Jätte- och Resefolk?

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

om jag nu har fattat det rätt så
om jag skulle vilja göra en djupdykning i hemskeklanen från läskigabergen
och beskriva de riktigt storväxta klanmedlämarna
så skulle jag i praktiken beskriva resarna

typ rubrik
Hemskeklanens Resar
(svartfolk resar) Tycker nog att nyckelorden känns ganska onödiga

bla bla bla
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jo i ditt exempel kanske man kan tycka det, men det kanske inte alltid är så själklart.

Ta t.ex. exemplet med Tolgulderna

Tolgulderna på Palamux
[Människofolk, Stor]

Beskrivande text om tolgulderna...

Hade du lika lätt med bara rubriken Tolgulder kunnat säga att dessa är mänskliga resar?

Eller i fallet med Minotaurer (låt oss då göra antagandet att du inte vet vad en minotaur är)

Kardskogens tjurmän
[Djurfolk, Stor]

Följt av en beskrivande text av dessa.

Är det lika enkelt att med hjälp av enbart rubriken uttyda att dessa tjurmän (minotaurer) är av resestorlek?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu börjar även jag se Bergdahl och Peters ljus i änden av tunneln, fast jag ser också Spelknepes andra ände. :D Kanske blir så att jag gräver mig ut åt eget håll??

Oavsett, till er alla; vad kännetecknar Svartfolk?

Kan det vara så enkelt att det är blodet, ett svart och tjocktflytande blod (för kuriöst interesserade även huvudingrediens i den mycket ökända drogen Svartblod) som i varierad mängd flyter i en uppsjö av altoriska varelser och även i unika fall kan blanda sig med blod från dvärgfolk, människofolk, jättefolk, djurfolk och älvfolk (dock utan fruktsam avkomma)?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Bergdahl skrev:Jo i ditt exempel kanske man kan tycka det, men det kanske inte alltid är så själklart.

Ta t.ex. exemplet med Tolgulderna

Tolgulderna på Palamux
[Människofolk, Stor]

Beskrivande text om tolgulderna...

Hade du lika lätt med bara rubriken Tolgulder kunnat säga att dessa är mänskliga resar?

Eller i fallet med Minotaurer (låt oss då göra antagandet att du inte vet vad en minotaur är)

Kardskogens tjurmän
[Djurfolk, Stor]

Följt av en beskrivande text av dessa.

Är det lika enkelt att med hjälp av enbart rubriken uttyda att dessa tjurmän (minotaurer) är av resestorlek?
mycket möjligt men jag vet inte om det är det viktigaste att veta häller om de är stora eller känns som man bestämmer vad som är viktigt med nyckelorden, å med minotaurer så kanske deras eventuella aggressivitet skulle vara intressantare
kanske skulle göra som i FATE som psipo skrev om
nyckelorden blir det som mest utmärker rasen mest inte bara fysiska attribut
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Stor är ju bara ett exempel, självklart kan vi ju använda oss av mer nyckelord. Varför inte nomder, magiska, aggresiva... m.m, det är ju sånt som vi kan komma fram till senare...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Oj vad det händer saker här när man är borta några timmar. Ser att ni har satt klorna i Boris! ;)
typ rubrik
Hemskeklanens Resar
(svartfolk resar) Tycker nog att nyckelorden känns ganska onödiga
Detta är detta jag tycker och slåss för. Nyckelorden är onödiga.
Tolgulderna på Palamux
[Människofolk, Stor]

Beskrivande text om tolgulderna...
I mitt förslag så beskrivs det i texten att de tillhör människofolk och är stora. Ni katalogiserar ju lika mycket som jag gör genom att använda er av det primära nyckelordet.
Är det lika enkelt att med hjälp av enbart rubriken uttyda att dessa tjurmän (minotaurer) är av resestorlek?
Är poängen att det ska vara en sökfunktion så köper jag det ännu mindre. Faktum är, att en sökfunktion är den enda poängen jag ser.
Hehe... kanske skulle ha överlåtit förklarandet till Peter, för mig fattade ju ingen. Fasen, ett tag var jag beredd att dunka huvudet i väggen av frustration... men nu har ju åtminstone en oförstående förstått, Hurra!!!
Jag har förstått dig och Peter hela tiden, jag är inte övertygad.
Stor är ju bara ett exempel, självklart kan vi ju använda oss av mer nyckelord. Varför inte nomder, magiska, aggresiva... m.m, det är ju sånt som vi kan komma fram till senare...
...hockeyfrilla, stubbat hår, långt skägg, vårtig, hurra för den nya sökfunktionen! Nä Bergdahl, nu börjar det spåra ur.

Låt oss lämna katalogisering, låt oss lämna nyckelord och låt oss fokusera på det som Peter sa; vad som är viktigt: Att skriva om samhällen, individer och stammar. Med materialet i hand blir det kanske enklare att se vilken väg vi vill gå.
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-08-18 13:25, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Skrev ett dumt inlägg... ber om ursäkt Spelknepe... Jag kommer ta en paus från Erebaltor.se nu, då det tidigare och den senare tiden skapat en massa frustration som jag inte anser att det är värt att engagera sig här för... än engång ber jag om ursäkt Spelknepe.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skrev ett dumt inlägg... ber om ursäkt Spelknepe... Jag kommer ta en paus från Erebaltor.se nu, då det tidigare och den senare tiden skapat en massa frustration som jag inte anser att det är värt att engagera sig här för... än engång ber jag om ursäkt Spelknepe.
Jag han läsa det, och jag har varit lika ettrig och jobbig. Så jag ber också om ursäkt. Och jag tycker inte du ska ta en paus... tycker du har många bra förslag och inlägg på forumet. Det är ju inte alltid vi går hand i hand, men sånt hör ju till. Tycker du är en av de vättigare här på forumet! ;)

Ett förslag till kompromiss.

