Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Språk

Inlägg av Albrekt »

Jag vill komma med en liten uppmuntran och påminnelse åt alla SLar och alla bidragande skribenter att använda sig av Adragoors så ypperliga system för att förvandla latin till kejserlig jori. Inte svårt (för går det verkligen att ha "fel"?) och roligt!

Ett exempel:
Latin: Saepe morborum gravium exitus incerti sunt
Svenska: Utgången av allvarliga sjukdomar är ofta oviss

Kejserlig jori: Zêpe morbôrum grâvium heksituz inkerti sunt. (Något munkar av S:t Mellins Orden bekymrat brukar muttra...)

Kul va? :D :!:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Och med följande hjälpmedel kan kejserlig jori även skrivas:

Fafnirs fonter: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 366#p40366

anders tolkning runor och kursivskrift: viewtopic.php?p=46497#p46497
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Språk

Inlägg av Albrekt »

Precis!
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

Satt och tänkte på dvärgrunor innan idag. Jag gillar på många sätt idén som har kommit upp i tråden på senaste med geometriska former som skriftecken. Problemet som jag ser det är hur man ska göra dem estetiskt tilltalande. Jag satt och lekte lite med polygoner och en tanke var att låta de olika formerna överlappa varandra på något sätt, men även det var svårt att få till på ett snyggt sätt. Dessutom är det väldigt svårt att på något sätt härleda de joriska runorna ur polygoner.

Då slog det mig att Fafnirs runor kanske inte alls är vanliga skrivtecken, utan ett sätt att ”dölja” budskap i golvplattor, murverk, mosaiker m.m. Det hade förmodligen varit lättare att använda geometriska figurer på det sättet än att exempelvis skriva eller rista dem. Dessutom kanske det ger upphov till ett nytt dvärgyrke, ordmuraren, som lägger sitt folks historia som en jättelik mosaik i de djupa arkivhallarna.

Så om runorna ska vara 1. inspirationen till de joriska runorna, 2. baserade på geometriska former och 3. helst inte se ut som vanliga vikingarunor, hur ska detta lösas? Här är mitt förslag:

Lite strödda tankar om hexagoner
Från början bestod dvärgrunorna av linjer inskrivna i hexagoner. Kanske finns det någon form av symbolistisk orsak till runornas utseende med någon form av magi som kan kanaliseras eller bindas i de olika stavarna? Kanske har det betydelse hur de olika hexagonerna placeras i förhållande till varandra?

Ytterligare en tanke när det gäller hexagoner är att dvärgar kanske gillar att använda hexrutat pergament när de skriver. Sådan hex-rutning uppnås genom att man rullar ett särskilt verktyg (en rêħofû eller bara ħofû, ”sexkantare” av roten ħ-f). Detta kavelliknande verktyg med utskurna hexagoner finns i allt från de enkla varianter i trä eller sten med medföljande stämpeldyna som skolbarn använder i sina skrivövningar, till de juvelbesatta praktverktyg som kungliga skrivare håller sig med och som på magisk väg bränner in hexagoner i underlaget.

Jag är inte riktigt säker på hur hexagonrunorna används. Egentligen är det ju ett rätt krångligt sätt att skriva att sitta och pränta runa för runa i hexagoner, även om man lätt kan skapa ord som slingrar sig runt på ett lite intressant sätt. Kanske används hexagonrunorna mest i olika formella sammanhang samt eventuellt inom dvärgarnas runsymbolism, även om alla läskunniga dvärgar av traditionella och pedagogiska skäl lärt sig att skriva i hexagoner.

Därför uppfann jag ett antal varianter som har uppstått genom tiderna:

Trimbusrunor
Dvärgarna i Trimbusbergen uppfann ett unikt sätt att skriva på. Till en början hade de inte så stort behov av att använda runorna de hade lärt sig av sina kusiner så särskilt mycket Men så började de att exportera den rödskimrande bergarten salamant. För att garantera kvaliteten på bergarten, som oftast återfinns i form av avlånga sexkantiga kristaller, började Trimbusbergens dvärgar att rista in gruvornas namn i kristallerna. Senare uppstod traditionen att skicka meddelanden till varandra ristade på yxskaft, och skrivkonsten spred sig bland Akrogals dvärgar. En del har hävdat att sättet som Trimbiens dvärgar skriver på, uppifrån och ner i sick-sack med konsonanter på den vänstra linjen och vokaler på den högra, skulle ha inspirerat Kalmurrerna till sitt Ugahiriska alfabet som också skrivs uppifrån och ned, vilket det kanske ligger sanning i.

Kvadratiska nordrunor
I norra Ereb och Orghin utvecklades en säregen variant av dvärgrunorna, kvadratrunorna. Dessa höggs från början i sten, men med tiden kom de också till användning som bokskrift. Numera är denna stil ovanlig och Norddvärgarna har alltmer övergått till varianter av de räta aidniska runorna.

