1-2H vapen

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Rickard skrev: Näe, för "realism" behöver faktiskt inte vara detsamma som "detaljism". System som för fram en viss mån av abstraktion kan bli realistiska (för då blir det trovärdigt utifrån gruppens tolkning).
Det har ja aldrig påstått. Men JAG som spelare vill ha lite kolla på vad som händer och just regler gör att ja får det.
Jag tycker Dungeons 3.5 har ett delvis ganska bra stridssystem och även enkelt. En tärning vilket gör att det går snabbt o sen drar man enbart av eller lägger till för skydd och annat. Här i ligger det dåliga med White-Wolfs system då det innebär en himmla massa tärningar om man har gjort en karaktär som är bra i strid.
Jag har inte läst igenom ditt system så jakan inte kommentera det men ja bör kanske göra det.

Men ja gillar när det är många allternativ man kan välja mellan och det är oftas regler som skapar dessa. Jag vill inte att det ska va för realistiskt heller för jag vill inte att min stora Hjälte ska bli dödad av en liten småtjuv med en dolk någonstans. Självklart är det olika på vilken typ av rollspel man spelar. Vissa måste ju vara realistiska och vapen ska vara mer dödliga för att få fram den kännslan (Call of Cthulhu) men ja tycker inte Fantasy är ett sådant.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Vår husregel är att om man håller ett 1-2H vapen med två händer så får man + framslagna SB/2. Förbannat enkelt som spelledare att sköta.

När det kommer till valet mellan detta och sköld har jag inte sett några som helst problem faktiskt. 2-handsfattningen används främst i extrem action då skölden gått sönder eller dom valt att kasta den för effektens skull. Så för oss funkar det prima.

Edit: vad som inte funkar är att vi har färdigheterna "liten", "stor" och medelstor" sköld. Blir lite skadat ibland, men det var ju en annan femma =)
Stridsberg
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-01-21 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Stridsberg »

Var ju ett tag sen tråden var aktiv och vet inte vilken version vi pratar om, men...
Drakar och demoner 4.0 III Spelarboken, sidan 34 under rubriken HANTERING står det följande: "Om du använder ett vapen med två händer, trots att du kan använda det med en hand, ökar skadan med 1T2."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Stridsberg skrev:Var ju ett tag sen tråden var aktiv och vet inte vilken version vi pratar om, men...
Drakar och demoner 4.0 III Spelarboken, sidan 34 under rubriken HANTERING står det följande: "Om du använder ett vapen med två händer, trots att du kan använda det med en hand, ökar skadan med 1T2."
Haha..där ser man.
Är väl så det år är man inte läser igenom böckerna från perm till perm =)
Ellr när det va otroligt länge sen man gjorde det.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Inlägg av carlaronsson »

Får man inte enligt grundreglerna 1T2 extra SB om man använder ett vapen man kan hantera med en hand med två händer?

Man kan ju öka detta till en T4 om man vill.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Skriv svar