* Idéerna över oss

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Peter Stridsberg skrev:Läste i svarta magiboken och insåg att magisamlingspartiklar/fenomen i ereb kallas för defluxer... väckte lite tankar.

Om flux (från fluid, flöde, som någon påpekat här i något sammanhang) vore det som flödar från själar/astralplan genom andar för att förverkliga verkligeheten... då blir;

De-flux; Avvikelser från flödet, det är det en magiker kan använda för att ändra världen enligt sin egen idé istället för enligt världsidén...

Kon-Flux; En koncentrisk händelse som tvingar in alla fluxer i en (idémässigt) smalare och smalare kanal tills i konfluxögonblicket endast en flux-linje är möjlig (och den som är i dess centrum kommer färga fluxerna som strömmar vidare från denna punkt med sina idéer).
Det där håller jag med om... En deflux är sas den enskilda viljans segrande avvikelse från den kollektiva ordningen, medan en konflux är motsatsen. Många viljor leder kollektivt och rätt oväntat (om man inte är siare eller astrolog) till ett slags vändpunkt när kraften från alla viljor leder till en enstaka omdanande händelse.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Det lilla barnets svarta kalla ögon blickar runt de sotiga väggarna medan han går djupare in i grottan. Mannen bakom honom går långsamt med fasta steg, noggrann med att inte hinna före in i den innersta kammaren. Plötsligt stannar den lille till - han har nått öppningen. Framför honom breder ett kompakt mörker ut sig.

- "Rör inte huvudet, det är försett med sigill", säger mannen med entonig röst.
- "Jag känner det" svarar barnets hesa röst.

Mannen ser med ett svalt leende på den lilles totala orörlighet. Han är mogen nu, tänker han. Sedan tar han tar till orda:

- "Berätta för mig vad en demon är?"
- "Det kan vara många saker. I grund och botten är det en varelse med en vanlig själ, precis som du och andra människor. Men till skillnad från er så lever den, och växer i kraft, genom att förslava andras själar."
- "Hur gör den det?"
- "De knalaste demonerna förslavar förstås ingen - de är själva slavar under demonherrar av olika slag. Mäktigare demoner kan locka magiker att kalla dem till vår värld mot att bli erbjudna offer, eller ett kontrakt på magikerns själ...."
- "Och de allra mäktiaste demonerna? Oktagonen till exempel?"

Tystnaden sänker sig över grottan. Tills slut hostar barnet. En frän lukt sprider sig i rummet.

- "Jag vet inte ännu. Men jag förstår att de knappast kan ha blivit så mäktiga på offer enbart, eller på kontrakt. "
- "Varför inte?", mannens stålblick borrar sig in i barnets rygg
- "För att deras makt är långt, långt mycket större än demonerna som kommer strax under dem i Rang... Så jag gissar att de har en annan metod, något sätt att förslava tiotusentals själar, ja ännu fler."

Mannen tar ett något djupare andetag än vanligt. Sådan fantastisk insikt. En värdig efterträdare i sinom tid. När han först tog sig an Zahadoums uppfostran tvivlade många på att det skulle gå, på att en sådan varelse någonsin skulle kunna tjäna det goda. Men med tiden hade han kunnat bevisa att själen föds som ett oskrivet blad, Zahadoum var nu så lik honom själv att han ibland var tvungen att behärska rena rama faderskänslorna. Det är dags.

- "Vet du varför jag dödade din far?"

Den lilles axel rör sig en aning. Ett ögonblicks tystnad.

- "Givet sammanhanget du tar upp det i så är svaret givet. Han utnyttjade den metod som de mäktigaste demonerna också använder - och riskerade att bli för mäktig här på Altor, ett hot mot balansen som måste undanröjas."
- "Ja, så var det... Zahadoum, du är mogen att lämna lärlingastidens kopparring och anta gesällens silverring nu."
- "Tack"

Den lille avvaktar. Och efter en liten stund fortsätter mannen.

- "Och jag skall berätta för dig om livsflödet. Det finns punkter i världen där själarna passerar in i världen för att ta sig till nyfödda barn. Någon demon för länge sedan kom på hur man skapade en demonsten och satte den i vägen för inflödet. Demonstenen märkte de oskyddade själarna som passerade genom den, ungefär på samma sätt som ett kontrakt eller ett offer märker en själ. Inte alla, så bra fungerade det inte, men kanske en på tio. Så när personen dör färdas själen till demonen. Som du sade, tiotusentals själar istället för några få."
- "Och min far började använda det?"
- "Ja, Maal tog kontakt med mig och berättade att han nyligen förlorat en domän till din far, och att det var därför din far härjade städerna i området - för att döda de nyfödda och snabbt bygga upp mer kraft. Jag var tvungen att handla snabbt. Och även om jag var tvungen att gå Maals ärende i detta fall så krävde jag honom på en motprestation - han lärde mig mycket om smärta, något jag också kunde använda för att vinna kampen, som du ju vet."

