Soluna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Soluna

Inlägg av Spelknepe »

Soluna

Bild

(Utklipp ur Spelknepes karta över Västra Altor /Admin.)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag håller på att färdigställa kartan över Soluna och behöver er hjälp med att fylla kartan med så mycket information som möjligt.

http://www.erebaltor.se/kartor/soluna/0 ... _light.jpg - 16 mb

• Vart exakt ska jag placera Bylos och Caraidon?
• Ska jag följa Mikaels tidigare material vad gäller städer och byar? Klicka HÄR för länk.
• Vad heter egentligen bergskedjor, floder, områden, öknar, träsk och regnskogar i Soluna?
• Jag gjorde en snabb provisorisk sköld med inspiration från Zulu och afrika i sin helhet. Är det rätt spår eller ska vi skippa sköldarna helt?
• Landsgränserna OK'ades i en annan tråd för några månader sedan. Tar upp det på nytt och frågor om de är till belåtenhet?
• De sträckade landsgränserna symboliserar att gränserna skiftar ofta och att där egentligen inte finns en tydlig markering.
• Jag har färgat berg och slätter i och runt Traxilme i svag purpur enligt beskrivningen i Ereb Altor - Kampanj.
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-09-21 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev: • Vart exakt ska jag placera Bylos och Caraidon?
• Ska jag följa Mikaels tidigare material vad gäller städer och byar? Klicka HÄR för länk.
• Vad heter egentligen bergskedjor, floder, områden, öknar, träsk och regnskogar i Soluna?
• Jag gjorde en snabb provisorisk sköld med inspiration från Zulu och afrika i sin helhet. Är det rätt spår eller ska vi skippa sköldarna helt?
• Landsgränserna OK'ades i en annan tråd för några månader sedan. Tar upp det på nytt och frågor om de är till belåtenhet?
• De sträckade landsgränserna symboliserar att gränserna skiftar ofta och att där egentligen inte finns en tydlig markering.
• Jag har färgat berg och slätter i och runt Traxilme i svag purpur enligt beskrivningen i Ereb Altor - Kampanj.
*Namnen jag gett byar och städer bör diskuteras då de inte fick godkänt tidigare... :cry: (Bozisha-dar och Tresti kan tas bort då de är SRR).
*Skölden var snygg. Men då Efaro inte är enat utan ett område med 8 stridande stammar så kanske nationssköld är fel. Stammarna kan dock ha var sin sådan sköld du gjort.
*Tycker fortfarande att gränsen mellan Efaro och Sombatze skall flyttas västerut på Golwyndakusten för att ge Sombatze mer Golwyndakust. Dett tycker jag stämmer bättre med deras del i Golwyndakulturen där Efaro i princip saknas. Fast å andra sidan kanske dagens gräns beror på tusentals år av erövringar från Efaros sida?
*Skulle vilja ge Traxilme mer öken, dvs streckad linje längre ut i öknen. De hänvisas så ofta i källorna till traxilmes öken att den bör vara förhållandevis omfattande.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

*Namnen jag gett byar och städer bör diskuteras då de inte fick godkänt tidigare... (Bozisha-dar och Tresti kan tas bort då de är SRR).
Jag skulle kunna slänga om lite bokstäver om det är ok för dig?
*Skölden var snygg. Men då Efaro inte är enat utan ett område med 8 stridande stammar så kanske nationssköld är fel. Stammarna kan dock ha var sin sådan sköld du gjort.
Tycker nog det ska finnas en "enad" sköld. Sen kan på detaljnivå göra seperata stamsköldar. Klomellien som exempel är ju ett splittrat land med flera stadsstater, fast de har ju en enad sköld.
*Tycker fortfarande att gränsen mellan Efaro och Sombatze skall flyttas västerut på Golwyndakusten för att ge Sombatze mer Golwyndakust. Dett tycker jag stämmer bättre med deras del i Golwyndakulturen där Efaro i princip saknas. Fast å andra sidan kanske dagens gräns beror på tusentals år av erövringar från Efaros sida?
Hmm, jag har flyttat den redan en gång... men jag kan flytta den ännu mer om du/ni vill.
*Skulle vilja ge Traxilme mer öken, dvs streckad linje längre ut i öknen. De hänvisas så ofta i källorna till traxilmes öken att den bör vara förhållandevis omfattande.
Ja jag satt också och funderade på det när jag ritade ut gränsen, men så tänkte jag... "äh, skit samma, ingen kommer nog tänka på det" ...jag borde veta bättre! ;)

