare, bara försvara sig för slumpmässigt utvalda angrepp. Sakta men säkert vänder ranerna kriget. Så småningom har jorderna tappat lusten att försöka införliva landområdet och svartfolken lidit så stora förluster att de måste dra sig tillbaka upp i bergen för att slicka sina sår. I månader pyr begravningsbålen.

[Är detta egentligen ett stort organiserat invasionsförsök från jordukaerlerna som starkt bidrar till Jorduashurs tillbakagång efter att de slagits tillbaka av ranerna?]
(Den sista meningen är en fundering lagt till i ett tidigare försök att strukturea upp wikin och passa in med utvecklingen i Jorduashur)

Detta är en mycket viktig händelse i Ransards historia då det är nu vortigern och ranerna tar över all makt från sarderna och deras storhövding, men vad kallades händelsen/kriget/perioden? :?:

Relevanta funderingar inför ett namnval kan vara om det rör sig om ett stort långt krig eller flera mindre kortare krig under en längre period? Troligtvis var det inledningsvis inte ett samordnat angrepp från jorderna och svartfolken (även om det säkert kan gå att förklara det också) men det kan kanske ha varit så den ena av dessa ranernas fiender passade på när den andra redan angripit? Eller var det möjligen först ett krig mot den ena fienden som sen följdes av et nytt krig mot den andra, kanske jorderna först och sen svartfolken?

Tänker vidare att händelsen hade betydelse för jorderna också men perspektivet på konflikten kan från deras synvinkel ha sett annorlunda ut, och även eventuellt getts ett annat namn.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Fafnir »

Om jag minns rätt hittade jag på dessa skeenden för att skapa en anledning till ranernas maktövertagande.
Min tanke var då att jorderna attackerade inledningsvis och att svartfolken passade på när strider skedde på andra håll. Svartfolken var sannolikt inte ens samordnade utan olika grupperingar angrep rent opportunistiskt. Det kan givetvis ha ändrats senare.
Min tro är att om det varit samordnat från början hade Ransard fallit. Nu skedde istället otaliga skärmytslingar under två decennier tills Vortigern lessnade på det och tog kontroll och började mer koordinerat och målmedvetet nedkämpa de olika grupperingarna en efter en.

Ett namn vore väl kul för tiden.

Vargaverken?
Spjutstormen?
Den stora svärdsömnen?
Den stora korpfesten?
Tårarnas tid?

Sen är det dock först 28.f.O som makten permanent övergår till Ranerna. Sarderna fick tillbaka den ca 50.f.O efter ovanstående incident.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ransard

Inlägg av birkebeineren »

Okej, då finns det lite mer att utforma ordlyden i historien med. :)

Kanske kan använda alla dessa fina namn:

Tårarnas tid 100-28 f.O.
Ca. 100-70 f.O. Spjutstormen
Sarderna ansätts hårt. Från norr kommer mer välorganiserade angrepp från Jorduashur och från Kardbergen väller horder av skövlande svartfolk i den värsta angreppsvågen på trehundra år. Ranerna korsar terrängen på den sardiska hövdingens order kors och tvärs och slår tillbaka anfallsvåg efter annan. Situationen blir ohållbar. Efter två decennier av strider på flera fronter, alltmedan befolkningen utarmas och de uppodlade markerna krymper, beslutar Vortiger Rinkhr att drastiska åtgärder måste tas.
Vortigern inför Lex Bellum och tar tillfälligt makten från storhövdingen. Han tvångsförflyttar mängder av folk, låter bränna flera strategiskt viktiga byar för att beröva fienden möjligheter att förskansa sig och proviantera. Ranerna börjar bekämpa sin fiende i ett fullskaligt krig istället för att, som tidigare, bara försvara sig för slumpmässigt utvalda angrepp. Sakta men säkert vänder ranerna kriget. Så småningom har jorderna tappat lusten att försöka införliva landområdet och svartfolken lidit så stora förluster att de måste dra sig tillbaka upp i bergen för att slicka sina sår. I månader pyr begravningsbålen.
Ca. 70-50 f.O. Den stora svärdsömnen
Under flera decennier återuppbyggs det som raserats. Marker odlas ånyo. Nya skepp byggs. Byar återuppbyggs. Vortigern behåller makten under återuppbyggandet för att försäkra sig om att folken inte igen skall kunna överraskas av fiender.
Ca. 50-30 f.O. Sardlands sista skymning (Mitt förslag)
Makten återlämnas till den sardiska storhövdingen. Sardland blomstrar. Ranerna beslutar att de alltmer måste skilja sig från sarderna. En ransk man får inte längre ta en sardisk kvinna eller vice versa. Detta för att hålla blodet rent och kunna särskilja det rena, krigande folket från det vekare, arbetande folket. Man kan nu bara födas in i ranernas led, aldrig väljas eller prövas in.
29 f.O. Vargaverken
Svartfolk börjar återigen ge sig till känna. Två byar bränns och ranerna går åter i krig. Sarderna bönfaller ranerna att leda deras folk. Den sardiska storhövdingen erbjuder makten till ranernas Vortiger Omric. Omric avböjer trots storhövdingens ihärdighet.
28 f.O. Den stora korpfesten
Vortigerns styrkor krossar svartfolkens nya kampanj i sin linda. Han hälsas som en frälsare av de sardiska klanerna. Storhövdingen förnyar sitt erbjudande. De ranska klanerna rådgör sinsemellan och beslutar att det för folkens bästa voro av godo om en ran styrde sardland. Som en hyllning till det folk som gång efter annan frälst sarderna och som en markering till maktskiftet benämner man nu marken ”ranernas land” - Rans ard.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Fafnir »

Svärdssömn är egentligen en kenning för död. Men vi kan låta det stå för en svärdens vila.

