* Elementen

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

* Elementen

Inlägg av Brior »

Funderingar kring element, elementarer och deras kopplingar till resten av skapelsen.
Senast redigerad av Brior den 2007-09-06 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Mereldernas model

Inlägg av Brior »

Mereldernas modell

Animisterna i Mereld menar att allt har fyra aspekter. Ser man bara två eller tre så har man helt enkelt inte upptäckt de andra ännu och behöver lära mer. På samma sätt ska människan alltid betrakta varje tanke från fyra olika perspektiv innan hon yttrar sig eller bildar sig en uppfattning.

Som modell och meditationsobjekt för sin kvatrologik använder Merelderna tetraederformade (fyrhörniga) kristaller. Sådana naturliga bergkristaller kan hittas i Merelds kvartsbrott och är mer värda ju större de är. (ordet "kvarts" kommer förstås från "fjärdedel")

Tetraederkristallerna används också för att symbolisera de fyra klassiska elementens förhållande, där eld, vatten (blod), luft och sten utgör hörnen. Animisterna menar att varje art och individ kan ges en position inne i en kristall där hörnen representerar elementen. Närmast stenhörnet finns alltså jorddragare och levande berg som Ranz m.fl, medan cumuler och andra molnvarelser huserar nära lufthörnet. De varelser vi vanligtvis kallar levande: djur och människor återfinns alla nära vattenhörnet som också står för blod. Ofta klassar man in dessa blodvarelser i en mindre ("kvarterad") kristall där exempelvis människors temperament anses bero på hur nära eld /vatten / sten / luft-hörnen de befinner sig.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

diFolternas grundtro

Alkemikerna i diFolternas gille tror att världen är uppbyggd av* vatten (lugn), salt (stabilitet - jord), svavel (eldfängdhet - eld) och kvicksilver (flyktighet - luft).

Grundelementen är kopplade till såväl fysiska substanser, temperament, abstrakta företeelser, historiska händelser m.m. Rena former av såväl konkreta som abstrakta företeelser kallas essenser och mycket av diFolternas tid går åt till att framställa dessa essenser. vilka genom sin renhet besitter maximal kraft och i sin tur går att kombinera till renast möjliga kombinationer. En perfekt människa består av en balanserad blandning av essenser för olika karaktärsdrag, kroppsvätskor etc. Sjukdomar, karaktärsfel, hungersnöd etc uppkommer genom imbalans och orenhet.

Enligt diFolterna kan sann renhet endast uppkomma genom lidande. Exempelvis framträder järnet när malmen pinas i eld medan människan ska renas genom prövningar och försakelse. Folket renas genom det klassiska dramat med sedelärande intriger.

* notera hur väl grundelementen stämmer med vad som finns på Marjura, Vad kan väl alkemisterna dra för slutsatser av detta ...? Indelningen är dock inte påhittad av mig utan kommer från Paracelsus.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det här är sa intressant läsning att jag maaste skriva hela vägen fraan belgien. Gillar verkligen de här lösa tolkningarna av vad verkligheten bestaar av. Kanske har andra kulturer även helt elementbefriade förklaringsmodeller: finns atomteori (a la Demokritos) i Ereb t.ex.

Det verkar som om DiFolterna är grundligt influerade av mereldierna i sin världsaaskaadning, men väljer att applicera ett alkemist-tänk paa samma grundmodell. Är Merelderna anstiftare till den ursp. element-teorien? Detta kanske passar bättre för Svavelvinter-ereb: men jag tycker att det är en god tanke.

Luftskallade virrtänkare kanske lär ut att världen bestaar av olika förtätningar av luft: medans HOXOH-tänkare givetvis anser att världen är en illusion (eller möjligen att vi är illusioner, eller att illusioner är verkliga, eller att världen är en blaa banan)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:diFolternas grundtro

Alkemikerna i diFolternas gille tror att världen är uppbyggd av* vatten (lugn), salt (stabilitet - jord), svavel (eldfängdhet - eld) och kvicksilver (flyktighet - luft).

Grundelementen är kopplade till såväl fysiska substanser, temperament, abstrakta företeelser, historiska händelser m.m. Rena former av såväl konkreta som abstrakta företeelser kallas essenser och mycket av diFolternas tid går åt till att framställa dessa essenser. vilka genom sin renhet besitter maximal kraft och i sin tur går att kombinera till renast möjliga kombinationer. En perfekt människa består av en balanserad blandning av essenser för olika karaktärsdrag, kroppsvätskor etc. Sjukdomar, karaktärsfel, hungersnöd etc uppkommer genom imbalans och orenhet.

