Programförklaring

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Programförklaring

Inlägg av Brior »

Välkommen till Erebs metafysik - forumets idémässiga motsvarighet till en luddig angorakofta; värmande, skön, svår att riktigt veta riktigt var den börjar och slutar samt glest vävd med stora hål i materialet.

Min åsikt om metafysik är att den kan belysas till en viss grad men samtidigt måste behålla sin mystik så att den inte förlorar "the sense of wonder". Ambitionen är därför att här i forumet slå fast en del grundläggande fakta - den minsta gemensamma nämnaren - och att man sedan kan diskutera olika tolkningar, varianter och möjligheter i en positivt storögd och tolerant anda.

Jag lägger upp ett antal övergripande rubriker (markerade med *) för att strukturera diskussionen men alla är förstås välkomna att fylla på efter intresse och förmåga. Jag tänkte skriva lite om hur jag själv ser på varje företeelse men det tar förstås sin tid och tanke.

Erik "Brior" Granström
Senast redigerad av Brior den 2007-09-06 15:55, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Programförklaring

Inlägg av Psipo »

Brior skrev:Välkommen till Erebs metafysik - forumets idémässiga motsvarighet till en luddig angorakofta; värmande, skön, svår att riktigt veta riktigt var den börjar och slutar samt glest vävd med stora hål i materialet.

Jag lägger nedan upp ett antal rubriker för att strukturera diskussionen men alla är förstås välkomna att fylla på efter intresse och förmåga. Jag tänkte skriva skriva lite om hur jag ser på varje företeelse men det tar förstås lite tid. Vore bra om någon kunde få fram "Den lille metafysikern" från Sinkadus i digital form.

Erik "Brior" Granström
Jag sammanfattade Den Lille...och andra altorska uppfattningar här:
Psipo skrev:Skapelsen, multiversum och Altors gudar - sammanfattning av Den lilla metafysikern, (Sinkadus) Kaos Väktare och Ereb Altorboxen.

1. Tiamat är. Detta är urtillståndet. En intighet av entropins grå, utsmetad över oändliga vidder. Trots detta föddes ur detta Skaparen, i artikeln kallad Store Bang (efter sin skapelse, Big Bang)
2. Skaparen skapar universum som tidsfördriv, men blev då varse alltets förgänglighet. Bara Tiamat är evigt. Skaparens bygge bestod av två motsatsförhållanden som gensast började bryta ner varandra. En process som väntas ta några biljoner år...(Denna urprincip av positivt och negativt är vad som senare kommer att forma Altor som vi känner den)
Skapelsen blev multiversum, men inte dess världar eller invånare. Snarare en lös ram av lagar och principer. Han skapade urgudarna att göra resten och lutade sig tillbaka för att betrakta spektaklet.
3. Under lång tid byggde och raserade urgudarna sina och andras skapelser. Efter några eoner tröttnade några av dem på detta och formade en lagbunden pakt. Gudar saknar moral så det var inte på grund av avsmak för kaos detta skedde utan för att de ville skapa något mer beständigt. En av dessa skapelser blev Altor. Men även en hel drös med lägre gudar. Altor formaliserades med hjälp av de gudomliga runorna som gav allt ett sant namn. De gudomliga runorna är gudarnas sätt att förmedla sin önskan att ordna tillstånden utan att ingripa nämnvärt.
4. De lagbunda gudarna och deras gudomliga medhjälpare insåg att världarna måste lämnas åt sig själva. Kaosgudarna bekymrade sig inte över detta men som en konsekves av sitt väsen är de inte speciellt organiserade varför deras ingripanden ter sig...kaotiska. :) Detta stämmer alltså inte överns med EA där det hävdas att det är omöjligt för gudarna att ingripa i världen. Inget är omöjligt för gudarna, men det är ogörligt för genom ingripanden skulle allt förgås. Istället påverkar de genom sändebud av olika slag.

Detta är kosmos.

Olika typer av gudar:

Tiamat
Tiamat är en princip och dyrkan av Tiamat besvaras inte, men förekommer ändå.

Skaparen eller Den yttersta orsaken
Snarare en filosofisk idé. Något satte ju igång allt. I religiösa sammanhang är det vanligtvis den gudom som skapade repsektive släkte som hyllas för detta.

Urgudarna
Klassas vanligtvis som de "riktiga" gudarnas fäder och mödrar. De ingriper inte i världen.

De lägre gudarna
De gudar som tillbeds i Ereb. Se lista ovan. De flesta tillhör den här kategorin men inte alla. Se nedan.

Panteistiska principer
En urguds lagar. Se Moder Jord ovan.