Den lille studerar det kolsvarta rummet framför sig. Ställ inte den frågan. Det är ändå uppenbart att det här är rummet. Hans ansiktsdrag är helt stela. Bara hans ögon visar tecken på liv.
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Kul text Snibben! Som du ser så inspirerade den mig att försöka börja skriva i beskrivande anda också.

Jag är tyvärr inte ett dyft förvirrad över hur sakerna hänger ihop, vi har spelat med metafysik som ett huvudtema väldigt länge nu och det mesta är på någon slags plats (vilket förstås minskar min frihet, en fälla jag inte vill hamna i igen!).

Jag håller med den som satte upp scopet för metafysik-tråden; Det är bra om spelarna ine vet hur det ligger till... och så slipper SL försöka vara konsekvent.

Om vi skulle ha en metafysik-pdf någon gång tycker jag den borde vara på den formen: Ett antal berättande texter som vardera beskriver definitivt motstridiga teorier/påstående om hur världens demoner, konfluxer m.m. hänger ihop...

Så kan varje spelledare ta och använda vad som helst av det, även från flera olika teorier.
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Adragoor, jag kanske vill skriva äventyr hit någon gång... så jag vill inte berätta vad jag tänker om konfluxer... men så mycket kan jag säga att i min värld är de inte oförargliga metanaturfenomen...
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Peter Stridsberg skrev:Kul text Snibben! Som du ser så inspirerade den mig att försöka börja skriva i beskrivande anda också.
Tack.
Peter Stridsberg skrev: Jag är tyvärr inte ett dyft förvirrad över hur sakerna hänger ihop, vi har spelat med metafysik som ett huvudtema väldigt länge nu och det mesta är på någon slags plats (vilket förstås minskar min frihet, en fälla jag inte vill hamna i igen!).
Jag var nog mer ute efter att ÄS inte har fått ihop en egentligen sammanhängande beskrivning och när de väl försöker lånar de ord som inte har ett dyft med saken att göra eller om de nu feltolkar det hela.
Ta till exempel ordet "Astralplan" av det latinska ordet astra som betyder stjärnor. Astralplan kommer från den Aristoteliska världsynen med de olika sfärerna. Först två element plan jord och sedan vatten. Därefter kommer den värld vi lever i följt av luftens och eldens elemntplan. På detta följer planeternas sfärer (inklusive månen och solen) för att avslutas med just astralplanet innan man kommer upp till kristallsfären och därefter andarnas.
Demoner är först beskrivna som varesler från Kaos all unike. Sen kommer äventyert Demonprinsen och förklarar att det finns raser för att sedan tas till kaos furste där demoner är varken eller eller både och?

Måste dock säga att det är intressant att du byter plats på ande och själ mot de filosofier som finns i vår värl (själen förs vidare, anden (av att andas) är motorn och kroppen är stoft. Djur har däremot inga själar - därav uttrycket själlösa djur).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vet inte om jag skulle valja att tro den furgiske prästmagikern Rafhael Emahu men jag gillar beskrivningen ni kommer med Snibben!

Hur Oktagonens furstar eventuellt uppnår kraft var laskig och trevlig på samma gång Stridsberg, vill veta mer om dina metafysiska erfarenheter!

:)
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Snibben skrev
Måste dock säga att det är intressant att du byter plats på ande och själ mot de filosofier som finns i vår värl (själen förs vidare, anden (av att andas) är motorn och kroppen är stoft. Djur har däremot inga själar - därav uttrycket själlösa djur).
Gör jag? Även i min värld förs själen vidare efter döden och anden är den direkta orsaken till livet i kroppen (motorn om du så vill).

Och även i min värld saknar djur själar, de har istället generella andar från andeplanet som ger dem liv (det är därför de är så enkelspåriga och oindividuella, i alla fall enligt alla lärde som inte träffat ett djur på länge...)
En vargande är på det sättet ande åt många vargar samtidigt.





[/b]
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Skriv svar