Kalklanden

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Mikael »

Odjur

Kalkrocka – rockaliknande reptil som främst lever på att suga ut vätska ur marken med sitt breda fenspann, men som inte ogillar saftigare kost. Utseende som stor jätterocka som tar sig fram flygande lågt över slätten, men oftast vilar på samma plats i veckor i väntan på byte eller tills marken sugits ut.

Lindorm – ökenrasen finns även här i Kalklanden, men har större vingar vilket tillåter glidflygning mellan kalkmonoliter, klippor och bergen.

Kristalltusenfoting – kan bli upp till tre meter och väga över 100 kg. Kroppens pansar är översållat med salt och kalkkristaller. På kristallerna samlas dagg on natten som sedan insekten kan absorbera genom sin ryggplåt. Den är ett rovdjur som kan leva på ett byte i månader pga sin långsamma ämnesomsättning.

Kiselräka – otäck fult landlevande kräftdjur stora som kängurur, och tar sig fram hoppande. Äter normalt insekter, men i flock kan den ge sig på större byten. Klarar sig dock på kalk och saltkristaller, är en kiselbaserad varelse.

Kalkländsk kragödla (typ dilophosaurus) – en ovanligt stor kragödla som i försvar kan spotta syra. Lever dock av insekter och undviker konfrontation genom att fly i en lustig löpstil med höga knän.

Kalksurikat – befjädrad surikatliknande kortväxt humanoid med närmast djurisk intelligensnivå. Insektsätare med fjädrar istället för päls. Fjädrarna används att samla dagg med, men de byts också ut allteftersom de förkalkas. I försvar kan de vassa och hårda fjädrarna kastas mot fienden.

Bevingad jättetvestjärt – kalkmullvadens värsta fiende då de nästan ljudlöst kommer svävande genom luften och slår ner som rovfåglar. På dagarna håller de till i kalkslättens många underjordiska gångar. Deras stjärtsax saknar gift, men har stor kraft och skulle enkelt krossa en människas nacke om tvestjärten var utsvulten nog att jaga människa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av birkebeineren »

Har inte mycket att tillägga den här redogörelsen över innehållet i Kalklandens underliga fauna förutom att det rimligtvis är förenad med livsfara att färdas här utan ingående områdeskunskap, motgift och högt FV i lämpligt vapen. :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Mikael »

Geografi
De flesta anländer Kalklanden från Staden O via flodpråmar på floden som ringlar över Ormvidderna. I O kallas floden Ommardau, men ju längre uppströms man färdas desto vitare av kalk blir vattnet och namnet Vitvindlan tar över. De sista tio milen fram till Kalklandets största stad Karamandrin får man dock avverka på land då flera trappstegsforsar omöjliggör pråmarnas fortsatta färd. Det är inga större fall då höjdskillnaden inte är så betydande, men den snabba förtorkningen av landskapet är dock förskräckande. Från forsarna sprider sig en torr ljunghed och ännu torrare stäpp i alla väderstreck.

I väst utgörs landet gräns av Melashebergen och karga barrskogar. Utöver enstaka hamuriska spanare och modiga resande genom Nålhålspasset vandrar endast svartfolkens jaktlag genom dessa skogar. Nedanför bergens skogar finns en torr ljunghed som i norr sträcker sig ner till Karamandrins omnejder, medan den längre söderut övergår i allt torrare stäpp. Längs södra bergen är skogarna också karga, men här växer enbart gran. Bland dem finns svartgran från Mörkmyldre skog söder om bergen. Här härskar framförallt två mäktiga svartfolkklaner och området undviks därför av alla andra utom de desperata.

Kalklanden norra gränstrakter är odefinierade, men utgörs naturligt av en långsamt sluttande och klippig brant ner mot Ormvidderna där slätternas folk lever. I öst gör Kalklanden anspråk på Tremassivspasset där karavanlederna mellan Kopparhavet och Kalklanden går, det så kallade Blästrarstråket. Det är dock en farlig nejd där många gör sin makt gällande. Endast i större välförsvarade karavaner kan man färdas tryggt genom passet. Dessa delar är dock snarare en sydöstlig fortsättning av Ormvidderna än på Kalklandens torra landskap.