Ideér
Sådant som kärlek, frihet, visdom och annat hyllas på många håll. Dessa idéer kan skapa en gudomlig kraft eller väsen. Alternativt kan en gud ta tillvara på idén och kalla den sin, och får som bonus en massa hängivna anhängare.

Missuppfattningar
Drakar, andar, näktiga varelser och företeelser av alla former faller under kategorin. Dessa står inte på något sätt i relation till gudarna utan gör det bästa av situationen. En annan typ är stormar, oväder, regn, åska, eld, vatten och annat som naturfolken, och andra, kan dyrka. Om tillräckligt många tillber elementet eller vad det kan vara brukar en gud adoptera företeelsen. I andra fall kan missuppfattningar bli synnerligen reella om de samlar tillräckligt makt och inflytande

Påhitt och inbillning
Ja, vissa gudar har aldrig funnits utan är ett påhitt av kanske politiskt skäl, eller för att förklara något knepigt.

Sen är det bara att peta in gudarna i lämpligt fack eller bara använda som referens.

Edit:
I Kaos väktare kan man läsa sig till en mer svartvit variant av ovanstående sammanfattnig. Det rör sig visserligen om en in-gametext så jag föreslår att den utgör en "god" demonologs världsuppfattning (då självutnämnda goda ofta föredrar att kalla andra för "onda", "mörka" och liknande). Vi kan kalla honom Nemereth Draconis III.

Nemereth förklarar att i begynnelsen fanns bara kaos, ondska och mörkes. Ur kaos skapades ljuset som genast började tränga undan mörkret. I ljustes härliga sken skapades värdlar och dessa var trygga platser, förbjudna för mörkret. Men i utkanterna, där ljus och mörker möttes uppstod strider och ondskans horder hotade sluka ljuset. Ljusets förkämpar enades därför och byggde ståtliga murar som fjättrade mörkret. Demoner sattes att vakta mörkret. Men väktarna kallades bort av nyfikna dårar och skyddet rämnade. Nu är det upp till demonologerna, demonbetvingarna, att rädda världen.

Den kritik som ofta riktas mot teorin ovan är att den bara fokuserar på en kamp mellan gott och ont, närmare bestämt en kamp mellan goda demonologer och onda. Gudarnas roll är utspelade och det är upp till de fria folken att hålla mörkret borta. Av många orsaker föredrar Ljusa vägen liknande världsåskådningar då deras egen inslagna väg blir så mycket tydligare och begriplig då. Men de flesta andra är ense om att det rör sig om en grov förenkling, inte minst de som är medvetna om de gudomliga runorna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Glöm inte heller var Isherrar och Eldherrar/Salamandrarna hamnar i detta. Altors eviga kamp mellan varmt och kallt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Oj oj oj... jag ser hur alla kommer hänga här. Ni slutar bry er om länder, folkslag och politik och ägnar timmar och åter timmar åt metafysik, rökandes pipgräs och dimvass... :shock: :wink:
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Re: Programförklaring

Inlägg av Delanoir »

Brior skrev:Välkommen till Erebs metafysik - forumets idémässiga motsvarighet till en luddig angorakofta; värmande, skön, svår att riktigt veta riktigt var den börjar och slutar samt glest vävd med stora hål i materialet.
...fantastiskt fyndigt formulerat!

Jag läste "Den lille metafysikern" än en gång tidigare i somras i samband med att jag satt och spånade på min egen lilla fantasy-värld. Briors artikel innehåller en hel del intressanta tankegångar, och att öppna ett metafysik-forum tycker jag är ett lovvärt initiativ! Det ska bli spännande att se varthän diskussionerna kommer att leda... :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelknepe skrev:Oj oj oj... jag ser hur alla kommer hänga här. Ni slutar bry er om länder, folkslag och politik och ägnar timmar och åter timmar åt metafysik, rökandes pipgräs och dimvass... :shock: :wink:
Jag lovar att först och främst ägna mig åt Caddo - även i fortsättningen. Jag överlåter denna del av forumet till er altoriska filosofer. Naturligtvis kan ni förvänta er sporadiska besök och kommentarer från mig.

