* Ödet och den fria viljan

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

* Ödet och den fria viljan

Inlägg av Brior »

Är vi marionetter i en redan skriven berättelse? Styrs vi av vaga profetior? Är människolivets längd reglerad av en garntråd? Kan vi överhuvudtaget agera enligt fri vilja?
Elric
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-09-24 12:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Elric »

Utan att vara alltför insatt i Erebs olika områden eftersom jag endast brukar ta inspiration från dem och skapa mina egna världar för rollspelande.

Jag tycker denna frågeställning är mycket intressant. Vad är det egentligen som styr människolivets längd på Ereb och är allt förutbestämt?

Jag tycker det borde finnas några defaitistiska kulter på Ereb, det finns rum för det. Närvaron av gudar borde göra människor mer defaitistiskt benägna känns det som. Det faktum att profetior kanske visar sig komma sanna borde ge upphov till defatistiska tankegångar. Palanors korståg som utgår vart hundrade år kanske är förutbestämda, inte bara av dem själva, Likaså Arn Dunkelbrinks eviga sökande.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Många av trådarna här hänger samman känns det lite som så jag har haft svårt att sätta mig ner och skriva för jag vet inte vilken tråd jag ska välja. :)

Hur som helst, den fria viljan i ett fantasyspel där gudar är en högst påtaglig realitet är naturligtvis superintressant. Defaitism skulle jag inte vilja slänga över erebiterna i någon större utsträckning utom i de fall då deras religion inte bara uppmuntrar till utan dessutom aktivt ser till att det efterföljs. Men hur man än ser på det så är ödet ett så komplext inslag att det är väldigt svårt att greppa.

Min tanke är iaf att gudarna inte har för avsikt att lägga sig i vardagen på Altor. De har annat att fixa med. Som nämnts tidigare sköts ju underhållningen av Erebs metafysik av vad som närmast kan betraktas som gudomliga vaktmästare. Likt småpåvar kan säkert vissa av dessa finna det oerhört viktigt att se till att människan inte tar sin friheter för given.

Och för att knyta an till de gudomliga runorna. Runorna är lite av en handlingsplan över gudarnas förhoppningar och förväntningar. Dessa tar sig ofta formen av profetior då någon astromatissa lyckats läsa någon runa eller spår av någon. En känd profetia är ju dessutom självuppfyllande på något plan så gudarna vill säkert att de ska upptäckas.

Sagt som en jämförelse. Ereb Altor styrs av en kod men hackare kan modifiera den. Görs inget så uppfylls allt så som det var tänkt men gudarna är inte alltid så tighta på programmering.

Svaret blir alltså, föga förvånande - Det beror på. :)
Elric
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-09-24 12:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Elric »

Psipo skrev:Defaitism skulle jag inte vilja slänga över erebiterna i någon större utsträckning utom i de fall då deras religion inte bara uppmuntrar till utan dessutom aktivt ser till att det efterföljs.
Ja det vore kanske lite overkill att göra hela Ereb defaitistiskt. Mycket av charmen skulle dö. När jag spelar rollspel däremot och inte är sl så får jag alltför ofta en defaitistisk känsla. Vad man än gör så kommer man liksom hamna i samma situation förr eller senare. Dessa linjalliknande äventyr som man (åtminstone jag) emellanåt utsätts för har helt klart en defaitistisk prägel.

Men finns det någon defaitistisk religion på Ereb? Inte vad jag vet... Men den frågan kanske bör diskuteras på religionssidan.
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Elric skrev:
Psipo skrev:Defaitism skulle jag inte vilja slänga över erebiterna i någon större utsträckning utom i de fall då deras religion inte bara uppmuntrar till utan dessutom aktivt ser till att det efterföljs.
Ja det vore kanske lite overkill att göra hela Ereb defaitistiskt. Mycket av charmen skulle dö. När jag spelar rollspel däremot och inte är sl så får jag alltför ofta en defaitistisk känsla. Vad man än gör så kommer man liksom hamna i samma situation förr eller senare. Dessa linjalliknande äventyr som man (åtminstone jag) emellanåt utsätts för har helt klart en defaitistisk prägel.

Men finns det någon defaitistisk religion på Ereb? Inte vad jag vet... Men den frågan kanske bör diskuteras på religionssidan.
När du nämner linjalliknande äventyr kommer jag att i stället tänka på Barbia, där mina spelförsök har lett till insikten att det går att spela igenom (minst) tre gånger utan att använda / hamna i samma situationer alla gånger, utom förstås första respektive sista scenerna, förutsatt att rollpersonerna 'klarar' kampanjen. ^^

Givetvis finns det andra äventyr och kampanjer där SL / konstruktören har skapat det hela för att testa, iscensätta eller på annat vis använda vissa specifika scener, krafter eller idéer, och då blir det ju lite mer linjärt.
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Re: * Ödet och den fria viljan

Inlägg av LoveFiction »

Brior skrev:Är vi marionetter i en redan skriven berättelse? Styrs vi av vaga profetior? Är människolivets längd reglerad av en garntråd? Kan vi överhuvudtaget agera enligt fri vilja?
[inlägg 8?]
Jag försökte vid ett tillfälle argumentera emot att vi (människor på Tellus) skulle ha fri vilja om en skapelsegud finns enligt någon av våra religioner.
"Om denna gud är allmäktig och allvetande så vet den alla effekter av alla situationer och alla följder av alla händelseförlopp. Då skapelsen aktiveras så gör den ju det utifrån ett särskilt 'läge' och med ett riktat förlopp, enligt dennes önskan.
Alla val vi gör är följder av våra upplevelser, våra liv och våra värderingarar. Allt detta är följder av vår perception och våran omgivning.
Vår omgivning och vår perception är i grunden skapade av tidigare nämnda gud.
Följdaktligen måste en allvetande gud från början insett alla följder och alla val i alla situationer, utifrån den från start givna skapelsepunkten."

Emot detta fick jag dock svaret:
"Men om guden i fråga är allsmäktig, kan den först och främst ha bestämt sig för att -hindra- sig själv att veta allt om sin skapelse, och sedan skapa den. För om den är allsmäktig, kan den ju även göra det."

True story. >.<
(även om 'citaten' inte är exakta)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad blir poängen med att skapa om man redan VET hur det ska sluta?

Skapandet är tidsfördriv som leder till förnöjelse, nyfikenhet och överraskningar för skaparen och andra betraktare.
Skriv svar