Enligt diFolterna kan sann renhet endast uppkomma genom lidande. Exempelvis framträder järnet när malmen pinas i eld medan människan ska renas genom prövningar och försakelse. Folket renas genom det klassiska dramat med sedelärande intriger.

* notera hur väl grundelementen stämmer med vad som finns på Marjura, Vad kan väl alkemisterna dra för slutsatser av detta ...? Indelningen är dock inte påhittad av mig utan kommer från Paracelsus.
Mycket interessant teori, om än inte så trevlig om renhet vill uppnås! :)

Om alla element finns på Marjura så borde diFolterna vara angelägna om att ta reda på proportionerna?
Man anar en difoltisk närvaro i norr..
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Är Merelderna anstiftare till den ursp. element-teorien? Detta kanske passar bättre för Svavelvinter-ereb: men jag tycker att det är en god tanke.

Luftskallade virrtänkare kanske lär ut att världen bestaar av olika förtätningar av luft: medans HOXOH-tänkare givetvis anser att världen är en illusion (eller möjligen att vi är illusioner, eller att illusioner är verkliga, eller att världen är en blaa banan)
Den ursprungliga element-teorien tycker jag kan få existestera brevid Mereldernas, som ett annat alternativ men säkerligen (och naturligt) besläktad. For att inte dela upp mer än vad redan är mellan Svavelvinter-Ereb och vårat Äventyspels-Ereb (ni förstår vad jag menar?) så kan ju Mereldernas teorier finnas i övriga Ereb och den "klassiska" teorien finnas i Trakorien?

Kanske skulle det här vara bra att lansera denna klassiska eller ursprungliga element-teori, med jord-eld-luft-vatten (mörker-värme-ljus-köld), som den mest utbredta teori i Ereb den är och med en historisk anknytning? I vilken kultur uppstod den, och i vilka sammanhang har den utvecklats till den mycket etablerade teori den är i dag? Golwynda? Efaro? Jorpagna? Furgia?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kanske skulle det här vara bra att lansera denna klassiska eller ursprungliga element-teori, med jord-eld-luft-vatten (mörker-värme-ljus-köld), som den mest utbredta teori i Ereb den är och med en historisk anknytning? I vilken kultur uppstod den, och i vilka sammanhang har den utvecklats till den mycket etablerade teori den är i dag? Golwynda? Efaro? Jorpagna? Furgia?
Då det i EA-kampanjbok sidan 3 står att läsa att "i Golwyndakulturen grundades elementarmagin [...]" så är det väl inte helt otroligt att den klassiska/ursprungliga element-teorin har sitt ursprung i området kring Golwyndahavet, så jag skulle lägga min röst på antingen Furgia, Krun eller Sombatze. Alternativt så räcker det med att teorin har ett gowyndiskt ursprung.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Golwynda-kulturen det så är!
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:Är Merelderna anstiftare till den ursp. element-teorien? Detta kanske passar bättre för Svavelvinter-ereb: men jag tycker att det är en god tanke.
Den ursprungliga element-teorien tycker jag kan få existera brevid Mereldernas, som ett annat alternativ men säkerligen (och naturligt) besläktad. For att inte dela upp mer än vad redan är mellan Svavelvinter-Ereb och vårat Äventyspels-Ereb (ni förstår vad jag menar?) så kan ju Mereldernas teorier finnas i övriga Ereb och den "klassiska" teorien finnas i Trakorien?
Jag tror inte heller att Merelderna har hittat på element-teorin och uppfattar inte deras kultur som särskilt gammal eller ens originell. Snarare skulle jag tro att de anammar en ganska spridd teori bland Enkis efterföljare. Möjligen är de ensamma om att använda sina kristaller som är ett mellanting mellan modeller, meditationsverktyg och spåkulor (mer om detta i boken).

Vad gäller SV-Ereb vs ÄSp-Ereb så vill jag ge ett förtydligande: Jag tycker bara att det är roligt med olika teorier och är den förste att bejaka mångfald och osäkerhet. I mina böcker använder jag nästan uteslutande skrivningar som "vissa munkar anser" eller "äldre skrifter talar om" just för att lämna plats till alternativa tankesätt. I spel kan det vara mer motiverat med en tydlig plattform, men man ska enligt min mening alltid värna om mystiken.