Räta aidniska runor
Dvärgarna i västra Kopparhavsområdet skrev från början med hexagonrunor, men kom att påverkas starkt av det joriska skriftspråket, och deras runor fortsatte därför att vara rätt lika de joriska. De aidniska runorna spred sig längs Västerhavets kust och är idag den vanligaste dvärgskriften i hela västra Ereb.

Bôrim Bläckspares stenografrunor
Bôrim Bläckspare var en köpman verksam i östra Ereb under 400-talet e.O. Under den berendiska pesten 431 e.O. tredubblades priset på bläck över en natt när galläppelkokorskorna i Entika sattes i karantän i två månader, något som gått till historien som det berendiska bläckdebaklet. Den rätt snåle Bôrim ville helst inte bli ruinerad på kuppen när han gjorde sin bokföring och kom då på den lysande idén att helt enkelt strunta i att skriva ut huvudstavarna i runorna och på så vis spara in hälften av sina bläckutgifter. Bôrims uppfinning spreds snabbt bland dvärgiska köpmän från Krun till Erebos och sedermera till kanslister, arkivarier o.dyl.

Brutna bokrunor
De brutna bokrunorna är en modern variant av de aidniska runorna, som är relativt vanlig som bokskrift bland dvärgar i Klomellien och Magilre. Stilen är starkt inspirerad av vissa moderna västjoriska runformer.

Forngizuriska stämpelrunor
I Soluna hade dvärgarna under forntiden för vana att använda tunna plåtar som bands ihop till stora guld, silver eller kopparkodexar. För alldagliga brev, räkenskaper och liknande användes blyplåtar. Plåtarna täcktes med runor som stansades in med hjälp av särskilda punsar (dob, pl. dôb av roten d-b ”slå eller trycka till”, ett ord som med stor sannolikhet är ljudhärmande). Även om tekniken numera har förändrats till att använda stämplar på pergament eller ibland blad från vissa djungelträd, kallar man fortfarande stämpelpennan för dob. Skrivargillet i Bôrh-Mbugû i Gizurbergen använder fortfarande en hammare och två korslagda dôb som emblem.

Moderna stämpelrunor
Stämpelrunorna lånades för länge sedan in av Grynnerbergens dvärgar för att signera smidesarbeten eller keramik. Med tiden föll de mer eller mindre i glömska i Ereb, men upplevde en renässans för ett hundratal år sedan när någon kom på att man kunde skapa en stämpelrunvariant av Bôrim Bläckspares praktiska stenografirunor. De stavlösa stämpelrunorna blev snabbt populära och är idag den vanligaste vardagsskriften bland dvärgar i östra Kopparhavsområdet.

Hur man skriver med dvärgrunor
För att få dvärgrunorna att mestadels skilja sig från de joriska, kom jag på att dvärgarna naturligtvis använder sig av bindrunor konsekvent. Vokaler står bara ensamma i början av ord, i andra fall är de alltid bundna med föregående konsonant. Detta gör att antalet tecken skenbart blir högre och skriften inte upplevs som vanliga runor i lika stor utsträckning. Den dvärgrunrad som skiljer ut sig är den Trimbiska som läses uppifrån och ner i sick-sack. Här skrivs alla runor ut, fast är bundna till varandra allihop som samstavsrunor i vår värld. Det kan också nämnas att Forngizuriska runorna konsekvent skrevs från höger till vänster.
Dvargrunor.jpg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

anders skrev: 2022-02-20 05:19
DvargRunorNyckel_kopiera.jpg
TestDvargRunor.jpg
anders skrev: 2022-01-31 17:14 Fast jag skulle också gilla om skriven gryndur såg ut ungefär så här: :D
.

iu-3.jpeg
Tänk om Fafnirs geometriska runor är den äldsta formen av dvärgiskt skriftspråk. Redan i urgrottorna under Akrogal började dvärgarna lämna meddelanden till varandra i form av små olikformade stenar som lades ut i diverse mönster. I början var meddelandena enkla, "Fara!", "gå åt vänster" o.dyl. eftersom man bara hade stenar för konsonanter och därför endast kunde uttrycka övergripande koncept. Men under årtusendenas lopp utvecklades det hela till ett reellt skriftspråk. När urdvärgarna slutligen delade upp sig i olika folkslag tog de med sig den nedärvda urskriften och därför har alla dvärgar i någon mån en medfödd förmåga att tolka geometriska former och se en djupare mening i olika mönster.

Kanske är den geometriska skriften inte linjär utan mer tvådimensionell (ung. som en mindmap)? Texten kan flöda ut åt olika håll och följa olika linjer som splittras och sedan går ihop igen. Kanske är det så dvärgarnas arkivhallar ser ut. Intrikata förgyllda geometriska mönster täcker väggarna, linjerna går ner över golvet och upp i taket...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det här ser mycket bra ut Adragoor, både estetisk och innehållsmässigt. Stora pluss för bakgrundshistoriena med både nya och gamla detaljer inflätade. :D

Vad säger du Fafnir, som kom på idén om geometriska runor?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

Adragoor skrev: 2022-04-18 23:33 Senare uppstod traditionen att skicka meddelanden till varandra ristade på yxskaft
Glömde att säga att denna sedvänja såklart gav upphov till uttrycket "goddag yxskaft"... :lol:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

Den här försvann, men är nu tillbaks. Kalmurrernas ugahiriska alfabet.
Ugahiriska.jpg
Exempel på kalmurrisk text:
kalmurrisk text ny.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2022-04-19 20:33
Adragoor skrev: 2022-04-18 23:33 Senare uppstod traditionen att skicka meddelanden till varandra ristade på yxskaft
Glömde att säga att denna sedvänja såklart gav upphov till uttrycket "goddag yxskaft"... :lol:
Självklart är det så. 8)

Troligen härstammande från ett famöst handelsmöte mellan en dalkisk representant från handelhuset Medicini som genom krunska kontakter i Bahaz lyckats framförhandla en träff med dvärgar från Trimbien vid dessas kontor i Dharbia där affärer görs med salamant och erebiska lyxvaror. Den om lokala traditioner ovetande dalken lyckades misstolka mötesgåvan i form av en yxa med sådant runristat skaft dvärgar från Trimbien gärna överlämnar när nya avtal ingås som ett magiskt föremål och försökte tacka nej till denna utan att förstå innebörden av sin förolämpning gentemot dvärgarna. Det blev inget avtal mellan Medicini och Trimbiens dvärgar, och heller inget yxskaft.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2022-04-19 20:46 Den här försvann, men är nu tillbaks. Kalmurrernas ugahiriska alfabet.
Ugahiriska.jpg

Exempel på kalmurrisk text:
kalmurrisk text ny.jpg
Strålande! Saknade dessa när artikeln om skrivtecknen skapades i wikin. Berätta gärna mer om Kalmurri och landets skrivkonst!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2022-04-19 22:20
Adragoor skrev: 2022-04-19 20:46 Den här försvann, men är nu tillbaks. Kalmurrernas ugahiriska alfabet.
Ugahiriska.jpg

Exempel på kalmurrisk text:
kalmurrisk text ny.jpg
Strålande! Saknade dessa när artikeln om skrivtecknen skapades i wikin. Berätta gärna mer om Kalmurri och landets skrivkonst!
Jag tror det var så här långt jag funderade när det begav sig:
Adragoor skrev: 2013-05-17 11:04 Skriftsystemet som används i Kalmurri kallas det ugahiriska efter Ugahir Bogaduur som uppfann alfabetet i slutet av 400-talet f.O. Skriften har sedan spridit sig till både ashatârerna och flera av nomadfolken i öster. Dessa har lagt till och tagit bort tecken för att passa sina egna språk. Det ugahiriska alfabetet skrivs uppifrån och ner och från vänster till höger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Okej. Ugahir Bogaduur, var han möjligen då en kalmurr som skapade alfabetet i sammanhang med etableringen av det nya riket Kalmurri som uppstod på 400-talet fO?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

Detta var min senaste version, där de röda är den förenklade formen som är mer lik normala runor. Oavsett vad så lägger jag gladeligen ner alla mina tankar nu när vår expertlinguist är tillbaka. Kan det leda till inspiration så är ingen gladare än jag. Gladast är jag dock över att mäster Adragoor är tillbaka och kan fylla vårt språkliga dunkel med ljus! :D
NyNyckel.jpg
DvargRunor2MedNyckel.jpg
DvargRunor2 kopiera.jpg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

DvargRunorNyckel kopiera.jpg
Och nyckeln, även om den tidigare versionen. Tanken var att armarna blev som spegelbilder av sina egna tecken baserade på ljudvärdet. Men som sagt, bara från vad jag spånade på. Jag kommer aldrig behöva rådfrågas om ett alternativ är från Adragoor. Jag tycker som mäster i typ 100% av fallen då mina kunskaper kommer extremt till korta i jämförelse :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

Fafnir skrev: 2022-04-20 22:00 Detta var min senaste version, där de röda är den förenklade formen som är mer lik normala runor. Oavsett vad så lägger jag gladeligen ner alla mina tankar nu när vår expertlinguist är tillbaka. Kan det leda till inspiration så är ingen gladare än jag. Gladast är jag dock över att mäster Adragoor är tillbaka och kan fylla vårt språkliga dunkel med ljus! :D
Lägg inte ner alla tankar! Det går nog att foga samman något intressant. Kanske det finns ett uråldrigt dvärgskriftspråk baserat på olika geometriska mönster - från början olikformade stenar lagda i ett visst mönster. Grynnerdvärgarna vidareutvecklade detta system genom att rista in linjer i hexagonala stenar, och skapade därmed det första alfabetet anpassat till dvärgiskt tungomål. De flesta andra dvärgnationerna tog till sig den nya innovationen, var och en på sitt sätt.

Isf. skulle dina runor representera den ursprungliga dvärgiska skrivkonsten, eller i alla fall en utveckling ur den...
Skriv svar