* Naturlagar

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

* Naturlagar

Inlägg av Brior »

Varför ramlar ett äpple neråt? Vad är det som drar en hammare till en tumme? Hur kan man vrida naturlagarna och vilka är de egentligen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tiden, kan den klassas som en naturlag?

Om så känns den som mera... mätbär, vilket tid åtminstonde verkar gå med på, ...och kontrollerbar, då naturlagar inte är något som ens tredjerangs magikernoviser räds... och det borde den kanske inte vara? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skiljer vi på Naturlagar och Gudomliga lagar i Altor?

Kan den såkallade Förgänglighetens lag, om den nu faktisk finns (och inte bara är något påhitt från exempelvis Olem den late för att släppa ingripa aktivt), sagas vara en naturlag? :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Hmm.. vet inte om det är rätt tråd.
Jag satt och bläddrade i Magi Boxens besvärjelser då jag började att fundera på hela och varför den inte var en Mentalist besvärjelse? Varför var den inom Animism? Jo naturligtvis handlar det om att Animismen var en naturskola, eller är den så specifik? Nekromanti syslar till en stor del med förändringar (förvridningar) av kroppen, man kan framkall sjukdomar förruttnelse vilka egentligen är liv, även om de kanske inte är människans bästa vänner, men trotts allt mikrober, baciller och bakterier. Alltså borde Hela kunna vara inom nästan alla skolor som på något sätt manipulerar byggstenar och levande vävnad.
Animism: Manipulerar levande ting, kan helt klart Hela.
Demonologi: Spräcker multiversum och bryter extradimensionella barriärer; kan ej hela.
Elementarmagiker: Leker med universums byggstenar; borde även kunna använda dess för att läka sår.
Harmonism: Bygger upp harmonier och samklang i universum; borde kunna hela.
Häxkonster; Vad vore en häxa som inte kan läka en enkel skada?
Illusionist: Kan med hjälp av suggestion till viss del hela frågan är bara hur effektivt det är.
Mentalist: Kontroller kroppen; borde kunna hela.
Nekromant: Har besvärjelser som helt klart förändrar levande vävnad, altså kan de mycket väl hela.
Röstmagiker: Disharmonister, öh troligen inte.
Spiritisten: Åkallar en läkeande.
Symbolism: Läkande symboler?
Drakmagiker: ?
Dessutom borde de flest magiker som syslar med någon läkemagi vara kunniga i anatomi och vanlig läkekonst, Magi helar och läker men ett brutet ben som inte läggs rätt först läker ihop fel.
Och till siat vill jag bara säga det att alla skolor har besvärjelser som dödar varför kan de då inte ha besvärjelser som helar?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har också varit inne på den biten.... När det begav sig så skrev jag till en hel del varianter av besvärjelser. Till nekromanti la jag även till livstappning, det vill säga att läka genom att suga kraft ur ngn annan. Demonologin kunde också hela, och det ganska effektivt genom diverse pakter och eller byten, hot etc... men det var riskfyllt och en aning... kaotiskt... ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vet heller inte om det här är rätt tråd men en fundering jag haft om läkande magi kan kanske föra in frågan under Naturlagar ...är det så att hela hamnar i någon sorts magisk eller gudagiven princip/lag?

Läkande magi är så otroligt mycket svårare än att skada och förstöra att endast få magiker lyckas bemästra denna typ av magi. Gudarna vill ha skaparkrafterna för sig själva och lagen/principen de försett Altor med försvårar skapande/läkande magi. :?

Dock behöver inte nödvändigtvis animismen ha monopol på helande magi, Snibbens lista låter ganska trolig. Demonoligisk läkekonst däremot skulle vara rolig att använda, särskilt bieffekterna! :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Helande magi var nog mer ett konkret exempel på tanken om att magi antingen är ond eller god, liv eller död och hur naturlagar och magi då borde fungera. Vidare var mitt utspel också den klassiska frågan "när börjar och slutar liv och död?". När man dör börjat livet för mikrober som i slutändan blir träd som sedan föder varelser.
I Krilloan finns det goda nekromantiker och onda animister men om nu nekromanti är en ond och det krävs att man är god för att utöva animism....
Skriv svar