Emellan dessa gränstrakter finns Kalklandens kärnland. Ett förtorkat landskap av kalköken, saltslätt och obördigt alvar. Det är i huvudsak en vildmark där få bosättningar återfinns. Vid Karamandrin finns ännu viss växtlighet, men längre in finns endast livlös mineral. Vintervattnet har två tillflöden vid Karamandrin, varje flod med sin egen kanjon. Från dessa huvudkanjoner finns flera mindre tillflöden längre uppströms. Ute i det torra landskapet ovan kanjonerna lever sparsamt med fauna, alla specialiserade för ökenlandskapet och dess höga salthalt i marken.

Här färdas du endast om du vet var nästa lägel med vatten kan fyllas och med stor försiktighet. En lokal guide är att rekommendera. Det är relativt enkelt att följa karavanlederna om man vet hur de märkts ut sedan imperiets dagar. Håller man sig nära kanjonerna, eller till och med färdas i dem kan man ta sig långt, men inte nå landets center. Längs karavanlederna finns också lämningar från imperiets dagar och områdets ännu tidigare invånare. En del av dessa nyttjas som läger för karavanerna och underhålls av kungadömets patruller. Utöver gränstrakternas svartfolk, öknarnas odjur och forntidens gastar är sandstormar, saltstormar och speciellt kalkstormar av bränd kalk livsfarliga hot.

På kalkslätterna ser man kalkformationer som påminner om raukar, jättelika uråldriga pelarstoder av snäckor eller skaldjur. Där finns andra formationer som svagt påminner om ruiner från forna städer, eller är även detta lämningar från en uråldrig havsbotten? I kalklandens mitt ligger dock en lämning som med säkerhet måste ha varit en stad en gång i forntiden. Kalcifierade och eroderade som kalkklippor, formade till hus, gator, torn och triumfbågar - lätt förvridna men klart stadsliknande. ”Staden” är en milsvid vit stenstad kallad "Morgind" som ingen längre vet upphovet till. Åtminstone är den äldre än tiden för jorernas ankomst. Man har försökt kolonisera de naturliga husen till en ny stad, men ingen ny befolkning har blivit kvar någon längre tid. Det ryktas om palats byggda i urmonsters väldig kalkskelett, saltstoder av urtidens titaner, oändliga djup och torn som försvinner bland molnen.

Då områdets bördigaste mark är obrukbart alvar importeras all spannmål. Landets bönder bor istället flodernas djupa och skuggiga kanjoner. Där nere är det visserligen fuktigt, på sommarhalvåret en nästan tropisk fuktig värme, men det är väsentligt behagligare än uppe på ytan. Här odlas fikon, kartfrukt, pumpa, sumpris och vattensaltgurka. Sumpriset används främst för vinäger vilket är nödvändigt att dricka dagligen för att undvika diverse lokala åkommor. Djurlivet är sparsamt, men en del fågel hålls för köttet. I kanjonerna växer palmer och andra lummiga växter. Här nere återfinns papegojor, tranor, vita krokodiler och dvärghjort, men ingen boskap. Kött importeras från Ormvidderna och O. Med undantag av Krakantu på lutvulkanen Vulutums sluttning i nordöst, ligger landets övriga fyra städer inhuggna i dessa kanjoner. Det går att färdas på floderna runt om i landet vilket är bekvämare än över land, men tar väsentligt längre tid. Endast närmast Klaklandens största sjö är det för strömt att färdas uppströms. Sjön som bubblar upp ur kalkslättens djup är den ena källan till Vintervattnen, den andra är Melashebergens regn.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Mikael »

Fauna
Kalk och saltslätterna
Saltvråk – en vråkart med ursprung i Samkarna som infördes till Kalklanden under Imperium Jorpagnums dagar för aristokraterna att jaga med. Har förvildast, även om den ännu förekommer som jaktfågel, och jagar ormar och reptiler på saltslätterna.

Ökenpiggsvin – en stor boll av taggar som har små fjäderlika utskott som fälls ut från varje tagg, ca 10-20 per tagg, under natten och samlar dagg och sedan dras in i gryningen. Lever på insekter och slättens mineraler. Om hotad rullar den ihop sig och kan om attackerad skjuta iväg sina taggar.

Gila-monster - Giftig ödla. Dess blå tunga och bett är täckta av starkt förlamande gift som i värsta fall kan påverka hjärta och lungor vilket leder till döden. Allätare och kan även ge sig på stora byten. Ett snabbt bett och sedan reträtt till närliggande skreva eller sten. När offret signar ned kan det lugnt börja äta bytet levande.

Kalkmullvad – grävlingstora och kalkslätternas enda riktiga bytesdjur. Kan endast jagas på natten då de kommer upp till ytan för att låta månljuset stärka de alger som lever i symbios i dess påls.

