* Skapelsen och skapelsemyter

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

* Skapelsen och skapelsemyter

Inlägg av Brior »

Hur skapades universum med dess innehåll och liv? Vilka olika teorier florerar i Ereb?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Ur kaos uppstod ordning. I det becksvarta stormande havet uppkom en stabil ljuspunkt - en ståndfast fyr som havet inte kom åt och kunde slita itu. Till synes så var denna anomali unik men efter eoner så dök det upp ett till ljussken ... och ett till, och ännu ett. Kaos gjorde sitt bästa för att nöta ner detta och i kampen mellan Kaos och Ordning så skapade Ordning ett ett vapen - det fysiska.

En av dessa punkter var Altor som skyddade sig med en sfär av fysisk materia. För att bättra på sin kunskap skapade Altor det levande, för att kunna ta erfarenheten från det levande och använda i kampen mot Kaos. Växterna sköt upp ur jorden - väsen med väldigt kort livslängd, med Altors mått mätt. Livet växlade på Altor om vartannat och i takt med att en växt dog så ökade Altors erfarenhet om livet självt, men utvecklingen var för långsam.

Alter experimenterade istället med rörliga varelser. Först ut var drakarna. Dessa kraftfulla varelser bands till Altor själv och blev därför magiska varelser. De ursprungliga drakarna flög genom världen och lämnade spår efter sig, genom att upprätthålla de fysiska lagar som Altor en gång skapat. Dessa kan idag skönjas av magiker och andra magiförnimmande varelser, som drakarna men också fåglarna - som är ursprungna från de senare drakarna. Drakarna tog stor kraft från Altor vilket gjorde att det fanns en begränsning för hur många som kan finnas. Många varelser följde med detta, bland annat elementarvarelserna och en entitet som sattes att vaka över växterna.

Nästa utveckling var att skapa varelser med kortare livslängd. De gavs liv genom att få låna en del av Altor självt och kunde reproducera sig utan att jordkroppen behövde ägna det en tanke. I gengäld får Altor tillbaka själen med all erfarenhet som varelsen samlat på sig under årens lopp. För att få maximal variation så skapades nästan oändligt många olika rörliga varelser för att ge så många perspektiv på livet som möjligt.

Under tiden som gick insåg Kaos att Altor med andra av Ordningen skulle växa sig allt starkare. Som ett svar på detta skapade också Kaos det fysiska och skickade ut dessa kroppar för ständigt söka och finna en brist i den fysiska kroppen. Denna brinnande kropp sveper runt runt Altor och dess tvillingar. Fyra gånger har belägraren hittat sprickor i Altor och fått världen att rämna, men anfallet har alltid svarats upp. Kommer det att uppstå ett femte tillfälle?

---

En hel del brister rent textmässigt, men jag ville hellre få ur mig text än tänka igenom hur jag skulle formulera mig. Jag tänkte mig att naturen själv skulle komma att utforma sig som ett eget väsen och skapade varelser - alverna - för att vaka över naturens välde - växterna. Det är därför som alverna är själlösa? Multiversum är en sorts korridorer som bildats mellan de olika livsformerna ur Ordning, så att planeterna kan samtala med varandra.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mkt bra teori Mäster Rickard!
Säger inte att den är riktig, men mkt bra! :D
Skriv svar