Viktig literatur och betydande verk

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Albrekt »

gtjorgo skrev: 2022-03-04 12:36 Encyklopedia Erebia
...eler med Adragoors system för kejserlig jori, om man så föredrar:

Henkyklopêdia Erêbia

8)
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av gtjorgo »

Är det så det blir på kejserlig jori? :shock: :D
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Albrekt »

Ja. Eller egentligen:
Henkyklopêdia Herêbia

Men jag tycker "Ereb" kan vara ett undantag från regeln att "e" i början av ett ord blir "he". Bara så att Ereb blir lite lättare att känna igen... :wink:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Wolfhart »

Viktig litteratur och betydande verk i all ära, men jag vill belysa den andra änden av spektrat:

"Tjugo recept på äventyrare" av trollmor Ukla (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)

"Mina möten med legendariska djur" av Stun Bregmon (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)

"Så tuktas en äventyrare" av draken Viggle (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)

"101 otäcka fällor" av Endrix Blast (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)

"Decenniekatalog. Trollkarlarnas postorderkompani" (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)

"Hypokritikens grunder, en jämförelse med Savirans hallucinatoriska teorem" (Svavelvinter)

"Med dig i mina tarmar; poesi från Palamux" avantgardistiskt försök att skriva svartisk poesi med alvskrift (Svavelvinter)

"Det Mokoriska näsgurglet, en underskattad komponent i modern besvärjelseteknik?" (Svavelvinter)

"Tio små svartalfer" skriven på människospråk om hur tio svartalfer drabbas av tragiska händelser och går bort en efter en (Rösten från forntiden)

"Tolls fördömda män" skriven på människospråk om en vänlig armékapten som mot slutet blir galen och skickar sina soldater rätt mot fiendens bågskyttar (Rösten från forntiden)


Några verk av vikt återfanns dock i Rösten från forntiden:

"Det magiska pentagrammet" om användning av pentagram, skriven på svartiska med människobokstäver (Rösten från forntiden)

"Häxkonst" om teorier kring hur man blir häxa, skriven på svartiska med människobokstäver (Rösten från forntiden)

"Livsgnistan" om flyttning av själar, skriven på älvspråk (Rösten från forntiden)

"Läkekunskap och droger" om vård av sår och sjukdomar, skriven på älvspråk (Rösten från forntiden)

"Voodooritualen" om hur en voodooritual genomförs, skriven på svartiska med människobokstäver (Rösten från forntiden)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av gtjorgo »

Strålande funnet!:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av birkebeineren »

Wolfhart skrev: 2022-03-09 07:48 Viktig litteratur och betydande verk i all ära, men jag vill belysa den andra änden av spektrat:
...
Bra samlat. Vissa kräven en liten puts för att inte sticka ut för mycket, exempelvis några från Krugal Svylses förbannelse, men vi försöker att passa in även de mest obskyra detaljer från källorna i EA-projektet.

Sen lär vi oss här att det i Kardien verkar finnas en gammal tradition av att författa magisk litteratur på svartiska. :shock:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2022-03-10 09:02 Vissa kräven en liten puts för att inte sticka ut för mycket, exempelvis några från Krugal Svylses förbannelse...
Ja, dessa tycker jag att vi kan vara utan:
  • "Tjugo recept på äventyrare" av trollmor Ukla (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)
  • "Så tuktas en äventyrare" av draken Viggle (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)
  • "Decenniekatalog. Trollkarlarnas postorderkompani" (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)
Resten tycker jag går hur bra some helst. När de blandas med de andra titlarna får vi som helhet en trevlig mix av (i stigande ordning) lite tramsigt, underfundigt och på blodigaste allvar. Det tycker jag är bra.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Wolfhart »

Albrekt skrev: 2022-03-10 09:37 Ja, dessa tycker jag att vi kan vara utan:
  • "Tjugo recept på äventyrare" av trollmor Ukla (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)
Spökskriven av en lärd man som genomled två års fångenskap hos nämnda troll, och som överlevde enbart tack vare att han var alldeles för mager för trollgrytan samt att han visade stor tjänstvillighet i hushållsgöromålen. När han till slut tagit mod till sig att rymma så skrev han boken som ett sätt att hantera sina minnen av fångenskapens fasor. Tragiskt nog kom han senare att bli anklagad och dömd till döden för kannibalism...
Albrekt skrev: 2022-03-10 09:37
  • "Så tuktas en äventyrare" av draken Viggle (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)
En mycket elak satir över äventyrarkulturen, dess udda deltagare som bygger upp den samt de irrationella handlingar som kommer ur den, skriven av Viggle som är en vit anka som betitlar sig själv drake (annat namn för ankhane, inom ankors kultur ett mellanting mellan karlakarl/machoman och en artighet motsvarande den anglosaxiska vanan att lägga till Esq. efter namnet) och skriven ur fabeldjurets perspektiv. Mången hormonstinn äventyrare har missförstått skriften och gett sig av att söka upp och näpsa den oförskämda reptilen, till ankans stora nöje och löje.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Mikael »

