* Andar och animism

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

* Andar och animism

Inlägg av Brior »

Är tillvaron besjälad? Finns en stor världssjäl? vad är egentligen ett andeväsen (Spöken eller andra odöda hänvisas till tråden om liv och död)
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Som jag ser det så är en ande som en liten gud, för om en ande börjar att bete sig elakt så är jag benägen att kalla det för en demon.

Om en liten bergsande får en skara människor som dyrkar henne eller om hon blir "starkare" på annat sätt så skulle jag vilja kalla henne för en gudinna , när hon fått en viss mängd makt/"styrka".

En gud och/eller är väll någonting övernaturligt väsen, som funnits innan Altor skapades och som kanske skapade en liten del av Altor.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag håller på och skriver shamanismbesvärjelser och skulle behöva lite tankar, så jag vill få igång en diskussion. Här är mina anteckningar som jag skrev för 4-5 år sedan.

---

Shamanism/Häxkonst
Shamaner har olika andar som denne åkallar och ber om tjänster. Häxor har enda ande, en helhet, Moder Jord.
Medan shamanen har t.ex. förfärdersandar, naturandar (djur/växt) och elementarandar så ser häxan en själ i allt t.o.m. i en sten så länge den inte bearbetats. Denne själ tillhör den större delen utav helheten. Ett hus har ingen själ, inte heller en avbruten kvist eller ett svärd.

Deras synsätt på andevärlden skiljer sig. Shamanen ser andar i form av auror. Häxorna ser andar i form av energifält. Shamaner kan dock inte se alvers auror.

Detta gör att shamaner får mer information av aurors färger, täthet och storlek (annat kapitel) medan häxorna endast kan avläsa energifältets storlek (hög/låg PSY), sjukdom (”sprickor” i energifältet) och magisk influens (pulserande energifält). Graviditet förutspår shamanen (liten aura i kvinnans aura) lättar än häxor (liten energiförtätning) som måste komma nära fostret för att känna dess energi.

Gravplatser och slagfält ser shamanen som en stor ansamling ande medan häxan ser det som en tät energimassa. Denna ansamling kan vara kvar i århundraden, ja t.o.m. årtusenden. Häxan kan däremot känna när en varelse dött, vilket shamanen inte kan. Hon kan dessutom bestämma slagfältets tidpunkt samt tiden för den avlidnes dödsögonblick med en differens på ±10%
.
Gravplatser utgör alltså en god punkt för att utföra sina besvärjelser.

Att häxor vet att kroppar efterlämnar energi är något som dragit till sig ett fåtal nekromantikers intresse. Ett samarbete om detta sker på ön Tannatopol utanför Krilloan.

Åkallandet av anden är också olika
Shamanen skickar ut en signal för att fånga en andes intresse och ger sedan en gåva till anden för dess tjänst som den ska utföra. Detta kan vara sång/spel, offer (djur/obearbetad föda), självplågeri (tatuering, självsvält) eller kunskap. Droger för att sätta sig i tran och därmed nå andarna lättare kan användas men då dessa kan ge framtida negativa effekter så avstår helst shamanen från att använda sig av droger.

Häxor däremot ger en del av sig själva (PSY) som anden kan använda och ber anden i sin tur att få låna en del av dess kraft. Egengjorda magiska föremål används ofta för att få bättre fokusering och kraftsamling. Det är inte obligatoriskt [men alla besvärjelser blir en E svårare. E1 à E2, E2 à E4]. Djuroffer förekommer också bland häxor. [PSY-kostnaden för besvärjelsen minskar ju ovanligare sak som offras. Om den är helt vardaglig är offret meningslöst.]

För båda gäller att man ödmjukt ber om lov att få använda tjänsten/kraften. I vissa ögonblick av glömska kan man råka utelämna detta. Ritualen misslyckas och kan i vissa fall snedtända helt och inverteras!

Man får inte ta hjälp av andarna för mycket. Helst ska man klara av saken på egen hand först.

Något som är viktigt är att man inte för yppa ett ord om åkallningens effekter till någon som är utanför ritualen. Då upplöses effekterna helt.

Livet efter
Häxor: Andeenergin är en del av helheten. I livet så får man "låna" en del av den och när man dör så blir andeenergin renad och återgår helheten. En del energi stannar kvar i kroppen i form av minnen och kunskap. På så sätt vet Moder Jord allt som har hänt i tusentals år.

Shamanen: Själen förs till andeplanet där den väntar med alla sina kunskaper och minnen på en ny kropp att återfödas i.