Tack för inputen!
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Spelknepe skrev:
*Skölden var snygg. Men då Efaro inte är enat utan ett område med 8 stridande stammar så kanske nationssköld är fel. Stammarna kan dock ha var sin sådan sköld du gjort.
Tycker nog det ska finnas en "enad" sköld. Sen kan på detaljnivå göra seperata stamsköldar.
Man kan ju tänka sig att det är just rätten till denna prestigeladdade sköld som de slåss om ...
Spelknepe skrev:
*Skulle vilja ge Traxilme mer öken, dvs streckad linje längre ut i öknen. De hänvisas så ofta i källorna till traxilmes öken att den bör vara förhållandevis omfattande.
Ja jag satt också och funderade på det när jag ritade ut gränsen, men så tänkte jag... "äh, skit samma, ingen kommer nog tänka på det" ...jag borde veta bättre! ;)
Traxilme är för mig mycket likt Clark Ashton Smiths "Zothique" (novellerna rekommenderas). Är det någon som har tagit ansvaret för dessa Solunska länder ännu? Annars och utan några egentliga åtaganden så lägger jag gärna vantarna på just Traxilme för framtiden. De trakter jag egentligen intresserar mig för och kan tänkas utveckla är: Trakorien med Marjura (duh), Mereld, Staden O, Kalklanden, Melukha och Traxilme med omnejder. Torilia, Ransard, Klomellien, Orghin och Magilre förekommer ju också i mina böcker men jag har inget emot att andra härjar där. (Jag har inget emot att någon härjar i mina hjärteländer heller eftersom jag ändå kommer att utforma dem som jag vill).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

När jag hänvisade till traxilmes stora förekomst i källorna tänkte jag främst på dina verk. För min del får du gärna ta hand om Traxilme. 8)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bara kul ifall någon gör något åt Solunas länder, så kör på Brior. Ja du vet att du meddelar om det blir några kartförändringar. :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Ett förtydligande från ett brev jag skrev till Mikael:

Jag menar inte att vara diktatorisk och min mening var verkligen inte att säga: "håll tassarna borta". Jag ville bara signalera att dessa länder kommer jag förmodligen att skriva om på mitt eget sätt i vilket fall som helst och jag har en ganska klar bild av dem redan.

Det kan vara lika bra att samordna redan nu menar jag - som att grundtonen angavs i Kalklanden och det sedan blir lättare att hålla ett snarlikt tema för fria fantasier. Jag tar absolut inte illa upp om någon går sin egen väg, men det kändes bara onödigt att forumets och romanens väg spretar isär bara av brist på samordning.

Hoppas att det låter begripligt.

Hälsar
Erik G
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Brior: Någonstans litar jag på att du kommer att göra Traxilme väl intressant och spelbart för oss spelledare och spelare. Och att det går hand i hand med romanen är för mig bara mer intressant.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:• Vart exakt ska jag placera Bylos och Caraidon?
• Ska jag följa Mikaels tidigare material vad gäller städer och byar? Klicka HÄR för länk.
• Vad heter egentligen bergskedjor, floder, områden, öknar, träsk och regnskogar i Soluna?
• Jag gjorde en snabb provisorisk sköld med inspiration från Zulu och afrika i sin helhet. Är det rätt spår eller ska vi skippa sköldarna helt?
• Landsgränserna OK'ades i en annan tråd för några månader sedan. Tar upp det på nytt och frågor om de är till belåtenhet?
• De sträckade landsgränserna symboliserar att gränserna skiftar ofta och att där egentligen inte finns en tydlig markering.
• Jag har färgat berg och slätter i och runt Traxilme i svag purpur enligt beskrivningen i Ereb Altor - Kampanj.
Nu har det sig så att jag inte lyckas få upp dina kartor men det beror nog på min dator som måste handvevas... :(

Jag kan kommentera ändå! :D

Bylos och Caraidon blev avträdda av Dermanien och låg vid detta rikes nordkust, men detta kan ju betyda inom själva kärnlandet Dermanien eller i ett annat område, som Efaro eller Sombatze, som riket hade erövrat under denna sin expansiva tid på 300-talet eO? Kanske kan ena kolonin ligga i Efaro och ha Kopparhavskust, medans den andra ligger i Efaro/Sombatze och ha Golwyndahavskust?

