Soltåg

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Har en fråga angående soltåg.
Sitter och petar i nidländska reningen 2ed och funderar på en eventuell utveckling bland "riddarnationerna" eller främst lysande vägen i denna. Rent fiktivt alltså, skulle det kunna kallas till soltåg för att bekämpa Vicotnics arméer som hotar aidne och ereb, eller främst då lysande vägen :wink:

I sådana fall skulle det då vara kardiska eller dalkiska delen av kyrkan som skulle vara mest troligt?

Och hur skulle det ske rent praktiskt? Vem skulle leda det?

Lite difus fråga, jag vet. Vill bara känna mig för om det skulle vara en möjlighet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I slutet av äventyrsserien tror jag det står något om en samlad riddarmé som slutit upp för att stoppa Vicotnik i östra Jorpagna. Den består säkert till stor del av aidniska riddare och det känns fullt möjligt för mig att soltåg kan ha använts för att ytterligare motivera och rekrytera, Berendiens kung och adel erkänner sig ju till LV och de har ju erövrats. Dessutom hotas ju Jorpagna och de är ju i huvudsak LV.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-07 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

I slutet av äventyrsserien tror jag det står något om en samlad riddarmé
Ja precis. Tänkte om ja skulle utveckla det mera. Gott
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:Har en fråga angående soltåg.
Sitter och petar i nidländska reningen 2ed och funderar på en eventuell utveckling bland "riddarnationerna" eller främst lysande vägen i denna. Rent fiktivt alltså, skulle det kunna kallas till soltåg för att bekämpa Vicotnics arméer som hotar aidne och ereb, eller främst då lysande vägen :wink:

I sådana fall skulle det då vara kardiska eller dalkiska delen av kyrkan som skulle vara mest troligt?

Och hur skulle det ske rent praktiskt? Vem skulle leda det?

Lite difus fråga, jag vet. Vill bara känna mig för om det skulle vara en möjlighet.
Absolut ett alternativ att utforma alliansen som ett soltåg. Även om LV numera mer eller mindre tar avstånd från att bedriva soltågsverksamhet så kan ju detta i framtiden ändra sig av olika skäl (Reningen inleds först 613 eO). Dock kan det vara en ide att när man skriver detta framtida äventyrscenario att ta hänsyn till och förklara det tidigare avståndstagandet LV haft men som nu iom hotet från Nidland ändrat sig. Lite fördjupning alltså, om inte annat så för SLs del och äventyrets bakgrund. Så ville jag ha gjort.

En annan sak kan ju vara att även om LV inte kallar det ett soltåg så kanske krigarna som drar ut använder uttrycket?

LVs dalkiska gren har alldrig bedrivit soltågsverksamhet så det skulle förmodligen hur det nu än rättfärdigas vara följare av den aidniska grenen som drar ut som solfarare.

Ledning? Tja, för en riddarhär med tyngd i Aidne skulle det förslagsvis vara en echtisk ädling, kanske rentutav en kungason? En ledare för alla länderna i västra Kopparhavet som går i krig mot Vicotnik skulle kanske bli någon neutral sådan, en som Etinstrogna riddare, felicier som tillber Paridon, Unggudadyrkare osv kan ha respekt för och underordna sig.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ja, Caddo skulle bara blanda sig i om dalkiska intressen eller den Dalkiska Kyrkan är direkt hotade.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Tack för den solklara hjälpen 8)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Med tanke på de goda relationerna mellan Caddo och Krun skulle man kunna tänka sig att en del dalkiska intressen står på spel när Nidland invaderar Krun.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Bergdahl skrev:Med tanke på de goda relationerna mellan Caddo och Krun skulle man kunna tänka sig att en del dalkiska intressen står på spel när Nidland invaderar Krun.
Intressant :idea:
Skulle kunna utvecklas i intrigen och kriget , helt klart :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Man skulle också kunna tänka sig en kortvarig, skakig och OHELIG allians mellan dalkerna och den aidniska kyrkan - mot Vicotnic. Denna allians skulle naturligtvis kunna spåra ut till ett otal nya konflikter mellan Caddo och fastlandet. Men detta skulle äga rum efter år 610, så för projektet är det kanske inte så relevant...?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

anders skrev:Man skulle också kunna tänka sig en kortvarig, skakig och OHELIG allians mellan dalkerna och den aidniska kyrkan - mot Vicotnic. Denna allians skulle naturligtvis kunna spåra ut till ett otal nya konflikter mellan Caddo och fastlandet. Men detta skulle äga rum efter år 610, så för projektet är det kanske inte så relevant...?
Nej egentligen är det inte alls relevant för projektet då det är en "egen variant" av reningen. Luftar bara lite funderingar jag har kring det hela här.

