* Eld och Is

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

* Eld och Is

Inlägg av Brior »

På Altors norra pol härskar Isherrarna i bitande kyla medan salmandrar spyr sin lava över sydpolen. Vad ligger bakom deras fiendskap och vilken betydelse har termisternas kamp för livet på Altor?
... Och vad är det som rör sig över avgrunder genom labyrinter i det grottsystem som sägs förbinda polerna?
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Jag tror att kampen mellan polerna orsakar jordbävningar, kontinent förskjutningar, klimat förändringar och förändringar av årets längd.

Jag kan inte se det på ett annat sätt än att Ereb Altor är en planet som lutar på nästan samma sätt som planeten Uranus, och är mycket varmare på syd polen än på nord polen.

"Elementar varelserna" på syd polen vill få Ereb att sugas in i "solen" och de på nord polen Få Ereb att komma så långt från solen att Ereb fryser till is.

När de få ereb att "flytta sig" så kastar de gigantiska kättingar ut i rymden och halar planeten ereb i den riktning de önskar, detta får ereb att ibland nästan rämna, särskilt om det kastas ett kätting från båda polerna samtidigt, då uppstår jordbävningar och kontinenterna flyttas ibland.

Ibland lyckas den ena sidan flytta ereb en liten bit, och då förändras klimatet och längden på året.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

WOW! Intressant syn på herrarna.
(Jag har bara sett dem som mäktiga varelser av motstående element, som själva bidrar till upphettning och nedkylning, från före (och uppenbarligen efter) 1:a konfluxen som använder elementarflöden, konfluxer, magi och underhuggare till att flytta fram sina positioner.)
Senast redigerad av Mikael den 2007-11-01 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hyltran från Veglemyren skrev:När de få ereb att "flytta sig" så kastar de gigantiska kättingar ut i rymden och halar planeten ereb i den riktning de önskar, detta får ereb att ibland nästan rämna, särskilt om det kastas ett kätting från båda polerna samtidigt, då uppstår jordbävningar och kontinenterna flyttas ibland.
Spekulativ teori, dock mycket interessant! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har också haft tankar omkring både klimatförändringar och tidsförskjutningar orsakade av elementärkrafterna på sydpolen och nordpolen. Dessa har under historiens lopp alltid kämpat om makten, men även om den varit jämn, så har kanske kampen påverkat solens lutning i förhållande till Altor och därmed både klimat och tid?
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Under vissa stjärn klara och kalla nätter kan man se dessa kedjor, i skyn som sträcker sig från polerna. Själva kedjorna är inte synliga för det mänskliga ögat men, med den aura av ljus som strålar från kedjorna kan man se.

(Jag talar om det som i verkligheten kallas norr sken norrsken)
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hyltran från Veglemyren skrev:Jag tror att kampen mellan polerna orsakar jordbävningar, kontinent förskjutningar, klimat förändringar och förändringar av årets längd.

Jag kan inte se det på ett annat sätt än att Ereb Altor är en planet som lutar på nästan samma sätt som planeten Uranus, och är mycket varmare på syd polen än på nord polen.

"Elementar varelserna" på syd polen vill få Ereb att sugas in i "solen" och de på nord polen Få Ereb att komma så långt från solen att Ereb fryser till is.

När de få ereb att "flytta sig" så kastar de gigantiska kättingar ut i rymden och halar planeten ereb i den riktning de önskar, detta får ereb att ibland nästan rämna, särskilt om det kastas ett kätting från båda polerna samtidigt, då uppstår jordbävningar och kontinenterna flyttas ibland.

Ibland lyckas den ena sidan flytta ereb en liten bit, och då förändras klimatet och längden på året.
Hur förklarar din teori att det inte råder oändlig polarnatt på nästan hela norra halvklotet året om? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Hur förklarar din teori att det inte råder oändlig polarnatt på nästan hela norra halvklotet året om? :)
Den egentligen inte så kände astronologen Melmuth av Doo kom upp med teorien (som av hans kritiker har mistänkts vara en efterkonstruktion) att för att skapa ljus på nordpolen under sommaren så hängs en stor spegel upp som kan reflektera solskenet. På grund av att solen lutar i sin bana rundt Altor och att denna lilla (men ettrigt heta) himmlakropp även använs som förankringspunkt så får elementärerna här en hel del kätting över under denna tid på året och denna används som upphängningsanordning åt speglarna av oppositionen.