Att jag skriver om "min" version av Ereb beror bara på att jag håller en viss linje i romanbygget och dessutom inte alls är lika inläst på Äventyrsspels olika produkter som ni andra. Det rör sig på inget sätt om en motsättning eller ens försök att bräcka den officiella versionen utan tvärtom hoppas jag att olika tankar kan berika varandra så att man plockar det som verkar mest tilltalande.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Brior skrev: I spel kan det vara mer motiverat med en tydlig plattform, men man ska enligt min mening alltid värna om mystiken.
Ren vishet. Hear, hear! :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Kanske har andra kulturer även helt elementbefriade förklaringsmodeller: finns atomteori (a la Demokritos) i Ereb t.ex.
Nu vill jag inte genast gå ifrån Brioirs mystikvurm (inte minst eftersom jag delar den) men min tanke är att atomteorin finns i högsta grad (och faktiskt är ganska sann även om esoteriska teorier av dammiga bokmalar har en tendens att inte riktigt kunna greppa det ogreppbara i Gudarnas Plan, eller kanske avsaknad av den :) ) iom att magiker sedan länga identifierat fluxerna som odelbara (men vi vet ju hur det är med det odelbara...) esoteriska komponenter som faktiskt bygger upp elementen. Och elementen är ju som bekant på topp 3 listan över "what makes the world go around" (bredvid pengar och sex). Så atomteori och elementteori hänger gärna samman.

Fluxer är nog en variant av det diFolterna kallar essenser.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: * Elementen

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:... Glöm heller inte eter (inte sömnmedlet utan rymdens eter) och kanske en livssubstans.
Vilka åsikter om Eter som element finns på Altor?

Följande är sagt i tankarna om Ashinas lära som är den dominerande religionen i Krun:
Bergdahl skrev:...Sen så hade jag tänkt komplettera det med de fem elementen som ska vara en viktig de, speciellt då eter, den gudomliga kraften/elementet med vilken Mulekh skapa alltet och som genomsyrar allt. Tänkt mig att månen ska få symbolisera just eter och det gudomliga ljuset, då solen snarare ses som en del av eldens element.
Detta hänger samman med vad som står i Sinkadus 35 om Symboler. Där beskrivs symbolen Quinta essentia som står för eter och härstammar från Golwyndatiden. Vi har dock tidigare sagt att elementen endast var fyra till antalet kring Golwynda men det kan ju tänkas att eter tillkom i den delen av kulturområdet som sen blev Krun och att det möjligens ser annorlunda ut i Furgia och Sombatze?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: * Elementen

Inlägg av Brior »

Tittade tillbaka i tråden nu när Birke lyfte den.

En detalj som ändrats i romanerna:
DiFolterna tror i böckernas Trakorien att allt byggs på tre grundelement: svavel, kvicksilver och salt (fortfarande efter Paracelsus).

Detta tretal gör dem suspekta i Abzulvans ögon. Abzulvan ser som bekant fyrtalet som heligt.
Silva
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2017-01-30 03:54

Re: * Elementen

Inlägg av Silva »

Vad är Abzulvan? Känner igen det men minns inte helt detaljerna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: * Elementen

Inlägg av birkebeineren »

Abzulvan är en slags inkvisitorisk organisation som försöker bistå Gudarna och deras avsikter med Skapelsen. Den är skriven för världen Argond i Svavelvinter-spelet och beskrivs här:

http://erik-granstrom.blogspot.se/2012/04/abzulvan.html

Organisationen har diskuterats på forumet och skulle kunna finnas i Ereb och även övriga Altor om vi gör vissa anpassningar. Kanske hitta ett annat ord för animister eftersom det är väldigt förknippat med magiskolan Animism i Ereb och sen förklara hur de olika viktiga religionerna som Lysande Vägen, Unga Gudarna och Aesirtron förhåller sig.

Abzulvan kanske har sitt säte någonstans vid Golwyndahavet och därifrån spridit sig på olika vis både över Ereb, Akrogal och Soluna? Kanske på ön Habete Grelge vid Grelgifallen mellan Furgia och Sombatze?
Skriv svar