Drömmar
Enligt shamanen så kommer själen in till andeplanet via drömmen. Andarna som finns där kan inte skada/kontakta drömmaren då denne bara ter sig som ett spöke i andevärlden.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Gillar, men har svårt att komma på något direkt...

En tanke är att det inbjuder snarare till kreativt spelande och schackrande med andar än till besvärjelsemagi. Vet ju inte hur du tänkt, men det känns mer som att man kan dela in besvärjelsen i steg och beroende på hur bra åkallning, kontakt och övertalning går så varierar resultatet. Går det dåligt får man ingen kontakt alls, halvbra så får man en mesig ande som inte kan göra så mycket, går allt lysande får man en urstark ande som verkligen kan göra nytta. fast nu börjar det bli väl regelstyrt.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Vad är en aura?
En del av själen som sträcker sig utanför kroppen?

Astralspår
Avtar allt eftersom tiden går. Är helt försvunnen efter ungefär en timme. Detta beror givetvis på storleken på auran och hur kraftig den är. Den är ungefär 1,5 m bred (för en människa) och dess mittpunkt utgår från varelsens mittpunkt (enkelt förklarat).
  • Att man känner obehag om två personer är nära varandra kroppsligt är bara för att aurorna möts.
  • När man har sex med varandra så förenas de deltagandes auror.
  • Mycket rörelse av en färg i auran tyder på stark sinnesrörelse av den känslan.
  • Auran håller allting samman. Jmf det med döda varelser. De förmultnar efter ett tag.
Öppen/lycklig: Stor aura.
Sluten/sorgsen: Liten aura.
Nyfiken: Auran slänger ur sig "tentakler". Jmf eldkaskaderna solen slänger ur sig. Barn har oftast denna auratyp.
"Tät" aura: Hög PSY. Låg PSY innebär då givetvis svagare aura.
Snabbt virvlande: Stressad, upprörd.
Stilla: ???
Ryckig: ???
Pulserande: Utövar magi.
Matta färger: Utsliten, trött.

Aurors färger
Auror består av flera olika färger som virvlar/flyter runt varandra i olika färger. Motsols för män och medsols för kvinnor(??). Ointelligent djur har bara fåtalet färger i sina auror då dessa inte är lika komplexa som t.ex. människors eller hobers.

(saxat från diskussion)
Vad gäller färgerna så finns det så många sätt att se på det så det finns inget rätt eller fel. Men ofta betyder en färg många saker. Tex rött: kärlek, liv, energi, viljestyrka, temperament, värme, andlig styrka/energi.

Det kan också ge dig en möjlighet att skilja på skickliga och dåliga auraläsare. Den dåliga kanske får fram att färgen är röd men har svårt att veta vad det betyder medan den skickliga genast ser att det är för att han är kär.

Du kan ju skilja lite på aurorna på olika raser om du vill. T.ex. kanske dvärgen har lite metallskimmer eller nåt. Hoben har pastellaktiga färger medan alvernas auror är så ljusstarka att de är svåra att titta på.
(slutsaxat)

Grönt: Övernaturligt inflytande på sig (magi/demonisk), harmoni, balans, lugn, undervisande, trygghet, vitalitet, sexuell kraft.
Rött: Kärlek, livfullhet, aktiv, utåtvändhet, impulsivitet, envishet, partisk, dömande, aggresivitet.
Brunfläckigt: Sjukdom, drogpåverkning, nedstämdhet, något saknas i livet, osäker, vilsen i livet, nedtyngd av problem.
Guldskimrande runt färgerna: Magiker. Ju bättre magiker desto mer skimmer. Upphöjd, ren, oskuldsfull, ärlig.
Silver: Övernaturlig förmåga (vild magi, gudagåva). Dygdig, vänlig, insiktsfull, ren, gudövervakan.
Gult: Fridfullhet, lycka, öppen, spontan, nyfiken, driven, värme, rikedom, erfarenhet, glädje, uppsluppenhet, fruktbarhet.
Blått: Hat, fred, harmoni, smärta, sorg, stillhet, hemlighetsfull, mångbottnad.
Rosa: Lycka, godhet, snäll, mjuk, social.
Lila: Sorg, vemod, botgöring, temperamentsfull, känslig, intuition, ombytlighet, vilja, makt, religion, trancendens, hänryckning, konstnärlighet.
Turkos: Längtan (hunger, längtan efter person eller t.o.m. föremål), något (mål) som binder personen, tomhet, kyla, misstro.
Svart/grått: Finns inte i (de levandes?) auror.

