* Multiversum

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:
birkebeineren skrev:Väl jobbat Snibben.
Tack birke, jag antar att du menar ironiskt :? . Det jag tog bort av Mikael_Aas texter var väldigt välskrivet och utvecklingen han beskrev var intressant. Men som vi sagt skall ju inget utspela sig efter ett äventyr (dvsefter 610 e.O).
Jag menar att det var bra. Trevligt när folk hjälper till med att skapa ordning på forumet och enligt projektets grundprinciper, samt fyller ut wikin. :)

Mikael_As texter finns fortfarande kvar på forumet och i wikins historik.
Johnny
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-06-11 13:14
Ort: Ödsmål
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Det är nog ganska vanligt att kreativa människor fungerar så.
Jo - gränsen mellan geni och galenskap är ibland hårfin, här också...

:roll:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Jag menar att det var bra. Trevligt när folk hjälper till med att skapa ordning på forumet och enligt projektets grundprinciper, samt fyller ut wikin. :)

Mikael_As texter finns fortfarande kvar på forumet och i wikins historik.
Då får jag väl tacka då. Även jag tycker att de är skönt med ordning men samtidigt var Mikael_Aas texter välskrivna och det var nästan synd om än nödvändigt (för ordningens skull) att ta bort dem.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag undrar om det är någon som har några tankar om Niflhem och Gehenna eller ska jag utgå ifrån att det inte finns något intresse för denna idé?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Jag undrar om det är någon som har några tankar om Niflhem och Gehenna eller ska jag utgå ifrån att det inte finns något intresse för denna idé?
Se svar i Aesirtråden
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tycker kanske iofs att Gapet, Naifl och Miaspl kan få bli omnämnda även som plan som man kan besöka om man känner sig självmordsbenägen.

Edit: Vore för övrigt trevligt om man kanske hittade på lite plan som inte känns riktigt lika aggressivt inställda till altorianer också.
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Kaos Väktare

Inlägg av LoveFiction »

Det känns som att ni här har fullständigt ogiltiggjort allt material om Muren, Demonikum, Inferno (och Caradocus) och de dimensionsväggar som lades upp mellan dimensionerna / sfärerna av de skapande makter som skiljde Skapelsen ifrån Kaos.

Eller har jag bara missat dem? ^.o
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det beror nog på att i forumets gryning så "beslutades under samförstånd" att bortse från Kaos, Magikernas handbok, Alver, Drakar m.fl. moduler som kom ut sent. De kan vara inspiration, men de hade inte samma status som källor som äldre moduler. Många på forumet ogillade dem (gamla konservativa uvar kanske man kan tycka).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

birkebeineren skrev:Läs denna artikel i wikin: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... imensioner
Det är ett fantastiskt arbete, med både detaljrikedom, möjligheter och begränsningar. Riktigt speciellt system.

Det var på grund av den artikeln jag frågade ^^
Men jag måste säga att det varken känns som DoD ('85-'91) eller Ereb.
Kanske på grund av att jag använt Kaos Väktare ganska mycket sedan den gavs ut. Med kanske något enstaka års dröjsmål för inköp och läsning.

Används inte delar av Kaos Väktares uppbyggnad i bland annat Svavelvinter-sviten? ^.o
(Jag har, tyvärr, inte hunnit spela den på grund av väldigt sporadiska spelare.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi spikade artikeln om "Dimensioner" inte som absolut sanning men som en av flera konkurerande teorier. Tanken är att texten skall vara sammansatt av en spränglärd erebisk magiker utifrån brottstycken av kunskap samlade från olika hörn och religioner på Altor.

Om vi får se en alternativ teori framlagd och erebifierad utifrån vad som står i Kaos väktare vore det mycket trevligt! :)
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

birkebeineren skrev:Vi spikade artikeln om "Dimensioner" inte som absolut sanning men som en av flera konkurerande teorier. Tanken är att texten skall vara sammansatt av en spränglärd erebisk magiker utifrån brottstycken av kunskap samlade från olika hörn och religioner på Altor.

Om vi får se en alternativ teori framlagd och erebifierad utifrån vad som står i Kaos väktare vore det mycket trevligt! :)

Är en fullständig citering av texterna om Multiversums uppbyggnad förbjuden eller av intresse som arbetsmaterial och sedan raderas?
Eftersom det krävs medlemsskap och inloggning så borde det här ju inte räknas som 'för allmän beskådan' eller publicering? ^.o
(jag har nästan alla böcker överskrivna och sammanställda som .txt-filer, med allt om samma ämne på samma plats)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Eftersom all läsning går bra även utan medlemsskap så misstänker jag att det ändå räknas som allmän beskådning/publicering :(
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

JA, det är spridning som kräver OK. Vi arbetar utifrån modellen att man läser texterna och sedan försöker skriva om dem efter eget huvud. (Någon beskrev det som att man läser om Caddo i EAK, slår ihop boken och börjar skriva vad man minns, kontrollerar fakta, men skriver en egen text.)
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Kaos Väktare

Inlägg av LoveFiction »

Då ska jag se vad jag kan åstadkomma (antingen i form av Ok från de tre konstruktörerna, eller egen summering av vad jag hittar i boken ^^)
Skriv svar