Samlar vi all litteratur från källorna eller är det "viktiga och betydande verk" vi samlar? Krugal Svylses titlar kanske återfanns i mkt liten upplaga och inte alls är viktiga eller betydande?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Fafnir »

Tror grundplanen var att samla alla böcker från officiella källor. Och en plats att placera våra egna :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Albrekt »

Wolfhart skrev: 2022-03-10 15:04
Albrekt skrev: 2022-03-10 09:37 Ja, dessa tycker jag att vi kan vara utan:
  • "Tjugo recept på äventyrare" av trollmor Ukla (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)
Spökskriven av en lärd man som genomled två års fångenskap hos nämnda troll, och som överlevde enbart tack vare att han var alldeles för mager för trollgrytan samt att han visade stor tjänstvillighet i hushållsgöromålen. När han till slut tagit mod till sig att rymma så skrev han boken som ett sätt att hantera sina minnen av fångenskapens fasor. Tragiskt nog kom han senare att bli anklagad och dömd till döden för kannibalism...
Albrekt skrev: 2022-03-10 09:37
  • "Så tuktas en äventyrare" av draken Viggle (Sinkadus 11 Krugal Svylses förbannelse)
En mycket elak satir över äventyrarkulturen, dess udda deltagare som bygger upp den samt de irrationella handlingar som kommer ur den, skriven av Viggle som är en vit anka som betitlar sig själv drake (annat namn för ankhane, inom ankors kultur ett mellanting mellan karlakarl/machoman och en artighet motsvarande den anglosaxiska vanan att lägga till Esq. efter namnet) och skriven ur fabeldjurets perspektiv. Mången hormonstinn äventyrare har missförstått skriften och gett sig av att söka upp och näpsa den oförskämda reptilen, till ankans stora nöje och löje.
Touché, monsieur! Jag anser mig själv överbevisad! :oops: :P
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Wolfhart »

Albrekt skrev: 2022-03-12 06:27Touché, monsieur! Jag anser mig själv överbevisad! :oops: :P
Alltför vänligt, goe herrn, alltför vänligt! :lol: Jag kom ynkligt till korta när det gällde att finna någon ny tolkning av trollkarlarnas postorderkatalog... :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Mikael »

Inte vill man vara sämre än att rädda ett klassiskt verk som
"Decenniekatalog. Trollkarlarnas postorderkompani"
Ordo Magica har en inkomstkälla man inte alltid tänker på; försäljningen av förbruknings- och forskningsmaterial. Det rör sig från artefakter till alkemiska ingredienser till pergament, silverslevar etc. Även om ordens magiker sällan har tid att själva tillhandahålla något av detta, så har de ett brett kontaktnät i Krilloan och där bortom som kan tillhandahålla det. En av ordens symbolistmästare Bez Jeffos kom på idén att sammanföra alla efterfrågade attiraljer i en katalog som ordens magiker kunde beställa från, och Ordo Magica ta en mellanskillnad mot säljaren. Det blev en succé för stressade magiker och Ordo Magica, men också många säljare fick se sina volymer öka. Sedan dess har upplagan växt och skickas nu till alla större magikerakademier i Ereb vart tredje år, samt en större variant vart tionde år. Det hela ordnades initialt i "Ordo Magicas beställningstjänsts periodskrift", senare omdöpt till det enklare "Trolkarlarnas Postorderkompani".
Guazzo Arathasos tryckeri står för produktionen.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Viktig literatur och betydande verk

Inlägg av Wolfhart »

Mikael skrev: 2022-03-15 08:01 Inte vill man vara sämre än att rädda ett klassiskt verk som
"Decenniekatalog. Trollkarlarnas postorderkompani"
...
Applåder! Jag kom inte runt det faktum att en katalog borde tryckas snarare än kopieras, och jag hade helt glömt att den gode(?) mäster Arathaso har ett boktryckeri! En elegant utförd ihopskarvning av till synes disparata trådändar :D
PS. stilpoäng för Bez! :lol: DS.
Skriv svar