Men jag måste tillstå att detta är ett utmärkt initiativ, herr Granström!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Glöm inte heller var Isherrar och Eldherrar/Salamandrarna hamnar i detta. Altors eviga kamp mellan varmt och kallt.
Tillagt som ämne. Jag förväntar mig minst en C-uppsats från Mikael.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Spelknepe skrev:Oj oj oj... jag ser hur alla kommer hänga här. Ni slutar bry er om länder, folkslag och politik och ägnar timmar och åter timmar åt metafysik, rökandes pipgräs och dimvass... :shock: :wink:
Du behöver nog inte vara orolig Spelknepe. Jag intresserar mig själv för metafysiska frågor mest för att få en grund till Trakoriens profana vardag. Faktum är att jag förvånats över hur långt man kan spinna på en idé när man lagt en metafysisk grund. Exempelvis har de ganska enkla tankarna om gudomliga runor eller kaklunernas samlande kunnat byggas ut allt eftersom och så småningom infogats som en pusselbit i en sammanhängande struktur. Min erfarenhet är att det framförallt gäller att hela tiden lämna vagheter och öppningar för fortsatt byggande till skillnad från att sätta fasta ramar (jag har erfarenheter även av motsatsen). Då kommer möjligheter till sammanhang att infinna sig.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Brior skrev: Min erfarenhet är att det framförallt gäller att hela tiden lämna vagheter och öppningar för fortsatt byggande till skillnad från att sätta fasta ramar (jag har erfarenheter även av motsatsen). Då kommer möjligheter till sammanhang att infinna sig.
Och det är väl precis vad gudarna avsåg när de satt där med scheman, diagram och white boards och bestämde sig för att hiva ut allt i etern snarare än att låta sin skapelse tydligt definieras. :)

Och jag måste säga att bara det som grund är en riktigt cool förutsättning för en fantasyvärld!
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Psipo skrev:
Brior skrev: Min erfarenhet är att det framförallt gäller att hela tiden lämna vagheter och öppningar för fortsatt byggande till skillnad från att sätta fasta ramar (jag har erfarenheter även av motsatsen). Då kommer möjligheter till sammanhang att infinna sig.
Och det är väl precis vad gudarna avsåg när de satt där med scheman, diagram och white boards och bestämde sig för att hiva ut allt i etern snarare än att låta sin skapelse tydligt definieras. :)
Inte minst använder jag profetior på det vaga sättet - som styrmedel snarare än som spikade sanningar. Mer om den saken på avsedd plats.
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

En liten fundering bara... skulle det kunna finnas ett intresse för en tråd gällande diskussioner om "Gott vs ont"...?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Delanoir skrev:En liten fundering bara... skulle det kunna finnas ett intresse för en tråd gällande diskussioner om "Gott vs ont"...?
Utifrån vilket perspektiv? Själv ser jag gott och ont som in-gamesubjektiva föreställningar. Då passar det väl bättre under Religion eller liknande? Eller menar du Godhet och Ondska som naturlagar? Det tycker jag passar i Sagan om Ringen och D&D. Eller passar och passar, det kan få hålla sig där så är jag nöjd. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Boris har en rubrik Etik & Moral här där han skriver:
Brior skrev:Finns gott respektive ont eller är det bara en fråga om perspektiv? På vilka grunder kan man hävda att en handling är rätt eller fel?
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Psipo skrev:
Delanoir skrev:En liten fundering bara... skulle det kunna finnas ett intresse för en tråd gällande diskussioner om "Gott vs ont"...?
Utifrån vilket perspektiv? Själv ser jag gott och ont som in-gamesubjektiva föreställningar. Då passar det väl bättre under Religion eller liknande? Eller menar du Godhet och Ondska som naturlagar? Det tycker jag passar i Sagan om Ringen och D&D. Eller passar och passar, det kan få hålla sig där så är jag nöjd. :)
Jag tänkte mig ett tämligen öppet förhållningssätt gentemot definitionerna av ont och gott - tycker att det kunde vara intressant att diskutera. Jag är själv helt inne på att godhet respektive ondska är subjektivt uppfattade definitioner. En svart-vit värld är inte min kopp te - jag håller med om att det kan passa i tex Sagan om Ringen och liknande, men generellt sett tycker jag att världen blir oändligt mycket mer nyanserad om man tillämpar en vidsträckt gråskala! För mig gäller det inte bara själva helhetsbilden med världsbeskrivning utan även personporträtt, i synnerhet vad gäller skapandet av rollpersoner och hur de agerar och hur de uppfattar världen kring dem. Har funderat en hel del på det här på senare tid när jag jobbat med mitt eget världsbyggarprojekt, och tänkte att ett sådant ämne hade kanske passat bra att diskutera och brainstorma kring här.
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Mikael skrev:Boris har en rubrik Etik & Moral här där han skriver:
Brior skrev:Finns gott respektive ont eller är det bara en fråga om perspektiv? På vilka grunder kan man hävda att en handling är rätt eller fel?
...coh nu är det jag som får ställa mig i skamvrån med dumstruten på... hade helt missat den... :oops:
Skriv svar