Myrflamingo – grå flamingoart som förutom att kunna sila näring ur vatten även kan borra ner sin långa tunga i marken i jakt på insekter och vätska, likt en myrslok. Kan i nödfall användas som försvar mot fiender. Dumdristiga farlänningar som försökt fånga flammingo med händerna har fått sin bröstkorg genomborrad och alvarligt dränerad.

Raggkamel - en från Kalklanden unik tvåpucklig kamelart med tjock tovig päls. Uppskattas inte bara i Kalklanden utan runt hela Mefimors sjö.

Ökendjur som spindlar, skorpioner, insekter och reptiler. Det händer även att flygödlor, mördargamar och harpyor siktas.

Kanjonerna
Vit krokodil
Tranor
Dvärghjort
Papegojor
Småfågel
Vassråkor
Sågtandad gammelgädda
Gulryggig latmask
diverse andra spindlar, ormar och ödlor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Mikael »

Mina spelare ska snart skickas ut i detta ogästvänliga landskap, så jag delar med mig lite grundläggande tankar jag har för hur landen ligger. Kom gärna med egna tankar, namn och förslag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av birkebeineren »

Det här ser ut till att bli en mycket intressant äventyrsmiljö. :D

I brist på tid till ordentliga kommentarer kan jag bjuda på en påminnelse om följande gamla kladdkarta med handelsvägar:
birkebeineren skrev: 2009-01-01 23:27 Handelsvagar i de centrala delarna av vastra Ereb:

Bild
Det lilla som är sagt om namnen på kartan finns i wikin.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Albrekt »

Låter mycket spännande, Mikael! Jag tänker mig bl.a. band av kalkökenlevande svartfolk med mörkt skinn och hår, men kontrastrikt pudrade i vitt kalk som fastnar i svett och flottig smuts.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av birkebeineren »

Har vi inte egentligen gjort Kalklanden till en officiell del av projketets EA-tolkning? Att vi skar av den från Vit fläcK Mirel på samma vis som vi skar av Nostratiet från Vit fläck Jorpur? Tror detta var något Spelknepe föreslog eftersom ursprungsidén till Kalklanden kom från Brior och då hade lite extra tyngd. Att denna del av Ereb görs officiell gör det lite lättare att kringgå förekomsten av de vita fläckarna på kartan. Vi får lite territorium som kan fylla den geogafiska luckan mellan Vit fläck Mirel och Vit fläck Drylo.

Kalklanden finns redan i wikin och är även inritat på kartan. Här är utklippet från Spelknepes stora Ereb-karta som också finns i wikin:

Bild
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Albrekt »

Vad bra! :D
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Mikael »

Jag röstar för! :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Kalklanden

Inlägg av gtjorgo »

Bifall!:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Då är Kalklanden flyttat från Vita fläckar hit till Länder § Platser. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Följande kladdkarta från Nostratiet-tråden täcker områden söder om Kalklanden men är relevanta för kommunikation- och handelsvägar, samt faror förknippade med de här mycket talrika svartfolken:
Bild

Reviren i tillhörande Brända Jordens klan och handelsvägarna på den vänstra delen av kartan är från Svartfolk-modulen. De övriga handelsvägarna är Vijes idéer från Mirel-tråden som jag sen förlängt mot väster och söder. Svartalverna i Månulvarnas klan och deras heliga sten uppe i Mörkerbergen är mina gamla förslag. Dvärgriket kring staden Methbôr är min tolkning av kartan i Aidne-modulen.

Inget nytt men bara en påminnelse om gammalt. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

Ekonomi
Kalklanden måste importera det mesta. För att ha råd med det behövs exportvaror. Den stora exporten är kalk, salt och krita som är billigt för kalklänningarna att bryta, men kan säljas för en god vinst i Staden O och därbortom. Räcker det?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Kan det tänkas att glas av mycket hög kvalité tillverkas i Kalklanden? Kalk verkar ingå som en komponent i glastillverkning och den kalkländska kalken skulle kunna vara särskilt väl lämpad? Kalkländsk glas som Erebs version av glas från Venedig?

Annars kan kanske de kalkländska furstarna ta upp tull på varor som passerar deras furstendömen? Eller krockar detta med hur handeln via staden O fungerar?

Eller köper kalklänningarna upp slavar från Nargur som de sen säljer vidare till Trakorien i staden O?
Skriv svar