Ordnar - diskussion

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:D

Namnet Dunderbuk och sysselsättningen hinsideshandlare är strålande!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:I Lysande Vägen-tråden finns några mammutinlägg av charlielarsson rörande olika ordnar i Ereb. Utan att ha läst allt så verkar det ganska bra.

Vad tror ni, och är det någon som vill redigera?

Ett exempel:

Gruderska orden
Det här var ju trevligt! :D

Som ansvarig för Kardien har jag ett par frågor/åsikter:

Är orden tänkt som en sammanslutning av i övrigt självständiga adelsmän, eller är dess medlemmar liskom solriddarna "avlönade" av orden?

Sen tror jag inte riktigt att Kardien tänker anfalla Torilia. Kan inte ordens syfta snarare vara att bekämpa svartfolk (Svarta Tornet)? Det är ju trots allt den stora fienden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Sen tror jag inte riktigt att Kardien tänker anfalla Torilia. Kan inte ordens syfta snarare vara att bekämpa svartfolk (Svarta Tornet)? Det är ju trots allt den stora fienden.
Det har snart gått 500 år och Echterna har tagit över makten från Faltrakerna, men lite måste det väl såra den kardiska stoltheten att detta Gibraltar ligger som det gör? I alla fall några adelsmän borde irritera sig på detta...folk irriterar sig på allt möjligt och söker de något så finner de det. Bara en tanke...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Som ansvarig för Kardien har jag ett par frågor/åsikter:

Är orden tänkt som en sammanslutning av i övrigt självständiga adelsmän, eller är dess medlemmar liksom solriddarna "avlönade" av orden?

Sen tror jag inte riktigt att Kardien tänker anfalla Torilia. Kan inte ordens syfta snarare vara att bekämpa svartfolk (Svarta Tornet)? Det är ju trots allt den stora fienden.
Gruderska orden låter kanske som en orden där man finansierar egen personlig utrustning men då den fungerar som kungens förlängda arm får den nog även stod av honom. En fråga rörande inte bara denna orden är den om hurvida icke-echter kan ingå efter 424 eO?

En egen orden med målet att krossa Svarta Tornet kanske?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev: Gruderska orden låter kanske som en orden där man finansierar egen personlig utrustning men då den fungerar som kungens förlängda arm får den nog även stod av honom. En fråga rörande inte bara denna orden är den om hurvida icke-echter kan ingå efter 424 eO?

En egen orden med målet att krossa Svarta Tornet kanske?
Jag tror att det vore det bästa. Orden kan då ha ordenssäte i Inmark istället och enbart vara inriktade på strid mot Svartfolken. De kan då snarare propagera för nya ambitiösa kampanjer mot Svarta Tornet än Torilia.

Barska, humorlösa, gråklädda riddare. Ser fienden överallt. Söker ständigt igenom Inmark i jakt på svartfolk och männsikor som handlar med Svarta tornet. Lämnar både högar av svartfolk och faltrakier i galgar efter sig (folk som handlar med svartfolken. Den mest lönsamma sysslan i Inmark.)

Några representanter vid hovet som har som uppgift att avslöja häxmästarens spioner. Orden inefattar även personer med magisk skolning.

Riddarna mer tränade för strid i berg än till häst.

Lever av egna gods i Inmark som kung Vidar V skänkte dem sedan han avsatt hertigen. (Denne hade lierat sig med Häxmästaren. Mer om denna historia någon gång i Kardientråden).

Vad gäller icke-echter och riddarordnar så tror jag att det måste vara upp till varje orden.

Solriddare - ja eftersom de är en del av kyrkan.
Så även andra internationella ordnar.
Den här orden (vi får väl byta namn?) - nej, då den i princip är en del av den kungliga maktapparaten.

Många riddarordnar accepterar väl bara medlemmar som redan är riddare, och det innebär ju att det bara blir echter.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Svartfolkens organisationsförmåga, eller avsaknad därav, liksom diciplinsvårigheterna är det som fäller dem. Jag tror tvärtom att det är deras stora antal som gör att de kan vara ett hot över huvudtaget. De kanske inte kan taktik, strategi eller ens svinga ett svärd så särskillt bra, men det är så många av dem. Hemma har de dock koll på varenda sten och kan tålmodigt gå i försvarställning. På invaderad mark blir de som barn i en godisbutik, bryter loss i egna rövarband osv. Kunde det bara komme En ledare som kunde ena svartfolken i Aidnebergen och ge dem något att frukta och följa med diciplin så skulle Kardien, Zorakin och älvfolken få veta betydelsen av ordet "helvete". Lyckligtvis saknas en sådan ledare...eller... :twisted:
De har ju en stark ledare. Varför har de misslyckats så?

Angående antal. Av rent demografiska skäl är svartfolken mycket färre än människorna. De har dock fördelen av att kunna sända ut en mycket stor andel av befolkningen i krig. Om 2% av kardiens befolkning är riddare så kanske svartfolken kan skicka ut en tredjedel av sin befolkning i strid?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev: De har ju en stark ledare. Varför har de misslyckats så?
Änuu har han inte varit stark nog. Diciplin och organisation har krackelerat så fort godisbutiken öppnat sig. Men nu, Nu är han på G! :D
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Regil skrev:Angående antal. Av rent demografiska skäl är svartfolken mycket färre än människorna.
Varför då? Borde det inte krylla av svartfolk uppe i bergen. Jag tänker mig horder av krälande svartblod mot en handfull rustade riddare. (Som ett "normalupplägg" för strid i trakterna kring Svarta tornet, liksom)

Eller jämför du nu hela Kardiens befolkning med något definierat svartfolksområde?

Att svartfolken inte lyckats erövra hela världen tycker jag lugnt man kan förklara med disciplinbrist, gudarnas godhet och omtanke, eller dylikt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK. Svartfolkens oförmåga att erövra värden bör flyttas till Svartfolk! Fortsätt diskussen där, så återgår vi till Ordnar här.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Att svartfolken inte lyckats erövra hela världen tycker jag lugnt man kan förklara med disciplinbrist, gudarnas godhet och omtanke, eller dylikt.
Värt att ta i beaktande är ju att det förekommer strider mellan olika svartfolksstammar i Aidnebergen, bla. mellan häxmästarens svartfolk och den brända jordens klan... om dessa skulle enas under en ledare, HM?, kanske situationen blir betydligt värre för människorna och alverna i de angränsande områdena.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

vije skrev:
Regil skrev:Angående antal. Av rent demografiska skäl är svartfolken mycket färre än människorna.
Varför då? Borde det inte krylla av svartfolk uppe i bergen. Jag tänker mig horder av krälande svartblod mot en handfull rustade riddare. (Som ett "normalupplägg" för strid i trakterna kring Svarta tornet, liksom)
Därför att de måste äta.

De bor i bergen, lever som jägare-samlare eller något sådant. De kan inte vara fler än säg 1-200 000? (I hela aidnebergen menar jag) Det ger dock fortafarnde möjligheten att skicka ut härar på tiotusentals man, vilket ger ett definitivt numerärt övertag.

OK Mikael, mitt sista inlägg om svartfolki den här tråden. :cry:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:S:t Justinsorden i Kardien

Sir Rigurt, kapten i ordens Draklandstigningsgarde av fjärde sfären tjänstgörande med sina mannar i norra Kardien.
Spännande eftersom St Justinsorden är dalkisk. Jag ser två alternativ:
Antingen har Aidnerna tillslut startat sin egen St Justinsorden, han är/var ju det populäraste helgonet och slogs enligt dem med ett magiskt svärd,

eller så genomför Sir Rupert extremt farliga CovOp bland kättare och svartfolk. (vanligtvis brukar de tydligen få sin träning i Felicien, Grynnerbergen eller skogarna norr om samma berg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:...eller så genomför Sir Rupert extremt farliga CovOp bland kättare och svartfolk. (vanligtvis brukar de tydligen få sin träning i Felicien, Grynnerbergen eller skogarna norr om samma berg.
Herr Rupert om jag får be?

Sen har jag alltid undrat vad f.. de gör i Felicien och Grynnerbergen? Skicka spolingarna till Mörkerbergen norr om Fristaden i stället!

:wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Karlsorden

Syfte
Väktare till konungens slott och borgar.
Står detta i någon källa?

Tänkte mig att syftet var spridandet av Etins ljus till de mörkaste och mest avlägsna platser, gärna tolkat på så vis att riddarna söker sig till underjordens männskliga bosättningar, typ Nordsal?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Karlsorden

Syfte
Väktare till konungens slott och borgar.
Står detta i någon källa?

Tänkte mig att syftet var spridandet av Etins ljus till de mörkaste och mest avlägsna platser, gärna tolkat på så vis att riddarna söker sig till underjordens männskliga bosättningar, typ Nordsal?
Nej, slarv från min sida. Ber om u-säckt. :oops:
Skriv svar