Dermanien, en av de åtta efariska stammarna och följdaktligen inom Efaros gränser, eller ett annat rike nu underkuvat av efarier men utanför Efaros gränser?

Geografiska namn i Soluna är det ont om i källorna, men Gizurbergen söder om Sombatze nämns och Grelgifallen med ön Habete Grelge utanför Golwyndahavet och Glashavet.

Sen finns det de odefinerade städerna i Krilloan som eventuellt ligger i Soluna?

Rörande gränsdragningarna har jag alltid sett före mig Thelgul och Sombatze som stater med fasta gränser (fast sombatzinerna ser ofta sin kränkt av Efaro) medans Traximile och Efaro mer har flytande gränser. Pokti ett stort ökenområde där självständiga bystater finns utspridda. Niferland ute i Ormsjön också en fast statsbildning, men Nivralerna tillhör kanske Samkarna?

Hoppas jag inte gör bort mig nu då jag inte sett kartan (som utan tvekan är jattefin!!)... :oops:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Bylos och Caraidon blev avträdda av Dermanien och låg vid detta rikes nordkust, men detta kan ju betyda inom själva kärnlandet Dermanien eller i ett annat område, som Efaro eller Sombatze, som riket hade erövrat under denna sin expansiva tid på 300-talet eO? Kanske kan ena kolonin ligga i Efaro och ha Kopparhavskust, medans den andra ligger i Efaro/Sombatze och ha Golwyndahavskust?

Dermanien, en av de åtta efariska stammarna och följdaktligen inom Efaros gränser, eller ett annat rike nu underkuvat av efarier men utanför Efaros gränser?
Jag tror att de flesta som dryftat frågan om Dermanien anslutit sig till att det troligen rörde sig om en av de efariska stammarna, om jag har fel får gärna någon rätta mig. Angående Bylos och Caraidon, anser jag med tanke på Raas Narram, att det är mest troligt att dessa ligger vid efariska kopparhavskusten, inte vid golwyndakusten.

Officiella namn i Efaro är väl Kwoske som är en nyckelpunkt för solfararna i det första soltåget.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående namn i Efaro skrev Peter tidigare:
Jag vet att det kanske är banalt, men vore det inte schysst med hebreisk/arameiskklingande namn i Efaro? Som:

Shemek, Hadar, Horm, Tadmun, Hierosol, Kartash, Emerra, Hamu, Odum, Bassarat, Karrak eller Ezrud
Och jag måste säga att den namnpolicyn faller mig i smaken. Då blir det inte bara Afrika av hela landet som det lätt blir om man låter sig inspireras av afrikansk kultur för efarierna och dessutom tar afrikanska namn. Sen så tycker jag att namnen bara känns så perfekta för Efaro, och passar bra ihop med Kwoske, och jag vill inte se en för spretig namnkultur för landet.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vet inte om det hjälper något, men här är 1000 slumpmässiga ord genererade med alla stavelser i Genesis 1 som grund: (Jag reserverar mig för att vissa namn kanske låter lite dåligt eller är outtalbara.)