Sardernas sista skymning är poetiskt och fint. Men passar kanske inte egentligen handlingarna under perioden? Inget tyder på att Sarderna tappar eller förlorar något. Ranerna isolerar sig bara mer. Men bara till blod. De agerar och interagerar fortfarande med Sarderna. Det är mer som att ranerna tar på sig tyngden att agera svärd och Sköld åt raners och sarders land.

Snyggt hur du lyckades inympa alla mina snabba förslag på ett bra sätt och sammanställa det som en era :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ransard

Inlägg av gtjorgo »

Imponerande!:-)

Kan man tänka sig att Thorm av Utgarth föll under inledningen av spjutstormen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ransard

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2022-03-26 01:20 Svärdssömn är egentligen en kenning för död. Men vi kan låta det stå för en svärdens vila.
Misstänkte att du tänkte så men med så fina och tolkningsbara ord kunde jag inte låta bli att vrida till det lite. :wink:
Fafnir skrev:Sardernas sista skymning är poetiskt och fint. Men passar kanske inte egentligen handlingarna under perioden? Inget tyder på att Sarderna tappar eller förlorar något. Ranerna isolerar sig bara mer. Men bara till blod. De agerar och interagerar fortfarande med Sarderna. Det är mer som att ranerna tar på sig tyngden att agera svärd och Sköld åt raners och sarders land.
Tänkte att det var eftertiden som gett perioden namn efter vad den kom att bli, den sista tiden då Sardland var självständigt under sin egen storhövding. Men vi kan gärna hitta ett annat namn som passar bättre.
Fafnir skrev:Snyggt hur du lyckades inympa alla mina snabba förslag på ett bra sätt och sammanställa det som en era :)
Som sagt, med så tolkningsbara och dubbelbottnade ord var det inte så svårt. :) Försöker hitta en balans i wikin där större överskrifter/rubriker är faktapräglade och de mindre är stämningsfulla i din ranska stil.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ransard

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-03-26 14:49 Kan man tänka sig att Thorm av Utgarth föll under inledningen av spjutstormen?
Låter bra i mina öron. Vad säger Fafnir?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev: 2022-03-26 17:07
gtjorgo skrev: 2022-03-26 14:49 Kan man tänka sig att Thorm av Utgarth föll under inledningen av spjutstormen?
Låter bra i mina öron. Vad säger Fafnir?
Har missat eller glömt vem ni åsyftar. Vem är denne Thorm?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Fafnir »

Gällande Sarderna tänker jag iof att majoriteten inte sörjer det som har varit utan faktiskt uppskattar att vara småbröder åt gudafolket. De anser sig som det näst högsta folket i världen, vida över eraner. De vet att Ranerna är intet utan dem och dom intet utan ranerna. Sarderna gav frivilligt makten till ranerna. Idag behöver i stort inga Sarder se sina söner dö i krig på grund av en härskares nycker och infall. Det tillfaller ranerna som ser det som sin plikt och ära.

Så dom motpol ditt förslag föreslår jag ”Den första gryningen” alternativt ”den största gryningen” ;)

Jag gillar dock ditt poetiska namn på perioden. Kanske var sardernas sista skymning i inledningen av perioden? Sarderna ser det som den historiska period när maktens börda för första gången avlastades dem och som begynnelsen av en ny ljusare era?
(Historiskt är det också ett tecken på att Aesir förlät dem för att ha förirrats av vaenir om vi går på att deras historiska svedjebruk var Loeges sätt att lura dem sarga Subarda?)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ransard

Inlägg av birkebeineren »

Okej, tror jag förstår hur du tänker. Vi kan ändra till "Den första gryningen" för perioden 50-30 fO.

"Sardlands sista skymning" kan då kanske passa på en tidigare period? Kanske den här:
Ca. 350 f.O.
Båda grupperingarna växer. Sarderna brukar jorden, skördar havets frukter, tämjer träden och styr landet medan ranerna blir den krigande klassen dit endast de bäst lämpade väljs in. Den första generationen nya raner bosätter sig på sin ålders höst ute i sardernas byar och detta blir början på att raner inte längre lever uteslutande på Ranz, utan även ute i Sardland.
Nu är det ju inte så att vi måste använda oss av alla dessa periodnamn om de inte passar. Men om vi vill kan det ju också gå att lägga till några ord i texten de beskriver.
Skriv svar