:)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Om det är en aidniska kungason som ska vara frontfigur så blir det en Zorakisk då den Kardiske kungen är barnlös.

Men än troligare är det att antingen den Kardiske kungen (eller hans tronarvinge) är frontfigur för en sådan panaidnisk här och en Zorakisk marsk leder hären. Eller tvärom att den Zorakiske kungen är frontfigur och en kardisk marsk leder hären.

Men mest troligt är att både den Zorakiske kungen och den Kardiske kungen (eller den Kardiske kungens tronarvinge - en brorson vill jag minnas) följer med som officiella frontfigurer till den sammanslagna Kardisk-Zorakiska hären. Och att man sedan väljer någon adelsman med erfarenhet från större krig - gärna som legosoldat i Jorpagna - som strategisk ledare för hären.

Vidare medföljer LV:s Glath-kerîgassen (från "gladiuz" - svärd) med ansvar för militära frågor. Hans helighet Sendrik av Ventimiglia (berendier). Han är Lysande vägens representant i hären. Med honom medföljer sannolikt även en ansenlig del av solriddarna.


I den kampanj som jag spelade senast i så hade faktiskt Nidländska reningen redan inträffat. Nidland är till stora delar ockuperat av en grupp mer eller mindre allierade länder. Zorakin, Kardien, Berendien (i viss mån) och Jorpagna kontrollerar norra och centrala delar av Nidland. I de södra delarna har Caddo, Krun och Felicien roffat åt sig strategiska områden (vilket lär leda till allt större spänningar mellan Caddo och Felicien).

De två största slagen utanför Nidland stod vid den där floden (vadheter den nu igen) i östra Jorpagna och strax öster om Atrema i Berendien. En enorm armè av Zorakier, Kardier, Jorpagner och även dalkiska legosoldater samt mindre enheter Berendier möter Nidländarna i östra jorpagna och besegrar dem. Därefter följer slaget utanför Atrema samt andra mindre slag i Berendien och Hynsolge.
Min rollfigur är för övrigt sergeant, ryttare, i den Zorakiska armèen och i hans bakgrundshistoria ingick han i den andra vågen som gick in i Nidland. Han var inte med i striderna i Jorpagna och Berendien. Däremot i två större slag inne i Nidland samt flera skärsmytslingar i östra Hynsolge och i Nidland innan han sårades under ett spaningsuppdrag. När han blev frisk var de stora striderna över och han ges tillåtelse att vända hem. I Berendien möter han dock ett par andra figurer i en krog och där började äventyren för min RP och vår grupp i ett krigshärjat Berendien.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-08-07 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Spännande historia med din rp där :) Kul!

Ja något liknande hade jag med funderat på. Zorakiske konungen och Kardiske arvingen som leder hären.
Delat ledarskap. Kanske inte det ultimata med två befälhavare men svårt att se hur de skulle bestämma vem som skulle leda hären.

Tack Fraxinus för inspirationen :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Därför så utser man en tredje som inofficiell ledare med ansvar för det strategiska. En marsk från antingen Zorakin eller Kardien.

Kungarna ska formellt bara vara där för att hålla überstolta Penner och Echter lugna.

I själva verket leds de, inofficiellt, kanske av en Luksilisk adelsman och marsk Heee, he, he. :twisted:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Fraxinus skrev:Därför sü har man utsett en tredje som inofficiell ledare med ansvar för det strategiska. En marsk från antingen Zorakin eller Kardien.
Mäster Fraxinus har naturligtvis tänkt igenom allt :lol: Toppen!!
Kanske är det en ärrad veteran från Berendien som får äran? En General som redan kämpat mot de fördömda nidlänningarna. Den enande faktorn.
Någon högborn berendisk man/kvinna med den rätta religiösa bakgrunden
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hynsolge engagerade en hel del dalkiska legosoldater i inbördeskriget som bör ha varit kvar när den nidländska vågen drog över dem. Kan det också göra Caddo intresserat?
Skriv svar