Även jag ansluter mig till Melmuths kritiker men om man köper hans teori skulle det betyda att polarnatt inte ständigt råder av den anledningen att elementärkrafterna har svårt att hålla reda på sina kättingar! :P
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev: Även jag ansluter mig till Melmuths kritiker men om man köper hans teori skulle det betyda att polarnatt inte ständigt råder av den anledningen att elementärkrafterna har svårt att hålla reda på sina kättingar! :P
Kanske minns jag fel men var det inte en av Melmuths argaste kritiker, oratorn Ciscoro, som i ett berömt tal till Länkarnas tankesmedja först myntade begreppet "kättare" och "kedjans svagaste länk" om astronologen och hans teorier...
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Adragoor skrev:
Hyltran från Veglemyren skrev:Jag tror att kampen mellan polerna orsakar jordbävningar, kontinent förskjutningar, klimat förändringar och förändringar av årets längd.

Jag kan inte se det på ett annat sätt än att Ereb Altor är en planet som lutar på nästan samma sätt som planeten Uranus, och är mycket varmare på syd polen än på nord polen.

"Elementar varelserna" på syd polen vill få Ereb att sugas in i "solen" och de på nord polen Få Ereb att komma så långt från solen att Ereb fryser till is.

När de få ereb att "flytta sig" så kastar de gigantiska kättingar ut i rymden och halar planeten ereb i den riktning de önskar, detta får ereb att ibland nästan rämna, särskilt om det kastas ett kätting från båda polerna samtidigt, då uppstår jordbävningar och kontinenterna flyttas ibland.

Ibland lyckas den ena sidan flytta ereb en liten bit, och då förändras klimatet och längden på året.
Hur förklarar din teori att det inte råder oändlig polarnatt på nästan hela norra halvklotet året om? :)


Som jag ser det så råder det en oändlig natt på Altors norra halvklot, lite ljus finns väll från stjärnorna och från månarna, som jag inte tror snurrar runt Altors ekvator utan i en bana som ligger parallellt med ekvatorn av den sol som Altor kretsar kring. På Urans norra halv klot är det ju evig natt så är det även på Altors tror jag.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

birkebeineren skrev:
Den egentligen inte så kände astronologen Melmuth av Doo kom upp med teorien (som av hans kritiker har mistänkts vara en efterkonstruktion) att för att skapa ljus på nordpolen under sommaren så hängs en stor spegel upp som kan reflektera solskenet. På grund av att solen lutar i sin bana rundt Altor och att denna lilla (men ettrigt heta) himmlakropp även använs som förankringspunkt så får elementärerna här en hel del kätting över under denna tid på året och denna används som upphängningsanordning åt speglarna av oppositionen.

Även jag ansluter mig till Melmuths kritiker men om man köper hans teori skulle det betyda att polarnatt inte ständigt råder av den anledningen att elementärkrafterna har svårt att hålla reda på sina kättingar! :P
Jag ber om ursäkt men jag förstår inte vad du menar/försker förklara :oops:

Men om jag försöker gissa lite vad du menar.

Min teori utgår från att Alror kretsar runt en sol inte tvärt om. Altors sydpol är alltid mot solen här råder en hemsk ständig obarmhärtig värme elementarerna på sydpolen förankrar sina kättingar i Altors polaxel eller rättare sagt i ett stort hjul som de placerat precis på den punkten. Altor snurrar men det gör inte hjultet det ser ut som det gör det om man skulle stå och titta på det. Hoppas ni fattar vad jag menar. Elementareran på nord polen gör samma sak tror jag.

Det är bara en liten del av Altor som det förekommer kolbaserat liv på. precis vid ekvatorn, här är det exakt rätt temperatur. Jag tror att Altors och "Solens" ekvatorer förhåller sig till varandra på så sätt att om man drog en linje från Altors nordpol vidare till sydpolen och fortsatte ända till Altors sol så så skulle denna linje bilda två vinklar av cirka 40 respektive 60 i förhållande till Altors sol. På så sätt förekommer fenomen som dag och natt även på Altor. Jag kan inte terminologin för att förklara detta på ett bar och pedagogiskt sätt. Den som kan detta får hjärna hjälpa mig. Hoppas ni fattar vad jag menar. :)
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Kanske minns jag fel men var det inte en av Melmuths argaste kritiker, oratorn Ciscoro, som i ett berömt tal till Länkarnas tankesmedja först myntade begreppet "kättare" och "kedjans svagaste länk" om astronologen och hans teorier...
Så kan det ha varit! :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hyltran från Veglemyren skrev:Jag ber om ursäkt men jag förstår inte vad du menar/försker förklara :oops:
Jag vet inte heller hur astronologen från Doo fick ihop det där?

