Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2007-10-28 17:49 I våras utlovade jag fonter. Här är en för jori (klomul) och en för dalkiska (dalco).
Adragoor skrev: 2007-11-19 17:34 När det gäller skrift: Min tanke är att alla numera använder sig av mer kalligrafiska joriska runor, inte bara dalkerna. Det typsnitt som jag har döpt till "dalco" är modern dalkisk skrift, med vissa uncialinspirationer. För något äldre dalkisk skrift se min illustration av en sida i Gyllene boken. Det andra typsnittet, "klomul" är tänkt att användas på Aidne, Erebos och längs Västerhavskusten. I Hynsolge och Berendien används en tredje bokstavstyp som ännu inte är helt färdigutformad.

Gemensamt för alla dessa bokstavsformer är att de är anpassningar av den klassiska joriska skriften för att pränta med fjäderpenna. (En hel del brukar hända med design och form på 1200 år...) Sedan är nog tanken att man fortfarande använder de klassiska runorna på många monument, men då huggna i sten.

Denna utläggning eftersom man lätt fick intrycket av texten att dalkerna är de enda som inte hugger sina runor i sten eller ristar dem i trä... Snarare har dalkerna som jag har sett det Erebs motsvarighet till en korsning mellan vår egen bysantinska och romanska stil, medan man på fastlandet är mer gotisk.
Adragoor skrev: 2010-05-16 22:26 De äldre skrivtecknen liknade runor, så jag röstar på den joriska runraden, även om jag uppfann modernare kursiva varianter som lättare går att skriva med fjäderpenna. Tanken var dock att det fortfarande är de traditionella runorna som huggs in i officiella monument etc. Jämför hur det under medeltiden utvecklades ett otal olika sätt att skriva de gamla romerska bokstäverna i böcker och andra dokument, samtidigt som relativt oförvanskade varianter av den romerska kapitalis-stilen fortfarande fanns kvar parallellt och fick ett uppsving under renässansen. Våra majuskler av idag är ju nästan identiska med de som återfinns på romerska monument. (Medan minusklerna är en utvecklad variant av den karolingiska skriften.)
Adragoor skrev: 2010-05-17 17:43 ...
Bättre än att använda majuskler och minuskler är kanske att tala om kejserliga monumentalrunor och sedan kursivrunor som bör finnas i många varianter. Man kan tänka sig benämningar som: dalkiska insulära kvadratrunor, kluvna hynsolgiska runor, östzorakerrunor etc. etc. Alla dessa går dock att läsa utan svårighet av varje läskunnig jorier.
Länkarna till fonterna är trasiga och om ingen sparat dessa på egen dator tror jag de är borta. Namnen finns dock kvar och vi kan använda namnen.

Den joriska runraden kan då med Adragoors beteckningar delas upp i kejserliga monumentalrunor och kursivrunor, varav de senare finns i flera olika varianter.

Exempel:

Bild

(Och för den som undrar så verkar sidan ur Gyllene Boken ovanför vara skriven med en slags mellanform mellan kejserliga monumentalrunor och den av dagens kursivrunor som används på Caddo 8) )
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

Jag gjorde två varianter på joriska runor som typsnitt också, den ena med kalligrafipenna. Men kunde helt klart tagit ut svängarna mer ser jag när jag tittar tillbaka.

Bild finns i typsnittstråden http://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... =11&t=1210

Ska försöka få ihop en variant av förslaget till dvärgrunorna i dagarna.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2022-02-18 00:17 Jag gjorde två varianter på joriska runor som typsnitt också, den ena med kalligrafipenna. Men kunde helt klart tagit ut svängarna mer ser jag när jag tittar tillbaka.

Bild finns i typsnittstråden http://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... =11&t=1210

Ska försöka få ihop en variant av förslaget till dvärgrunorna i dagarna.
Lagt till en länk i wikin för typsnitten.

Ser fram emot dvärgrunorna. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

DvargRunor kopiera.jpg
Utkast till runorna. Nu mer dvärgiskt symmetriska
DvargRunorkortkvist.jpg
Den förenklade raden.