Skulle man inte kunna göra detta fritt för varje spelledare/spelkonstruktör att kategorisera detta på egen vilja. Mitt förslag är då att vi plockar bort mellankategorierna: "orch, rese, svartnisse, svartalf, etc", och behåller huvudkategorien "Svartfolk", som även ni använder er av i er nyckelordsmodell.

Sen är det upp till varje spelkonstruktör att använda sig av de termerna (orch, svartalf, rese), ifall de vill beskriva en stam, individ eller samhälle, eller inte.

-------------------------

Exempel 1:

Under Kategori: Svartfolk (tänk nu på att ni också har denna kategori bland nyckelorden)

Ylk-Orcherna
Ylk-Orcherna är en stam av orcher som bor i Mörkrets berg och utför häxmästarens alla önskningar. De är aggressiva, har vårtor på näsan och äter halvlängdsmän till frukost

Exempel 2:

Under Kategori: Svartfolk (tänk nu på att ni också har denna kategori bland nyckelorden)

Kvisslingarna
Kvisslingarna är svarthudade små skitstövlar som lever i tunnlar under dvärgarnas byar. Där äter de rester och sopor som dvärgarna slänger ner. De har gula ögon och små betar som når upp till näsan.

-------------------------

I båda exemplen vinner ju jag på att de iaf tillhör en kategori (svartfolk), men förlorar ett led av mellankategorier.

I exempel två är det fritt spelrum för konstruktören, han slipper binda sig under begreppen orch, svartnisse, svartalf, vätte, rese och kan således få fritt spelrum. Man lägger alltså inte fokus på namnet, utan läser texten.

Vad tycks?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tycker det låter som en fungerande lösning!

..och hänvisar således till min tidligare fråga:

Vad kännetecknar Svartfolk?

Kan det vara så enkelt att det är blodet, ett svart och tjocktflytande blod (för kuriöst interesserade även huvudingrediens i den mycket ökända drogen Svartblod) som i varierad mängd flyter i en uppsjö av altoriska varelser och även i unika fall kan blanda sig med blod från dvärgfolk, människofolk, jättefolk, djurfolk och älvfolk (dock utan fruktsam avkomma)?

Denna fråga lämpar sig dock kanske bättre i Svartfolkstråden..
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev: Ett förslag till kompromiss.

Skulle man inte kunna göra detta fritt för varje spelledare/spelkonstruktör att kategorisera detta på egen vilja. Mitt förslag är då att vi plockar bort mellankategorierna: "orch, rese, svartnisse, svartalf, etc", och behåller huvudkategorien "Svartfolk", som även ni använder er av i er nyckelordsmodell.

Sen är det upp till varje spelkonstruktör att använda sig av de termerna (orch, svartalf, rese), ifall de vill beskriva en stam, individ eller samhälle, eller inte.

-------------------------

Exempel 1:

Under Kategori: Svartfolk (tänk nu på att ni också har denna kategori bland nyckelorden)

Ylk-Orcherna
Ylk-Orcherna är en stam av orcher som bor i Mörkrets berg och utför häxmästarens alla önskningar. De är aggressiva, har vårtor på näsan och äter halvlängdsmän till frukost

Exempel 2:

Under Kategori: Svartfolk (tänk nu på att ni också har denna kategori bland nyckelorden)

Kvisslingarna
Kvisslingarna är svarthudade små skitstövlar som lever i tunnlar under dvärgarnas byar. Där äter de rester och sopor som dvärgarna slänger ner. De har gula ögon och små betar som når upp till näsan.

-------------------------

I båda exemplen vinner ju jag på att de iaf tillhör en kategori (svartfolk), men förlorar ett led av mellankategorier.

I exempel två är det fritt spelrum för konstruktören, han slipper binda sig under begreppen orch, svartnisse, svartalf, vätte, rese och kan således få fritt spelrum. Man lägger alltså inte fokus på namnet, utan läser texten.

Vad tycks?
Stora blöta pussar och kramar Spelis! Detta är en _klockren_ kompromiss. :) Så gör vi!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Stora blöta pussar och kramar Spelis! Detta är en _klockren_ kompromiss. Så gör vi!
Nämen vad skönt att vi fick detta ur världen. Är det okej med resten också? Bergdahl?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Stora blöta pussar och kramar Spelis! Detta är en _klockren_ kompromiss. Så gör vi!
Nämen vad skönt att vi fick detta ur världen. Är det okej med resten också? Bergdahl?
...om jag förstått dig rätt förstås: att en grupp kan tillhöra flera kategorier
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Du slipper ju kategorierna orch, rese, svartalf, vätte, etc. Där finns ju bara EN kategori, och det är ju svartfolk. Ni har ju också kategorin "svartfolk" bland nyckelorden...

Snälla säg att du kan gå med på detta, även om det inte är exakt som du vill ha det så vi får detta överstökat... :(
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

en sak som vi alla är nog helt överens om är att vi behöver förklara bättre vad vi menar
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Peter: Du slipper ju kategorierna orch, rese, svartalf, vätte, etc. Där finns ju bara EN kategori, och det är ju svartfolk. Ni har ju också kategorin "svartfolk" bland nyckelorden...

Snälla säg att du kan gå med på detta, även om det inte är exakt som du vill ha det så vi får detta överstökat... :(
Visst kan man ha kategorier, bara det inte är ett krav att allt skall passa in i dem. Så ifall det går bra att skapa varelser som är hälften människofolk, hälften svartfolk - eller låta jättefolk ha droppar av troll- eller svartfolksblod så går jag med på det. Att kategorien kommer i andra hand som en efterhandsuppdelning s.a.s.
Skriv svar