Dina ideér kan jag dock kommentera (om jag då förstått dessa vill säga). :)

När du skriver att evig natt råder på "norra halvklotet" antar jag att du menar den delen som ligger norr om polcirkeln?
Interessant egentligen, speciellt sett i sammanhang med övriga elementärförhållanden på Altor; mörket har mycket starkt inflytande i norr, och ljuset i söder...

Om vi då förutsätter att solen och Altor alltid vänder samma sidor mot varandra skulle denna ständiga polarnatt kunna råda i norr och "polardag" (?) i söder, men då försvinner årstiderna. Solhöjden varierar inte och även om vi låter solen ha mindre betydelse för klimatet på Altor än på jorden (Tellus) och heller förklarar det med värme från sydpolens elementärkraft, blir det ganska många konstigheter som måste förklaras med hänsyn till... tja, väder och vind?

Dock inte riktigt med hur du tänker dig att vinkeln mellan Altors axel och solen ger upphov till dag och natt, eller missuppfattar jag? Dag och natt kan förklaras antigen med att Altor snurrar sin egen axel eller att solen rör sig rundt Altor, både Ptolemaios och Copernicus har löst det på olika sätt. Skillnaden mellan dag och natt påverkar inte klimatet nämnvärt vad jag vet, utan det är vinkeln på ett klots lutning i förhållanden till solen som bär huvudansvaret.

Dina kättingar förstod jag som en förklaring till jordbävningar och kanske vulkanutbrott men egentligen inget annat än att elementärkrafterna "rasslar med länkorna". Menade du att de ändrar på den altoriska polaraxelns vinkel?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hyltran från Veglemyren skrev:
birkebeineren skrev:
Den egentligen inte så kände astronologen Melmuth av Doo kom upp med teorien (som av hans kritiker har mistänkts vara en efterkonstruktion) att för att skapa ljus på nordpolen under sommaren så hängs en stor spegel upp som kan reflektera solskenet. På grund av att solen lutar i sin bana rundt Altor och att denna lilla (men ettrigt heta) himmlakropp även använs som förankringspunkt så får elementärerna här en hel del kätting över under denna tid på året och denna används som upphängningsanordning åt speglarna av oppositionen.

Även jag ansluter mig till Melmuths kritiker men om man köper hans teori skulle det betyda att polarnatt inte ständigt råder av den anledningen att elementärkrafterna har svårt att hålla reda på sina kättingar! :P
Jag ber om ursäkt men jag förstår inte vad du menar/försker förklara :oops:

Men om jag försöker gissa lite vad du menar.

Min teori utgår från att Alror kretsar runt en sol inte tvärt om. Altors sydpol är alltid mot solen här råder en hemsk ständig obarmhärtig värme elementarerna på sydpolen förankrar sina kättingar i Altors polaxel eller rättare sagt i ett stort hjul som de placerat precis på den punkten. Altor snurrar men det gör inte hjultet det ser ut som det gör det om man skulle stå och titta på det. Hoppas ni fattar vad jag menar. Elementareran på nord polen gör samma sak tror jag.

Det är bara en liten del av Altor som det förekommer kolbaserat liv på. precis vid ekvatorn, här är det exakt rätt temperatur. Jag tror att Altors och "Solens" ekvatorer förhåller sig till varandra på så sätt att om man drog en linje från Altors nordpol vidare till sydpolen och fortsatte ända till Altors sol så så skulle denna linje bilda två vinklar av cirka 40 respektive 60 i förhållande till Altors sol. På så sätt förekommer fenomen som dag och natt även på Altor. Jag kan inte terminologin för att förklara detta på ett bar och pedagogiskt sätt. Den som kan detta får hjärna hjälpa mig. Hoppas ni fattar vad jag menar. :)
Tycker jag låter intressant och bra, även om det råkar vara så att Altor inte är ett klot utan mer Brie-format. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

När jag tänker efter så skulle en äggform kunna förklara en hel del också, med rätt vinkling förstås. :wink:
Skriv svar