Ser att framförallt översta grenen behöver separeras lite.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

Det här ser grymt coolt ut, Fafnir!! Nu hittade jag just detta stycke i EA-boxen:
"Förutom dessa (jori, narguri och satenu) finns en hel del mindre skriftsystem, t. ex. dvärgarnas runor, som till utseendet påminner om de joriska runorna."
Hur ska vi tolka det?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

anders skrev: 2022-02-20 00:43 Det här ser grymt coolt ut, Fafnir!! Nu hittade jag just detta stycke i EA-boxen:
"Förutom dessa (jori, narguri och satenu) finns en hel del mindre skriftsystem, t. ex. dvärgarnas runor, som till utseendet påminner om de joriska runorna."
Hur ska vi tolka det?
Det är där jag tänker att den förenklade raden kommer in. De ser utseendemässigt mer ut som jorirunor. Men det kan behöva tweakas mer. Se det som en test än så länge. Här kommer nyckeln om man vill testa.

EDIT: Nope, det gjorde den inte. Bilagekvoten för forumet har tydligen gått i taket igen.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

DvargRunorNyckel_kopiera.jpg
TestDvargRunor.jpg
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2022-02-20 00:51
anders skrev: 2022-02-20 00:43 Det här ser grymt coolt ut, Fafnir!! Nu hittade jag just detta stycke i EA-boxen:
"Förutom dessa (jori, narguri och satenu) finns en hel del mindre skriftsystem, t. ex. dvärgarnas runor, som till utseendet påminner om de joriska runorna."
Hur ska vi tolka det?
Det är där jag tänker att den förenklade raden kommer in. De ser utseendemässigt mer ut som jorirunor. Men det kan behöva tweakas mer. Se det som en test än så länge. Här kommer nyckeln om man vill testa.
Snyggt Fafnir! Och anders! :)

Släktskapet mellan joriska runraden och dvärgarnas runor har tidigare förklarats med att den Harador som först skapade de joriska runorna var inspirerad av dvärgarna. Dessa äldsta joriska runor från 1400-talet fO genomgick sen flera förändringar innan de såg ut som Kejserliga monumentalrunor, dvs de runorna som finns avbildade i EA-Kampanj. Dessa äldsta "haradoriska runor" kan därför ha liknat dvärgrunorna mer än vad de kom att göra med "monumentalrunorna". Att sen den förenklade dvärgvarianten börjar närma sig monumentalrunorna igen ger oss ännu en förklaring till likheter och olikheter.
Fafnir skrev:EDIT: Nope, det gjorde den inte. Bilagekvoten för forumet har tydligen gått i taket igen.
Försöker fixa, igen.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

Tack för att du la upp mina bilder Anders. :)

Jag är inte helt nöjd med estetiken i de skrivna orden. Ska fnula lite till ...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

Lägger upp denna här också...
IMG_8937.jpeg
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

En liten fråga till er... Hur skriver man "å, ä och ö" på Jori? Dessa förekommer ju i många namn och platser.

Kan man tänka sig "aa", "ae" och "oe" helt enkelt? Hur skriver man då namnet "Åålskallarna" från Trinsmyra? "Aaaalskallarna?" :lol:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Å = AA
Ä = E
Ö = OE
:?:

Åålskallarna med fyra AAAA (vilket med joriska runraden blir fyra triangler) borde vara något för Trakoriens talmystiker och teckentydare att reda ut. :?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

Min gissning är att de förekommer i egenskap av översättningar från Jori till svenska. Men hur vi löser det här är en annan femma :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Språk

Inlägg av Albrekt »

Mitt förslag är att jorin istället fungerar som så:
Ö = OE
Ä = AE
Å = OA

Det överlånga ljud som Åålskallarna envisas att inleda sitt efternamn med representeras i jorin som så:
OAALSKALLE (eller möjligtvis OOALSKALLE).
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

Det tycker jag faktiskt låter helt OK. Det kör jag på, så får vi se hur det ser ut.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar