* Eld och Is

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Mikael skrev:
Hyltran från Veglemyren skrev:
birkebeineren skrev:
Den egentligen inte så kände astronologen Melmuth av Doo kom upp med teorien (som av hans kritiker har mistänkts vara en efterkonstruktion) att för att skapa ljus på nordpolen under sommaren så hängs en stor spegel upp som kan reflektera solskenet. På grund av att solen lutar i sin bana rundt Altor och att denna lilla (men ettrigt heta) himmlakropp även använs som förankringspunkt så får elementärerna här en hel del kätting över under denna tid på året och denna används som upphängningsanordning åt speglarna av oppositionen.

Även jag ansluter mig till Melmuths kritiker men om man köper hans teori skulle det betyda att polarnatt inte ständigt råder av den anledningen att elementärkrafterna har svårt att hålla reda på sina kättingar! :P
Jag ber om ursäkt men jag förstår inte vad du menar/försker förklara :oops:

Men om jag försöker gissa lite vad du menar.

Min teori utgår från att Alror kretsar runt en sol inte tvärt om. Altors sydpol är alltid mot solen här råder en hemsk ständig obarmhärtig värme elementarerna på sydpolen förankrar sina kättingar i Altors polaxel eller rättare sagt i ett stort hjul som de placerat precis på den punkten. Altor snurrar men det gör inte hjultet det ser ut som det gör det om man skulle stå och titta på det. Hoppas ni fattar vad jag menar. Elementareran på nord polen gör samma sak tror jag.

Det är bara en liten del av Altor som det förekommer kolbaserat liv på. precis vid ekvatorn, här är det exakt rätt temperatur. Jag tror att Altors och "Solens" ekvatorer förhåller sig till varandra på så sätt att om man drog en linje från Altors nordpol vidare till sydpolen och fortsatte ända till Altors sol så så skulle denna linje bilda två vinklar av cirka 40 respektive 60 i förhållande till Altors sol. På så sätt förekommer fenomen som dag och natt även på Altor. Jag kan inte terminologin för att förklara detta på ett bar och pedagogiskt sätt. Den som kan detta får hjärna hjälpa mig. Hoppas ni fattar vad jag menar. :)
Tycker jag låter intressant och bra, även om det råkar vara så att Altor inte är ett klot utan mer Brie-format. :wink:
Det betyder att du tror att Altor ser ut som en ost eller en skiva? Jag tror inte att jag köper den teorin :wink: Så sa man om jorden en gång i tiden också de första som sa att jorden var rund blev ju brända på bål som kättare, eller hur det var. Jag hoppas jag kommer levande ur detta :wink:
birkebeineren skrev:
Hyltran från Veglemyren skrev:Jag ber om ursäkt men jag förstår inte vad du menar/försker förklara :oops:
Jag vet inte heller hur astronologen från Doo fick ihop det där?

Dina ideér kan jag dock kommentera (om jag då förstått dessa vill säga). :)

När du skriver att evig natt råder på "norra halvklotet" antar jag att du menar den delen som ligger norr om polcirkeln?
Interessant egentligen, speciellt sett i sammanhang med övriga elementärförhållanden på Altor; mörket har mycket starkt inflytande i norr, och ljuset i söder...

Om vi då förutsätter att solen och Altor alltid vänder samma sidor mot varandra skulle denna ständiga polarnatt kunna råda i norr och "polardag" (?) i söder, men då försvinner årstiderna. Solhöjden varierar inte och även om vi låter solen ha mindre betydelse för klimatet på Altor än på jorden (Tellus) och heller förklarar det med värme från sydpolens elementärkraft, blir det ganska många konstigheter som måste förklaras med hänsyn till... tja, väder och vind?

Dock inte riktigt med hur du tänker dig att vinkeln mellan Altors axel och solen ger upphov till dag och natt, eller missuppfattar jag? Dag och natt kan förklaras antigen med att Altor snurrar sin egen axel eller att solen rör sig rundt Altor, både Ptolemaios och Copernicus har löst det på olika sätt. Skillnaden mellan dag och natt påverkar inte klimatet nämnvärt vad jag vet, utan det är vinkeln på ett klots lutning i förhållanden till solen som bär huvudansvaret.

Dina kättingar förstod jag som en förklaring till jordbävningar och kanske vulkanutbrott men egentligen inget annat än att elementärkrafterna "rasslar med länkorna". Menade du att de ändrar på den altoriska polaraxelns vinkel?
Ja de kanske ändrar den altoriska polaxeln ibland men det är nog inget som det gör varje år.

Om man höjer ett finger och plaserar det i en 90 graders vinker och tänker sig att det är solens "pol axel" (eller vad det heter)

Ta nu det andra fingret och peka på det första fingret (Det andra fingret ska nu ligga helt våg rätt) tänk er att det är altors "polaxel".

I detta läge så råder alltid dag i söder och natt i norr det första fingret lyser alltid på vissa delar av det andrar fingret och lyser inte på andra delar det andra fingret.

Vinkla det andra fingret lit mot taket, nu ser du att solen lyser på den del av fingret som vetter mot golvet men inte mot den del av fingret som vetter mot taket. Solen lyser på den sida av ditt finger som din nagel sitter på.

Om du leker att altor/ ditt finger roterar lite placera sol fingret framför dig och peka på solen men altor fingret låt din nagel vetta nedåt men ha kvar fingret i samma vinkel. Nu ser du att solen lyser på den sida av ditt finger som du inte har en nagel på. Tror jag.
birkebeineren skrev:När jag tänker efter så skulle en äggform kunna förklara en hel del också, med rätt vinkling förstås. :wink:
Jag vill förklara årstiderna med att altors bana är ekliptisk och det är väll det du menar. :wink:

Oj viket rörigt inlägg det blev
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har nu försökt illustrera för mig själv med fingrarna hur du menar och tror jag förstår. :)
Hyltran från Veglemyren skrev:Om du leker att altor/ ditt finger roterar lite placera sol fingret framför dig och peka på solen men altor fingret låt din nagel vetta nedåt men ha kvar fingret i samma vinkel. Nu ser du att solen lyser på den sida av ditt finger som du inte har en nagel på. Tror jag.
Tänker du att det är denna rotasjon som gör skillnaden i dagens längd?

I så fall blir inte dessa årtidsbundna utan konstanta, eller?

Äggteorin är en helt annan (och hör till samma kategori diskussion som brieosten) men ditt svar om att en ekliptisk ban kan förklara årstiderna skulle kunna fungera, men det förutsätter då att det är solen som avgör temperaturern (huvudsakligen) och inte elementärkrafterna vid polerna, vilket kanske blir lite motsägelsesfullt?

Känns som att jag inte rör mig på rätt varken plan eller nivå just nu men det är ganska kul! :D
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

birkebeineren skrev:Har nu försökt illustrera för mig själv med fingrarna hur du menar och tror jag förstår. :)

Tänker du att det är denna rotasjon som gör skillnaden i dagens längd?
Dagens längd har jag inte tänkt på den kanske är konstant det bli kanske enklare så eller så finns det en förklaring som jag inte klarar av att ljuga ihop.

Att året blir längre eller kortare på grund av striderna mellan element varelserna har att göra med att om Altor kommer närmare solen, och då går det ju snabbare för altor att åka runt solen i sin elliptiska bana, och då blir året längre eller kortare boerende på om altor kommer närmare eller längre ifrån solen.


I så fall blir inte dessa årtidsbundna utan konstanta, eller?

ditt svar om att en ekliptisk ban kan förklara årstiderna skulle kunna fungera, men det förutsätter då att det är solen som avgör temperaturern (huvudsakligen) och inte elementärkrafterna vid polerna, vilket kanske blir lite motsägelsesfullt?
:D
Ja, jag utgåt från att det är avståndet till solen som avgör årstiden inte element varelserna.

Jag kanske har klippt bort för mycket av vad du har skrivit nu, men vad är det som är motsägelsefullt i att det är avståndet till solen som avgör vilken årstid det är? :)
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hyltran från Veglemyren skrev:Att året blir längre eller kortare på grund av striderna mellan element varelserna har att göra med att om Altor kommer närmare solen, och då går det ju snabbare för altor att åka runt solen i sin elliptiska bana, och då blir året längre eller kortare boerende på om altor kommer närmare eller längre ifrån solen.
Det där tror jag strider mot Keplers andra lag, men vem har hört talas om honom på Altor?

Är dock på säkrare grund om jag siterar "kättare" som Melmuth av Doo och funderar på om jag inte skal ansluta mig till mina egna kritiker.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Vad skulle hända rent hypotetiskt om en mycket mäktig och välutrustad här med enorma mängder skepp försedda med eldslungande katapulter anföll norra polen där isherrarna härskar?

Då både isherrar och salamandrar är "dödliga" (fri tolkning av dödliga men ja du kan dräpa dem båda) skulle alltså finnas en god chans, om rätt strateg fanns på plats, att verkligen förinta jorden eller åtminstonde betydligt rubba dess balans utan både zombiehorder, politik och mäktiga galna magiker =)

Sug på den gott folk!
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Skulle bara säga! att liknande diskussion dykte upp på Altors Universum tråden :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Lindén skrev:Vad skulle hända rent hypotetiskt om en mycket mäktig och välutrustad här med enorma mängder skepp försedda med eldslungande katapulter anföll norra polen där isherrarna härskar?

Då både isherrar och salamandrar är "dödliga" (fri tolkning av dödliga men ja du kan dräpa dem båda) skulle alltså finnas en god chans, om rätt strateg fanns på plats, att verkligen förinta jorden eller åtminstonde betydligt rubba dess balans utan både zombiehorder, politik och mäktiga galna magiker =)

Sug på den gott folk!
Javisst men i så fall ska man nog vara tämligen galen. Jag vill jämföra det med att utrusta en arme med spadar och skriak ATTACK och börja gräva en grop i syfte att storma och belägra helvetets portar :wink:

Är det inte så att dessa is och eld herrar är ganska så mäktiga? Jag vet inte om det skulle göra varken till eller från om någon gjorde ett anfall mot nordpolen eller sydpolen.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hyltran från Veglemyren skrev:
Lindén skrev:Vad skulle hända rent hypotetiskt om en mycket mäktig och välutrustad här med enorma mängder skepp försedda med eldslungande katapulter anföll norra polen där isherrarna härskar?

Då både isherrar och salamandrar är "dödliga" (fri tolkning av dödliga men ja du kan dräpa dem båda) skulle alltså finnas en god chans, om rätt strateg fanns på plats, att verkligen förinta jorden eller åtminstonde betydligt rubba dess balans utan både zombiehorder, politik och mäktiga galna magiker =)

Sug på den gott folk!
Javisst men i så fall ska man nog vara tämligen galen. Jag vill jämföra det med att utrusta en arme med spadar och skriak ATTACK och börja gräva en grop i syfte att storma och belägra helvetets portar :wink:

Är det inte så att dessa is och eld herrar är ganska så mäktiga? Jag vet inte om det skulle göra varken till eller från om någon gjorde ett anfall mot nordpolen eller sydpolen.
Nå, det är ju så, på hemmaplan kan de inte besegras om inte hemmaplan försvagats låt säga köldens Källa stryps eller magmaoceanerna stelnar. Men naturligtvis kan RENT hypotetiskt de besegras med rätt antal svärd och magi...eller den där av skaparna utsände hjälten vars öde är bestämt att "trallalla"!
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Mikael skrev: Nå, det är ju så, på hemmaplan kan de inte besegras om inte hemmaplan försvagats låt säga köldens Källa stryps eller magmaoceanerna stelnar. Men naturligtvis kan RENT hypotetiskt de besegras med rätt antal svärd och magi..
Hypotetiskt sett ja.
Mikael skrev:.eller den där av skaparna utsände hjälten vars öde är bestämt att "trallalla"!
En hjälte men ett förutbestämts öde att orsaka Altors undergång, för om någon skulle försvaga någon av polerna så skulle ju inte den andra vara sen med att utnyttja situationen och förgöra sin motståndare.

Kampen mellan eld och is är iof ganska så jämn. Det kanske är så att någon av polerna hamnar i en situation där de finner den andra sidan övermäktig för en tid.

Då kanske de är tvungen att vädja att Altors befolkning och bilda en ohelig allians med Altors befolkning för att inte bli besegrade. Det måste väll ligga i Altors befolknings intresse att inte någon av sidorna ska segra. För både nord och syd polen vill väll inget hellre än att Altor ska brinna upp eller frysa till is?
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så har jag också uppfattat det, en isklump eller en eldboll.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Exaktomundo! ... elementherrarna strävar nog efter sitt ideal. En tindrande och sprakande isboll, eller ett brinnande varmt å mysigt inferno. Vilket altså borde leda till att "befolkningen" på altor, iaf Ereb trakten, strävar efter equalibrium. Dvs om det blir för varmt, kämpa mot Sydpolen, för kalt kämpa mot nordpolen. Fast iövrigt tror jag detta övergår vilken normal arme som helst, å mer helt enkelt är en ständig pågående kamp mellan nord å syd. Som helt enkelt leder till diverse "tidvatten" i klimatet. ibland är nord starkare (istid), å ibland är syd starkare (fett med stekande somrar!) osv.

Sedan låter man det vara så. en gudomlig kamp, som de dödliga inte kan påverka. Dvs de dödliga hamnar i deras grepp, helt i konsept med Konfluxer å gudar å alla andra "mega-ting".
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

jadelotuz skrev:Exaktomundo! ... elementherrarna strävar nog efter sitt ideal. En tindrande och sprakande isboll, eller ett brinnande varmt å mysigt inferno. Vilket altså borde leda till att "befolkningen" på altor, iaf Ereb trakten, strävar efter equalibrium. Dvs om det blir för varmt, kämpa mot Sydpolen, för kalt kämpa mot nordpolen. Fast iövrigt tror jag detta övergår vilken normal arme som helst, å mer helt enkelt är en ständig pågående kamp mellan nord å syd. Som helt enkelt leder till diverse "tidvatten" i klimatet. ibland är nord starkare (istid), å ibland är syd starkare (fett med stekande somrar!) osv.

Sedan låter man det vara så. en gudomlig kamp, som de dödliga inte kan påverka. Dvs de dödliga hamnar i deras grepp, helt i konsept med Konfluxer å gudar å alla andra "mega-ting".
Erebs folk och härskare är nog väldigt omedvetna om elementarherrarnas inflytande och viktighet. Först när Altor stod på gränsen till total klimatkolaps skulle de handla...hmm... ringer en svag klocka? :roll:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur benämner Altors folk den kalla nordpolen där Isherrarna råder och den varma sydpolen där Söderns Salamndrar råder? :?

Nordpolen och sydpolen klingar lite för mycket våran värld i mina öron...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Hur benämner Altors folk den kalla nordpolen där Isherrarna råder och den varma sydpolen där Söderns Salamndrar råder? :?

Nordpolen och sydpolen klingar lite för mycket våran värld i mina öron...
Naturligtvis finns det en oändlig variation, men jag gissar på att Mandelorden valt att använda något nordnarguriskt ord och något sydsolunskt...eller så används begrepp ur den kejserliga jorin.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ulthule=Nordpol?
Ulinferus=Sydpol?

På Jorduashiska heter nordpolen
Niflport

På Solunska heter sydpolen
Kalisana
(Betyder mycket varmt på Swahili)
Skriv svar