En kul sak. Eld. Den är ju en blandning mellan rött, gult och orange - Kärlek och lycka. När häxor är i närheten blir däremot elden blå - hat. (om man ska köra på gammalt skrock från vår värld)

Spöken/lyktgubbar som försvinner borde en shaman kunna se. Aura i gråskala? Ett spöke är egentligen bara en aura som fått en form?

---

Den unge lärlingen trodde inte sina ögon. Den storslagna synen av den jättelika draken trehundra meter framför honom fick lärlingen darra av vördnad. ”Magnifikt, inte sant?”, log shamanen. ”Testa nu att gå in i astralplanet innan den beger sig iväg.”

Han gjorde som han blivit tillsagd. Avslappningen och koncentrationen var enklare nu. Astralplanets gula och rosa färger mötte honom när han slog upp ögonen. Han motstod den direkta impulsen att titta på sin mästares aura, utan blickade istället bort mot draken. Ett virrvarr av olika färger rörde sig långsamt runt draken, precis som hos människor, men lärlingen noterade även det silver som rörde sig och blandades med de andra färgerna.

Draken fällde ut sina gigantiska vingar och skakade på dem. Den tog ett hopp upp i luften och samtidigt som den började slå med sina kraftiga vingar började dess aura pulsera kraftigt och få en dominerande grön ton. Lärlingens mage knöt ihop sig och han kände hur hans ögon blev fuktiga av överväldigande. Uppfylld av det mäktiga stod den unge mannen med ett drömskt leende och tittade på drakens aura och dess astralspår som den lämnade efter sig i luften. Men nu lade han även märke till de bruna fläckar som smutsade ner det gröna.

”Han är sjuk.”, sade lärlingen. ”Mmmm.”, instämde shamanen dystert med sänkt huvud.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Rickard skrev:Vad är en aura?
En del av själen som sträcker sig utanför kroppen?
Nej... Då skulle väl själen försvinna allt eftersom? Mer om strålning som lämnar kroppen. Jämför värmestrålning som kan ses med IR-kamera. Det är det energiavtryck som auran lämnar efter sig.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Regil skrev:
Rickard skrev:Vad är en aura?
En del av själen som sträcker sig utanför kroppen?
Nej... Då skulle väl själen försvinna allt eftersom? Mer om strålning som lämnar kroppen. Jämför värmestrålning som kan ses med IR-kamera. Det är det energiavtryck som auran lämnar efter sig.
Jag tänkte mig själen likt sjögräs som svajar i vattnet. De har en fast förankring (kroppen) men vill röra sig fritt. Fast strålning var nog en bättre idé. En av besvärjelserna i shamanism hade jag tänkt att man kan använda för att få information av någon annan via dennes aura.

Angående besvärjelserna, så är mina besvärjelser indelade i tre nivåer. När man vill försöka sig på något svårare så kostar det mer mental kraft. Fast du har rätt i att det mer är en regeldiskussion. :)

Något jag funderar på är om alver har auror. Står det inte i någon artikel i Sinkadus att de inte har några själar?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag har för mig att det står nån annanstans att alvers själar vilar som älvor innan de återföds som alver igen...
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Alvers själar

Inlägg av LoveFiction »

Regil skrev:Jag har för mig att det står nån annanstans att alvers själar vilar som älvor innan de återföds som alver igen...
Sinkadus, möjligtvis nummer 37 eller något sådant, artikeln om älvor. Tror jag :D
[inlägg 7]
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Hyltran från Veglemyren skrev:Som jag ser det så är en ande som en liten gud, för om en ande börjar att bete sig elakt så är jag benägen att kalla det för en demon.

Om en liten bergsande får en skara människor som dyrkar henne eller om hon blir "starkare" på annat sätt så skulle jag vilja kalla henne för en gudinna , när hon fått en viss mängd makt/"styrka".

En gud och/eller är väll någonting övernaturligt väsen, som funnits innan Altor skapades och som kanske skapade en liten del av Altor.

Personligen föredrar jag uppdelningarna från Monsterboxen och Kaos Väktare.
Andar: Lyktgubbe, Poltergeist, Spöke, Vålnad.
Gastar: Dödsgast, Fantom, Kummelgast, Mörkergast.
Demoner: Varelser av olika rang i Demonikum som vid Muren skyddar Skapelsen från Kaos.
Djävul: Varelser i Infernos del av Demonikum som straffar 'syndare' i de olika kretsarna. Närstående demoner i kraft, men deras 'fiender' eller 'rivaler'.
Gudar: obeskrivbara, omätbara kraftigfulla väsen som är utom våran räckvidd.
Skriv svar