Yehûwor, wekebên, imowayay, hîra’boma, beththohî, bedwahîm, ‘eray, yaqîo, wayma’eth, hûwaybênhad, hîra’, bethlâ, bedo, ‘ashya, yo’ke‘al, yakebe, woršehîm, qarûwor, nêthobo, lare’’ethha, hûthehbefeth, hîpe, haše‘alma, elway, bethbên, bedha, ’elthodel, ‘ashma, ymerbed, wormer, nêre’’eth, maway‘al, lara’, hawor, hara’belâ, elra’, ’ethla’, ’elpe, yinêbên, wormer’eth, workešamhîm, pewabêndel, petho, nêqe‘a, mathobohî, lahûûwor, hqerbakî, hîmmer, hîmer, haqî‘abedho, ha’ma, ebše, beworwayke, beo, be‘alwayhû, ’ethel, ’elma, ‘ašam, wor’eth, howabênha, bênwaha, ‘al-yim, yimthehla’, wor’ethwayma, womim‘a, peqî‘a‘al, merwayworham, kîye, hoû, hîla, hamûworhû, dîlma, bênqawayhî, baûhe, ’el’el, ‘alšeha, mapeû’eth, fethrabohû, ’ethworšenê, yimra’la, mertheh, keyim, hamkî, delûworhû, ’eway, ’e’ar, yowayo, mahowabe, eswabêno, ’eth‘er, ošebed, hî‘al, ba’elwaymer, merra’erhî, hala, ’ethwahî, yimke’el, wîhûba, kewabedfeth, hoqî, delba, bênes, ’armer, ‘albethwama, yo’thoma, yeralâ, oqer’arha, lâwel, kera, heqer’elhû, esra’, bohe, ayqe, ’enêwayhîm, ’ar-‘erwayla, wewanê, hohûwawor, bênbedre’ma, ‘alay thope, yeqela, okere’’e, kelawaybed, heke, bo’eth, ayhad, ‘erwayho, maya, had’el, ’ethowayha, yeûho, werakî, kere’’eth, hîway’arke, boothehhî, bên‘al, ’arboqerho, ‘a‘alrûma, weqa’el, hîwa, bemaqîhîm, qawe, hîqe‘alma, bedhû, yamaay, qara’, hûthobe, hîmway, bethha, bedba, ‘ashrahî, yaho‘a, hûšamwor, beth’eth, ‘ashke, yirala’, yinêwor, workî, worhî, nêqer, nêlâqe’ar, mawa‘alhî, lawel, laqe’arha, hara’, haqî‘a, ha’re’, elbed, ebnê, ’ethhî, ’elnê, ’ella, pera’’ethha, matheh‘erha, hîm’e, ha’el, baya, ’ethbewakî, womrala’, pemerthâba, hoû’ethma, hîhû, bênqî‘a, baqa, ‘alwayha, wobthehma, hoše‘al, bênnêqeho, ‘alowayeb, yimmer’el, merrûbo, kewaybênha, hamwor, delma, ’ethwo, ’armeršîthhî, yowao, lawor, esšam, ’epešeho, yo’rakî, yilâ’el, merqî‘a, laway, keûbeth, haim, esma, boye, ’ethû, ’elyim, ’armara, yeqîla, omatho‘a, kemara‘al, hela’, bobare’ma, aykerahî, ‘erwel, yepe‘ash, wešeho, nêwom, kekera’be, hke, hebên, bo‘erqeqa, bên’arwape, ay’el, ‘erûfeth, ‘al‘alwaqa, yeo‘a, welrao, imyim, hîše‘alma, beye, behî, ‘erqerh, yemerwor, weke‘ash, imway, hîra’wornê, bewe, bedqî, ‘erbowaymer, yeho’el, worwob, nêway’el, nêway, hway’etho, hawaboim, hatheh, bethrûha, ay’arqerla, ‘er’el-šeo, yo’ke‘al, worra, qamaûbo, nêše’ethha, lare’alha’, hîmšîth, haše, elûbake, bed’elšeo, ’elthâes, wothâke, worre’nê, peya, hûqer‘erham, hûlaqîbo, hîmra’, beše, beqî, bebo, ‘ashworwamer, ‘ashbewayke, wormer šîthho, pewaba, hoyim, hîmma, bênya, be’eth, ‘are’, yimwayke, yimwayhû, worha, worbeth, wemabên, merwor, merwo, mašîth, lawawor, la’re’bo, hîthâ, haqer, hao, ha‘ash, dîlway, dîlqer’elhû, belâqî‘aes, ’ethbênšema, ’elkîra’had, ’elhû, wor’ethra’lâ, merway’ees, mare’bên, hamre’, fethway, ’ethayqernê, yimthehhû, owor, malaše‘a, kîwaybaha, hîbo, fethbe, dîlke, bao, ’ethwor, ’el’arwayke, wobnêbo, owa’areb, hore’’ar, hîbe, bênmerthehha, bahore’had, ‘allara’eb, wobhowor, hora’’el, bênlâ, ‘alkere’, yethoma, ošambethham, kere’, hî‘a, bonê, ba’el, ’arbo, wewayo, merlâtho’el, honêqî‘awor, hadše, bêneb, ’ethšîthha, ‘albeth, yo’rake, yikîwor, merkewabe, lâwa, kethehbên, hadra’’ema, esbeth, bowayham, ’ethrahe, ’elya, ’arla, yo’mer‘a, yewao, lâše’ethhî, keše, es’el, bošeel, ’elway, ’arhî, mawî, habeth, ’ethowaes, welqenê, hîše, beeb, yema’el, imû’ethhîm, bewa, ‘erbothehnê, yalâ‘er, worwî, qawa‘erfeth, nêwa, hûtho, hîqa, hašebênho, bethboqîpe, bedho, ‘asho, pey, hîmra, bebewayke, yirala’, worre, workethoham, nêqebên, mawa, lalašebo, htheh, hara, ha’qebahû, el’ar, beqaûeb, ’ethha, ’elmer, ‘ash’ethrake, worbawanê, peqî‘abênha, merwel, hîm’ar, hamway, bawom, yimthehma, womkewor, marabên, la’ra’, hoû‘aldîl, feththâ, dîlqer, bênqer, ’ethay, ’elho, ‘alwael, owa, hîba, baham, wîrala, merrû, hora’, ham‘a, bênke, ’ethwe, ‘alhû, yimlabe, keway, delbe, ’armeršamhî, yo’thoma, lawom, esra’worla, ’eowayham, yewanê, yeqîke, okîwa‘er, mayo’, kešam‘ash, kemaqer’el, helâ, hadra’, boše, bo’ethqernê, ayhû, ’ethra’es, ’arham, ‘erwe, yo’mer‘a, werama, laše, hîwaywormer, es‘ash, bên’ar, ’elwahîm, ‘ahî, yenê‘ash, yeim’ar, wela’e, weke‘al, imwor, imre’’ar, hîrabênma, hîra’’armer, bewom, bethwom, bedwayhad, bedqerhî, ‘erdîl, ‘erbedra’ho, yawayo, yawaho, worye, wehûbên, qaya, nêway‘al, hwaayo, hûwayboham, hîra’alla, hîqer, haûwornê, bethra’had, bethmerwaydîl, bedpe, bedhûra’had, ‘aya, ‘awo, yamerbên, worû, worqî‘aes, nêû‘ashhîm, nêšam, hûû’ethha, haše’elhû, harû’ethla’, bethhî, ‘ashthâ, yo’hobe, ymerbed, worwaho, worqerha, worla’, peye, peway, nêrû‘al, nêqîbehî, mawe, maway’eth, lâra’be, lâra’’e, hûmare’bo, hîmre’, hîmqî‘a, hara’ethho, hara’’ethhû, habên, haay, elthehworlâ, elre’bama, bera’, bebowama, bebedwaylâ, ’ethmaqerha, ’ethlawayhî, ’elšefeth, ’elqî‘ahî, ‘ashbathonê, yišenê, woro‘al, worla’eth, pewa’eth, petho‘ash, mawabeth, laqerworh, hše‘ashkî, hoye, hîmla, hîmhû, ha’še, ella, bepethâhe, bênwom, be’elra’ke, be‘errûke, ’ethhowayhîm, ’elnêwahî, ‘ash’ar, ‘ara, yimwayhû, worbethre’ke, worbeqî‘ake, welwayma, pere’, merwob, mašam, la’šîthay, howay, hîšewormer, hîma, haqa, fethwayaype, dîlqî, bênway, beho, baye, ’ethba, ’elhûšehîm, ‘ama, yimthehla’, wor’ewama, womšamma, merwaybe, maqe’arha, kîyim, howa, hamûayhû, fethše’etho, dîlo, bênše, ’ethworthola, ’ela, ‘alya, yrûo, yimthehhû, wor-’elšamo, owabeth, merwabên, merwa, makîre’bên, kîthâ’elho, hîbed, hamo, hamla’, fethwor, dîlho, bahû, ’eye, ’eth’eth, ’el‘erre’ma, yowayo, yimre’o, mahûra’ash, kîqî, esway, delway, ’eth’ar, ’eay, wobmerbe, ošebênhî, meršam, hore’, hî’ar, hama, bênma, ba’erûma, ’ethwor, ‘alkîra’hî, yowao, yimqaba, laya, kewe, esšebênke, delmer, ’eth‘al, ’arra, yešeo, wîimbên, ore’worham, keraayhîm, hoqî‘a, hewayworo, bola’, bênha, ayy, ’arbe, ‘albo, yerama, wewayma, ora, kera‘alho, holâwawor, hera’ake, bohoûha’, bêndîl, ayûdîl, ’arwor, ‘albênûlâ, yewayla, yera’hû, wewayhû, onêtheh’eth, merla’qî’eth, kethâ‘a, kemašeay, hoimwabed, hema, hadre’bênhû, bothâhîm, bobên, bênbên, aykethehhî, ’ethreha, ’arhîm, ‘eryim, ‘albe, yo’nêbên, wethâim, lâû‘al, hla, es’eth, bên’el, ’elwob, ‘al‘awala’, yewahû, maye, kere’ba, hadwor, bope, ’ethqeh, ’ares, yo’mabo, lâre’bênha, elway’ethla, ’elwa, yenêbo, imya, bewor, ‘erke, yeke’e, welabe, imthobên, hîre’, bethye, bedyim, ‘erbeth, yapebe, woryo’, wayla’’e, nêway‘er, hûwayworeb, hîqî‘abao, hawa, bethkethoha’, bedmer, ‘ashwor, worwa, nêûbeth, hašeworla, ykebên, worwayke, worlašeha, qamaqîwor, pewo, nêra’eth, maway‘a, laqîbehî, hûpešewor, hîmrû, hîmqî‘ero, haway, hara’ayke, elmer, berahî, bed’elšamhû, bebeth, ’ethla, ’elowayha, ‘ashbênwala, worra’la’, wemabed, hšîth‘ermer, hîšîth, beqara’eb, bekerûdîl, ‘ash’eth, yimwayke, wordel, woqabe, pethâ‘alha, merwom, maše, lawa’ethh, howaay, hîmbên, haqe, ha‘a, dîlra’, bênû, be‘alšehû, ’ethbên, ’elkî, ‘alyi, yimthehma, worba, merwaybênham, maqî‘a’arham, la’qî‘a’ethha, hamwa‘ashla, fethšeboma, dîlqa, ’ethworwayma, ’elbed, oway, hîbeth, banê, wobmerbo, merthâbênha, hore’ashhîm, hamke, bênmerqeha, ’etlath-ohî, ‘alla, yowaynê, yimra’la, oû, mahoqî‘a’ar, keye, hî’eth, esû, delthâ, babewaype, ’eth‘ashthâhû, ’arwom, wîra’kî, hora, bênha’, ‘alha, yera’nê, oqe, keore’’eth, heqer, boham, aynê, ’ar‘alwala’, yo’nêbên, yewaynê, weûnê, merlâra’ba, laû’ar, ketheh, ho’eth, hadrû, esba, boway, bênbe, ’ethšîth, ’ely, ’arhû, ‘alašameb, mayim, hado, ’ethra’, yo’mabo, yewake, lâšam, kerû, elwaybama, bora’, ’elwaha, ’arha, weobe, weimwor, hîthâ‘alo, hîra’alo, belarahad, bedqer, yawalâ, hûwe, betho, ‘ay, qaqî‘a, hîmwa‘almer, bed’elšîthmer, yo’hobe, wowamer, worqî, nêrûbênha, mawaybo, lara’wor, hûraba, harabethke, habe, elšam, bešîthha, ’ethma, ’elre, ‘ashhoth-âfeth, worhad, pewa, merye, hîmkî, haqerbolâ, be’ar, yinêwor, worke, mašîthba, lawaybeth, howaybofeth, ha’ar, ebke, bênwe, ’ethbethâma, ’ella, ‘amerwayes, pelara’el, hîho, bape, yimre’o, wor’el, wobpebe, merwa’el, kîše, horû, hammer, dîl’ar, bênmerwahîm, ’el‘al, ‘almer, yrûo, makeqî‘a’el, eswaybedpe, ’eth’elšîthma, yešeho, ore’, kera’er, heway, boke, aywa, ’arworšîthmer, yila‘er, wewaylâ, merqer, ketho’eth, holâ, hahû, boy, bênbewayqa, ’eththoha, ’arlaqîes, ‘albed wayla, yo’rake, lawabe, esla, ’elye, yeo‘al, nêwaybênha, keimwawor, haway, bo‘alra’ma, ay’arwakî, ‘erqî‘aha’, wera’ma, hîway, bemaûel, yahû’eth, qare’a, hûšîth’ar, hîo, bethâhe, bedbên, ‘ashla, yinêbên, worhûwayha, nêmatheh‘a, matheh’ethhîm, la’yim, haqî‘a’ella, ha’eth, ebre’boo, ’ethel, ’ellâ, penêway’e, hîke, baqî, wobwakî, hotho, bênpe, ‘alrû, merqîay, hake, ’ethwa, yo’rakî, yimhû‘ash, laway‘adîl, kewa, esqer, boyim, ’ema, ’armara’had, yeqaay, nêye, kekeway’eth, hehû, bo’ar, aybênqîhû, ‘erwa, qaye, hîqî, bedma, yaowor, hûway’arha, bethhîm, ‘ashwayha, ykebên, worla’raha, nêra, lâqî‘a’ethha, hara’worhû, elma, ’elo, maway, ha’šebênke, ’ethke, womšeke, perûbo, howa‘alpe, hîmba, bênšehe, be‘alranê, ‘alye, yimqema, meršeay, kewor, hambe, delqa, ’ethyo’, ’arwel, yowaynê, lâyo’, estheh’ethqa, ’eth‘ash, yera’mer, oošewor, kemaway‘er, heo, bofeth, aymaqerha’, ’ar ’elthâmer, wethehma, ho, bên’ethšenê, ‘al’eth.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

För mer inspiration är här de första 76 orden i Exodus (i alfabetisk ordning och med förenklad transkription)...

‘al-miserāyim, ‘al-shōne’ênû, ‘am, ’ăšer, ’el-‘ammwō, ’ēt, ’et-ywōsēf, ’îš, ’ōtām, bā’û, bemiserāyim, benê, benê, bime’ōd, dān, gād, gam-hû’, hā’āres, hābâ, habā’îm, hadwōr, hahû’, hāyâ, hinnēh, kāl-nefeš, kî-tiqere’nâ, lēwî, lō’-yāda‘, lwō, me’ōd, meleke-hādāš, milehāmâ, mimmennû, min-hā’āre, miserāyemâ, nāfeš, nitehakemâ, pārû, pen-yirebeh, rab, re’ûbēn, šemwōt, šibe‘îm, šime‘wōn, ûbenê, ûbeneyāmin, ûbêtwō, watimmālē’, wayehî, wayya‘asemû, wayyāmāt, wayyāqām, wayyirebû, wayyišeresû, wayyō’mer, we‘ālâ, we‘āsûm, we’āšēr, we’ēlleh, wehāyâ, wekāl-’ehāyw, wekōl, wenafetālî, wenileham-bānû, wenwōsaf, weywōsēf, wîhûdâ, ya‘ăqōb, yereke-ya‘ăqōb, yisherā’ēl, yisherā’ēl, yisherā’ēl, yishshāskār, yōse’ê, ywōsēf, zebûlun.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

För ytterligare inspiration, kolla in Wikipedias lista över hebreiska platsnamn.
Skriv svar